Väldigt intressant video om SATA SSD vs PCIe SSD

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant video om SATA SSD vs PCIe SSD

Intressant video från LTT om skillnaden mellan ssd och nvme gen3/gen4. Alltid lika kul o höra folk som gapar om nvme och om hur mycket snabbare det är än sata.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Intressant video från LTT om skillnaden mellan ssd och nvme gen3/gen4. Alltid lika kul o höra folk som gapar om nvme och om hur mycket snabbare det är än sata.

Men NVMe är *bevisligen* snabbare, det är bara kopiera några filer så märker man det direkt. Det enda den här videon visar är att skillnaden inte var märkbar under deras testförhållanden.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Viking
Skrivet av walkiii:

Intressant video från LTT om skillnaden mellan ssd och nvme gen3/gen4. Alltid lika kul o höra folk som gapar om nvme och om hur mycket snabbare det är än sata.

https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&ab_channel=LinusT...

Men de är ju mycket snabbare än en sata. Det enda de testar i videon är hur lång tid det tar att ladda spel, och då är det ingen skillnad. Linus säger t.o.m att de inte får testa med något annat än spel för att han vet att de är en stor skillnad.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donnerstal:

Men de är ju mycket snabbare än en sata. Det enda de testar i videon är hur lång tid det tar att ladda spel, och då är det ingen skillnad. Linus säger t.o.m att de inte får testa med något annat än spel för att han vet att de är en stor skillnad.

De fick ju testa annat än spel. De pratar om något Adobe (Indesign?)

Jag tror ni missar poängen. Så klart är nyare snabbare på benchmark eller kopiera filer, men i vardagligt användande så är det ingen skillnad. Vilken man väljer kan ju också bero på priser och tex att det är jäkligt nice att lagringen sitter direkt på moderkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är för övrigt SATA SSD vs. PCIe SSD som jämförs, NVMe är kommunikationsprotokollet som de flesta PCIe SSDer använder. Att säga SSD vs NVMe är lite som att säga bil vs servostyrning, det har ingen mening.

Permalänk
Medlem

Ni har ju totalt missat poängen med videon. Hur man nu kan göra det. Men det gör ändå era reaktioner ännu roligare. Ni förstår vad som menas med en nvme och det är så dom flesta benämner dom. Om rubriken stör er så mycket, så kan en admin byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Är väl ingen större nyhet att skillnader i laddtider är ganska minimal mellan olika ssd enheter iom att det mestadels handlar om svarstid.

Är ju mestadels när man hanterar väldigt stora filer eller flytta kopiösa mängder filer som ska skrivas till disken som man märker skillnad i skrivhastighet och då endast om det man tar ifrån klarar samma hastighet eller högre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är väl ingen större nyhet att skillnader i laddtider är ganska minimal mellan olika ssd enheter iom att det mestadels handlar om svarstid.

Är ju mestadels när man hanterar väldigt stora filer eller flytta kopiösa mängder filer som ska skrivas till disken som man märker skillnad i skrivhastighet och då endast om det man tar ifrån klarar samma hastighet eller högre.

Windows är skitdålig på att hantera större mängder av filer. Det tar en halv evighet att kopiera 100000 filer på 1kB medan en fil på 2GB inte tar mer än några sekunder. Jag har inte testat, men jag misstänker att ju fler och mindre filer man har desto mindre betydelse kommer skillnaden mellan SATA expressbaserade och NVMe-baserade diskar att ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mickeko:

Windows är skitdålig på att hantera större mängder av filer. Det tar en halv evighet att kopiera 100000 filer på 1kB medan en fil på 2GB inte tar mer än några sekunder. Jag har inte testat, men jag misstänker att ju fler och mindre filer man har desto mindre betydelse kommer skillnaden mellan SATA expressbaserade och NVMe-baserade diskar att ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Både ja och nej, den absolut största styrkan med NVME över SATA är den högre iops förmågan vilket ger bättre prestanda vid många anrop. Dvs, NVME borde öka avståndet mot en SATA med många små filer istället för stora sekventiella filer.

Att det går slött är inte nödvändigtvis Windows fel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam

@walkiii: onekligen intressant.
Normalt inte så förtjust i Linus, men han har blivit bättre, låter mindre gnällig än förr.
Jag är inte förvånad, förutom inläsningar, verkar spel göra en massa annat när de startas, inte ens från minnet går det märkbart snabbare.

Till er som sägar att en NVMe är snabbare än en gammal SDD, ja visst! men det är inte detta man testar här, man testar om man märker någon skillnad, när man startar och spelar ett spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem

M.2 har en fördel då den monteras utan kablar, jag har inte märkt nån större skillnad ens när jag jämför ssd mot hdd, har man tillräckligt med ram och har datorn igång ett par dagar så ligger det mesta i ram och det är så mycket snabbare.
Mn bör alltså se till att ha ram nog snarare än att lägga en massa pengar på ssder om man inte hålelr på med mycket filkopieringar, håller man på med filintensiva saker så är det ändå oftare bättre med flera lagringsenheter med lägre prestanda än att ha en snabb som det både ska läsas och skrivas på samtidigt.
Apropå att ge datorn ram att bre ut sig i så den slipper växla så mycket, så hör ser det ut med i princip bara ett par webbläsare igång.

Jag ångrar inte att jag lämnade 16 GByte begränsningen, 32 hade i praktiken varit fullt det också men med 64 Gbyte så finns det även minne tillgängligt om man startar nåt tillfälligt.
Mycket ram och låt bli att start om datorn så ofta så blir den pigg och rask.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@walkiii: onekligen intressant.
Normalt inte så förtjust i Linus, men han har blivit bättre, låter mindre gnällig än förr.
Jag är inte förvånad, förutom inläsningar, verkar spel göra en massa annat när de startas, inte ens från minnet går det märkbart snabbare.

Till er som sägar att en NVMe är snabbare än en gammal SDD, ja visst! men det är inte detta man testar här, man testar om man märker någon skillnad, när man startar och spelar ett spel.

Skönt med någon som förstod innebörden med videon. Jag tyckte också det va en intressant video. Många vill sig tro att det är natt och dag mellan dom båda. Och som du skriver, självklart är en gen 4 pci-e ssd med 4950mb/s snabbare. Men det är ju inte vad som testar. Utan detta är ju hur det upplevs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]