Asus erkänner kylproblem med ROG Strix Radeon RX 5700-serien

Permalänk
Melding Plague

Asus erkänner kylproblem med ROG Strix Radeon RX 5700-serien

AMD:s rekommendationer pekas ut som källan till undermålig kylprestanda och Asus varnar samtidigt för hemmasnickrade modifikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid enklast att skylla på någon annan ... typiskt
Jag bedömer att Asus tog en genväg genom att använda en kyllösning från en dammig hylla istället för att ta fram en skräddarsydd lösning som andra tillverkare gjort, och därför sticker Asus ut med en dålig kyllösning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Är ju inte första kortet asus har haft problem med. Run away fans är ju ett problem dem haft sen 1000 serien. Mitt 1080ti lider av det, helt random går fläktarna upp i 100%. Ett annat problem mitt 1080ti har är att innersta fläkten inte stannar helt i vila utan pulserar, så det låter som att datorn snarkar. Så för min del blir det inget asus kort nästa gång.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det har påverkat försäljningen något hemskt av dessa kort. Flera stora youtubekanaler har visat problemen.
Det är lamt av dom att skylla det på AMD när dom själva borde ta o testa o kolla tempsen på allt.
Sedan så borde då alla korten lida utav detta problemet men det gör dom tydligen inte så felet ligger hos Asus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulan75:

Alltid enklast att skylla på någon annan ... typiskt
Jag bedömer att Asus tog en genväg genom att använda en kyllösning från en dammig hylla istället för att ta fram en skräddarsydd lösning som andra tillverkare gjort, och därför sticker Asus ut med en dålig kyllösning

Skickades från m.sweclockers.com

Kylaren är jättebra, det är endast 2 st små skruvar som det är fel på.
Hade de använt skruvar med mindre distans eller skruvar med fjädrar så hade kylaren fått kontakt med vrm.

Permalänk
Medlem

Sapphire har ju lyckats bra med sin kylare till Nitro+ utan att för den skull väga bly som Asus kylaren gör.
Detta borde Asus kvalitetskontroll ha kollat innan det ens skulle ha lämnat fabriken.
Att komma i efterhand och skylla ifrån sig känns billigt.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så att AMD gett dåliga intstruktioner, det faktum att Asus är de enda som inte kunda lösa situationen ändå, trots mycket erfarenhet av att bygga kylare, reflekterar då nästan ännu sämre på Asus.

Att ursäkta sig med att det var bråttom, de återanvände en design, det var ett misstag vore mer okej än att ursäkta sig med att "detta var vad AMD sa och vi kan inte tänka själva".

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt så pinsamt.
De borde säga att vi gjorde fel men AMD riktlinjer var dåliga, om de var det.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Jo de har helt klart "genat" och när det skitet sig så är skulden självfallet någon annans. Från att ha varit tillverkare av topp produkter några år sen så har de sjunkit som en sten i mina ögon. Haft ett par moderkort inte länge sen som jag blitt tvungen o göra mig av med pga kvalitetsproblem med dem. Jakten på marginaler har fått dem att sjunka som en sten kvalitetsmässigt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Köper alltid ASUS korten då jag älskar kylarlösningen (deras version med 3 fläktar)

Haft det på alla kort och alltid varit tysta och bra med låga temps.

Kommer bli ett Asus för 3000 serien också antagligen.

Att dom failat på AMD kortet ligger ju på dom dock, även om AMD kortet är löjligt dåligt när det gäller värme från början.
Men AMD är värdelösa på GPUer så inte så konstigt det heller.
Får väl se hur deras "high end" aka 2080 prestanda kommer bli med värmeutvecklingen om det är lika kasst som 5700 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kylaren är jättebra, det är endast 2 st små skruvar som det är fel på.
Hade de använt skruvar med mindre distans eller skruvar med fjädrar så hade kylaren fått kontakt med vrm.

Detta har inte Asus erkänt,
De snackar om gpu, washers och AMD
Kylningen av VRM bör vara helt och hållet Asus design.

Problemet började nog i nexus video som tyckte vrm problemet var trivialt och fortsatte med att sätta washers kring gpu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kylaren är jättebra, det är endast 2 st små skruvar som det är fel på.
Hade de använt skruvar med mindre distans eller skruvar med fjädrar så hade kylaren fått kontakt med vrm.

jag håller med om att det inte är något fel på kylaren (jag har den på min vega 56 dock en aning moddad)
Min åsikt är att den inte är tillräckligt anpassad till rubricerad kort om det är skruvarna eller annat spelar inte så stor roll tycker jag

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd

Asus har gjort dåliga kylare för grafikkort länge nu. Vega kylarna var katastrof, navi har varit krimminelt dåliga.
Inte konstigt att folk tror att radeon korten är dåliga när asus dödar korten med dåliga kylare utan kylning på vram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Alltid enklast att skylla på någon annan ... typiskt
Jag bedömer att Asus tog en genväg genom att använda en kyllösning från en dammig hylla istället för att ta fram en skräddarsydd lösning som andra tillverkare gjort, och därför sticker Asus ut med en dålig kyllösning

Skickades från m.sweclockers.com

Vore inte första gången.... De gjorde samma med 290X och 780 kylaren, som typ hade knappt täckning av kärnan i heatpipes, eller VRM kylning i vettig nivå.

