Permalänk
Medlem

Vid Voltage för Ryzen 3600X

Tja!

Blir inte klok för jag hittar ej settings som gör at Vid voltage gör högre än 1.1volt.

Vcore ändrar bara Vcore, men jag vet att de bör finnas en inställning för kör jag auto PBO så ser jag volten öka men vid manuell klock ser jag ej dessa Vid volt öka.

Har ett x570 rog strix gaming-f moderkort och en ryzen3600x, allt är stabilt för sig med minne och processor men nu ska jag få grejerna stabila tillsammans med en manuell klock, så undrar om de finns någon gömd inställning i Bios för jag hittar ej den volten och jag pallar ej Ryzen master, men kan tänka mig att använda den om de är sista utvägen!

Hoppas någon kan hjälpa mig!

/J

Permalänk
Medlem

VID är ju spänningen som CPU begär enligt AMDs förprogrammerade algoritmer. I normala fall är det alltså vad moderkortet sen försöker anpassa Vcore efter. Vid manuell överklockning justerar du ju Vcore själv oberoende av VID, men VID är fortfarande vad CPUn frågar efter. Du kan/ska inte ändra den och den har ingen betydelse vid överklockning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

VID är ju spänningen som CPU begär enligt AMDs förprogrammerade algoritmer. I normala fall är det alltså vad moderkortet sen försöker anpassa Vcore efter. Vid manuell överklockning justerar du ju Vcore själv oberoende av VID, men VID är fortfarande vad CPUn frågar efter. Du kan/ska inte ändra den och den har ingen betydelse vid överklockning

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm skummt isf, då PBO ger högre VID volt än manuell OC.
Spelar ingen roll om man kör 1.34 Vcore vid går ej högre så ja måste antagligen ändra någon inställning någonstans. Den lixom vill inte gå högre än 1.1v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Hmm skummt isf, då PBO ger högre VID volt än manuell OC.
Spelar ingen roll om man kör 1.34 Vcore vid går ej högre så ja måste antagligen ändra någon inställning någonstans. Den lixom vill inte gå högre än 1.1v

Läste du vad jag skrev? Den behöver inte gå högre, det är Vcore du ska titta på. Du KAN inte få VID att öka manuellt

Att VID ökar vid Precision Boost Overdrive kan helt enkelt bero på att det är AMDs funktion, så de kan ha knappat in Boost-värden i VID som aktiveras vid PBO, oavsett vilket moderkort som används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Läste du vad jag skrev? Den behöver inte gå högre, det är Vcore du ska titta på. Du KAN inte få VID att öka manuellt

Att VID ökar vid Precision Boost Overdrive kan helt enkelt bero på att det är AMDs funktion, så de kan ha knappat in Boost-värden i VID som aktiveras vid PBO, oavsett vilket moderkort som används.

Skickades från m.sweclockers.com

Du hade fel, finns inställning så ja kunde ställa min vid separat. så jo det gick och det funka, var bara så jävla omständligt att hitta skiten i bios.

av nån anledning skall de lägga diverse olika volt settings på olika ställen desamma gäller med andra oc värden som finns dubbelt i bios haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Du hade fel, finns inställning så ja kunde ställa min vid separat. så jo det gick och det funka, var bara så jävla omständligt att hitta skiten i bios.

av nån anledning skall de lägga diverse olika volt settings på olika ställen desamma gäller med andra oc värden som finns dubbelt i bios haha

Mycket underligt att det går att ändra, för som sagt VID-spänningen är ju vad processorn är förprogrammerad att be om vid respektive klockfrekvens. Och överklockning är utanför det frekvensspannet så då är VID överspelad.

Finns många träffar på nätet om vad som skiljer VID från Vcore (vilket alltså är spänningen som processorn faktiskt får från moderkortet, och som är det du manuellt styr vid överklockning).
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1435928-i7-6700k-core-vi...
https://www.overclockers.com/forums/showthread.php/642427-Wha...
https://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/665362-vid-volta...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Vad heter inställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad heter inställningen?

På asus x570 så finner du inställningen under cpu core ratio (per ccx) core vid

Skickades från m.sweclockers.com