Undervattenskamera med live video uppe vid ytan?

Permalänk
Medlem

Undervattenskamera med live video uppe vid ytan?

Är på jakt efter att köpa eller bygga en bogserbar kamera-rigg som kan höjas och sänkas i vattnet från en mindre båt. Maxdjup ca 30m kanske. Viktigt är att kunna spela in men samtidigt få live bild från kameran på en skärm uppe vid ytan. Sprudlar inte direkt med prylar som kan fungera vad jag kan hitta i alla fall.

Ett hyfsat alternativ verkar vara GoPro (med dykhus) och en 'CamDo Underwater WiFi Extension Cable' https://youtu.be/HPFmuxn1wnU En typ av passiv Wi-Fi-antenn som sätts väldigt nära kameran nere i vattnet och nära enheten som ska streama bilden uppe vid ytan. Men känns lite som en ful-lösning. Kabeln är dessutom rätt dyr för vad man får. Man skulle så klart kunna försöka tälja ihop en egen antennsladd och se om man får det att fungera, men misstänker att det kan bli knepigt att få tillräckligt bra kvalitet på något man gör själv för längre längder.

Helst hade jag viljat få en overlay med info som kommer in via seriell kabel (typ ekolod och GPS via NMEA0183), men i det här fallet verkar det svårt. Dock kan man lägga till det i efterhand med hjälp av http://www.dashware.net/ vad jag förstår.

Någon som har några andra idéer på lösningar som kan fungera?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är på jakt efter att köpa eller bygga en bogserbar kamera-rigg som kan höjas och sänkas i vattnet från en mindre båt. Maxdjup ca 30m kanske. Viktigt är att kunna spela in men samtidigt få live bild från kameran på en skärm uppe vid ytan. Sprudlar inte direkt med prylar som kan fungera vad jag kan hitta i alla fall.

Ett hyfsat alternativ verkar vara GoPro (med dykhus) och en 'CamDo Underwater WiFi Extension Cable' https://youtu.be/HPFmuxn1wnU En typ av passiv Wi-Fi-antenn som sätts väldigt nära kameran nere i vattnet och nära enheten som ska streama bilden uppe vid ytan. Men känns lite som en ful-lösning. Kabeln är dessutom rätt dyr för vad man får. Man skulle så klart kunna försöka tälja ihop en egen antennsladd och se om man får det att fungera, men misstänker att det kan bli knepigt att få tillräckligt bra kvalitet på något man gör själv för längre längder.

Helst hade jag viljat få en overlay med info som kommer in via seriell kabel (typ ekolod och GPS via NMEA0183), men i det här fallet verkar det svårt. Dock kan man lägga till det i efterhand med hjälp av http://www.dashware.net/ vad jag förstår.

Någon som har några andra idéer på lösningar som kan fungera?

varför skulle du behöva köpa den kabeln? på dom gopro och för den delen sony kameror jag använt kan man vara på mer än 10 meters avstånd och få live video utan problem. eller blockar vatten wifi extremt effektivt?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Vatten är otroligt bra på att döda alla möjliga signaler.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

varför skulle du behöva köpa den kabeln? på dom gopro och för den delen sony kameror jag använt kan man vara på mer än 10 meters avstånd och få live video utan problem. eller blockar vatten wifi extremt effektivt?

Yes. Vatten är som en vägg för all möjlig elektromagnetisk strålning.
Det är därför man använder sonar - alltså ljudvågor istället för elektromagnetisk strålning både för kommunikation och navigation under vattnet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@aragon: Vatten är otroligt bra på att döda alla möjliga signaler.

ok, jag visste det blockar men att det är så effektivt hade jag ingen aning om.
Man lär sig något nytt varje dag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Vatten är som en vägg för all möjlig elektromagnetisk strålning.
Det är därför man använder sonar - alltså ljudvågor istället för elektromagnetisk strålning både för kommunikation och navigation under vattnet.

sonar trodde man använde för ljudvågor accelererar typ x4 under vatten och då kan färdas extremt långt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

En riktigt läckage tät kabelgenomföring och HDMI kabel kanske om inte avståndet till kameran är över 10 meter. Om den ändå ska bogseras så funkar det ju med kabel tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

En riktigt läckage tät kabelgenomföring och HDMI kabel kanske om inte avståndet till kameran är över 10 meter. Om den ändå ska bogseras så funkar det ju med kabel tycker man.

Hade gärna haft lite längre räckvidd. Kanske upp till 30m. Och frågan är hur man löser kabel in i kamerahuset på ett bra sätt. Finns kanske alternativ med subsea connectors men de har rätt lätt för att dra iväg i kostnad.

Budget är väl kanske max ca 25 000kr inkl belysning och allt som kan tänkas behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...