Sålde mitt VR-headset och nu hör köparen av sig med problem - bör jag oroa mig?
Hej på er!
Jag vet inte riktigt om det här är rätt ställe på Sweclockers, men jag provar.
För 9 dagar sedan sålde jag mitt VR-headset till en person som kom förbi lägenheten och kikade på den. Det var en Oculus Rift S som var inköpt i slutet på november. Medan det var en otrolig upplevelse så insåg jag ganska snabbt att den bara kommer ligga och samla damm i garderoben, så jag beslöt mig för att sälja den vidare.
Som sagt så kom den här ungen förbi med sin pappa och vi stod och snackade lite i köket, inga större konstigheter. De inspekterade headsetet för att säkerställa att linserna inte var repiga eller andra skavanker. Farsan swishade mig och sen drog dem hem, så trodde jag att det var avklarat - nu, 9 dagar senare, ringer han upp mig och börjar klaga på att det inte har fungerat överhuvudtaget.
Jag ställde lite frågor kring vilka felmeddelanden han fick och problemen var ganska snarlik de jag hade när jag installerade headsetet första gången. Bland annat att det var en inkompatibel USB-port och även att setupen inte hittade trackingsensorerna. Jag förklarade för honom hur jag gjorde för att lösa dessa problem (lösningen var egentligen bara att koppla in headsetet i USB-portarna som satt direkt i moderkortet), men sen förklarade jag även att jag tyvärr inte kan hjälpa honom att komma på en lösning då det troligtvis är hans PC som felar.
Problemet här är att jag säkerställde att allting fungerade som det skulle innan jag packade ner den i lådan, men varken köparen eller jag tänkte på att faktiskt prova VR-headsetet i min PC för att 'bevisa' att den fungerar.
Enligt mig känns det lite skeptiskt att komma 9 dagar efter köpet och börja klaga på att den inte har fungerat överhuvudtaget, borde man då inte kontakta säljaren lite tidigare än så?
Frågan är då: borde jag oroa mig för att det här ska utveckla sig ytterligare? Antingen så är det ju killen dator som strular med setupen eller så är det ju något faktiskt fel på headsetet, men isåfall misstänker ju jag att de har råkat gjort något eftersom det fungerade när jag sålde den.
Har ni några åsikter, input eller lugnande kommentarer?