Raspberry Pi 4 Model B - för klen för filserver?

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 4 Model B - för klen för filserver?

Hade tänkt att köpa en Raspberry Pi 4 Model B och använda som filserver.
Men en bekant sa att de var jävligt tröga som filserver. Att processorn är flaskhals när man ska ladda upp filer till servern.
Han sa bara Raspberry Pi och inte en specifik version så kan ju gälla de tidigare, men inte denna.

Någon som vet om detta stämmer?
Har 500mbit-linja, så vill att den ska klara det åt åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Hade tänkt att köpa en Raspberry Pi 4 Model B och använda som filserver.
Men en bekant sa att de var jävligt tröga som filserver. Att processorn är flaskhals när man ska ladda upp filer till servern.
Han sa bara Raspberry Pi och inte en specifik version så kan ju gälla de tidigare, men inte denna.

Någon som vet om detta stämmer?
Har 500mbit-linja, så vill att den ska klara det åt åtminstone.

jag tvekar på att det är cpu som flaskar, troligare är nog att minnet tar slut på tidigare versioner eller att minneskortet är väldigt segt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag tvekar på att det är cpu som flaskar, troligare är nog att minnet tar slut på tidigare versioner eller att minneskortet är väldigt segt.

Ja, minns inte vad det var han sa specifikt, minns det som CPU, men han kan ha sagt något annat.
Oavsett vad det är så hade det varit bra att veta om den flaskhalsar innan jag gör ett köp.

Permalänk
Medlem

Processorn klarar av att hantera 1gbps via ethernet så den är inte någon flaskhals

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Ja, minns inte vad det var han sa specifikt, minns det som CPU, men han kan ha sagt något annat.
Oavsett vad det är så hade det varit bra att veta om den flaskhalsar innan jag gör ett köp.

http://unixetc.co.uk/2019/07/07/raspberry-pi-4-real-world-tes...

klarar 60MB/s dvs 480mbit/s som nas (skriva kan jag förtydliga med, 100MB/s dvs 800mbit/s för att läsa)

EDIT: mycket är beroende på vilket filsystem man använder. läser du kommentaren i länken jag skickade hade någon 64MB/s i skrivning dvs 512mbit/s så ja du bör maxa din lina med denna både på uppload och läsning från den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera.
Men det kommer gå långsamt.

Har du pengarna så lägg det på något annat.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av pistage:

Hade tänkt att köpa en Raspberry Pi 4 Model B och använda som filserver.
Men en bekant sa att de var jävligt tröga som filserver. Att processorn är flaskhals när man ska ladda upp filer till servern.
Han sa bara Raspberry Pi och inte en specifik version så kan ju gälla de tidigare, men inte denna.

Någon som vet om detta stämmer?
Har 500mbit-linja, så vill att den ska klara det åt åtminstone.

L2 cache är bara på 1024 kB. Jämför detta med dagens PC som ofta har L3 cache på 3-8 MB
Troligen är det ganska likt vissa AMD före Ryzen (de utan L3).

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt att köra för operativsystem, vad ska du koppla för disksystem och vad hade du tänkt att köra för protokoll? NFS, SMB, AFS?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns bara slöa Usb 3.0. Det räcker för mig och min mediaserver. Men nästa server måste ha Usb-C och möjlighet att installera ssd. Det borde väl komma snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tyvärr finns bara slöa Usb 3.0. Det räcker för mig och min mediaserver. Men nästa server måste ha Usb-C och möjlighet att installera ssd. Det borde väl komma snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast USB-C är en kontakt, den kan du köra lite vad du vill över som tex USB 3.0.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

http://unixetc.co.uk/2019/07/07/raspberry-pi-4-real-world-tes...

klarar 60MB/s dvs 480mbit/s som nas (skriva kan jag förtydliga med, 100MB/s dvs 800mbit/s för att läsa)

EDIT: mycket är beroende på vilket filsystem man använder. läser du kommentaren i länken jag skickade hade någon 64MB/s i skrivning dvs 512mbit/s så ja du bör maxa din lina med denna både på uppload och läsning från den.

Tack! Väldigt bra länk, ska läsa genom.

Skrivet av Veidit:

Vad hade du tänkt att köra för operativsystem, vad ska du koppla för disksystem och vad hade du tänkt att köra för protokoll? NFS, SMB, AFS?

Raspbian OS hade jag tänkt, men inte direkt gjort någon djupdykning i för- och nackdelar med det.
Diskar hade jag tänkt 2 externa i raid in i Pi'ns USB-portar, men bara ytlig tanke det också.
Hade tänkt köra nextcloud, vet inte vilket protokoll de använder.

Permalänk
Medlem

Här är alternativet, inte mycket dyrare, betydligt kraftfullare.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3979912&view=l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Här är alternativet, inte mycket dyrare, betydligt kraftfullare.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3979912&view=l

Det är en ganska bra ide. Strömförsörjning är rätt in i kortet eller behövs det nätaggregat? Hittade inte information om det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns enkortare med sata som är bättre lämpade men det går att montera på satainterface på pien, det är mest bristen på bra interface som är begränsning och inte spu eller minne, 3an var däremot riktigt slö eftersom usb och ethernet delade på en usbanslutning mot cpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av pistage:

Det är en ganska bra ide. Strömförsörjning är rätt in i kortet eller behövs det nätaggregat? Hittade inte information om det.

