Varför så liten marknad för knapptelefoner och "normalstora" telefoner?

Permalänk
Medlem

Varför så liten marknad för knapptelefoner och "normalstora" telefoner?

Vart jag än kollar så är allt bara touch, touch och touch. I snart 10 år har jag letat efter en knapptelefon med grundläggande funktioner som bank appar, under alla år har jag endast hittat någon enstaka. Det funkade ett par år tills operativsystemet blev för gammalt för bank-id. De blir dessutom större och större, kan knappt använda min Galaxy S7 med en hand utan att tappa den och då har jag ändå handstorlek 10-11. Iphone 4 var enligt mig en bra storlek för touchtelefoner, när de sedan förlängde skärmen så blev den för lång för att navigera med en hand.

Jag kan väl inte vara den enda som suktar efter fysiska knappar och saknar att kunna skriva sms i fickan (och att få plats med mobilen i en normal byxficka) eller när man pysslar med något annat som gör att man inte kan ha ögonen på skärmen, använda telefonen med smutsiga händer, med skidhandskar i 10 minus m.m. Om argumentet är att bara knappar begränsar gränssnittet så pass mycket, kombinera då en telefon med touch-display och knappsats, fånga det bästa av två världar!

Sony Ericsson K800i är en av mina favorittelefoner, tillsammans med flera Nokia klassiker.
Tänk er en förnyad version av K800i eller 3310 med touch-display och operativ som stödjer bank-appar, spotify, youtube och andra grundläggande funktioner. Det borde väl ändå sälja som smör? Eller?

Permalänk

Det finns kolla på kjell, netonnet etc.
Några exempel:

Nokia 3310 Mobil
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobiltelefoner/enkl...

Nokia 2720 Flip
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobiltelefoner/utan...

Varför de inte säljer så bra. Jo för att man idag får en bra smartphone för under 1000kr, t.ex:
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Ska man kunna köra de appar som folk idag vill, ja det blir en smartphone med deras nackdelar som strömförbrukning. Varför då i vissa fall betala mer för en enklare telefon?

*edit*
Det finns ej bankid etc till operativsystemet Kaios
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1579437-kaios

Egentligen inte konstigt, vem vill betala extrema summor för att utveckla appar till mobiltelefoner som nästan ingen har. Och av de som ändå har modellen så är det en liten skara som skulle använda bankid på den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evolved:

Det borde väl ändå sälja som smör? Eller?

Nej, det är försvinnande få som vill ha det så. Annars hade det funnits, ska du se

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Nej, det är försvinnande få som vill ha det så. Annars hade det funnits, ska du se

I detta fall är det enkelt att se.
För "dumbphones" är en produkt som har funnits i väldigt många år, haft stora försäljningsvolymer för att minska allteftersom alternativa produkter har kommit.
Detta ska ej jämföras emot en helt ny produkt som har svårt att ta sig in på marknaden och man undrar varför så få ej vill testa dem. När många av oss i detta fall har haft "dumbphones" väldigt länge och exakt vet vad det är för något.

"Dumbphones" har självklart några fördelar och kan vara en superbra reservtelefon på olika ställen. Sedan finns det en viss skara användare som de bättre passar för.
Men som sagt skaran användare som också vill använda switch, bankid, kanske spotify och netflex på "Dumbphones" är liten.

Permalänk
Medlem

Håller med. Vi är tyvärr för få för att det ska finnas ett klokt utbud av det vi vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I detta fall är det enkelt att se.
För "dumbphones" är en produkt som har funnits i väldigt många år, haft stora försäljningsvolymer för att minska allteftersom alternativa produkter har kommit.
Detta ska ej jämföras emot en helt ny produkt som har svårt att ta sig in på marknaden och man undrar varför så få ej vill testa dem. När många av oss i detta fall har haft "dumbphones" väldigt länge och exakt vet vad det är för något.

"Dumbphones" har självklart några fördelar och kan vara en superbra reservtelefon på olika ställen. Sedan finns det en viss skara användare som de bättre passar för.
Men som sagt skaran användare som också vill använda switch, bankid, kanske spotify och netflex på "Dumbphones" är liten.

Det finns väl inget som säger att en telefon med fysiska knappar behöver vara en "dumbphone"?
En smartphone med fysisk knappsats är fullt möjlig att tillverka.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Det finns väl inget som säger att en telefon med fysiska knappar behöver vara en "dumbphone"?
En smartphone med fysisk knappsats är fullt möjlig att tillverka.

Ja de kom redan 1997. (Nokia 9000 communikator)
Men allteftersom åren gick så blev intresset att köpa såna mindre, blackberry försökte länge men konsumenterna sa sitt. https://www.mobil.se/nyheter/nu-slutar-blackberry-telefoner-t...

