El-fordon för pendling i och kring innerstan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Mobilen laddar man ofta nära sin arbetsplats och har koll på. Men en elcykel står i ett förråd, trapphus etc. vilket gör att det hinner gå längre innan det upptäcks. Även större batteriet vilket brinner mer. Telefonen tar man ofta med sig från laddaren när man lämnar kontoret, cykelbatteriet är kvar tills arbetsdagen är slut.

Men finns ju väldigt mycket laptops på laddning dygnet runt på företagen. Men har inte hört några fall där.

Vissa företag har nu gått ut med dekret att elcykelbatterierna inte får laddas där. Framförallt med tanke på att deras försäkringar inte gäller om det skulle vara ett elcykelbatteri som börjar brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag har inte stött på en backe som den inte tar sig upp för. Den är väldigt stark, men så har jag ju plus med extra batteri så det ger lite extra mot Pinten.
Jag har bara 2km nu, hade 3km innan. Jag bor i stan.. Men på sommaren åker jag 20km så gott som varje helg i ett svep och flera kvällsturer i veckan.

Jag har bytt till ett mycket rundare hjul så när jag står still vid rödljuset måste jag koncentrera mig en del. När jag åker, inget alls, det blir som en del av dig. Med originaldäck är det ännu lättare.

Jag skulle inte vilja stå närmare med fötterna i alla fall så Pinten är inget för mig. Sen är den knappt lättare och ja räckvidden är sådär.. Med plus har jag bytt ut batteriet i min plus till Two-X som den kallas.
Dubblar räckvidden. Det kan man inte göra med Pinten.

Skickades från m.sweclockers.com

Pint går nog bort för min del också, räknade lite grovt på detta och med uppförsbackarna jag har till jobbet så kommer batteriet förmodligen ligga rätt nära 20% när jag väl kommer fram till jobbet. XR är nog ett bättre val, speciellt då dess räckvidd är markant bättre och man vill ju slippa ladda el-fordonet varenda dag

Hur svårt är det att byta ut komponenter (däck och/eller hjul, batteri m.m.) på dessa brädor? Hur stor skillnad gör det rundade hjulet jämfört mot det som medföljer bl.a. XR, som är plattare än den på Pint?

Använder du f.ö. någon skyddsutrustning, t.ex. knä- och armbågsskydd?

Skrivet av eatme@live:

@Icte:

Topphastigheten är strax över 40km/h på min Evolve GT med offroadhjul. När jag pendlar med den till jobb brukar jag ligga runt 23-30 i snittfart. Inga problem med lite sämre vägar när man har offoadhjul på. https://www.airboardsverige.se/produkt/evolve-bamboo-gt-at/

Använder du någon skyddsutrustning?

Tanken att köra 30 km/h på en sådan bräda får mig att svettas! Nej, jag hade nog hållit mig till 15-20 km/h max

Skrivet av Mordekai:

Hämtade den (Xiaomi M365 Pro) på webhallen igår, släpade hem den, se till att ha bil eller en kompis, jobbig storlek på kartong kombinerat med vikt gör det till riktigt tråkigt soloprojekt till fots.

Mycket smidigt att packa upp och montera. Appen hade inga problem, lite långsamt med BT som vanligt. Den hade 58% i batteriet, laddning tog några timmar.

På väg till jobbet åker jag förbi cykelverkstan för att kolla däcktryck, det var för lågt. Köpte hjälm och handskar.

Bättre eller lika bra som alla jag hyrt, det jag uppskattar är skivbroms, motorbroms (som jag ställt på max) samt acceleration (kör på S-Mode). För mig (90-95Kg) bra motorstyrka, hade kunnat varit lite starkare. Hastighet ca 25Km/h men ingen jobbig limiter som man känner på hyrscootrarna.

Hade trott att den hade elektroniskt lås, dvs krävde appen för att starta men så är det inte, kan låsa den elektroniskt när den är på men då måste den vara på hela tiden. Klar fördel om man verkligen aldrig behöver låsa den då start är supersnabbt om man slipper strula med en app.

Ihopvikt är den lite svårhanterad, finns inget sätt att ställa den vertikalt. Har någon byggt ett sett ett ställ för vertikal förvaring är jag mycket intresserad.

Slutsats/TL;DR
Mycket nöjd

Tack för din recension! Lite tråkigt att den är svårhanterad när den är ihopfälld, hela poängen är ju att det ska vara smidigt att kunna bära och ställa bort dem när man väl inte använder dem (vill ju absolut inte parkera en sådan "liten" sak utomhus med övriga cyklar).

