Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spela mot sig själv

Permalänk
Medlem

Spela mot sig själv

Hej,

Ibland gillar jag att spela mot mig själv, t.ex. CIV eller HoMM 3. Det kan vara ganska avslappnande när jag så att säga inte försöker vinna/undvika att förlora + att AI:n ofta är skräp i de flesta spel (högre svårighetsgrader innebär oftast att AI:n fuskar, vilket jag inte tycker om).

Nå, oberoende av så kan det vara fascinerande att spela mot sig själv och bara typ se vad som händer. Dessutom tror jag att jag suger på CIV 5 så jag är inte desto mera intresserad av multiplayer och dessutom har jag sällan tid. Om jag är den enda spelare så kan jag stiga upp och göra annat när som helst utan att ens behöva trycka på esc.

Jag antar att jag inte är den enda som gillar detta?

Nå, nu till saken. På sistone har jag mest spelat CIV 5 (+ alla expansions, men atm inga mods) på detta sätt. Oftast med 12 "spelare" eller ännu fler (man kan ändra på max. antalet spelare i någon fil) Det jag egentlign vill göra är "leka krig" så jag startar i information era. Utöver detta så har jag börjat tillämpa några house rules:

1) Inga kärnvapen. Kärnvapen skulle bara leda till en fullständigt död värld eftersom ett lag som håller på att förlora bara behöver skjuta iväg sin kärnvapenarsenal för att få stopp på det. Alternativt blir det för obalanserat om bara vissa lag råkar ha tillgång till uran.

2) Inga XCOM-squads. Den enda uniten med högre strength är GDR så det blir bara en massa XCOM spammande (varför bygga modern armor som har samma strength men kräver aluminium och kan inte "hoppa"?) och så "hoppar" dom rakt in i fiendens område för att pillage strategiska resurser etc. Det blir inte mycket till fronter då.

3) Inga jetflyg (Stealth bomber eller Jet fighter). Om jag tillåter dessa så bombar de helt enkelt bort alla anfallande landtrupper om lagen ens är någotsånär jämna. Det blir helt enkelt för lätt att försvara sig med dessa.

4) Inga defensive buildings i städer. Det tar så jäkla länge att ta över städer med fulla defensive buildings och ett par bazookas och några flygplan. I praktiken nästan omöjligt om lagen inte är mycket ojämna. Det bli helt enkelt för lätt att försvara sig utan denna regel.

Kanske 5) Jag överväger att förbjuda missile cruisers eftersom dom är lite master-of-all till havs. De har högs strength, ser ubåtar, har bonus mot ubåtar, kan försvara sig mot luftanfall, har range och kräver inga strategiska resurser. Om jag förbjuder dessa så måste man köpa Battleships som kräver olja (och olja behövs dessutom för flygplan eftersom jag har förbjudit aluminiumflygplanen). Battleships är dessutom mera sårbara mot ubåtar och andra skepp (och flygplan såklart).

En liten grej har jag också märkt. Placeringen av städer på kusten kan vara ganska dåligt om laget inte lyckas placera alla sina städer på kusten eftersom laget då automatiskt inte kan producera lika mycket fartyg som ett lag med alla städer på kusten och då är det svårt att försvara sina städer på kusten. Så med andra ord är det oftast bättre att inte placera städer på kusten alls (en ruta ifrån räcker) för då kan den inte tas över av båtar. Visst, den kan fortfarande bombarderas av battleships/missile cruisers, men det blir också svårare.

Ni andra som brukar spela mot er själva, vilka spel brukar ni spela och hur (mods)? Har ni egna "house rules"?

Om jag vill spela något slags "grand strategy" med krig i fokus mot mig själv, vad kan ni då rekommendera? Vilka spel/mods finns det? Borde jag pröva CIV 5 men låst i andra ages (finns väl mods för detta)? Finns det förresten någon mod som gör att cities har alla byggnader färdigt byggda när de grundas? Nu går ganska många turer åt till att bara bygga byggnader i städer och med 20 lag går det åt ganska mycket tid...

Permalänk

@Frazeur:

Jag personligen har svårt för fantasy-aktiga rts och föredrar vanligt krig. Gillar dock inte spel som är baserade på nutida krig eller framtida. Föredrar 1:a 2:a världskriget, Vietnamkriget osv.

Men of War-serien är oslagbar (enligt mig). Inget basbyggande men väldigt mycket micromanagement där du kan detaljstyra nästan allt ända ned på enskild unit-nivå. Varje soldat/tanks mm kan få slut på ammo och du får antingen kalla in supply trucks eller sno vapen och ammo från stupade soldater och övergivna tanks. Fordon måste repareras om de blir skadade, soldater måste healas osv.

Svårighetsgraden i spelet är väldigt hög, även om man väljer att köra på det lättaste alternativet.

Company of Heroes kan vara ett annat alternativ, även om jag personligen gillar Men of War mer.

Permalänk
Medlem

När jag spelar vissa spel (t.ex Ghost Recon Wildlands) Kan Jag finna vissa saker immersion breaking, så då sätter jag upp egna reglera t.ex att jag bara får byta utrustning i hemma baserna, eller klädval efter dagsljus eller miljö.

Jag spelar mkt CIV6. En kul grej är att använda en stor realistisk världskarta och implementera "Real starter locations", minns inte om man behöver moddar, tror det är inbyggt i spelet nu.

Har köpt (men ännu inte satt mig in i det) Europa Universalis som är mer grand strategy. Verkar riktigt bra. (Hearts of Iron IV Kan vara värt att kolla upp också).

Uppskattar du SCI-FI och 4x spel kan jag rekommendera Endless Space 2. Mycket vackert spel med underbar musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Razz85: Hur är Europa Universalis jämfört med HOI IV? Nu antar jag att du inte har spelat nåndera än, men kanske du vet någonting?

HOI IV har ganska mixed reviews på steam. Visst, de flesta rekommenderar det men många säger också att det blir för invecklat och att det i princip är omöjligt att veta vad för slags effekt olika uppgraderingar etc. har, om de har någon effekt över huvud taget.

Har du förresten spelat CIV 5? Hur skulle du jämföra CIV 5 med CIV 6? Real starter locations låter kul, fast kan det inte bli lite trångt i t.ex. Europa om man råkar ha Tyskland, Österrike, Nederländerna, Spanien, Polen etc som lag? Kanske det finns någon sådan mod till CIV 5.