Permalänk
Inaktiv

Fläkten varm på nolltid

Halloj,

Har en gammal HP G7000, den används mest som surfdator av föräldrar så vill försöka fixa innan jag skickar ut den.
Fläkten går på högvarv och blir varm på nolltid, då menar jag att det bränns på fingret, så varm blir den. Med nolltid menar jag efter cirka 2-3 minuter.
Har tagit isär datorn och rengjort.

Bifogar två videoklipp. Den första är vid uppstart och den andra är när datorn kommit igång, men inga program igång.
Har inte hunnit ta tempen på den.

Går det att fixa eller vad tror ni?

Edit: löst

Permalänk
Medlem

Föreslår att du drar av etiketten och ser om det finns ett påfyllningshål där under. Om det gör det, fyll på lite olja där - symaskinsolja fungerar bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon317878:

Halloj,

Har en gammal HP G7000, den används mest som surfdator av föräldrar så vill försöka fixa innan jag skickar ut den.
Fläkten går på högvarv och blir varm på nolltid, då menar jag att det bränns på fingret, så varm blir den. Med nolltid menar jag efter cirka 2-3 minuter.
Har tagit isär datorn och rengjort.

Bifogar två videoklipp. Den första är vid uppstart och den andra är när datorn kommit igång, men inga program igång.
Har inte hunnit ta tempen på den.

Går det att fixa eller vad tror ni?

Edit: löst

Hur pass mycket hade du isär datorn? Skruvade du loss kylare och alltihopa? Bytte kylpastan? Blåste rent med kompressor till exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317878:

Edit: löst

Skriv gärna hur, så andra kan få hjälp med samma/liknande problem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Hur pass mycket hade du isär datorn? Skruvade du loss kylare och alltihopa? Bytte kylpastan? Blåste rent med kompressor till exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Tog bort kylare, fläkt men rörde inte cpun,bytte inte kylpasta. Blåste med luft på burk, men ganska säker på att det var fel å själva fläkten. Men förstår dock inte hur det kan bli så varm bara på 2 minuter, den kanske har gjort sitt ändå.

Permalänk
Hjälpsam

Gör rent och byt kylpasta. Förmodligen gammal torkad pasta där.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfade:

Skriv gärna hur, så andra kan få hjälp med samma/liknande problem.

Eller löste kanske man inte kan kalla det direkt.
Skruvade loss fläkten en andra gång och undersökte den närmare. Såg att det var två sprickor i fläkten, det är förmodligen därför den lät så mycket. Satte i fläkten igen och startade datorn. Den lät fortfarande högt, försökte pressa ihop sprickorna på fläkten med hjälp av en kniv så att den satt ''ihop'', alltså som att den blev hel. Den lät inte lika mycket och snurrade på som vanligt. Men blev fortfarande lika varm, lika fort.
Hoppas ni förstår

Permalänk
Medlem

Låter som det är dags att byta ut fläkten???

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon317878:

Tog bort kylare, fläkt men rörde inte cpun,bytte inte kylpasta. Blåste med luft på burk, men ganska säker på att det var fel å själva fläkten. Men förstår dock inte hur det kan bli så varm bara på 2 minuter, den kanske har gjort sitt ändå.

Tog du bort kylaren från processorn utan att byta kylpastan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Låter som det är dags att byta ut fläkten???

Tänkte också det, men det känns som att det är något annat det är fel på. Eftersom den blir varm på några minuter, kan knappt beror på två mindre sprickor, eller kan det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Tog du bort kylaren från processorn utan att byta kylpastan?

Skruvade inte loss helt, men enklare ord så lyfte jag upp den lite för att få bort damm som hade fastnat runt kylaren.
Tror inte cpun tog skada, med tanke på att den startade upp som vanligt. Fläkten blev även varm innan jag hade tagit isär datorn.
Men jag funderar om det kan vara så att fläkten blir varm pga att cpun inte kyls ner ordentligt. Men samtidigt så låter det lite off, med tanke på att det går så fort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon317878:

Skruvade inte loss helt, men enklare ord så lyfte jag upp den lite för att få bort damm som hade fastnat runt kylaren.
Tror inte cpun tog skada, med tanke på att den startade upp som vanligt. Fläkten blev även varm innan jag hade tagit isär datorn.
Men jag funderar om det kan vara så att fläkten blir varm pga att cpun inte kyls ner ordentligt. Men samtidigt så låter det lite off, med tanke på att det går så fort.

På en så gammal dator kommer pastan att vara helt uttorkad och värdelös till att börja med. Därför blir datorn varm direkt när du startar den. Har du lyft på kylaren och brutit den lilla kontakt som fanns har du bara gjort problemet värre. Jag är faktiskt förvånad att datorn inte överhettar snabbare. Plocka bort kylaren och byt pastan ordentligt är mitt råd. Har du tillgång till komprimerad luft rekommenderar jag starkt en runda av det genom kylflänsarna. Körde det på en bekants gamla laptop och det flög ut stenhårda dammtussar som vi aldrig hade fått loss på annat vis. Han sa att efter det och lite ny kylpasta lät datorn som ny igen, innan dess skrek fläkten och den blev stekhet direkt, precis som din.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

På en så gammal dator kommer pastan att vara helt uttorkad och värdelös till att börja med. Därför blir datorn varm direkt när du startar den. Har du lyft på kylaren och brutit den lilla kontakt som fanns har du bara gjort problemet värre. Jag är faktiskt förvånad att datorn inte överhettar snabbare. Plocka bort kylaren och byt pastan ordentligt är mitt råd. Har du tillgång till komprimerad luft rekommenderar jag starkt en runda av det genom kylflänsarna. Körde det på en bekants gamla laptop och det flög ut stenhårda dammtussar som vi aldrig hade fått loss på annat vis. Han sa att efter det och lite ny kylpasta lät datorn som ny igen, innan dess skrek fläkten och den blev stekhet direkt, precis som din.

