Fick ett American express kort men inte ansökt om ett

Permalänk
Medlem

Fick ett American express kort men inte ansökt om ett

Hej till er alla! Får be om ursäkt om jag skapat denna tråd på fel ställe (och om min svenska är lite konstig) men kändes som att det passar bäst här.

Så jag befinner mig i Japan och har inte varit hemma i Sverige på snart två år, men fick ett meddelande från morsan idag att ett brev från American Express har hamnat i brevlådan till mig där ett kredit kort medföljdes. Har inte beställt ett kort från dom, vill inte ha ett heller, har inte varit inne på deras hemsida en ända gång men ändå har jag fått ett kort från dom. Fick till och med ett meddelande i min e-brevlåda från dom om en kreditupplysning. Vet inte hur situationen ser ut för er och om samma sak har kanske hänt till er, men vad ska man göra i en denna situationen? Ändå jag kan tänka mig att göra är att ringa dom och uppenbarligen fråga hur och varför detta har hänt och på något sätt avsluta det så for som möjligt.

Känns extremt irriterande att behöva fixa såna här grejer när man befinner sig utomlands så all hjälp är uppskattad.

Tack på förhand och förlåt om mitt inlägg är svårt att förstå!

Permalänk
Medlem

Någon kanske visste att du skulle vara bortrest och beställde i ditt namn med planen att norpa ur din brevlåda.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

I kreditupplysningen bör det stå vem som begärt den. Antagligen är det inte American Express själva, utan någon bank eller annat kreditinstitut.
Kontakta dom och hör efter hur din ansökan har gått till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

I kreditupplysningen bör det stå vem som begärt den. Antagligen är det inte American Express själva, utan någon bank eller annat kreditinstitut.
Kontakta dom och hör efter hur din ansökan har gått till.

American expressen har endast sina egna kort så ring till dom och spärra omgående och gör en polisanmälan.

Permalänk
Medlem

@Maxarn: Ring dom (?): https://www.americanexpress.com/se/kundservice/

Fråga även hur beställningen genomförts. Har man använt sig av din mejl kan det vara läge att byta lösenord samt kontrollera att det inte finns några regelverk på webportalen som hanterar mejl mellan dig och Amex.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

även om det är "extremt irriterande" att göra så känns det att det är i ditt eget intresse att kontakt AmEx för att kontrollera vad det hela handlar om.

I bästa fall är det ett gratis reklam-kort som inte har någon kredit. I värsta fall är det är försök till bedrägeri och då ska det så klart upprättas en polisanmälan också