Frågor kring uppsättning av nätverk via 4g

Permalänk
Medlem

Frågor kring uppsättning av nätverk via 4g

Hej,

Jag kör idag en router från Huawei (b525) som levererar hastigheter mellan 40-175mbit ned beroende på väder osv. Min fundering är om det kommer göra någon skillnad om jag drar en extern omni antenn från väggen på huset till routern? Kommer jag få en bättre mottagning än vad jag idag har eller kommer signalförlusten via kabeln göra att resultat är ungefär samma ändå?

Permalänk
Medlem

En omniantenn är ganska värdelöst, vill du ha bättre mottagning ska du ha en riktantenn riktad mot den basstation du är uppkopplad mot.
Om du menar 40-175Mbit (megabit) så har du en ganska bra uppkoppling redan, 40-175mbit (millibit) är kass.

Permalänk
Medlem

Okej, så med andra ord är det ju inte ens värt att ändra då till en riktantenn. Ja det är megabit jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zooLiz:

Okej, så med andra ord är det ju inte ens värt att ändra då till en riktantenn. Ja det är megabit jag har.

Det vet man inte förrän man har testat, tyvärr. Din router har stöd för upp till 300Mbit. Kanske får du högre hastighet med riktantenn mot din nuvarande mast. Kanske får du högre hastighet med riktantenn mot annan mast. Kanske på annat frekvensband. Eller kanske inte.

När det gäller 4G så är enda sättet att veta säkert genom att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock: Okej, så irriterande att det inte är en exakt vetenskap.

Jag är ju egentligen inte ute efter en högre hastighet utan en mer konstans hastighet och lägre svarstid. Om man hade kunnat uppnå detta med antenn så hade det varit värt att borra och fixa men om det är ytterst osäkert så kommer jag hoppa det och satsa på ett bättre wifi nät efter routern.

tacksam för alla svaren

Permalänk
Medlem

Min farbror och faster har fritidshus och ville ha dit något slags internet. Fixade 4G-uppkoppling till dem och hjälpte dem så gott jag kunde med placering och så för att få så vettig hastighet som möjligt.

Fick inte riktigt helt stabil mottagning, men med en riktantenn så fick de bättre stabilitet i uppkopplingen. För hastigheten vart det inte något större hopp, men stabiliteten vart det märkbar förbättring på. Det fluktuerade inte alls lika mycket efteråt och de nedkopplingar som kunde ske lite då och då försvann.

Men som har sagts, finns inga garantier alls för hur det kommer fungera för dig utan det gäller att testa sig fram. Du kan alltid köpa antenn och om du känner att du inte blir nöjd göra återköp. Gällande att skruva och dona så behöver inte det vara nå större problem, du kan ju tex fixa något temporärt med att fästa antennen med buntband eller någon annan lösning som inte ger åverkan på huset.

Permalänk
Medlem

@zooLiz:
Om det är väderberoende så kan en extern riktantenn få det mer stabilt och kanske höja farten.
Ibland beror variationer på att masten är för högt belastat under vissa tider och då hjälper det inte med en extern antenn.

Att tänka på när det det gäller extern antenn:
- Den skall klara av Mimo
- Ha så korta antenn sladdar som möjligt

Inte helt lätt att få till det sistnämnda då detta oftast inte stämmer överens med bäst placering av routern för Wifi täckning.
Så det bästa är att skaffa en eller flera AP och stänga av Wifi i routern.
En bra kabel dämpar 0.5 dB/m (vid 2170 MHz) .

Själv gick jag från 4 Mbit/s till 70 Mbit/s m.h.a. av två Yagi antenner.
Motsvarande antenner idag är t.ex. https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Toppen, tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

I mitt fall blir min närmaste mast (1200m) överbelastad varje kväll (under 20Mbit, oftast under 10Mbit) så riktantenn gjorde ingenting dit. Denna mast sänder endast på 900MHz.

Mot en mast 9500m bort, med 1800MHz, så får jag minst 80Mbit på kvällar, oftast mer. Andra tider upp till 270Mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock