Hjälp med värdering, nybliven förälder = 0 tid.

Permalänk
Medlem

Hjälp med värdering, nybliven förälder = 0 tid.

Hej gänget.
Har en nyfödd hemma på 7 månader och en ytterligare i planerna.
Tiden för att spela på min älskade burk är förbi och kommer nog inte tillbaka på ett bra tag. Om tiden finns över spelar jag på tvn.

Om någon vill hjälpa mig att se över vad jag kan få för datorn, tillsammans med båda skärmar, stativ, Headset, mus, musmatta, tagentbord, skrivbord, datorstol och själva burken.

Stolen är inköpt oktober 2018 i väldigt fint skick och är en https://imgur.com/a/lPJdPZp

Här är länk till min dator & komponenterna.
https://imgur.com/a/1XnKHwi?fbclid=IwAR3yluJ4-lQZeCC-Mn4X9aZe...

Headsettet som är med på bild är inte heller samma utan nu rockar man med artics pro wireless.

Tack för hjälpen ! Önskas bilder eller mer info om något så är det bara att hojta till.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Om du har tid så kan du ju räkna ihop nypriset på allt och dra av ungefär 25% på det. Men säg 20-25k?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ehm ,varför skulle tiden för att spela vara förbi?!?!?! 3 Ungar och kunnat spela utan att försumma barn eller fru här så förstår inte den inställningen.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Ska inte ongen sova på kvällen? Har aldrig haft problem med att spela om man känner för de. Eller är de pengar du behöver kanske, kostar ju en slant när dom börjar äta mat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skjuter lite från höften. Men datorn kan man nog bygga något likvärdigt idag för runt 15k (Ryzen 3600 och ett 2070 super) så runt 12 begagnat? Skärmarna har ett nypris på ca 12k tillsammans, så säg runt 8k för dom? Ca 20 för dator och skärmar. Gillar du stolen kan det ju vara värt att behålla. Ha skrivbordet som lite hemmakontor för en laptop kanske ifall du har ett jobb som stödjer det.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte så mycket om att man inte har tiden men vi har en till i planeringen å senaste 7 månaderna har jag suttit ca 5h vid burken. Går och lägger mig i tid om jag får chansen av lilleman för behöver sömnen jag kan få för arbetets skull 😬👍och ja pengar är ganska välkommet just nu. Blir väl kanske å skaffa en sen när barnen börjar spela cs eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag håller med om värderingen på 20k. Ta nya bilder när det är mörkt, maxa RGBn, lägg ut på blocket som komplett gaming rigg så kommer Fortnite-föräldrarna ringa direkt.

Permalänk
Medlem

De som har tid att spela när de har småbarn får gärna förklara för mig hur de gör!

Frugan är hemma just nu med andra barnet. Så jag kommer hem ca 17.30. Då ska jag laga mat så kl är 18.00. Sen får jag vara med barnen eftersom de lägger sig vid sju-åtta. Sen tar nattning med allt vad det innebär ibland en timme. Så nere vid nio. Sen vaknar minstingen några ggr så man får springa upp o lägga henne igen.

Så mellan kl 9 och 10 kanske jag har egentid. Men då vill jag ju prata med frugan som jag inte träffat på hela dan! O sen lägger jag mig. För natten är ju inte direkt sömn rakt igenom. Minstingen vaknar flera ggr per natt o det ska upp o göras välling för att få henne till sömns igen. Eller upp o vagga henne. Tack o lov så sover treåring en hyfsat.

Men med den brutna sömnen så måste jag i säng senast vid 10 för att överleva. O sen vaknar barnen 06.00 senast. Då är det bara o göra frukost åt alla.

Så när f*n spelar ni?? Eller har ni tur o har barn som sover? För då kan man ju sitta uppe nån timme på natten antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

De som har tid att spela när de har småbarn får gärna förklara för mig hur de gör!

Frugan är hemma just nu med andra barnet. Så jag kommer hem ca 17.30. Då ska jag laga mat så kl är 18.00. Sen får jag vara med barnen eftersom de lägger sig vid sju-åtta. Sen tar nattning med allt vad det innebär ibland en timme. Så nere vid nio. Sen vaknar minstingen några ggr så man får springa upp o lägga henne igen.

Så mellan kl 9 och 10 kanske jag har egentid. Men då vill jag ju prata med frugan som jag inte träffat på hela dan! O sen lägger jag mig. För natten är ju inte direkt sömn rakt igenom. Minstingen vaknar flera ggr per natt o det ska upp o göras välling för att få henne till sömns igen. Eller upp o vagga henne. Tack o lov så sover treåring en hyfsat.

Men med den brutna sömnen så måste jag i säng senast vid 10 för att överleva. O sen vaknar barnen 06.00 senast. Då är det bara o göra frukost åt alla.

Så när f*n spelar ni?? Eller har ni tur o har barn som sover? För då kan man ju sitta uppe nån timme på natten antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske inte riktigt är samma sak, jag har ett barn.

Slutar vid 17, handlar och åker hem. Hemma vid 18 ungefär. Umgås med familj/fixar sysslor 2 timmar. Jag nattar oftast barn (2 och ett halvt år) och då åker min sambo till stallet. Hon kommer hem vid 21:30-22:00 och går därefter och lägger sig rätt direkt då hon har ett jobb och stall som kräver att hon är uppe klockan 5 på morgonen.

På helgerna umgås vi som mest, då är vi båda lediga (hon jobbar dock en helg i månaden). Jag spelar inget på dagen i princip utan det hålls till kvällen.

Vilket betyder, jag har tid till rätt mycket gejm om kvällarna. Vi kanske inte umgås så mycket som de flesta par gör, men jag har behov av min egentid och så är det, utan den hade vårt förhållande inte fungerat.

Angående barn som sover så har vår alltid sovit hela nätterna, från att han va nyfödd. Från början väckte vi honom för att mata inte tvärtom. Har nog haft tur där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De som har tid att spela när de har småbarn får gärna förklara för mig hur de gör!

Frugan är hemma just nu med andra barnet. Så jag kommer hem ca 17.30. Då ska jag laga mat så kl är 18.00. Sen får jag vara med barnen eftersom de lägger sig vid sju-åtta. Sen tar nattning med allt vad det innebär ibland en timme. Så nere vid nio. Sen vaknar minstingen några ggr så man får springa upp o lägga henne igen.

Så mellan kl 9 och 10 kanske jag har egentid. Men då vill jag ju prata med frugan som jag inte träffat på hela dan! O sen lägger jag mig. För natten är ju inte direkt sömn rakt igenom. Minstingen vaknar flera ggr per natt o det ska upp o göras välling för att få henne till sömns igen. Eller upp o vagga henne. Tack o lov så sover treåring en hyfsat.

Men med den brutna sömnen så måste jag i säng senast vid 10 för att överleva. O sen vaknar barnen 06.00 senast. Då är det bara o göra frukost åt alla.

Så när f*n spelar ni?? Eller har ni tur o har barn som sover? För då kan man ju sitta uppe nån timme på natten antar jag.

Ungefär samma här, har två st, en 6 och en 2. 6-åringen reder sig för det mesta självt med att läsa eller så innan sovdags, medan 2-åringen (uppenbarligen) innebär lite mer. När 2-åringen var yngre var det NOLL gaming överhuvudtaget, men blev bättre med tiden. Mitt spelintresse är väl rätt dött så bryr mig inte så mycket längre, men brukar ha tid mellan 7-8 -> läggdags, kanske 23-24. Då går jag upp 4:50 varje dag.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Mycket beror ju på olika barns olika behov. Jag har en 4-åring och ett 1-åring, så vi kör 15-timmars på dagis nu och lämnar inte förräns klockan 9 på morgonen. Det innebär att barnen behöver vakna 07:30-08:00 någonstans. Det betyder att ungarna inte lägger sig förräns 21-22 tiden.
Jag har "oturen" att ungarna inte verkar behöva mer än 10-timmars sömn. Jag kan styra dem så att de somnar klockan 20, men då vaknar de 06 istället, och då vill vi inte gå upp.
Har några bekanta med 12-13 timmars barn i samma ålder - De somnar kl 18:30 och vaknar 07:00. -Så de har ju betydligt mer "fritid" än vad vi har.
När ungarna väl somnat kl 22 så finns det ju lite hushållssysslor samt att hinna umgås lite med frugan. Då är klockan 23. Eftersom jag går upp vid 07-tiden för att hinna till jobbet så borde jag lägga mig här.
Tyvärr slutar det ofta med att man sitter uppe till kl 01 för att få en eller två timmar för spel eller serier, så det blir max 6 timmars uppbruten sömn per natt (då minstingen vaknar flera gånger, skall ha välling etc)

Så skulle jag prioritera min sömn till 8 timmar per natt hade jag haft 0 tid att spela.
Men nu prioriterar jag tyvärr bort den för att jag behöver lite egentid.
Och var skall man kunna peta in träningen, som man också skulle behöva lägga en timma per dag på?

Nä, det är fan inte lätt att pussla ihop alla de här bitarna alltså...