Mer än dubbel så dyr med RAM. 12 volt strömförsörjning ser det ut som. Den är inte dyrare än 5V/3A för RPi4.
Detta är ju Goldmont Plus med 4MB L2 cache så den är bra jämför alla RPi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Det är en ganska bra ide. Strömförsörjning är rätt in i kortet eller behövs det nätaggregat? Hittade inte information om det.

Ja, gissar på 19v barreljack men har inte kollat så noga. Dvs externt nätaggregat/ AC/DC-konverterare.

Permalänk
Medlem

"* DC power connector dimension: 5.5 x 2.5 mm, support both 19V and 12V DC input"

Saxat ur manualen

Exempelvis
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/laptop-tillbehor/lap...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Beror på vad du tänkt köra för tjänster och diskar. Du kommer vara begränsad av USB3 gränsnittet på pajen, men som strömsnål och enklare filserver. Finns en del lösningar som är bättre än raspian default. Open Media Vault är det många som brukar köra.

Exempel på olika tester och lösningar.
https://www.youtube.com/watch?v=Eix0PCB0byQ

https://www.youtube.com/watch?v=O-FfOWdZAQ4

https://www.youtube.com/watch?v=bpvlEbdA6qI

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Är det verkligen lämpligt med en rätt klen "laddare" till en stationär som ska gå 24/7 och ha flera 3.5 diskar dessutom?

Många laptoppar bränner ju sönder sin standardladdare tämligen omgående när batteriet tagit slut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är det verkligen lämpligt med en rätt klen "laddare" till en stationär som ska gå 24/7 och ha flera 3.5 diskar dessutom?

Många laptoppar bränner ju sönder sin standardladdare tämligen omgående när batteriet tagit slut.

Den är effektmässigt helt tillräcklig. Ursprungsidén var ju en RPi 4 på 3 watt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den är effektmässigt helt tillräcklig. Ursprungsidén var ju en RPi 4 på 3 watt...

En Pi med maxförbrukningen 3w har dock en sett till det hyfsat massiv strömadapter på 3A också. Varav huvuddelen dessutom enbart är för att säkerställa att matningen till USB-portarna håller vad som utlovas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den är effektmässigt helt tillräcklig. Ursprungsidén var ju en RPi 4 på 3 watt...

Om man nu vill koppla en en gäng med 3.5 tums hårddiskar till en pi så kommer ju dessa att strömförsörjas genom något externt inte via pi:n.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Eix0PCB0byQ

Värd att titta på om man går i tankar att bygga en filserver på pi4. (4gb-modellen som gäller för bästa prestanda)

Generellt finns det bättre alternativ för en inte särskilt mycket dyrare peng, i synnerhet om filservern ska stå ut mot nätet och kanske hosta mer än bara en ftp-tjänst.
Men ska man bara köra lite samba på det interna nätverket, och eventuellt lite kodi mot tvn, så funkar en pi4 ganska bra.

Permalänk
Medlem

@filbunke: @AndreaX:

Jag vet inte om värden blivit galen eller matematik inte längre finns. Kortet jag föreslog är ju ganska likt en Pi och min tanke var att använda på samma sätt. Ja det finns två sataportar och en satapower på kortet men det är ju fortfarande ingen som helst risk att komma i närheten av 75W. Jag skrev ju fel på Pi, jag menade 3A och inte 3W, dvs 15W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Hade tänkt att köpa en Raspberry Pi 4 Model B och använda som filserver.
Men en bekant sa att de var jävligt tröga som filserver. Att processorn är flaskhals när man ska ladda upp filer till servern.
Han sa bara Raspberry Pi och inte en specifik version så kan ju gälla de tidigare, men inte denna.

Någon som vet om detta stämmer?
Har 500mbit-linja, så vill att den ska klara det åt åtminstone.

Jag blev lite triggad, tack! Måste försöka sätta ihop mitt förslag som en labbserver och jämföra med Pi 4. Tror inte den jag föreslog har så mycket bättre om alls CPU men IO är ju mil bättre och 8GB RAM är ju välbehövligt.

Har någon något lämpligt förslag på distro för en Celeron N4000? Tänkte lite general purpose server, kolla att kylen är igång etc, inte specifikt fildelning. Skönt att slippa korrumperade minneskort. Kommer nog inte använda sata alls, bara en liten nvme-disk. Ungefär sånt som jag gör med Raspberry Pis.

Permalänk
Medlem

En UPS-nätdel typ denna vore ju nice om man fick tag på;
https://www.amazon.co.uk/Output-20100mah-External-Battery-Cha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag blev lite triggad, tack! Måste försöka sätta ihop mitt förslag som en labbserver och jämföra med Pi 4. Tror inte den jag föreslog har så mycket bättre om alls CPU men IO är ju mil bättre och 8GB RAM är ju välbehövligt.

Har någon något lämpligt förslag på distro för en Celeron N4000? Tänkte lite general purpose server, kolla att kylen är igång etc, inte specifikt fildelning. Skönt att slippa korrumperade minneskort. Kommer nog inte använda sata alls, bara en liten nvme-disk. Ungefär sånt som jag gör med Raspberry Pis.

Om du är bekväm med raspbian kan du nog köra det eller någon liknande distro. Debian som den bygger på kan ju köras på precis allt och de flesta paketen ska finnas.

Skickades från m.sweclockers.com