Då ska jag skruva loss den helt och göra det ordentligt. Först måste jag dock hitta en ny fläkt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon317878:

Då ska jag skruva loss den helt och göra det ordentligt. Först måste jag dock hitta en ny fläkt

Reservdelar till laptops är svårt till att börja med och blir bara värre ju äldre datorn blir. Skit i fläkten för tillfället och börja med pastan. Har du tur kan det göra underverk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Reservdelar till laptops är svårt till att börja med och blir bara värre ju äldre datorn blir. Skit i fläkten för tillfället och börja med pastan. Har du tur kan det göra underverk.

Hittade denna, ser exakt likadan och all text stämmer förutom ''K1516V'', visst borde den fungera? https://www.ebay.co.uk/itm/CPU-Cooler-Fan-For-HP-COMPAQ-500-5...

Permalänk
Inaktiv

Nu flippade den helt, startade upp datorn nu och fläkten började snurra som aldrig förr vaf*n hände med den, den snurrade skit fort och sen slutade snurra helt.

Permalänk
Medlem

Glöm kylpastan och fläkten, fokusera istället på vad som gör att CPUn går för full maskin. Att fläkten och kylflänsen blir varm betyder ju att den gör sitt jobb, dvs. flyttar värmen bort från CPUn.

Men som tidigare sades, om du haft lös kylflänsen måste du nog byta kylpasta på den. Då är du tillbaka i utgångsläget och kan undersöka varför CPUn pumpar ut sådana mängder värme.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon317878:

Hittade denna, ser exakt likadan och all text stämmer förutom ''K1516V'', visst borde den fungera? https://www.ebay.co.uk/itm/CPU-Cooler-Fan-For-HP-COMPAQ-500-5...

Jo det borde den men frakt från Kina är lång i de bästa fall och nu när Corona härjar lär det bli värre. Jag tycker fortfarande att du ska skita i den och börja med pastan.

Skrivet av jocke91:

Glöm kylpastan och fläkten, fokusera istället på vad som gör att CPUn går för full maskin. Att fläkten och kylflänsen blir varm betyder ju att den gör sitt jobb, dvs. flyttar värmen bort från CPUn.

Ingenstans säger han att CPUn går för fullt. Att fläkten blir varm tyder ju dessutom på att den tvärtom inte gör sitt jobb eftersom värmen fastnar där istället för att åka ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ingenstans säger han att CPUn går för fullt. Att fläkten blir varm tyder ju dessutom på att den tvärtom inte gör sitt jobb eftersom värmen fastnar där istället för att åka ut.

Som skulle betyda att kylflänsen är full med damm och stoppar luftflödet. Nu sade han dock att han rengjort.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Reservdelar till laptops är svårt till att börja med och blir bara värre ju äldre datorn blir. Skit i fläkten för tillfället och börja med pastan. Har du tur kan det göra underverk.

Skruvade loss helt nu, det var kylpasta kvar men satt som sten. Ska köpa kylpasta imorn, så får vi se hur det går.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Reservdelar till laptops är svårt till att börja med och blir bara värre ju äldre datorn blir. Skit i fläkten för tillfället och börja med pastan. Har du tur kan det göra underverk.

Har bytt pastan nu, den är igång så får se hur det går. En annan fråga, är det meningen att kylaren ska bli skit varm? Alltså den bruna delen som går över cpun? Har ej en bild på min, men bifogar en från ebay. https://www.ebay.ie/itm/hp-g7000-g7065em-motherboard-la-4031p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317878:

Har bytt pastan nu, den är igång så får se hur det går. En annan fråga, är det meningen att kylaren ska bli skit varm? Alltså den bruna delen som går över cpun? Har ej en bild på min, men bifogar en från ebay. https://www.ebay.ie/itm/hp-g7000-g7065em-motherboard-la-4031p...

Ja, heatpipen (det bruna röret) flyttar värmen från CPU till kylflänsen vid fläkten, så den blir varm.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellen:

Ja, heatpipen (det bruna röret) flyttar värmen från CPU till kylflänsen vid fläkten, så den blir varm.

Okej vad bra. Då tänkte jag rätt. Tack!

Permalänk
Medlem

Den ska bli varm ja, är en platt heatpipe som är effektivare att föra över värmen än annan metall och konstruktioner och värmen ska såklart ledas till fläkten från processorn.
(Kan googla vad en heatpipe är ifall du vill ha en förklaring, vet inte om jag kan göra en särskilt vettig en själv.)

Så länge processorn kyls ordentligt nu och inte blir lika varmt runt cpu pga bättre värmeledning ut till kylaren med fräsh kylpasta så är det bättre.

Ett bra program att använda för att hålla koll på temperaturer är hwmonitor
Skippa installern och kör zip varianten uppackad istället, behövs inte uppdateras skulle jag tro på din laptop så kan skippa och kolla efter uppdateringar till det programmet, är för det mesta stöd för nyare hårdvara mer än något annat.

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Har för mig jag skrotade en liknande laptop från HP förresten med en pentium dualcore på 2.0 ghz 4 gb ddr2 eller ddr3 2 st 2 gb stickor i den och intel hd av första generation eller liknande har jag för mig, 1366x768 skärm.

Fläkten bytte jag två gånger på den innan jag tröttnade på att fixa den + syskonet fick låna farsans laptop ändå till slut.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb