Serenum - en vädertjänst med fokus på integritet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Att påstå att Fahrenheit eller det imperiska systemet är vanligast är väl att ta i något?

Fahrenheit:
<Uppladdad bildlänk>
Imperiska systemet:
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Ett tips är att du faktiskt kollar vad användaren använder för språk genom https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Navigator/la... och visar rätt enheter

Tack för källorna! Har nu ändrat till det metriska systemet i defaults.json-filen Är dock osäker på om kommatecknet i decimalen är lika globalt förekommande som vad det metriska systemet är. Har punkt som standard tills vidare.

Gällande navigator.languages så kommer det dock inte att fungera helt. Måste då ändra om en hel del vilket jag inte har tid med just nu Kan såklart titta närmare på det ch även eventuella lösningar Om det går att genomföras i PHP så är det mycket enklare att peta in det.

Skrivet av snajk:

Eftersom du vet land (well, vad IP säger i alla fall) så borde du sätta default språk eller i alla fall enheter baserat på det. Fahrenheit används ju typ bara i USA så det borde antingen inte vara default alls eller bara om användaren rapporteras komma därifrån exempelvis.

Sen anser jag att ett tryck på platsen borde gå till att välja plats snarare än att öppna en ny flik med en karta. Sen själva platsväljaren är inte heller direkt enkel att använda, först klicka på settings, sen zooma ut en massa följt av att klicka (?) på där man befinner sig. Och hur sparar jag min valda plats? Eller jag hittade det, Save längst ner, att minimera settings sparar inget. Hmm, jag tycker nog att plats borde ligga utanför settings liksom, det är ganska centralt för en vädertjänst medan typ enheter och sånt inte är så vanligt att ändra (om default är bra). Där märker man ju också poängen med cookies liksom, om man hade kunnat spara sina inställningar mellan sessioner så hade det varit en trevlig bonus liksom, nu är inställningarna mer av ett irritationsmoment för att man måste gå in och ändra från default-inställningarna och platsen. Cookies hade också gjort att "startsidan" med information bara visades en gång istället för varje.

Annars gillar jag designen, men jag vet inte om den är så jätte-gångbar bland allmänheten liksom. Den är väldigt clean och ser lite teknisk ut, som en sida för ett ramverk för webdesign eller liknande, men folk verkar gilla lite mer färger, mer detaljerade bilder/ikoner och så, och kanske lite ljusare design generellt. Men din målgrupp kanske är snävare, med tanke på integritetsfokuset, så då kan det ju passa rätt bra.

Serenum hämtar ingen information om besökaren såvida inte besökaren säger till Serenum att hämta information om honom eller henne (läs: via GPS). Det är en del av integriteten Anonym loggning sparas såklart för eventuell felsökning, och då ingen personlig information om besökaren.

Kom på nu att man kan ändra språket i Serenum utan att ens gå vidare till vädersidan (glömde bort det). Detta gör man genom att lägga till ?lan=sv i adressfältet; serenum.org/?lan=sv.

Jag använder mig av HTML-elementet details så att den funkar för alla besökare, även de som har JavaScript inaktiverat. Att öppna details-elementet när man klickar på en vanlig länk, kräver JavaScript och det är något jag inte kommer lägga in. Vill att alla funktioner (förutom val av plats på kartan och via GPS) ska vara tillgängliga för alla oavsett inställning i webbläsaren.

Kan försöka förenkla inställningsmenyn lite till när jag har mer tid Att visa nuvarande plats via en karta för de som har JavaScript påslaget, går ju att genomföra, helt klart.

Användandet av kakor är otänkbart till Serenum och likaså till många/alla av mina projekt sen den senaste tiden! Jag ogillar kakor oerhört mycket och de borde avskaffas helt localStorage är bättre och är även säkrare för din integritet (utvecklaren/utvecklarna av någon webbsida kan inte hämta information från localStorage då allt körs på klientens sida).

Gällande en mer visuell design, så kommer jag att anta utmaningen att göra designen bättre, främst genom att lägga in väderbilder som är baserade på det väder som visas i Serenum. Gjorde en omröstning på Fosstodon för ett tag sen, om hur folket ville att en design skulle vara, och 45% av de 11 personer som röstade, röstade på "ja, visualisering är viktigt". Har glömt att lägga in det i planeringen, så la in det nu

Tack för orden om designen Det glädjer mig mycket att det ser ut som ett ramverk när jag i själva verket har byggt upp allt för hand, till och med diagramen (som i och för sig inte var sådär jättesvåra att göra (första gången jag skapar mina egna diagram)).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack för ditt inlägg.

Serenum visas med de inställningar som är mest vanligast i många länder i världen (vad jag vet, kan ändra om jag har fel). Du kan ändra varje parameter i inställningarna.

Har gjort om lite, så nu står det "Settings" eller "Inställningar" (beroende på vilket språk man har valt) snett nedanför i headern. Tidigare såg man en sån där hamburgermenyikon. Har även gjort så att den sida man är inne på mellan nu, 48 timmar och 7 dagar är mer tydlig. Har även tagit bort astronomi från den raden.

Hur tycker du det är nu? Är det lättare att hitta och förstå? Om du inte ser någon skillnad eller om allt ser helknas ut, töm cacheminnet för serenum.org och ladda sen om sidan.

Tack

Det är bättre ja.

En annan möjlighet är att du har en valmöjlighet mellan Fahrenheit och Celsius utan att du behöver gå till inställningar, lite som du har för Now, 48 timmar och 7 dagar. Det kan tolkas om ett val mellan metric och imperial utan att du behöver skriva ut det Det känns lite onödigt att behöva gå till inställningarna för en så pass grundläggande funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är bättre ja.

En annan möjlighet är att du har en valmöjlighet mellan Fahrenheit och Celsius utan att du behöver gå till inställningar, lite som du har för Now, 48 timmar och 7 dagar. Det kan tolkas om ett val mellan metric och imperial utan att du behöver skriva ut det Det känns lite onödigt att behöva gå till inställningarna för en så pass grundläggande funktion.

Suveränt

Har ändrat standardvärderna till det metriska systemet efter att jag såg vilket system som användes mest i världen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Imperial units brukar översättas till brittiska enheter. Punkt ska definitivt användas som decimalavskiljare. Det är bara korkade språk som använder komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Imperial units brukar översättas till brittiska enheter. Punkt ska definitivt användas som decimalavskiljare. Det är bara korkade språk som använder komma.

Japp, eftersom britterna "flytta över" imperialsystemet till USA. Men Storbrittanien använder sig av både det metriska och imperial systemet.

Jag gjorde en snabbsökning och hittade detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Decimaltecken

Enligt kartan som visas på Wiki-sidan, dominerar kommatecknet som decimaltecken. Baserat på detta, kommer jag att byta från punkt till komma som decimaltecken i Serenum senare i dag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Trevligt med väder, man vad gör sidan unik? Jag antar ni använder ett api för att hämta väderdata.

Varför skall man använda er sida när förmodligen webbservern som hostar apiet ni använder visar samma sak?

inget illa menat, jag kollar vädret ofta. på div. hemsidor. Men oftast stämmer ju inga väderlekar.

Ändras alldeles för snabbt.

Man borde inte kunna ha en forcast på 5 dagar, för det stämmer aldrig. Max 1 dag.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Trevligt med väder, man vad gör sidan unik? Jag antar ni använder ett api för att hämta väderdata.

Varför skall man använda er sida när förmodligen webbservern som hostar apiet ni använder visar samma sak?

inget illa menat, jag kollar vädret ofta. på div. hemsidor. Men oftast stämmer ju inga väderlekar.

Ändras alldeles för snabbt.

Man borde inte kunna ha en forcast på 5 dagar, för det stämmer aldrig. Max 1 dag.

Håller med. Var hämtas väderprognosdatan ifrån? Det är det viktigaste för mig. Kanske missat det i tråden eller på sidan men ser det inte när jag letar. Annars var väl sidan fin och minimalistisk vilket jag gillar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hur sjutton byter man stad?? Står Karlstad i en settings-del och klickar jag på namnet så öppnas kartan. Men man kan ju inte välja ny stad därifrån?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Du kan använda Intl APIet för att lösa alla problem med datum och nummerformattering automagiskt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Hur sjutton byter man stad?? Står Karlstad i en settings-del och klickar jag på namnet så öppnas kartan. Men man kan ju inte välja ny stad därifrån?

Nej jag hade också svårt att hitta det, men det finns en spara-knapp längst ner på settings.

Som sagt tycker jag plats inte borde ligga under settings, det byter man ofta på en vädersida och således borde det vara så enkelt som möjligt att komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Trevligt med väder, man vad gör sidan unik? Jag antar ni använder ett api för att hämta väderdata.

Varför skall man använda er sida när förmodligen webbservern som hostar apiet ni använder visar samma sak?

inget illa menat, jag kollar vädret ofta. på div. hemsidor. Men oftast stämmer ju inga väderlekar.

Ändras alldeles för snabbt.

Man borde inte kunna ha en forcast på 5 dagar, för det stämmer aldrig. Max 1 dag.

SMHI, YR, AccuWeather, med flera, samlar in personlig data om dig när du använder deras tjänster.