Känner du så här tidigt att du behöver ladda den rätt ofta?

Skrivet av mrqaffe:

Montague gör bra vikbara cyklar och det finn en del kinakopiaor i samma stil också men de har inte alls samma utrustning och kvalitet på ramen utan ser bara snarlika ut, hursomhelst så gör de även vikbara elcyklar montauge är mycket trevliga att cykla på "på riktigt" till skillnad från alla de vanliga instabila vikcyklarna.
https://www.montaguebikes.com/wp-content/uploads/2018/07/E-Crosstown-Open-1500.jpg
https://www.montaguebikes.com/product/e-crosstown/

Den här ser onekligen väldigt fin ut, ska kika närmare på dessa!

Skrivet av Navicula:

Jag köpte en elscooter härifrån: https://obgrides.se

Min modell går fintfint i regnigt väder och klassas som (el)cykel om hastigheten hålls under 25km/h: https://obgrides.se/produkter/obg-rides-scooter-v2-1000w-vatt... Supporten hos obgrides är shysst också

Var en som susade förbi mig på dessa när jag pendlade med cykeln till jobbet tidigare. Ser faktiskt väldigt bekväm ut, och fort gick den också (tror han körde nära 25 km/h upp för backarna medan jag höll på att slita ihjäl mig med mina 15 km/h). Ska ta och kolla på några recensioner av dessa!

Går det att parkera sådana på cykelparkeringar?

Skrivet av Dockland:

Utan att veta dina laddningsmöjligheter på jobbet, om du inte är helt hundra på det så fråga fastighetsansvarig. Flera på vårat kontor som trodde det var grönt att ladda el-transportmedel/cykel, spark m.m. men där fastighetsägaren sade stopp. Av brandskyddsskäl.

Vi har ett garage under byggnaden med möjlighet att ladda el-fordon, både el-bilar och mindre sådana (bl.a. el-mopeder). I själva kontoret har vi några som laddar sina el-cykelbatterier och inte hört eller sett att detta skulle vara några problem (fastighetsskötarna ofta på plats). Ska hursomhelst ta och kolla med fastighetsansvarige om vad exakt gäller.

Skrivet av snajk:

Jag har lite liknande pendling och elcykel passar mig väldigt bra. Jag var också orolig för att den skulle bli stulen så jag köpte en begagnad cykel konverterad till el. Den är ful, med kablar och grejer, och lite rostig så inte så stöldbegärlig. Tror jag betalade typ 3000-4000. Fördelen över någon elscooter eller liknande är ju att man ändå får viss motion, jag brukar ta det ganska lugnt på vägen till jobbet men dra ner på elhjälpen på hemvägen och trampa på.

Angående de där enhjulingarna så var det en som körde en sådan som jobbade i närheten av mig. Jag såg honom vurpa några gånger, så han satte på sig allt mer skydd ju fler gånger han ramlade. Lite komiskt att se en typ femtioåring åka runt på en enhjuling med mer skydd än en femåring i skaterampen, dessutom hade han en massa gaffatejp på enhjulingen, jag antar för att skydda den, vilket inte direkt hjälpte honom att se normal ut heller.

Funderade också på att köpa en billigare cykel och bygga ihop den till en el-cykel, men kostnaden för ordentliga delar sköt upp i höjden.

Ja, skydd tänkte jag inte riktigt på utöver hjälm. Kommer nog också bli knä- och armskydd (kanske t.o.m. ryggskydd? för min del om jag väljer att använda en el-skateboard eller el-enhjuling för pendling till jobbet

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Mobilen laddar man ofta nära sin arbetsplats och har koll på. Men en elcykel står i ett förråd, trapphus etc. vilket gör att det hinner gå längre innan det upptäcks. Även större batteriet vilket brinner mer. Telefonen tar man ofta med sig från laddaren när man lämnar kontoret, cykelbatteriet är kvar tills arbetsdagen är slut.

Men finns ju väldigt mycket laptops på laddning dygnet runt på företagen. Men har inte hört några fall där.

Fast elcykelbatteriet tar man ju också med sig in och har under skrivbordet om det är ett kontor eller liknande.

Om man ser per antal så brinner knappast seriösa elcykelbatteri än ett laptopbatteri. Procentuellt så är det ju högre då det finns färre av dem. Så i verkligheten lär det inte vara ett problem.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeffan97:

Fast elcykelbatteriet tar man ju också med sig in och har under skrivbordet om det är ett kontor eller liknande.