Även en del ASUS 10-series Nvidia kort har haft riktigt usel kylare... Men folk köper tyvärr på märket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Köper alltid ASUS korten då jag älskar kylarlösningen (deras version med 3 fläktar)

Haft det på alla kort och alltid varit tysta och bra med låga temps.

Kommer bli ett Asus för 3000 serien också antagligen.

Att dom failat på AMD kortet ligger ju på dom dock, även om AMD kortet är löjligt dåligt när det gäller värme från början.
Men AMD är värdelösa på GPUer så inte så konstigt det heller.
Får väl se hur deras "high end" aka 2080 prestanda kommer bli med värmeutvecklingen om det är lika kasst som 5700 serien

Vad är det som är kasst när korten fungerar som dem ska?

"Paired with this array of sensors is the ability to identify the 'hotspot' across the GPU die. Instead of setting a conservative, 'worst case' throttling temperature for the entire die, the Radeon RX 5700 series GPUs will continue to opportunistically and aggressively ramp clocks until any one of the many available sensors hits the 'hotspot' or 'Junction' temperature of 110 degrees Celsius. Operating at up to 110C Junction Temperature during typical gaming usage is expected and within spec. This enables the Radeon RX 5700 series GPUs to offer much higher performance and clocks out of the box, while maintaining acoustic and reliability targets. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Köper alltid ASUS korten då jag älskar kylarlösningen (deras version med 3 fläktar)

Haft det på alla kort och alltid varit tysta och bra med låga temps.

Kommer bli ett Asus för 3000 serien också antagligen.

Att dom failat på AMD kortet ligger ju på dom dock, även om AMD kortet är löjligt dåligt när det gäller värme från början.
Men AMD är värdelösa på GPUer så inte så konstigt det heller.
Får väl se hur deras "high end" aka 2080 prestanda kommer bli med värmeutvecklingen om det är lika kasst som 5700 serien

5700 och XT har väl inga speciella problem med värme? Och det presterar ju finfint också. Bara kolla på Sapphires Nitro+ version av 5700XT tex. Inga konstigheter där alls ju, fina temperaturer, det är tyst och presterar fint. Samma med Powercolors Red Devil.

Eller syftar du på referenskorten och drar alla 5700 över en kam som många gjorde med 290X? Oseriöst i såna fall. Kritiken mot referenskylarna är berättigad, jag håller med om att AMD borde få tummen ur där och göra något bättre men lämna tredjepartslösningar som fungerar utmärkt utanför. Rätt ska vara rätt tycker jag.

Annars sprids bara en massa skitsnack folk tar som sanningar. 290X kommer jättemånga ihåg som ett varmt kort pga sånt där skitsnack och det är fel fel och åter fel...med Sapphires Tri-X kylare tex var det varken mer högljutt eller varmare än valfritt 780ti men med referenskylare gick det varmt...viket är den kylarens fel, inte GPUns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hjälpsam

Referenskylaren (Blåsutkylaren) var och är inte undermålig, den kan möjligtvis anses vara högljud, men den kyler alla komponenter som den skall, det inkluderar GPU, VRM och minnen, där håller jag inte med @Meantek.

Det vanliga är att icke referenskylare kyler GPUn bättre, men det är inte ovanligt att icke ref. är sämre på att kyla VRM och/eller minnen.

I Asus fall är inte problemet felaktigt tryck mot GPU, som de försöker beskylla AMD för, deras problem är undermålig kylning av VRM, de blir glödheta, det är helt och hållet Asus design inte AMDs.

De som händer när man kortar skruvarna, är att kylaren får kontakt med VRM, visserligen ökar även trycket på GPU, men det är som sagt inte trycket mot GPU som är problemet, det är kylningen av övriga komponenter.
Fult av Anus (avsiktlig felstavning), att försöka skylla ifrån sig.

Kan nämnas att även MSIs kylare inte är något vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zemlan:

5700 och XT har väl inga speciella problem med värme? Och det presterar ju finfint också. Bara kolla på Sapphires Nitro+ version av 5700XT tex. Inga konstigheter där alls ju, fina temperaturer, det är tyst och presterar fint. Samma med Powercolors Red Devil.