Köper man en smartphone med tangentbord så får man betala extra för en klumpigare mobil. När jag år 2002 skaffade min SE P800 så tog jag redan av tangentbordet då. Men nu nästan 20 år efter så är det nästan inga som vill använda fysiska tangenter på en smartphones såvida de inte löser en massa fysiska problem nanotechnology nivå. (så att telefonen på ett märkligt sätt går att vecklas upp)
*edit*
Typ här får vi vara i utvecklingen för att knappar ska bli intressant igen:
https://www.youtube.com/watch?v=g7i00InEzhI

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur alla andra med stora händer gör. Själv tycker jag att det är väldigt obekvämt att skriva på en pekskärm under 7 tum eller så, samtidigt som jag ogillar stora telefoner för den plats de tar. Jag ser inte på film, spelar inte och gör inget annat på min telefon som kräver en stor skärm, annat än just skriva text - så jag skriver så lite jag kan på telefonen och sköter det mesta skrivandet på datorn. De flesta appar jag använder för textkommunikation finns även för PC (Whatsapp, Telegram och Discord).

Permalänk
Avstängd

Mina manliga stora händer har problem med att pilla på så små knappar.

Tydligen fungerar smartphones bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Vart jag än kollar så är allt bara touch, touch och touch. I snart 10 år har jag letat efter en knapptelefon med grundläggande funktioner som bank appar, under alla år har jag endast hittat någon enstaka. Det funkade ett par år tills operativsystemet blev för gammalt för bank-id. De blir dessutom större och större, kan knappt använda min Galaxy S7 med en hand utan att tappa den och då har jag ändå handstorlek 10-11. Iphone 4 var enligt mig en bra storlek för touchtelefoner, när de sedan förlängde skärmen så blev den för lång för att navigera med en hand.

Jag kan väl inte vara den enda som suktar efter fysiska knappar och saknar att kunna skriva sms i fickan (och att få plats med mobilen i en normal byxficka) eller när man pysslar med något annat som gör att man inte kan ha ögonen på skärmen, använda telefonen med smutsiga händer, med skidhandskar i 10 minus m.m. Om argumentet är att bara knappar begränsar gränssnittet så pass mycket, kombinera då en telefon med touch-display och knappsats, fånga det bästa av två världar!

Sony Ericsson K800i är en av mina favorittelefoner, tillsammans med flera Nokia klassiker.
Tänk er en förnyad version av K800i eller 3310 med touch-display och operativ som stödjer bank-appar, spotify, youtube och andra grundläggande funktioner. Det borde väl ändå sälja som smör? Eller?

Välkommen till surgubbsgänget. Detta händar alla män, vi når en viss ålder när vi vill frysa all utveckling och inget ska längre ändras. Allt från LP-skivor till dieselbilar hållar vi fast vid med en dåres envishet. Det blir jobbigt med förändring trots att barn med sina pyttehänder gärna använder gigantiska mobiler hävdar vi fullvuxna män att storleken var bättre förr.

Hoppas du inte tog det är personligt, det är min lilla reflektion över mig själv som jag tyckte passade på ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Hade det funnits mobiler med samma funktionalitet, kvalitet och pris som "smartfåner" men som också haft knappar så hade jag valt en sådan. Anledningen till att man inte kan välja det är att de helt enkelt inte finns.

Men det är en intressant fråga varför det inte finns. Den mest troliga förklaringen är pga en trend att göra telefoner mer slimmade och strömlinjeformade där knappar ses som "gammaldags".

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evolved:

Jag kan väl inte vara den enda

Kanske inte den enda men i alla fall en av *väldigt* få. Annars hade det som sagt troligtvis funnits vid det här laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen så är jag rätt nöjd med min smartphone. Vad jag tycker saknas är möjligheten att ha samma nummer på två enheter, ni vet som det var när man fortfarande hade fast telefoni. Det skulle vara smidigt att ha en smartphone för lite mer avancerade saker och en enklare telefon för enklare grejor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad som är normalt ändras med tiden. En normalstor smartphone ligger idag på 6-6.5"
Sen finns det små telefoner på 5,5-6", här kommer den mindre iphone 11 pro på 5.8" samt Samsung galaxy s10e, (vanliga s10 är 6.1").

Någon av dessa små kompakta telefoner kanske passar dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag tror mycket har med vana att göra. Jag har normalstora händer och har inga problem att använda min 5,8" mobil med bara en hand. Visst, det kändes konstigt till en början. Men det tog inte lång tid att vänja om sig.

Visst fanns det fördelar med knapptelefoner. Men för de allra flesta så överväger nackdelarna jämfört med en touch telefon.

Tiderna förändras, det är bara att leva med det och anpassas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A