Om man ser per antal så brinner knappast seriösa elcykelbatteri än ett laptopbatteri. Procentuellt så är det ju högre då det finns färre av dem. Så i verkligheten lär det inte vara ett problem.

Jag lämnar aldrig batteriet på min cykel, jag tar alltid med mig de och nu under vintern ligger de i bokhyllan i mitt sovrum, laddar varje månad enligt instruktionsboken och min cykel står ute i mitt kall förråd utomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag lämnar aldrig batteriet på min cykel, jag tar alltid med mig de och nu under vintern ligger de i bokhyllan i mitt sovrum, laddar varje månad enligt instruktionsboken och min cykel står ute i mitt kall förråd utomhus.

Ja det är ju det bästa, vill man att det ska hålla och ej heller blir stulet så gör man så som du beskrev.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Pint går nog bort för min del också, räknade lite grovt på detta och med uppförsbackarna jag har till jobbet så kommer batteriet förmodligen ligga rätt nära 20% när jag väl kommer fram till jobbet. XR är nog ett bättre val, speciellt då dess räckvidd är markant bättre och man vill ju slippa ladda el-fordonet varenda dag

Hur svårt är det att byta ut komponenter (däck och/eller hjul, batteri m.m.) på dessa brädor? Hur stor skillnad gör det rundade hjulet jämfört mot det som medföljer bl.a. XR, som är plattare än den på Pint?

Använder du f.ö. någon skyddsutrustning, t.ex. knä- och armbågsskydd?

Ja XR skulle jag helt klart rekommendera över Pinten om man har råd alltså.

Att byta komponenter är görlätt. Allt har kontakter (alltså ej lätt) och skruvar och sånt. Jag har fått byta ut min BMS för den brände jag. Byta däck hjälpte min polare mig med, han jobbar på däckfirma så det underlättade med verktygen han har där. Men det går också att göra hemma med lite vilja.

Däcket gör jättestor skillnad. Men de kostar cirka 1000-1500kr så man byter inte bara så. Kör slut på originaldäcket först och då kan man mer veta vad man vill ha för typ av däck

Så gott som alltid vanlig skatehjälm. Sen har jag en kevlarhoddie jag ofta använder med inbyggda skydd. Höga Vans skateskor. Men inga knäskydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Själv har jag en DIY skateboard med total effekt om typ 10hästar(8400watt kontinuerlig effekt). Går som ett as men jag började pendla runt med en xiaomi m365.

Iaf, den scootern finns kvar än idag då tjejen kör den dagligen till jobbet. Den är uppe i 600 mil nu och funkar precis lika bra som dag 1. Då har en åkt hela vintern i snö och salt utan att klaga.

.......... 10 hästar på en skateboard THAT'S INSANE!!!! Snacka om outnyttjad effekt, om du nu inte kör i 100 Km/h dvs. Du har inte lust att posta en bild så man får se hur besten ser ut, motorn måste ju va stor som ett as likaså batteriet?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

.......... 10 hästar på en skateboard THAT'S INSANE!!!! Snacka om outnyttjad effekt, om du nu inte kör i 100 Km/h dvs. Du har inte lust att posta en bild så man får se hur besten ser ut, motorn måste ju va stor som ett as likaså batteriet?

Ja den är ju inte direkt slö Motorerna är inte superstora, lite större än en colaburk typ. Sen är det ju 1 per bakhjul

Sen outnyttnjad är det väl, men det går snabbt att accelerera och bromsa, knappt så man orkar stå kvar på brädan Men de flesta brädorna är utväxlad så det toppar ut runt 45-60km/h.

Batteriet är ett 12s6p batteri. Dvs det är 72st 18650 celler ihopkopplade som ger strömmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Var en som susade förbi mig på dessa när jag pendlade med cykeln till jobbet tidigare. Ser faktiskt väldigt bekväm ut, och fort gick den också (tror han körde nära 25 km/h upp för backarna medan jag höll på att slita ihjäl mig med mina 15 km/h). Ska ta och kolla på några recensioner av dessa!

Går det att parkera sådana på cykelparkeringar?

