Retro-gaming-nörderi: Köpa NTSC/Amerikanska konsoler

Permalänk
Medlem

Retro-gaming-nörderi: Köpa NTSC/Amerikanska konsoler

Hallåj, letar efter NTSC-U-versioner av PS1 och SNES. Problemet är att utbudet är ganska dåligt. Har kikat på både Tradera och ebay.de utan större framgång. Konsolerna är ofta i dåligt skick och relativt dyra, samt saknar kartong och tillbehör. Finns det något bättre sätt att få tag på fina exemplar? Frakten från USA känns som den skulle driva upp priset för mycket.

Jag kanske är ensam om detta intresse på Swec, men jag gör ett försök i alla fall. Är tacksam för alla tips

Bakgrund:
Har blivit lite hooked på retro-gaming senaste tiden. Har (av någon okänd anledning) funnit det mycket rogivande att om kvällarna (kanske efter ett drygt skift på jobbet) slå mig ner i fåtöljen och kika på Youtube-klipp där folk modifierar gamla TV-spelskonsoler för att fungera optimalt på moderna TV-aparater.

En snabb förklaring av problemet:
Som många redan vet så var det analog video som gällde innan HDMI-ut blev standard, och konsolerna från den tiden var antingen anpassade för PAL eller NTSC(J/U). En ny grej jag lärt mig är att när vi på det glada 80-/90-talet spelade på våra konsoler fick vi inte alltid uppleva spelen som de var menade att upplevas. Detta p.g.a. att 99% av alla spel under utvecklingsstadiet kördes i NTSC och därmed 60Hz. När spelen sen skulle släppas för PAL-marknader konverterades de till 50Hz. Metoden många utvecklare använde, för att göra processen mycket enkel för sig själva, var att sakta ner spelet till 83,3% av originalhastigheten. Så spelen vi fick här Sverige gick märkbart långsammare än vad som var menat från början. Till råga på detta så hanteras 50Hz inte speciellt bra på moderna TV-apparater vars uppdateringafrekvens ligger på 60/120Hz (60/120 kan inte delas jämnt på 50).

Men hallå... det finns ju enkla moddar för att spela NTSC på PAL-konsoler?
Ja, det stämmer, men dessa är fullösningar som pressar hårdvaran utanför sin specifikation. Du får inte ut äkta 60Hz som egentligen är 59,97Hz, utan en frekvens närmare 59,3Hz. Detta kan skapa problem med moderna TV-apparet eller åtminstone leda ett ojämnt, hackigt bildflöde.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Är du säker angående hårdvaran på ps1? Flera PS1 reversioner hade väl samma hårdvara i olika regioner?

Aldrig upplevt problem med NTSC-titlar på mitt moddade ps1 iaf.

Permalänk
Medlem

Letar som en tok själv.

Det gäller att ha övervakning på Tradera och Blocket.
Lägg upp bevakningar så du har mail att läsa på morgonen.

eBay förr men nu skall det vara något väldigt specifikt med tanke på fraktkostnade.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är du säker angående hårdvaran på ps1? Flera PS1 reversioner hade väl samma hårdvara i olika regioner?

Aldrig upplevt problem med NTSC-titlar på mitt moddade ps1 iaf.

Är ganska säker på det. Om din PS1:a kan spela NTSC-titlar i färg utan RGB-kabel visar den korrekt 60Hz, annars gör den det inte. Du kanske bara inte lagt märke till att det ibland hackar till i din bild. Osäker på vad effekten är på just PS1, men på Mega Drive så får man små flimrande störningar i bilden samt hack som syns på scrollande spel som Sonic.

Hittade inte mycket info men iaf den här tråden:
https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=59856&start=0

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Letar som en tok själv.

Det gäller att ha övervakning på Tradera och Blocket.
Lägg upp bevakningar så du har mail att läsa på morgonen.

eBay förr men nu skall det vara något väldigt specifikt med tanke på fraktkostnade.

Hehe, jag kör samma taktik. Men det känns ganska lönlöst. Speciellt om man vill ha en s.k. 1CHIP-version av SNES, vilket man så klart vill. Har ingen större lust att punga ut tusenlappar för ett sånt system på Ebay för att få liiite bättre bild. Även en NTSC PS1:a går för typ tredubbla priset jämfört med PAL känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Är ganska säker på det. Om din PS1:a kan spela NTSC-titlar i färg utan RGB-kabel visar den korrekt 60Hz, annars gör den det inte. Du kanske bara inte lagt märke till att det ibland hackar till i din bild. Osäker på vad effekten är på just PS1, men på Mega Drive så får man små flimrande störningar i bilden samt hack som syns på scrollande spel som Sonic.

Hittade inte mycket info men iaf den här tråden:
https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=59856&start=0

Körde med RGB via SCART. Men ser ut som det stämmer, oscillatorn gör att man ligger ca 1% fel när man försöker mata ut i NTSC-frekvens. Spelade i princip bara jrpg i NTSC säkert därför jag alldrig uttäckte tajmingfelet (är som du säger säkert mest uppenbart i sidescrollers).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infiniti:

Hehe, jag kör samma taktik. Men det känns ganska lönlöst. Speciellt om man vill ha en s.k. 1CHIP-version av SNES, vilket man så klart vill. Har ingen större lust att punga ut tusenlappar för ett sånt system på Ebay för att få liiite bättre bild. Även en NTSC PS1:a går för typ tredubbla priset jämfört med PAL känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa SNES konsollen för RGB är Snes Mini/Junior alltså den sista mindre SNES konsollen med en RGB mod som man löder in, det är den absolut bästa RGB bilden man kan få och den klår även 1chip snes om du läser och tittar på retrorgb.

Angående PS1 så kan Europeiska PS1 köra NTSC spel i 60hz utan problem med RGB kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Bästa SNES konsollen för RGB är Snes Mini/Junior alltså den sista mindre SNES konsollen med en RGB mod som man löder in, det är den absolut bästa RGB bilden man kan få och den klår även 1chip snes om du läser och tittar på retrorgb.

Angående PS1 så kan Europeiska PS1 köra NTSC spel i 60hz utan problem med RGB kabel.

Nja, 1CHIP och SNES Mini är snarlika, fördelen med Mini är att det är att du vet vad du får (aldrig 2-CHIP).

Från RetroRGB:
"Unfortunately, my conclusion isn’t an easy one and is different across each console. I definitely recommend a 1CHIP/Mini console over a 2-CHIP"

Och som tidigare diskuterat i tråden så är PAL-Playstations inte problemfria med 60Hz. Bra, men inte perfekta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

1chip SNES är alltid RGB.

SNES mini/jr måste moddas för RGB.

Trots det köpte jag en mini.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infiniti:

Nja, 1CHIP och SNES Mini är snarlika, fördelen med Mini är att det är att du vet vad du får (aldrig 2-CHIP).

Från RetroRGB:
"Unfortunately, my conclusion isn’t an easy one and is different across each console. I definitely recommend a 1CHIP/Mini console over a 2-CHIP"

Och som tidigare diskuterat i tråden så är PAL-Playstations inte problemfria med 60Hz. Bra, men inte perfekta.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=gvliOHNfCAA
https://www.youtube.com/watch?v=YTRFCu9hrzs

För bästa RGB bild installerar man en RGB bypass i sin SNES, fungerar till alla modeller och 1chip och speciellt jr/mini ger bäst bild efter att en RGB bypass är installerad.

På min gamla PAL Playstation märkte jag inga problem när jag spelade i 60Hz, idag har jag en NTSC/J Playstation 1 med PSIO (Mod för att köra spel från SD-kort) som fungerar galant med RGB.