  • SMHI lagrar okänt mycket personlig information om dig (hittar inte deras integritetspolicysida). Men då de skriver om hur de hanterar dina personuppgifter, så tar jag det som att de lagrar främst GPS-position och IP-adress.

  • YR lagrar din nuvarande position med hjälp av enhetens GPS, samt enhetens IP-adress (källa).

  • AccuWeather lagrar bland annat din GPS-position, vilket nätverk du använder (mobildata eller WiFi), enhetens IP-adress, hur snabbt du färdas, hur du håller i telefonen, med mera (källa).

Serenum lagrar inga personuppgifter över huvud taget. Det enda Serenum lagrar, är anonyma händelser om vad du gjorde på webbsidan. För den som vill, kan nörda ner sig i källkoden. Jag har byggt en funktion som heter logger(). Den kallar jag på så fort något har hänt på sidan (sidbyte, sparning av inställningar, med mera).

Gällande väderprognoser för 5 dagar (men för Serenums fall, 7 dagar), jag håller med dig helt och hållet. Men det finns de som vill kolla såpass långt fram i tiden. Jag har skrivit en varning på Info/Om-sidan om att man ska ta allt med nypa salt, främst väderprognoser som är äldre än 12 timmar. Kommer även att försöka kalkylera väderprognosens tillförlitlighet på webbsidan någon gång. Har det med i planeringen.

OpenWeatherMap används av flera olika väderappar i dagsläget. Så jag tänkte, varför inte en till, som dessutom är detaljerad och väldigt mån om din integritet? Som det ska vara gällande integriteten.

Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med. Var hämtas väderprognosdatan ifrån? Det är det viktigaste för mig. Kanske missat det i tråden eller på sidan men ser det inte när jag letar. Annars var väl sidan fin och minimalistisk vilket jag gillar.

Precis som det står på första sidan man kommer till när man går till serenum.org (Info/Om-sidan), så använder Serenum sig av Serenum API, som i själva verket använder sig av OpenWeatherMap API.

Tackar

Skrivet av talonmas:

Hur sjutton byter man stad?? Står Karlstad i en settings-del och klickar jag på namnet så öppnas kartan. Men man kan ju inte välja ny stad därifrån?

Man klickar/trycker (beroende på enhet) på Settings/Inställningar (beroende på språk) i headern. Trodde den blev mer synlig nu efter den här ändringen, men tydligen inte

Skrivet av Ernesto:

Du kan använda Intl APIet för att lösa alla problem med datum och nummerformattering automagiskt

Intl API använder sig av JavaScript, vilket jag försöker använda så lite som det bara går. Det finns de som vägrar ha JavaScript aktiverat i deras webbläsare för att de inte litar på många webbsidor. Många webbsidor använder nämligen JavaScript för att bland annat spionera på besökarna (källa).

Skrivet av snajk:

Nej jag hade också svårt att hitta det, men det finns en spara-knapp längst ner på settings.

Som sagt tycker jag plats inte borde ligga under settings, det byter man ofta på en vädersida och således borde det vara så enkelt som möjligt att komma åt.

Ska försöka göra platsbytet mer tillgängligt. Hoppas inte för mycket på detta dock

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Efter några timmars betänketid, har jag kommit till fram till att de besökare med JavaScript påslaget, kommer få fler valmöjligheter. För tillfället innebär dessa valmöjligheter följande:

  • Vilken sida som ska hämtas så fort man går till serenum.org (med hjälp av localStorage) (tillagd i planeringen).

  • Kunna välja plats enklare baserat på de förslag jag har fått härifrån (tillagd i planeringen).

Om ni har fler förslag, tveka inte att skicka dom här. Om de läggs in eller inte, får vi se då.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Japp, eftersom britterna "flytta över" imperialsystemet till USA. Men Storbrittanien använder sig av både det metriska och imperial systemet.

Jag gjorde en snabbsökning och hittade detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Decimaltecken

Enligt kartan som visas på Wiki-sidan, dominerar kommatecknet som decimaltecken. Baserat på detta, kommer jag att byta från punkt till komma som decimaltecken i Serenum senare i dag.

I mitt jobb så skickar jag en hel del data till EU-kommissionen och EU:s statistikmyndighet Eurostat. Vi måste använda punkt som decimalavskiljare.

Då har du USA och EU som använder punkt som decimalavskiljare. Vilka andra regioner anser du är intressanta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

I mitt jobb så skickar jag en hel del data till EU-kommissionen och EU:s statistikmyndighet Eurostat. Vi måste använda punkt som decimalavskiljare.

Då har du USA och EU som använder punkt som decimalavskiljare. Vilka andra regioner anser du är intressanta?

Ingen aning. Det kanske är något konstigt system som EU har för att göra främst USA glada. Nä, jag vet inte. 82 länder (inklusive alla länder i Europa förutom Switzerland och Luxemburg) använder sig av kommatecknet, medan 63 länder använder sig av punkt.

Om du vill och orkar och kan, så får du mer än gärna fråga de ställen som du delar data till, varför de använder punkt och inte komma som decimaltecken. Hade varit intressant att veta faktiskt. De kanske måste använda punkt för att de formaterar siffrorna som float?

Kommatecknet förblir förvalt på Serenum då fler länder använder sig av det. Men om du kontaktar dom och de ger dig en väldigt bra anledning, så kan jag nog överväga att använda punkt som decimaltecken.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

SMHI, YR, AccuWeather, med flera, samlar in personlig data om dig när du använder deras tjänster.

  • SMHI lagrar okänt mycket personlig information om dig (hittar inte deras integritetspolicysida). Men då de skriver om hur de hanterar dina personuppgifter, så tar jag det som att de lagrar främst GPS-position och IP-adress.

  • YR lagrar din nuvarande position med hjälp av enhetens GPS, samt enhetens IP-adress (källa).

  • AccuWeather lagrar bland annat din GPS-position, vilket nätverk du använder (mobildata eller WiFi), enhetens IP-adress, hur snabbt du färdas, hur du håller i telefonen, med mera (källa).

Serenum lagrar inga personuppgifter över huvud taget. Det enda Serenum lagrar, är anonyma händelser om vad du gjorde på webbsidan. För den som vill, kan nörda ner sig i källkoden. Jag har byggt en funktion som heter logger(). Den kallar jag på så fort något har hänt på sidan (sidbyte, sparning av inställningar, med mera).

Gällande väderprognoser för 5 dagar (men för Serenums fall, 7 dagar), jag håller med dig helt och hållet. Men det finns de som vill kolla såpass långt fram i tiden. Jag har skrivit en varning på Info/Om-sidan om att man ska ta allt med nypa salt, främst väderprognoser som är äldre än 12 timmar. Kommer även att försöka kalkylera väderprognosens tillförlitlighet på webbsidan någon gång. Har det med i planeringen.

OpenWeatherMap används av flera olika väderappar i dagsläget. Så jag tänkte, varför inte en till, som dessutom är detaljerad och väldigt mån om din integritet? Som det ska vara gällande integriteten.

Precis som det står på första sidan man kommer till när man går till serenum.org (Info/Om-sidan), så använder Serenum sig av Serenum API, som i själva verket använder sig av OpenWeatherMap API.

Tackar

Man klickar/trycker (beroende på enhet) på Settings/Inställningar (beroende på språk) i headern. Trodde den blev mer synlig nu efter den här ändringen, men tydligen inte

Intl API använder sig av JavaScript, vilket jag försöker använda så lite som det bara går. Det finns de som vägrar ha JavaScript aktiverat i deras webbläsare för att de inte litar på många webbsidor. Många webbsidor använder nämligen JavaScript för att bland annat spionera på besökarna (källa).

Ska försöka göra platsbytet mer tillgängligt. Hoppas inte för mycket på detta dock

Tack för svar!

Låter som ett roligt men framförallt lärorikt projekt. Samt bra att referera till i ett framtida CV.

Sedan är det ju positivt att ni inte tar del av användarens data & lagrar. Men jag tror faktiskt att dom flesta som t.ex. besöker SMHI.se inte bryr sig/inte vet vad som händer i koden eller vad företaget samlar på sig för info.

Slutsats: Folk/användare är för o-insatta för att bry sig om vad hemsidor samlar in för information. Framförallt när det är data som inte spelar så stor roll(i mitt tycke).

hade det handlat om adresser, namn, kortnummer osv hade det varit en annan femma...

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Tack för svar!

Låter som ett roligt men framförallt lärorikt projekt. Samt bra att referera till i ett framtida CV.

Sedan är det ju positivt att ni inte tar del av användarens data & lagrar. Men jag tror faktiskt att dom flesta som t.ex. besöker SMHI.se inte bryr sig/inte vet vad som händer i koden eller vad företaget samlar på sig för info.

Slutsats: Folk/användare är för o-insatta för att bry sig om vad hemsidor samlar in för information. Framförallt när det är data som inte spelar så stor roll(i mitt tycke).

hade det handlat om adresser, namn, kortnummer osv hade det varit en annan femma...

Tack själv

Ja, det är ett väldigt underhållande och lärorikt projekt

Ja, nä, men precis. Har till exempel en vän som först ville vara mån om sin integritet, men sen började skita i den helt och hållet igen. Och vännens vän har sagt "låt dom lagra vad som helst om mig" och brydde sig inte ett skvatt när jag sa att de tjänar pengar på hens liv. Blev rätt mörkrädd då.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.