Sålde mitt VR-headset och nu hör köparen av sig med problem - bör jag oroa mig?

Permalänk
Medlem

Sålde mitt VR-headset och nu hör köparen av sig med problem - bör jag oroa mig?

Hej på er!

Jag vet inte riktigt om det här är rätt ställe på Sweclockers, men jag provar.

För 9 dagar sedan sålde jag mitt VR-headset till en person som kom förbi lägenheten och kikade på den. Det var en Oculus Rift S som var inköpt i slutet på november. Medan det var en otrolig upplevelse så insåg jag ganska snabbt att den bara kommer ligga och samla damm i garderoben, så jag beslöt mig för att sälja den vidare.

Som sagt så kom den här ungen förbi med sin pappa och vi stod och snackade lite i köket, inga större konstigheter. De inspekterade headsetet för att säkerställa att linserna inte var repiga eller andra skavanker. Farsan swishade mig och sen drog dem hem, så trodde jag att det var avklarat - nu, 9 dagar senare, ringer han upp mig och börjar klaga på att det inte har fungerat överhuvudtaget.

Jag ställde lite frågor kring vilka felmeddelanden han fick och problemen var ganska snarlik de jag hade när jag installerade headsetet första gången. Bland annat att det var en inkompatibel USB-port och även att setupen inte hittade trackingsensorerna. Jag förklarade för honom hur jag gjorde för att lösa dessa problem (lösningen var egentligen bara att koppla in headsetet i USB-portarna som satt direkt i moderkortet), men sen förklarade jag även att jag tyvärr inte kan hjälpa honom att komma på en lösning då det troligtvis är hans PC som felar.

Problemet här är att jag säkerställde att allting fungerade som det skulle innan jag packade ner den i lådan, men varken köparen eller jag tänkte på att faktiskt prova VR-headsetet i min PC för att 'bevisa' att den fungerar.

Enligt mig känns det lite skeptiskt att komma 9 dagar efter köpet och börja klaga på att den inte har fungerat överhuvudtaget, borde man då inte kontakta säljaren lite tidigare än så?

Frågan är då: borde jag oroa mig för att det här ska utveckla sig ytterligare? Antingen så är det ju killen dator som strular med setupen eller så är det ju något faktiskt fel på headsetet, men isåfall misstänker ju jag att de har råkat gjort något eftersom det fungerade när jag sålde den.

Har ni några åsikter, input eller lugnande kommentarer?

Permalänk
Musikälskare

Köpt i befintligt skick? Hade sagt det och inget mer, känns som dom har haft sönder det själva och varför väntar man 9 dagar med att säga det i så fall

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har du otur kan det utveckla sig ytterligare. Men när man köper begagnat är det upp till en själv att säkerställa att varan fungerar som det är tänkt vid köp.

Men som du säger är det att underligt att nämna ett problem 9 dagar efter ett köp. Om du har lust och orkar kanske du kan erbjuda dig att komma över och hjälpa till med installationen. Förmodar att de inte är så insatta och har svårigheter att klura ut problemen de upplever.

Men pengarna tillbaka tycker jag inte du ska gå med på om det kommer på tal. Du kan ju inte veta vad de har gjort med prylarna den tiden de haft det.

Permalänk
Medlem

Lägg inte ut ditt riktiga nummer nästa gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Har du otur kan det utveckla sig ytterligare. Men när man köper begagnat är det upp till en själv att säkerställa att varan fungerar som det är tänkt vid köp.

Men som du säger är det att underligt att nämna ett problem 9 dagar efter ett köp. Om du har lust och orkar kanske du kan erbjuda dig att komma över och hjälpa till med installationen. Förmodar att de inte är så insatta och har svårigheter att klura ut problemen de upplever.

Men pengarna tillbaka tycker jag inte du ska gå med på om det kommer på tal. Du kan ju inte veta vad de har gjort med prylarna den tiden de haft det.

