Halebop byter mitt abonnemang utan godkännande?

Permalänk
Medlem

Halebop byter mitt abonnemang utan godkännande?

Är det helt ok? Visserligen 369 till 399 bara, men kunde likväl va 369 till 999 i mitt tycke och det hade inte känts ok.

Kan jag kräva att bibehålla mitt 369 eller har de rätten att ändra hur de än känner för?

Nya 399 gäller från 1 april och jag meddelas att jag kan avsluta halebop eller låta gå.

Första gången jag varit med om detta då jag annars får sms om annat erbjudande för att försöka fiska över mig.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Är det helt ok? Visserligen 369 till 399 bara, men kunde likväl va 369 till 999 i mitt tycke och det hade inte känts ok.

Kan jag kräva att bibehålla mitt 369 eller har de rätten att ändra hur de än känner för?

Nya 399 gäller från 1 april och jag meddelas att jag kan avsluta halebop eller låta gå.

Första gången jag varit med om detta då jag annars får sms om annat erbjudande för att försöka fiska över mig.

Bara ringa och be dom om samma månadskostnad, de har marginaler utan problem. Jag har större rabatt än så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Är det helt ok? Visserligen 369 till 399 bara, men kunde likväl va 369 till 999 i mitt tycke och det hade inte känts ok.

Kan jag kräva att bibehålla mitt 369 eller har de rätten att ändra hur de än känner för?

Nya 399 gäller från 1 april och jag meddelas att jag kan avsluta halebop eller låta gå.

Första gången jag varit med om detta då jag annars får sms om annat erbjudande för att försöka fiska över mig.

Har de meddelat minst 1 månad innan prishöjningen och andra ev. avtalsförändingar (så att du har tid att säga upp tjänsten om du inte går med på tex. en prishöjning) är det lagligt sett inga problem för dem. Sen kan du väl alltid försöka förhandla att bibehålla ditt gamla pris men antar att prishöjningen gäller alla kunder och då ser jag ingen större chans i det.

Permalänk
Medlem

Skall göra de tackar.

Edit: just när det kommer till abonnemang så försöker jag bolla hur mycket data jag faktiskt behöver. 40GB är overkill för mig. Klarar mig egentligen på 20GB, dock fanns inget sånt abonnemang, Telia nätet ett måste där jag bor tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Skall göra de tackar.

Edit: just när det kommer till abonnemang så försöker jag bolla hur mycket data jag faktiskt behöver. 40GB är overkill för mig. Klarar mig egentligen på 20GB, dock fanns inget sånt abonnemang, Telia nätet ett måste där jag bor tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg inte till dom att du behöver dom/deras nät. Gå direkt på prisjämförelser när du ska förhandla. Säg att grannen har konkurrenten och det fungerar bra om de frågar.

Jag har 50GB data för 200 sedan 4 år (t2), så utrymme finns definitivt...

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Telia nätet ett måste där jag bor tyvärr.Skickades från m.sweclockers.com

Det funkar bra för oss, vi har det lilla på 95:-/mån, men det finns alternativ.

www.fello.se

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med föregående. Billigare och lika bra om inte bättre i Telias nät.

http://www.fello.se

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det är helt enligt konstens alla regler. Du måste som sagt inte acceptera prishöjning och kan välja att kostnadsfritt säga upp ditt abonnemang istället. Rösta med plånboken och gör det om det finns någon annan operatör som är bättre och billigare.

Tele2 försökte sig på "samma fuling" för mig. De sa att de inte längre säljer mitt nuvarande abonnemang på 20gb/299kr och kommer höja till 30gb/339kr I mars istället

Då gick jag helt enkelt in på deras hemsida och sänkte till 10gb/269kr eftersom jag inte har något behov av 30gb.så istället för att klämma ut 30kr extra per månad ur mig tappar de nu en tjugolapp istället. Men tyvärr är det nog många kunder som blint accepterar höjningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Tele 2 när de försökte med samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

De har gjort en del ändringar i mitt abonnemang över åren, de hänvisar alltid till information på fakturan, vilket jag i mitt fall aldrig såg då jag betalar via e-faktura.

Gick man inte på portalen och kollade så fanns information om ändringen i det finstilta på PDF-fakturan...

Permalänk
Medlem

@GuuFi:
Och betalar man så godkänner man ändringarna.
Folksam gjorde så mot mig med hemförsäkring bland annat, ändrade täckning, försäkringstyp, betalningsperiod från månad till annuellt. Det är som Falck vägassistans "fakturor" du får i posten, en premie, betalar du godkänner du villkoren och tjänsten. Men att göra så mot folk med autogiro? Helt oacceptabelt, bör inte det vara olagligt?

Dagen efter hade jag IF försäkringar på allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De har gjort en del ändringar i mitt abonnemang över åren, de hänvisar alltid till information på fakturan, vilket jag i mitt fall aldrig såg då jag betalar via e-faktura.

Gick man inte på portalen och kollade så fanns information om ändringen i det finstilta på PDF-fakturan...

Skrivet av str8forthakill:

@GuuFi:
Och betalar man så godkänner man ändringarna.
Folksam gjorde så mot mig med hemförsäkring bland annat, ändrade täckning, försäkringstyp, betalningsperiod från månad till annuellt. Det är som Falck vägassistans "fakturor" du får i posten, en premie, betalar du godkänner du villkoren och tjänsten. Men att göra så mot folk med autogiro? Helt oacceptabelt, bör inte det vara olagligt?

Dagen efter hade jag IF försäkringar på allt

De skickar fakturan till internetbanken men oftast så betalar man bara då allt i ifyllt men du kan i internetbank få ut vad du exakt betalar för.

Edit Gäller e-faktura men auto giro så borde företaget meddela om förändrade villkor men är ej säker ifall de behöver göra det.

Edit 2 Tycker man ska undvika autogiro då e-faktura är bättre då man har större kontroll och ifall man är datorvan så är det 5-10 min per månad max som man behöver lägga ner på e-faktura jämfört med autogiro

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Bara att ringa in och säga upp abbonemanget, Fello t ex kan vara värt att testa. Oftast försöker de alltid att ha dig kvar genom att sänka priset, det är dyrare att bli av med en kund än att sänka priset och behålla dem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Det funkar bra för oss, vi har det lilla på 95:-/mån, men det finns alternativ.

www.fello.se

Skrivet av iller:

Jag instämmer med föregående. Billigare och lika bra om inte bättre i Telias nät.

http://www.fello.se

Det såg inte fel ut men sedan upptäckte jag att de saknar bland annat VoLTE och VoWiFi. Ingen dealbreaker för många men ville ändå bara upplysa om det då jag själv var nära på att teckna nytt abb nu!

Tackar för tipset ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Det funkar bra för oss, vi har det lilla på 95:-/mån, men det finns alternativ.

www.fello.se

Värt att notera dock att fello, som också ägs av telia, saknar stöd för VoLTE (Voice over LTE - dvs röstsamtal via 4G) samt VoWIFI (Voice over Wifi), och har också en lägre maxhastighet - 80 Mbit/s mot halebops 600 Mbit/s.

Hur ofta man har glädje av den högre maxhastigheten låter jag vara osagt, men avsaknaden av VoLTE kan ställa det för vissa - bland annat mig. Vid min sommarstuga har vi enbart har 4G-täckning, tack vare att halebop (som är min nuvarande operatör) har stöd för VoLTE kan jag då alltså både ta emot och ringa samtal problemfritt. Innan VoLTE kom var det alltid problem med samtal där, så med fello hade det varit att gå tillbaka i tiden för min del. Tråkigt, då fello har bra priser!

Permalänk
Medlem

Trevligt att så många reagerade och alla tips. Så klart ska man försöka förhandla. Jag är dock inte den typen i vanliga fall utan vill se en tjänst med summa sen godkänna denna. Så klart kommer jag ta i tag med det imorn med deras fega chatt-tjänst (ej tele) och kräva det jag vill ha eller säga upp. Tål inte utpressningar av något slag och tycker Halebop(telia) borde beté sig bättre än så.

Fello vet jag inget om men ska kika på det, tackar för tipset 👍.

Har ni fortsatt några tips eller historier så skriv gärna då allt kan vara av nytta inför förhandlingar för andra än mig också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Är det helt ok? Visserligen 369 till 399 bara, men kunde likväl va 369 till 999 i mitt tycke och det hade inte känts ok.

Kan jag kräva att bibehålla mitt 369 eller har de rätten att ändra hur de än känner för?

Nya 399 gäller från 1 april och jag meddelas att jag kan avsluta halebop eller låta gå.

Första gången jag varit med om detta då jag annars får sms om annat erbjudande för att försöka fiska över mig.

Fick meddelande om att mitt höjs igår också. 199 till 219/mån. Men jag får 12GB surf istället for 6GB för dessa 20kr så jag är nöjd.

Vart inne på att byta faktiskt pga mitt tidigare pris var inte speciellt bra längre men nu ser jag ingen vits med det, stannar med halebop istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MeSaber:

Trevligt att så många reagerade och alla tips. Så klart ska man försöka förhandla. Jag är dock inte den typen i vanliga fall utan vill se en tjänst med summa sen godkänna denna. Så klart kommer jag ta i tag med det imorn med deras fega chatt-tjänst (ej tele) och kräva det jag vill ha eller säga upp. Tål inte utpressningar av något slag och tycker Halebop(telia) borde beté sig bättre än så.

Fello vet jag inget om men ska kika på det, tackar för tipset 👍.

Har ni fortsatt några tips eller historier så skriv gärna då allt kan vara av nytta inför förhandlingar för andra än mig också.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, inte för att vara sådan, men det är inte utpressning att en operatör vill höja priset för sin tjänst.

Hur tycker du att operatören borde ha gjort istället, givet att de vill höja priset?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Höja när avtalet löpt ut låter väl rimligt?

Rent krasst hade jag sett att om någon part avviker från avtalet under dess period ska det utgå ersättning för avtalsförändring. Idag finns det oftast bara åt ena hållet och inte andra.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Opatagio:

@pv2b: Höja när avtalet löpt ut låter väl rimligt?

Rent krasst hade jag sett att om någon part avviker från avtalet under dess period ska det utgå ersättning för avtalsförändring. Idag finns det oftast bara åt ena hållet och inte andra.

Absolut men det framgår inte av tråden att det finns ett avtal med bindningstid? Utan alltså att det sannolikt är ett avtal som är tills vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Trevligt att så många reagerade och alla tips. Så klart ska man försöka förhandla. Jag är dock inte den typen i vanliga fall utan vill se en tjänst med summa sen godkänna denna. Så klart kommer jag ta i tag med det imorn med deras fega chatt-tjänst (ej tele) och kräva det jag vill ha eller säga upp. Tål inte utpressningar av något slag och tycker Halebop(telia) borde beté sig bättre än så.

Fello vet jag inget om men ska kika på det, tackar för tipset 👍.

Har ni fortsatt några tips eller historier så skriv gärna då allt kan vara av nytta inför förhandlingar för andra än mig också.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du tycker att du ska vara berättigad samma abonnemang (datamängd/samtal/sms och pris) ända tills du dör eller själv väljer att säga upp avtalet, annars är det utpressning?

Gäller det även alla andra tjänster, så som försäkringar, Spotify, Netflix, bredband, hemtelefon, TV-paket, lägenhetshyra? Att det bara är du som har rätt att frånträda ett avtal, inte den andra parten?

Skrivet av Opatagio:

@pv2b: Höja när avtalet löpt ut låter väl rimligt?

Rent krasst hade jag sett att om någon part avviker från avtalet under dess period ska det utgå ersättning för avtalsförändring. Idag finns det oftast bara åt ena hållet och inte andra.

Så länge man inte har bindningstid, så brukar de flesta abonnemang likt dessa löpa per månad. Avtalet är inte skrivet att "dessa villkor gäller tills du dör eller själv väljer att frånträda avtalet", för det vore helt orimligt. Detta betyder att varje gång du betalar fakturan så godkänner du avtalet för ytterligare en månad. Här sker nu en ändring av avtalet, och du får då valet om du vill fortsätta eller inte. Jag ser absolut inga konstigheter.

Du pratar om att det "bara går åt ena hållet", men det är helt fel. Du har möjlighet att säga upp avtalet, eller omförhandla det bäst du vill. Om det skulle vara som du säger, så hade det däremot varit "enkelriktat". Företaget skulle aldrig kunna avsluta en tjänst, utan tvingas upprätthålla den så länge inte alla självmant frånträder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Så klart ska man försöka förhandla. Jag är dock inte den typen i vanliga fall utan vill se en tjänst med summa sen godkänna denna. Så klart kommer jag ta i tag med det imorn med deras fega chatt-tjänst (ej tele) och kräva det jag vill ha eller säga upp. Tål inte utpressningar av något slag och tycker Halebop(telia) borde beté sig bättre än så.