Om din elscooter följer svensk cykellag så får du parkera den på cykelparkering. Ingen har rätt att ge dig moppeböter om du kan bevisa att den går 20-25km/h, så mycket vet jag. Själv har jag en gammal mormor-cykel utan växlar som går närmare 40km/h om vinden pekar åt rätt håll, men inga poliser har någonsin brytt sig om mig

Elscootrar ligger "i det grå" just nu. De ser ut som mopeder men har lägre hastighet än cyklister.

Permalänk
Inaktiv

Jag har köpt en trim sats till min Giant, man sätter helt enkelt in en liten dosa som tar bort 25km/h spärren och cykeln driver på enda upp till 100km/h, men med min utväxling så kan jag inte cykla fortare en ca 35-40km/h, får trampa som en galning, ska jag få upp högre farter måste jag dreva om den, funderar på ett större drev fram men jag köpte de här bara för att de var kul, de bästa är att de inte syns, alla sladdar och sånt sitter inne i ramen, och på data displayen som jag har till Yamaha motorn så kan jag stänga av och på trimmet via en knapp kombination så skulle jag bli stoppad så kan jag stänga av trimmet och cykel går bara upp till 25km/h och sedan stängs de av, helt original, är perfekt och just därför jag köpte de, man kan använda de om man vill men enkelt stänga av de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för din recension! Lite tråkigt att den är svårhanterad när den är ihopfälld, hela poängen är ju att det ska vara smidigt att kunna bära och ställa bort dem när man väl inte använder dem (vill ju absolut inte parkera en sådan "liten" sak utomhus med övriga cyklar).

Känner du så här tidigt att du behöver ladda den rätt ofta?

Har inte laddat än, batteriet strax över 50% efter 18Km. Brantaste partiet hittills, en del av Hantverkargatan sjönk hastigheten till 13Km/h som lägst. Snitthastighet hittills 21 Km/h.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Ninebot E+?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gadgets-och-ovriga-g...

Tycker den verkar intressant, är laglig och som jag förstår det håller den bättre kvalitet än scootrarna. Vissa sidor säger 30 km räckvidd medan Elgiganten skriver 20.
Vad jag kan se på prisjakt har den varit nere på 9997 kr förra månaden och kommer säkert ner där igen. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3627732

Hittar knappt någon om denna på youtube, reddit osv. Är det så svalt intresse för den? Vad är bättre med scooter?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Vad tycker ni om Ninebot E+?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gadgets-och-ovriga-g...

Tycker den verkar intressant, är laglig och som jag förstår det håller den bättre kvalitet än scootrarna. Vissa sidor säger 30 km räckvidd medan Elgiganten skriver 20.
Vad jag kan se på prisjakt har den varit nere på 9997 kr förra månaden och kommer säkert ner där igen. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3627732

Hittar knappt någon om denna på youtube, reddit osv. Är det så svalt intresse för den? Vad är bättre med scooter?

Jag skulle köpt en scooter alla dagar i veckan. Inte lika "coolt" men betydligt mer praktiskt.

Scootern (m365 pro) har flertalet fördelar. Dubbel räckvidd, hälften så stor, hälften så tung, ca 5 gånger billigare, betydligt mer stabilare i hög hastighet, enkel att ta med på tåget/bussen/bilen/kontoret.

Just "densiteten" i m365 pro gör att jag gillar den så mycket. Med "densitet" menar jag alltså den mängd motorstyrka, hastighet och räckvidd som den har i förhållande till storlek och vikt. Jämför du detta med Ninebot E+ förlorar Ninebot E+ på alla punkter som jag ser det tyvärr förutom möjlighen "coolhetsfaktorn" (men blev inte orginalet segway ganska ocoola sekunden hooverboards kom till marknaden? ) .

Är en spark för "ocool" för dig så du vill åka självbalanserat fordon skulle jag kolla på en ninebot S istället. Samma sak i princip som ninebot E+ som du länkade fast för en bråkdel av priset, trots nästan samma räckvidd och hastighet. Dessutom betydligt kompaktare och lättare. EDIT: en sånhär menar jag: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3761692

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/hopfallbar-elcy...
Cyklar till stationen i Trelleborg, tar cykeln på tåget (kostar inget eftersom jag fäller ihop den), kommer till Lund, fäller upp den och cyklar till jobbet.

Dels mår jag bättre av det, jag får motion, dels så har resvägen konstigt nog minskat med nästan 20 min
Bästa köpet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jag skulle köpt en scooter alla dagar i veckan. Inte lika "coolt" men betydligt mer praktiskt.