Ja, precis så känner jag också. Plus att det vore ju riktig Darwin-award om man medvetet skulle sälja trasiga produkter och ge ut sin riktiga adress, haha.

Hade de bott nära hade jag kunnat erbjuda mig att komma över och kolla på det - men de var bara i stan över dagen och bor ett par timmar bort så som jag förstått det och jag har inte tillgång till bil. Jag får hoppas att det löser sig för honom (för bådas skull)..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägg inte ut ditt riktiga nummer nästa gång

Skickades från m.sweclockers.com

Gav faktiskt inte det någon närmare eftertanke - i synnerhet inte när de ändå hade min riktiga adress.

Permalänk
Medlem

Om du vill vara snäll kan du, för att bevisa att du har sålt det fungerande och deras datorer är problemet kan du ju säga att dom kan komma förbi och pröva det på din dator där du vet exakt hur det ska kopplas in(vilka portar) och kanske till o med har mjukvaran kvar.

Borde inte ta upp mycket av din tid och efter det så får dom lösa problemet bäst dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Gav faktiskt inte det någon närmare eftertanke - i synnerhet inte när de ändå hade min riktiga adress.

Ni hade kunnat träffas på ett cafe eller något? Jag gjorde samma misstag när jag sålde en bil för inte så länge sedan, mycket som folk kan gnälla om utan anledning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag anser att det är viktigt att vara så ärligt som möjligt och upplyser ofta om eventuella risker eller fel.
Visst kan köpare då dra sig ur, men ofta är det bara positivt då dom som hoppar av ofta har dålig koll och kanske blivit ett potentiellt problem efteråt.
Skriv också ner allt på ett färdigt kvitto vid affären som alla skriver på.

På ett sådant kvitto kan man på ren svenska skriva t.ex. "säljaren upplyser om att köparen bör konsultera manual osv då det är avancerad utrustning som kan krävas speciell kunskap för att installera" Du kommer garanterat få frågan vad du menar och kan då förklara det du upplevde med din USB port.

Ovan kanske är lite extremt men det gör att båda parter blir upplysta och ingen slipper känna sig blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Om du vill vara snäll kan du, för att bevisa att du har sålt det fungerande och deras datorer är problemet kan du ju säga att dom kan komma förbi och pröva det på din dator där du vet exakt hur det ska kopplas in(vilka portar) och kanske till o med har mjukvaran kvar.

Borde inte ta upp mycket av din tid och efter det så får dom lösa problemet bäst dom vill.

Jo, det var det jag övervägde lite själv också. Funderar på att höra av mig till honom igen, jag vill ju verkligen klargöra att jag inte försöker blåsa honom. Men OM de har råkat haft sönder den eller att den inte fungerar av någon annan anledning här hemma står ju jag med skägget i brevlådan. Jag försöker bara tänka worst-case scenario här. Jag får avvakta och se ifall de hör av sig igen och isåfall erbjuda dem att komma förbi på en kaffe så ska jag kolla så att allt fungerar.

Skrivet av reverend benny:

Jag anser att det är viktigt att vara så ärligt som möjligt och upplyser ofta om eventuella risker eller fel.
Visst kan köpare då dra sig ur, men ofta är det bara positivt då dom som hoppar av ofta har dålig koll och kanske blivit ett potentiellt problem efteråt.
Skriv också ner allt på ett färdigt kvitto vid affären som alla skriver på.

På ett sådant kvitto kan man på ren svenska skriva t.ex. "säljaren upplyser om att köparen bör konsultera manual osv då det är avancerad utrustning som kan krävas speciell kunskap för att installera" Du kommer garanterat få frågan vad du menar och kan då förklara det du upplevde med din USB port.

Ovan kanske är lite extremt men det gör att båda parter blir upplysta och ingen slipper känna sig blåst.

