Permalänk
Medlem

Spillt cola över laptop - tips

Hej.

Spillt cola över laptopen för ca 2 veckor sedan.
Den dog då direkt.

Jag lät den sedan stå på tork ca 48 h. När jag provade efter 48 h funkade den bra förutom att vissa tangenter var lite sisådär.

Nu ca 2 veckor senare så är den död igen. Verkar vara som så att laddningen inte fungerar, men det kan ju samtidigt vara något annat...

Tips på vad man kan göra nu för att gå vidare? På vilket sätt ska jag felsöka osv.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

Hej.

Spillt cola över laptopen för ca 2 veckor sedan.
Den dog då direkt.

Jag lät den sedan stå på tork ca 48 h. När jag provade efter 48 h funkade den bra förutom att vissa tangenter var lite sisådär.

Nu ca 2 veckor senare så är den död igen. Verkar vara som så att laddningen inte fungerar, men det kan ju samtidigt vara något annat...

Tips på vad man kan göra nu för att gå vidare? På vilket sätt ska jag felsöka osv.

Tacksam för svar.

Du skulle nog inte startat den efter att du spillt cola istället plockat isär den och torkat rent allt.
En polare på jobbet dränkte sin stationära i cola och startade den , var inte mycket dator kvar.
Det enda jag tog och ska se om dem har överlevt är minnena.
Coca cola är frätande så laptopen är garanterat körd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av theCube:

Hej.

Spillt cola över laptopen för ca 2 veckor sedan.
Den dog då direkt.

Jag lät den sedan stå på tork ca 48 h. När jag provade efter 48 h funkade den bra förutom att vissa tangenter var lite sisådär.

Att bara låta den torka hjälper tyvärr inte, komponenter och kretskort fortsätter ätas upp av korrosion.

Citat:

Nu ca 2 veckor senare så är den död igen. Verkar vara som så att laddningen inte fungerar, men det kan ju samtidigt vara något annat...

Tips på vad man kan göra nu för att gå vidare? På vilket sätt ska jag felsöka osv.

Tacksam för svar.

Det man ska göra när man spiller något som kan påverka elektronik är att plocka isär hela maskinen, se till att den är spänningslös och spola rent allt med avjoniserat/destillerat vatten. Sista sköljningen görs lämpligen med alkohol (isopropylalkohol, 70% eller högre). Sedan ska maskinen torkas, ett knep är att lägga in komponenterna i ugnen med bara ugnslampan på.

Nu lär det med största sannolikhet vara helt kört då komponenter och kretskort kommer ha permanent ätits upp av korrosion. Tyvärr, jag hade inte lagt någon tid på maskinen i fråga så här sent om du har fortsatt använt maskinen i två veckor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du skulle tagit ut batteriet direkt och spolat rent den med t-sprit som driver ut vattnet (som finns i colan)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, har du all-risk så ring ditt försäkringsbolag, finns inte mycket mer att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

@theCube: Jag hade plockat isär den så mycket jag hade kunnat och rengjort noggrant med sprit som andra ovan nämner. Har du tur kan du få tillbaks någon funktion i datorn, annars är den redan död och då kan du inte göra någon mer skada.