Eller syftar du på referenskorten och drar alla 5700 över en kam som många gjorde med 290X? Oseriöst i såna fall. Kritiken mot referenskylarna är berättigad, jag håller med om att AMD borde få tummen ur där och göra något bättre men lämna tredjepartslösningar som fungerar utmärkt utanför. Rätt ska vara rätt tycker jag.

Annars sprids bara en massa skitsnack folk tar som sanningar. 290X kommer jättemånga ihåg som ett varmt kort pga sånt där skitsnack och det är fel fel och åter fel...med Sapphires Tri-X kylare tex var det varken mer högljutt eller varmare än valfritt 780ti men med referenskylare gick det varmt...viket är den kylarens fel, inte GPUns.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om det mesta förutom Referenskorten, de kylde som de skulle, även om de var lite högljuda, Asus kort kyler inte som de skall.
Referenskylaren skulle må bra av att öppna gallret vid utloppet, för att minska blåsljudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Håller med om det mesta förutom Referenskorten, de kylde som de skulle, även om de var lite högljuda, Asus kort kyler inte som de skall.
Referenskylaren skulle må bra av att öppna gallret vid utloppet, för att minska blåsljudet.

Ja de kyler som de ska förstås men det är ju med nöd och näppe. I förhållande till ljudnivå kyler de inge vidare, främst det jag syftade på. Men de orsakade ju inte problem för folk som sagt, så är det ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Hur kan ens detta ske år 2019? Borde man inte ha så pass mycket kunskap att man vet vad som funkar eller är alla kort så unika?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam

Gammal klassiker där Hardware Unboxed tittar på Asus TUF RX 5700 XT.
Epic Fail säger väl det mesta.
Dags att hissa Pestflagg för Asus grafikort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Asus har gjort dåliga kylare för grafikkort länge nu. Vega kylarna var katastrof, navi har varit krimminelt dåliga.
Inte konstigt att folk tror att radeon korten är dåliga när asus dödar korten med dåliga kylare utan kylning på vram.

Katastrof är att ta i, mitt strix Vega 64 gick ok stock, men fick ca 20 grader lägre när jag bytte pastan till flytande metall och ca 40 grader lägre på VRM när jag la bättre kuddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Känns som att de bara har tagit kylaren de använd för nvidia kort och slängt på utan att göra några vidarejusteringar. Inget fel med kylningen, men bristande anpassning till AMD korten = bristande kontakt mellan kylare och komponenter och bristande värmeledningsförmåga.

Permalänk
Medlem

Här sitter jag med ett nytt Strix 2070super som skall in i ett nybygge i helgen och får onda aningar, är gröna lagets gpu från Asus fortfarande välgjord eller bör jag fundera på alternativ?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Katastrof är att ta i, mitt strix Vega 64 gick ok stock, men fick ca 20 grader lägre när jag bytte pastan till flytande metall och ca 40 grader lägre på VRM när jag la bättre kuddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft Asus rog strix 580/1080/2080 utan några som helst värmeproblem.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Näbbdjuret:

Här sitter jag med ett nytt Strix 2070super som skall in i ett nybygge i helgen och får onda aningar, är gröna lagets gpu från Asus fortfarande välgjord eller bör jag fundera på alternativ?

Tror att det mest är Asus AMD grafikkort, som skall undvikas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Går att skylla på mycket men felet är att det är Asus qa avdelning som borde ha märkt detta.
Hade de haft en fungarande qa så hade detta aldrig hånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ratatosk:

Referenskylaren (Blåsutkylaren) var och är inte undermålig, den kan möjligtvis anses vara högljud, men den kyler alla komponenter som den skall, det inkluderar GPU, VRM och minnen, där håller jag inte med @Meantek.

Den undermåliga kylprestandan som nämns i ingressen syftar på Strix-kortet. Att frågor höjts kring andra kort såsom referenskortet tas upp i första stycket är inte direkt relaterat och tänkt som lite bakgrundsinfo.

Skrivet av Ratatosk:

I Asus fall är inte problemet felaktigt tryck mot GPU, som de försöker beskylla AMD för, deras problem är undermålig kylning av VRM, de blir glödheta, det är helt och hållet Asus design inte AMDs.

Den enda lösningen de diskuterar är nya skruvar för GPU-montering, med största sannolikhet byter de nog andra skruvar också när de väl får in kortet också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Som redan konstaterats i tråden så är det inte första gången Asus slänger på en kylare som inte passar riktigt.
Dom har ingen att skylla på. Rent trams.

Dom gjorde exakt samma med kort från nvidia. Påminn mig om vilka/vilket det var.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har haft Asus rog strix 580/1080/2080 utan några som helst värmeproblem.

De är Nvidia de.