Jo, håller absolut med där. Generellt sett ska det ju bara vara att koppla in och köra på (vilket jag i princip gjorde). Jag gav ju ingen närmare tanke på att jag hade det problemet när jag installerade den första gången och han nämnde inte sina specs, förutom grafikkortet i datorn, så jag var ju bara glad att han ville köpa den. :/

Permalänk
Avstängd

Du ska ju inte få sota för köparens inkompetens. Köparen måste ju inspektera varan så att den uppfyller köparens krav. Du är ju ingen telefonsupport heller så jag hade bara hänvisat köparen till att söka efter svar på nätet istället.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Vad är det för problem som uppstår?
Hittas inte headsetet i Oculus programvara så är det garanterat fel usb port, kanske dom är såna "amatörer" att Windows saknar drivrutiner osv, brukar vara drivrutiner för usb av olika slag när när man drar ner från moderkortens hemsida ibland.
Och som du säger, headsetet ska in i moderkortet direkt och inte i nån frontport då det kan finnas ett ev problem med den interna kabeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för problem som uppstår?
Hittas inte headsetet i Oculus programvara så är det garanterat fel usb port, kanske dom är såna "amatörer" att Windows saknar drivrutiner osv, brukar vara drivrutiner för usb av olika slag när när man drar ner från moderkortens hemsida ibland.
Och som du säger, headsetet ska in i moderkortet direkt och inte i nån frontport då det kan finnas ett ev problem med den interna kabeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Ja precis, det verkar som att han får felmeddelandet att USB-porten är inkompatibel och att datorn inte kan hitta trackingsensorerna eller något sådant. Jag var och mathandlade när han ringde så lyssnade inte jättenoga. Jag är ju helt övertygad om att det är hans PC som strular men det känns som att det kommer leda tillbaka till mig på något vänster.

Permalänk
Medlem

Du har ingen plikt att ens bemöta detta, särskilt med tanke på att köparen inte ens krävde en demonstration på att produkten fungerade innan pengarna bytte ägare. Men, för din inre sinnesfrids skull - Finns det någon garanti/kvitto kvar på produkten som köparen kan använda för att få hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Du har ingen plikt att ens bemöta detta, särskilt med tanke på att köparen inte ens krävde en demonstration på att produkten fungerade innan pengarna bytte ägare. Men, för din inre sinnesfrids skull - Finns det någon garanti/kvitto kvar på produkten som köparen kan använda för att få hjälp?

Hej!

Ja jag beställde ju direkt från Oculus hemsida och skickade över kvittot till hans pappa. Det är två års garanti om jag inte minns helt fel. Ungen som ringde upp mig sa att han hade pratat med Oculus-supporten utan att få hjälp.. Ytterst oklart.

Permalänk
Medlem

En enkel sak kan ju vara att säkerställa att den kopplas in i en USB 3.0-port (blå) på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hej!

Ja jag beställde ju direkt från Oculus hemsida och skickade över kvittot till hans pappa. Det är två års garanti om jag inte minns helt fel. Ungen som ringde upp mig sa att han hade pratat med Oculus-supporten utan att få hjälp.. Ytterst oklart.

Det är visserligen lätt för mig att säga, men jag tycker att du har gjort vad du har kunnat. Normalt sett ogillar jag spekulation, MEN... det låter som att ungen kanske ångrat sig? Det har gått nio dagar, han kanske kom till samma insikt som du. Och nu menar han att produkten "inte fungerar". :/ Om han är seriös med att "driva detta vidare" hade jag i ditt ställe krävt att få se e-post korrespondens mellan köpare och Oculus-supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hej!

Ja precis, det verkar som att han får felmeddelandet att USB-porten är inkompatibel och att datorn inte kan hitta trackingsensorerna eller något sådant. Jag var och mathandlade när han ringde så lyssnade inte jättenoga. Jag är ju helt övertygad om att det är hans PC som strular men det känns som att det kommer leda tillbaka till mig på något vänster.