Scootern (m365 pro) har flertalet fördelar. Dubbel räckvidd, hälften så stor, hälften så tung, ca 5 gånger billigare, betydligt mer stabilare i hög hastighet, enkel att ta med på tåget/bussen/bilen/kontoret.

Just "densiteten" i m365 pro gör att jag gillar den så mycket. Med "densitet" menar jag alltså den mängd motorstyrka, hastighet och räckvidd som den har i förhållande till storlek och vikt. Jämför du detta med Ninebot E+ förlorar Ninebot E+ på alla punkter som jag ser det tyvärr förutom möjlighen "coolhetsfaktorn" (men blev inte orginalet segway ganska ocoola sekunden hooverboards kom till marknaden? ) .

Är en spark för "ocool" för dig så du vill åka självbalanserat fordon skulle jag kolla på en ninebot S istället. Samma sak i princip som ninebot E+ som du länkade fast för en bråkdel av priset, trots nästan samma räckvidd och hastighet. Dessutom betydligt kompaktare och lättare. EDIT: en sånhär menar jag: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3761692

Nej, du har nog rätt. Scooter är kanske mer praktiskt. Varje modell jag söker på verkar dock ha problem med löst styre, dålig fjädring eller punktering hela tiden. Sedan är ju nästan alla bra modeller olagliga, vilket är ett litet minus för mig. Flera länder har ju börjat förbjuda.

Jag vill ha något som:

  • kör ca 30 km/h utan problem

  • som har sleek design (många ser ut som hemmabygge, drar onödigt mycket uppmärksamhet då)

  • något som håller

  • kan köras i regn

  • är enkelt att laga

Men det har jag svårt att hitta.

Ja, har kollat in denna också: http://eu-en.segway.com/products/segway-s-plus
Men det känns livsfarligt att köra utan styre, ifall det kommer gupp eller man ska bromsa in snabbt osv. Annars är den ju väldigt smidig att ha med in på kontoret, tåg, buss osv.
Vet att man kan köpa till styre med det verkar väldigt plastigt och instabilt.

Vet inte om det är "coolheten" tycker nog snarare att Ninebot E+ är på gränsen för att vara för nördig Men har alltid varit förtjust i original Segway, de har dock vart tok för dyra.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

@Icte:

Har väl som mest en cykelhjälm som skydd när jag är ute och åker. Handledsskydd hade nog varit vettigt...

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera https://eskatekompaniet.se/product/booster-v/

vattentät, stötdämpare fram och bak, solida däck,
jag köpte den när jag vägde ca 125kg)väger idag 110kg.
och den orkar köra upp mig på branta backar i ca 20km/h
har låst upp den för maximal hastighet vilket är då 34 km/h? men det går att ställa in den på 5, 10, 15, 20, 25 och sedan "turbo"
batteriet, står att man ska komma ca 4mil, på min vikt har jag kommit ca 2 mil vilket är klart nöjd med.
motorn är på 500w vilket såklart inte är lagligt***bort/mod***
har sett flera av denna modell i innerstan som kör med den.

finns en ny modell i butiken som har större motorn på 700w https://eskatekompaniet.se/product/booster-s2-gt/ är lite sugen att uppgradera men behöver verkligen inte.

har i nerförsbacke åkt högst ca 40km/h +- och det är verkligen inte speciellt trevligt i dem hastigheterna med den här då man känner att man nästan tappar kontrollen.

om du har ställt in sparkcykeln i 20km/h så bromsar den automatiskt i nerförsbacke så att du inte kan åka snabbare än den hastigheten du har ställt in den på, detta var komiskt nog irriterande innan jag förstod varför, den måste vara aktiverad på turbo för att kunna gå obegränsat i nerförsbacke.

är riktigt nöjd med den, den är kanon att åka till affären med, nu har jag inte haft behovet att åka till jobbet med den. men skulle gjort det alla dagar i veckan om jag hade det behovet.

ser att det pratas om onewheel i tråden, har en sådan också, den är trevlig men önskar att vägarna i södertälje vore lite bättre samt en stad som inte är så kullig vore upplevelsen mycket bättre.
den klarar backar å så galant men man blir rätt skärrad när man håller på ramla med den tanke på vägarna inte är det finaste laget här. onewheel klarar visserligen typ alla underlag, men det är skillnad vad den klarar att balansera när du är på viktgränsen av vad enheten klarar av.

