Trådlösa hörlurar och iPhone, funkar dåligt?

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar och iPhone, funkar dåligt?

Något jag funderat på under ett par år. Google hjälper mig inte så vi provar här.

Har haft ett tiotal olika trådlösa hörlurar. Allt ifrån Sonys gamla bluetooth till 3,5mm puck, kinesiska in-ear lurar och flertalet riktig in-ear och around-ear lurar mellan 1000-3000kr. Kört dessa med iPhone 4, 7 och nu 11.

Har haft samma problem med alla dessa. Funkar utmärkt ut kartong men efter något halvår börjar det bråka. Typiska problem inkluderar men är inte begränsat till:

Tappar anslutningen till telefonen, kräver ny parning.
Tappar anslutningen till telefonen, ansluter automatiskt efter 5 sekunder utan åtgärd (Vanligast).
Ansluter inte till telefonen när hörlurarna startas.
Volymen ändras till Max om inget ljud spelas.
Dålig Mottagning mellan framfickan och huvudet. Uppkommer vartefter, typiskt några månader.

Upplever någon annan detta beteende? Just att problemen kommer med tiden gör mig galen.

Som något av en ”iPhone är bäst för att det är så smidigt” fantast stör detta mig något fruktansvärt. Överväger nu att köpa lurar med apples egna chip typ Beats för att se om livet blir bättre. Problemet med det är att jag egentligen inte vill ha dom då de saknar andra funktioner...

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Något jag funderat på under ett par år. Google hjälper mig inte så vi provar här.

Har haft ett tiotal olika trådlösa hörlurar. Allt ifrån Sonys gamla bluetooth till 3,5mm puck, kinesiska in-ear lurar och flertalet riktig in-ear och around-ear lurar mellan 1000-3000kr. Kört dessa med iPhone 4, 7 och nu 11.

Har haft samma problem med alla dessa. Funkar utmärkt ut kartong men efter något halvår börjar det bråka. Typiska problem inkluderar men är inte begränsat till:

Tappar anslutningen till telefonen, kräver ny parning.
Tappar anslutningen till telefonen, ansluter automatiskt efter 5 sekunder utan åtgärd (Vanligast).
Ansluter inte till telefonen när hörlurarna startas.
Volymen ändras till Max om inget ljud spelas.
Dålig Mottagning mellan framfickan och huvudet. Uppkommer vartefter, typiskt några månader.

Upplever någon annan detta beteende? Just att problemen kommer med tiden gör mig galen.

Som något av en ”iPhone är bäst för att det är så smidigt” fantast stör detta mig något fruktansvärt. Överväger nu att köpa lurar med apples egna chip typ Beats för att se om livet blir bättre. Problemet med det är att jag egentligen inte vill ha dom då de saknar andra funktioner...

Finns det inga trådlösa lurar som är en billigare variant av apples egna som du kan rekommendera? Tycker det är lite saftigt att punga ut för Air pods...

Permalänk
Master of Overkill

Vilka lurar körde du?
Har haft 5 olika med min iPhone och aldrig haft det där någonsin.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

aldrig upplevt något liknande med iphone och BT, dock bara kört med B&W p5 på iphone x och 11.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Du får göra en omröstning så blir det enklare att se.

Min röst går till ”Vårat hushåll har haft flera iPhones men aldrig märkt något problem”.

Permalänk

Tråkigt att du har problem. Hur är ditt krav på ljud. Har aldrig haft sådana problem med mina Iphones. Idag använder jag Airpods både privat och på jobbet sedan ett år och det har aldrig strulat. Vill man köra "true wireless" helt bullet proof så är det Iphone med Apples Airpods eller motsvarande från beats by dre. Ljudet är definitivt inte det bästa men det fungerar jämt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har haft i princip alla kända märken i klassen under 3tkr. Nu senast superas in-ear lurar som jag är hyfsat nöjd med. När man inte spelar något hör man lite då och då *headset connected* vilket är störande men det kan man leva med. Dom är dock ganska nya fortfarande så vi får se med tiden.

Kan också nämna att problemen inte är särskilt vanliga, mellan 1-5 gånger i veckan. Förutsätt att blåtand inte ger upp för gott det vill säga.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag känner igen problemen. Har dock så långt tillbaka jag kan minnas haft generella problem med Bluetooth. Det är i min mening helt enkelt en undermålig kommunikationsteknik med hänsyn till vad den används till.

Även AirPods som alla så gärna hävdar ständigt fungerar buggar, av och till. Ibland synkar de inte upp alls; ibland blir det delay mellan höger/vänster kanal; ibland synkar den ena luren men inte den andra; ibland slutar den skicka vissa ljudströmmar medan den fortsätter att skicka andra (brukar inte kunna skicka YT-ljud, dock typ allt annat).

BT är, kort och gott, inte mycket att hänga i granen. 🤷‍♂️

Visa signatur

---