Inte hittar trackingsensorer? För mig låter det som nått man kallar externa sensorer
Nu är jag inte så erfaren med Oculus en äljer dom rätt headset Oculus programmet?
Rift S har inga externa sensorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Säkert deras dator som spökar. Haft problem fram och tillbaka med mitt men det fungerar, är oftast USB-portar som bråkar, eller att man måste dra ur sladden och sätta i den igen mm. Ofast är det inte fel på headsetet så de som köpte får se till att felsöka och inte bara kasta skit på dig. Oculus är relativt värdelösa på att hjälpa kunden när man kontaktar dem, löste mina "fel" genom att googla och kolla reddit. Hell, först när jag köpte ett PCI-E USB 3.0-kort löste sig typ alla problem för mig. Plus som du säger, efter NIO dagar. De lär spelat som bara den när de kom hem och det fungerade, att det bara skulle "gå sönder" efter så många dagar känns vädligt osannolikt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kiirozu:

Du ska ju inte få sota för köparens inkompetens. Köparen måste ju inspektera varan så att den uppfyller köparens krav. Du är ju ingen telefonsupport heller så jag hade bara hänvisat köparen till att söka efter svar på nätet istället.

Skrivet av HarryBee:

Hej!

Ja jag beställde ju direkt från Oculus hemsida och skickade över kvittot till hans pappa. Det är två års garanti om jag inte minns helt fel. Ungen som ringde upp mig sa att han hade pratat med Oculus-supporten utan att få hjälp.. Ytterst oklart.

Precis som Kiirozu skriver. För privatpersoner är det köparens skyldighet att se till att varan fungerar men också ställa de nödvändiga frågor som behöver ställas i samband med ett eventuellt köp. Jag förmodar att du svarade på alla frågor som köparen ställde och att de, var nöjda med svaren (köpet gick ju igenom).

När killen skriver att han inte får bra support från Oculus, känns det lite skumt (kan det har hänt VR-headsetet något?). Det är ca ~2 års garanti kvar... Jag hade hänvisat till Youtube, manualer, och Oculus support. Det har gått 9 dagar och båten har gått i min mening. Gör det som känns rätt för dig. Jag hade tagit hem dom och visat att de fungerar på min dator. Sen får det vara bra med det.

Förmodar att ni själva är en ärlig person då jag inte kan se några annonser från marknaden här på dig så du kan inte stärka dig på den fronten, men lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Precis som Kiirozu skriver. För privatpersoner är det köparens skyldighet att se till att varan fungerar men också ställa de nödvändiga frågor som behöver ställas i samband med ett eventuellt köp. Jag förmodar att du svarade på alla frågor som köparen ställde och att de, var nöjda med svaren (köpet gick ju igenom).

När killen skriver att han inte får bra support från Oculus, känns det lite skumt (kan det har hänt VR-headsetet något?). Det är ca ~2 års garanti kvar... Jag hade hänvisat till Youtube, manualer, och Oculus support. Det har gått 9 dagar och båten har gått i min mening. Gör det som känns rätt för dig. Jag hade tagit hem dom och visat att de fungerar på min dator. Sen får det vara bra med det.

Förmodar att ni själva är en ärlig person då jag inte kan se några annonser från marknaden här på dig så du kan inte stärka dig på den fronten, men lycka till

Hej!

Ja, han ställde lite frågor (mest kring vilka spel jag spelar osv och om hans grafikkort skulle klara av VR). Minns inte exakt vilket grafikkort han hade men jag förklarade att han kommer nog kunna spela det mesta om han tweakar inställningarna litegranna, men jag nämnde ju att jag inte kan garantera något eftersom jag inte vet hans specs.

Jodå, jag ser mig själv som en ärlig person. Håller mig mest till Tradera och blocket. Men jag tror jag gör som så att jag ligger lågt tills (om) de hör av sig igen och då får jag väl erbjuda dem att komma förbi och se om det fungerar på min dator.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du har gjort ditt. Vet du att du var ärlig om att produkten fungerade så ligger det på köparens ansvar att kolla så att allt fungera. De valde att inte göra det och då är det inte ditt problem.

Jag hade förberett ett samtal så du är beredd när/om de ringer igen.
"Hej, synd att höra att ni har problem med det. Allt fungerade ju felfritt hemma hos mig och jag kan därför inte hjälpa er vidare. Har ni några problem med varan är det nog lättast att vända sig till occulus support och be dem hjälpa er felsöka och förklara hur ni ska koppla headsetet. Jag är ingen expert på produkten och den fungerade som sagt felfritt hemma hos mig. Ni fick ju med kvittot som ni behöver för att kontakta supporten"

Alla frågor som ställs svara bara nej. Det blir ALLTID värre enligt min erfarenhet att försöka hjälpa folk. De blir aldrig glada och trevliga av att man hjälper till utan de vill bara ha mer och mer och någon att skylla på om det går dåligt. Dra ett tydligt sträck i sanden "Ni köpte varan av mig, den fungerade felfritt när jag lämnande över den till er. Att ni inte kan använd den hemma är inte mitt ansvar"

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Alla USB-portar på min dator var undermåliga för mitt VR-headset. Löste det med en USB-hub med egen strömförsörjning. Kanske ett tips att ge honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hej på er!

Jag vet inte riktigt om det här är rätt ställe på Sweclockers, men jag provar.

För 9 dagar sedan sålde jag mitt VR-headset till en person som kom förbi lägenheten och kikade på den. Det var en Oculus Rift S som var inköpt i slutet på november. Medan det var en otrolig upplevelse så insåg jag ganska snabbt att den bara kommer ligga och samla damm i garderoben, så jag beslöt mig för att sälja den vidare.

Som sagt så kom den här ungen förbi med sin pappa och vi stod och snackade lite i köket, inga större konstigheter. De inspekterade headsetet för att säkerställa att linserna inte var repiga eller andra skavanker. Farsan swishade mig och sen drog dem hem, så trodde jag att det var avklarat - nu, 9 dagar senare, ringer han upp mig och börjar klaga på att det inte har fungerat överhuvudtaget.

Jag ställde lite frågor kring vilka felmeddelanden han fick och problemen var ganska snarlik de jag hade när jag installerade headsetet första gången. Bland annat att det var en inkompatibel USB-port och även att setupen inte hittade trackingsensorerna. Jag förklarade för honom hur jag gjorde för att lösa dessa problem (lösningen var egentligen bara att koppla in headsetet i USB-portarna som satt direkt i moderkortet), men sen förklarade jag även att jag tyvärr inte kan hjälpa honom att komma på en lösning då det troligtvis är hans PC som felar.

Problemet här är att jag säkerställde att allting fungerade som det skulle innan jag packade ner den i lådan, men varken köparen eller jag tänkte på att faktiskt prova VR-headsetet i min PC för att 'bevisa' att den fungerar.

Enligt mig känns det lite skeptiskt att komma 9 dagar efter köpet och börja klaga på att den inte har fungerat överhuvudtaget, borde man då inte kontakta säljaren lite tidigare än så?

Frågan är då: borde jag oroa mig för att det här ska utveckla sig ytterligare? Antingen så är det ju killen dator som strular med setupen eller så är det ju något faktiskt fel på headsetet, men isåfall misstänker ju jag att de har råkat gjort något eftersom det fungerade när jag sålde den.

Har ni några åsikter, input eller lugnande kommentarer?

Bästa hade ju varit att de fick prova innan men nu 9 dagar senare känns lite väl länge.
Varför väntade så länge. Egentligen inte ditt problem längre då du vet att det fungerat.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Men jag tror jag gör som så att jag ligger lågt tills (om) de hör av sig igen och då får jag väl erbjuda dem att komma förbi och se om det fungerar på min dator.

Tips: Gör inte detta. I min erfarenhet blir folk sällan nöjda av att man hjälper till utan 9/10 gånger så kommer du bara få mer skit på dig ifall det är så att det inte fungerar. Säg att killen har tappat det, eller något annat som gör att kamerorna inte fungerar. Det har han kanske inte vågat berätta för pappa och nu står du där hemma med dom och ingenting fungerar hos dig heller. I absolut bästa fall så kommer det fungera hos dig och då är det 50/50 att de kommer tjata på dig att häva köpet eller något för att det inte fungerar hos dom. Sen kanske de är supersofta människor och ni äter en god bulle och skrattar över hur konstigt det blev. Men den chansen är liten i min erfarenhet

Nej, dra ett tydligt sträck i sanden och säg snällt och artigt att det inte är ditt fel att det inte fungerar hos dem.

Permalänk

Nackdelen med att "bjuda tillbaka dom hem" är ju att du inte kan veta om dom har gjort något för med headsetet, jag hade bara hänvisat dom till oculussupporten. finns det dessutom garanti kvar är det ju inget du som säljare efter 9 dagar kan göra mer.

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tips: Gör inte detta. I min erfarenhet blir folk sällan nöjda av att man hjälper till utan 9/10 gånger så kommer du bara få mer skit på dig ifall det är så att det inte fungerar. Säg att killen har tappat det, eller något annat som gör att kamerorna inte fungerar. Det har han kanske inte vågat berätta för pappa och nu står du där hemma med dom och ingenting fungerar hos dig heller. I absolut bästa fall så kommer det fungera hos dig och då är det 50/50 att de kommer tjata på dig att häva köpet eller något för att det inte fungerar hos dom. Sen kanske de är supersofta människor och ni äter en god bulle och skrattar över hur konstigt det blev. Men den chansen är liten i min erfarenhet

Nej, dra ett tydligt sträck i sanden och säg snällt och artigt att det inte är ditt fel att det inte fungerar hos dem.

Håller med, du sålde grejerna och det är klart.
Du ska inte vara deras supporttekniker!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Ni hade kunnat träffas på ett cafe eller något? Jag gjorde samma misstag när jag sålde en bil för inte så länge sedan, mycket som folk kan gnälla om utan anledning...

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte din bil du sålde ? Ägarens adress står i bilregistret så jag hade mest blivit mycket misstänksam om jag träffat nån som ville sälja en bil utan att uppge sin adress, det finns ju en del bilbedragare som säljer bilar de inte äger .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Ja jag beställde ju direkt från Oculus hemsida och skickade över kvittot till hans pappa. Det är två års garanti om jag inte minns helt fel. Ungen som ringde upp mig sa att han hade pratat med Oculus-supporten utan att få hjälp.. Ytterst oklart.

Garanti gäller för det mesta endast när man köper produkten direkt från företaget eller en auktoriserad återförsäljare, såvida inte företaget tillåter att den överförs vid försäljning i andra hand (vilket Oculus skriver att de inte gör). Sen händer det att företagen inte är så strikta med det i praktiken så ett kvitto kan vara bra att ha ändå, men man kan alltså inte räkna med att kunna utnyttja garanti på begagnade produkter.

Det är troligtvis inte därför som Oculus-supporten inte kunnat hjälpa dem, de lär inte bry sig om garantin i såna fall utan det handlar nog bara om dålig kommunikation från någon av parterna. Men det kan vara bra att känna till att garantin anses som förbrukad när du sålde vidare headsetet i alla fall, då många felaktigt tror att garantin alltid följer med när man köper begagnade produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hej!

Ja precis, det verkar som att han får felmeddelandet att USB-porten är inkompatibel och att datorn inte kan hitta trackingsensorerna eller något sådant. Jag var och mathandlade när han ringde så lyssnade inte jättenoga. Jag är ju helt övertygad om att det är hans PC som strular men det känns som att det kommer leda tillbaka till mig på något vänster.

Troligen kräver headset mer ström än vanliga usb-enheter. Därför kan den inte köras med vissa uttag/förlängare/hubbar. Många laptops har separata ’laddningsportar’ med mer ström

Skickades från m.sweclockers.com