§8 Kent, moderator
Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

För mig finns det enbart ett val om ska pendla, jag bor förvisso i Stockholm och tar T-Bana, Buss och Pendeltåg och ofta i full rusning så kan bli tjockt på tågen ibland och då gäller det att verkligen banta ner dimensionerna på fordonet och därav mitt enda val då jag inte kan åka bräda som annars verkar rätt coola och tar lite plats.

Valet är såklart EUC, dvs electric unicycle. Jäkligt sugen på "spark cykel" också mest för skoj skull men jag har såna jäkla krav på prestanda och räckvidd och då blir dom både stora och otympliga på fullsmockad pendel tåg om man vill åt den typen av prestanda.
De man kan hyra här i Stockholm är ju inte direkt några höjdare vad gäller prestanda, jag har ett par olika hjul och har åkt på flertalet märken och modeller av dessa enhjulingar men fastade själv hårt för just Gotway då dom låter en få utnyttja lite av kapaciteten utan för mycket mjukvarubaserade begränsningar.

Har en slit och släng ACM som inte är alltför jobbig att släpa upp för trapporna så bra pendel hjul, men sanningen är att jag mer än ofta ändå tar MSX:en då det är en helt annan värld, sjukt stabil och känns som ny motorcykel vs äldre moped. Har själv byggt ut batteriet på den, mycket jobb och få till celler i rätt config (20S3P extra för 20S9P totalt) i alla små håligheter samt ytterligare en BMS i det hårt begränsade utrymmet, men tar mig nu ganska långt på en laddning.

Vad som är roligast av dom är ju helt individuellt såklart, för mig är hjulet lösningen för pendlandet, svårslaget men kanske inte för alla.

Permalänk
Medlem

https://www.hobbex.se/sv/artiklar/zero-10x.html

Gissar att det är värsta i "scooter" väg i Sverige, men finns betydligt kralliga saker om man vill beställa utomlands samt betala för sig, dom kan givetvis inte jämföras med de billigare varianterna, att dom har gaffeln nästan rakt ner i asfalten med lite el ingen vinkel gör dom såklart lite ostabila av naturen så en sån här kan nog råda bot på lite av det problemet.

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer nog uppgradera till sommaren, blir nog en sån här, längtar så efter att cykla ut i skogen i sommar.

https://www.giant-bicycles.com/se/trance-eplus-2-pro-2020

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag kommer nog uppgradera till sommaren, blir nog en sån här, längtar så efter att cykla ut i skogen i sommar.

https://www.giant-bicycles.com/se/trance-eplus-2-pro-2020

Jag är sugen på att köra en bättre begagna heldämpad MTB och eftermontera en vevparti/centrum motor med ett passande batteri osv. Känns som en bra idé för att komma lite billigare undan.
För det borde finnas ett bättre utbud på begagnade MTB jämfört mot E-MTB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunillamork:

Jag är sugen på att köra en bättre begagna heldämpad MTB och eftermontera en vevparti/centrum motor med ett passande batteri osv. Känns som en bra idé för att komma lite billigare undan.
För det borde finnas ett bättre utbud på begagnade MTB jämfört mot E-MTB.

Helt rätt, men värt att tänka på är att cykeln din kommer vara oerhört olaglig och du i slutändan troligen inte kommer vara billigare än de billigare varianterna av e-mtb's.

Däremot äre förstås skoj att bygga själv och jag säger kör på Men somsagt så tror jag inte du kommer undan superbilligt rent ekonomiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wasp:

Helt rätt, men värt att tänka på är att cykeln din kommer vara oerhört olaglig och du i slutändan troligen inte kommer vara billigare än de billigare varianterna av e-mtb's.

Däremot äre förstås skoj att bygga själv och jag säger kör på Men somsagt så tror jag inte du kommer undan superbilligt rent ekonomiskt.

Att bygga en elcykel (pedelec) är lagligt och kräver ingen särskild administration, att bygga en s-pedelec kräver cec intyg, inte omöjligt men definitivt mer komplicerat och dyrare då den juridiskt är en typ av moped, elmoped och elmotorcykel går väl också att bygga trafiklagliga som amatörbyggt fordon om man verkligen skulle vilja.

Cykel med elassistans eller moped?
En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Erathial:

Pendlar till och från jobbet på en Kingsong 18XL, dvs en elektrisk enhjuling.

Dörr till dörr 20 minuter 8km.

Extremt trevligt och snabbt fordon, brukar ligga runt 40 på raksträckorna.

Inköptes för runt 15.000

kör du den med på vintern?