Det brukar krävas att man ringer och knappar sig fram till avsluta tjänsten för att komma till någon som kan ge rabatter.

Gjorde så med telenor förra året och upptäckte nu att det bara gällde ett år, försökte via chat först för att få tillbaka det lägre priset men trots att hon såg att jag haft rabatt kunde hon inte göra något utan bad mig ringa och knappa mig fram till uppsägning igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Precis det jag menar. Själv råkade jag ut för att Telia annonserade en höjning från 349kr till 419kr mitt under min bindningstid något som jag naturligtvis inte godtog då mitt avtal med Telia och avtalat pris hade ca 13 månader kvar. Flera gånger jag sett operatörer köra med en "generell" höjning över hela kundunderlaget även för de med bundet avtal. Och som någon nämnde, betalar man fakturan så godkänner man i många fall ändring av avtalet. I mitt tycke något fult.
Är avtal löpande per månadsbasis så kan de väl justera villkoren och priser bäst de vill så länge berörd kund underättas och kan agera därefter. En av anledningarna till att jag slutade med auto-giro för flera år sedan då man var tvungen att ha stenkoll eftersom det ofta endast annonserades någonstans på hemsidan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@pv2b nu vill de ju visserligen inte bara höja priset utan höja min användning också. Jag brukar dryga 20GB månaden och hade innan 24 som blev 30 "gratis", nu vill de ju att jag ska använda 40GB vilket i sig är omöjligt så jag kommer ju stå å betala extra för GB jag inte använder som förfaller efter 2x.

Detta resulterade i ett argt mail där jag kräver 199:- för 24GB eller så går jag vidare. Nöjd kund dvs, eller?

Jämförelsevis med bredband där vi betalar mindre å mindre för varje Mbit så står vi på mobilsidan och betalar mer och mer. Gillas inte.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@pv2b nu vill de ju visserligen inte bara höja priset utan höja min användning också. Jag brukar dryga 20GB månaden och hade innan 24 som blev 30 "gratis", nu vill de ju att jag ska använda 40GB vilket i sig är omöjligt så jag kommer ju stå å betala extra för GB jag inte använder som förfaller efter 2x.

Detta resulterade i ett argt mail där jag kräver 199:- för 24GB eller så går jag vidare. Nöjd kund dvs, eller?

Jämförelsevis med bredband där vi betalar mindre å mindre för varje Mbit så står vi på mobilsidan och betalar mer och mer. Gillas inte.

Fast att "ge dig mer" i samband med att de höjer priserna brukar vara mer uppskattat än att de bara gör en höjning, eller? Även om jag såklart förstår att 30 GB var fullt tillräckligt för dig och du inte behöver mer data än så i dagsläget.

Men det är en sak jag inte riktigt förstår här. Du klarar dig på 20 GB data i månaden, men du har haft 30 GB och detta har du betalat 369:- för.

Halebop erbjuder ju numer ett abonnemang på 24 GB för 339:-/månad. Så istället för att bli sur över att de höjer priser och datamängd, varför byter du inte bara till ett billigare abonnemang än det du tidigare haft, som nu ger tillräckligt med data? Detta borde ju om något spela dig i händerna, men du ser det som en personlig förolämpning och skriver därför ett obefogat argt mail och kräver 40% rabatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nya 399 gäller från 1 april och jag meddelas att jag kan avsluta halebop eller låta gå.

Den här raden gör att det är ok, dvs de säger till dig att de "säger upp" ditt avtal, och att du kan få fortsätta efter 1:a april för nya kostnaden eller säga upp ditt abonnemang.

SÅ ja. De få göra så.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@blomman90 sur är jag inte men rättare sagt less på att det ska vara så girigt. Tjäna pengar i all ära men detta är ju steget längre att tvinga folk att byta abonnemang då man redan valt en gång.

Och 339 för 24GB ÄR hutlöst dyrt imo. Och ja de valde att pusha mig mot de dyrare och nu gör jag detsamma fast åt andra hållet. Bära eller brista Återkommer så klart med resultat då de valt att svara på mailet.

Edit: De sänkte till 309:-/24GB men godkände inte det så min Halebop spree på över 15 år är över. Kommer prova Fello/Hallon/Vimla och leka runt lite med deras 2/3 månader "halva" priset året ut, delvis för att se om jag bara kan använda Telias nät där jag bor eller om annat också kan funka.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"