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekipz:

Mycket beror ju på olika barns olika behov. Jag har en 4-åring och ett 1-åring, så vi kör 15-timmars på dagis nu och lämnar inte förräns klockan 9 på morgonen. Det innebär att barnen behöver vakna 07:30-08:00 någonstans. Det betyder att ungarna inte lägger sig förräns 21-22 tiden.
Jag har "oturen" att ungarna inte verkar behöva mer än 10-timmars sömn. Jag kan styra dem så att de somnar klockan 20, men då vaknar de 06 istället, och då vill vi inte gå upp.
Har några bekanta med 12-13 timmars barn i samma ålder - De somnar kl 18:30 och vaknar 07:00. -Så de har ju betydligt mer "fritid" än vad vi har.
När ungarna väl somnat kl 22 så finns det ju lite hushållssysslor samt att hinna umgås lite med frugan. Då är klockan 23. Eftersom jag går upp vid 07-tiden för att hinna till jobbet så borde jag lägga mig här.
Tyvärr slutar det ofta med att man sitter uppe till kl 01 för att få en eller två timmar för spel eller serier, så det blir max 6 timmars uppbruten sömn per natt (då minstingen vaknar flera gånger, skall ha välling etc)

Så skulle jag prioritera min sömn till 8 timmar per natt hade jag haft 0 tid att spela.
Men nu prioriterar jag tyvärr bort den för att jag behöver lite egentid.
Och var skall man kunna peta in träningen, som man också skulle behöva lägga en timma per dag på?

Nä, det är fan inte lätt att pussla ihop alla de här bitarna alltså...

Du är ju vad jag brukar kalla en extremt bortskämd förälder. Du kan, enligt dig själv lägga barnen vid 20, och då ha flera timmar till spel osv. Men det gör du inte för du vill inte att dom vaknar vid 06 då, och då vill inte NI gå upp.

Du offrar ju kvällen för att få morgonen? 6 timmars sömn? Ingen med barn kommer tycka synd om dig. Du verkar dock vara en sån som tycker extremt synd om dig själv för att du har småbarn, men inte inser att vi är flera som har det och du bara tror att allt handlar om dig

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Säger bara grattis till alla föräldrar som har småbarn som sover.
Och till oss andra? Snart är de tonåringar o vi sitter o klagar på att de sover för mycket istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Du är ju vad jag brukar kalla en extremt bortskämd förälder. Du kan, enligt dig själv lägga barnen vid 20, och då ha flera timmar till spel osv. Men det gör du inte för du vill inte att dom vaknar vid 06 då, och då vill inte NI gå upp.

Du offrar ju kvällen för att få morgonen? 6 timmars sömn? Ingen med barn kommer tycka synd om dig. Du verkar dock vara en sån som tycker extremt synd om dig själv för att du har småbarn, men inte inser att vi är flera som har det och du bara tror att allt handlar om dig

Fast om jag lägger barnen 2 timmar tidigare så måste jag ju gå upp 2 timmar tidigare också, så antalet timmar är ju detsamma, eller hur?

Det jag vill poängtera igen är att alla människor har olika behov.
Vissa kanske klarar sig och kan må bra av endast 4 timmars sömn, medans andra kanske behöver ha 8 timmar för att kunna fungera.
Och barnen har olika sömnbehov.
Jag fattar att det är jobbigt för många småbarnsföräldrar, och många har det mycket jobbigare än mig.
Men beroende på situation, behov, vilka barn man har osv så kan det vara lättare eller svårare för olika familjer.
Därför går det inte att jämföra rakt av och säga att någon annan är bortskämd för att man vill ha 8 timmars sömn.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Nu är mitt yngsta barn snart 6 år, men när de var mindre (och jag spelade mer) så brukade jag kunna klämma in ett par timmar spel på kvällarna.

Barnen i säng vid 20-21, sedan somnade sambon vid 22-23, och jag var uppe till 00:30 kanske. Men jag brukar inte börja jobba förrän 9 typ och jag tror jag lämnade på förskolan runt halv nio. Sedan har jag (enligt sambon) en superkraft, att jag kan somna om på max 10 sekunder om jag blir väckt. Det var smidigt när man var uppe och gjorde ersättning/välling på natten, somnade så fort jag nuddade kudden igen.

Nu går de stora barnen i skolan och börjar 8:40 så det är inte jättetidigt nu heller.

Ibland är man uppe försent ändå. Märker att man börjar bli gammal då man får migrän om man sovit mindre än 7 timmar per natt några nätter i rad.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur denna tråden gick från värdering av dator till värdering av tid med barn! 👍
Med det sagt, så är det ändå väldigt intressant läsning för en nybliven pappa som mig själv.
Tid fick ett helt nytt begrepp samma dag som lillen kom hem. Han är nu 3 månader gammal och jag tror att min dator har varit igång ca 3 timmar under den tiden. Dock har det fungerat att lira xbox i soffan vid några tillfällen, när han ändå tar sig en tupplur i famnen.
Så jag anser att denna tråd kan vara till stor nytta för oss som försöker pussla ihop livet med partner, barn och gaming.
Så lås inte tråden @duttdutt , flytta den när du fått din setup värderad istället 😉

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"