SMART-errors på helt ny Seagate?

Permalänk
Medlem

SMART-errors på helt ny Seagate?

Min gamla 4TB WD, som snurrat flera år, har 0 på Seek Error Rate, och som jag förstått så ska det helst vara så också.

Min helt nyköpta, oformaterade 4TB Seagate däremot, ser ut såhär!
Det enda jag gjort med den är att köra några successful quick-tests i Seatools.

Ska den direkt tillbaks till Webhallen, eller vad gör man?
Eller är gamla HD-Tune inte tillförlitligt på alla nya diskar?

https://www.webhallen.com/se/product/275753-Seagate-Barracuda...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Oj, först nu ser jag även Raw Read Error Rate!!!
Kan disken verkligen vara SÅ trasig, och ändå se ok ut med Seatools tester?
Mycket märkligt...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Hedersmedlem

Helt normalt med skyhög seek error rate på Seagate. Du kan inte jämföra med WD, delar av SMART-värdena används olika.

Använd enbart tillverkarens egen programvara för att testa. Inga fel där, inga problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Helt normalt med skyhög seek error rate på Seagate. Du kan inte jämföra med WD, delar av SMART-värdena används olika.

Använd enbart tillverkarens egen programvara för att testa. Inga fel där, inga problem.

Tack

Raw Read Error Rate då, som också var hög?

Och varför är det gulmarkerat i HD-Tune?

Seagates egna tool låter mig inte se några SMART alls.
WD Diagnostics visar dock, men där är det ju de konstiga normerade värdena istället som kan kännas svårtolkade ibland...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Verkar som bägge är ok, man kan tydligen inte kolla RAW-värden alls på Seagate :/
Lite dumt, för jag antar att ett fåtal begynnande fel inte syns i de normerade värdena...
Man vill ju gärna se de där allra första felen, när man vet att "nu är det dags att backuppa och byta ut".

Aja, man får hålla tummarna och hoppas den håller - detta ska bli min nya lagringsdisk, och den gamla WD-trotjänaren får bli en extra backup istället!
Den har snurrat 721 dygn...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Verkar som bägge är ok, man kan tydligen inte kolla RAW-värden alls på Seagate :/
Lite dumt, för jag antar att ett fåtal begynnande fel inte syns i de normerade värdena...
Man vill ju gärna se de där allra första felen, när man vet att "nu är det dags att backuppa och byta ut".

Aja, man får hålla tummarna och hoppas den håller - detta ska bli min nya lagringsdisk, och den gamla WD-trotjänaren får bli en extra backup istället!
Den har snurrat 721 dygn...

Är det saker du är rädd om måste du ha backup, du kan inte lita på att disken håller.
Bästa är ju att ha "offsite" backup, typ cloud eller en nas hos en bekant, men en extern hårddisk som kopplas in för att föra över viktiga filer fungerar också.

Så i ditt läge skulle jag skaffat en NAS eller en extern hårddisk om det är ont om pengar och spara sakerna i.

Förövrigt har disken i min dator rullat i 1749dagar och 10h

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Är det saker du är rädd om måste du ha backup, du kan inte lita på att disken håller.
Bästa är ju att ha "offsite" backup, typ cloud eller en nas hos en bekant, men en extern hårddisk som kopplas in för att föra över viktiga filer fungerar också.

Så i ditt läge skulle jag skaffat en NAS eller en extern hårddisk om det är ont om pengar och spara sakerna i.

Förövrigt har disken i min dator rullat i 1749dagar och 10h

Oj jäklar! Då kanske det var onödigt tidigt att byta ut min gamla disk

Jag har väl 2-3 olika backupper, men det man vill undvika är ju att filer blir korrupta, utan att man märker det, och sedan vet man inte hur länge det pågått och vilka filer man kan lita på eller ej.
Man vill ju, oavsett, upptäcka fel omedelbart!

Men kanske de normerade värdena reagerar direkt, jag vet inte.
Första sektorfelet så kanske värdet går från 253 till 252, eller vilken skala som gäller för just det...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Nyss kört en EXT 3 "i botten", nu en fullständig Veracrypt NTFS, och efter det blir det fullständig kontroll med Seatool.
Sedan blir det ännu fler timmar, när allt ska kopieras över...
Så jäkla drygt varje gång man köper disk :/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Tack

Raw Read Error Rate då, som också var hög?

Är den verkligen hög?
De råa SMART värdena varierar mycket mellan olika hårddisktillverkare exakt vad de visar, så det går inte nödvändigtivs att jämföra mellan olika tillverkare, eller ens mellan olika diskmodeller från samma tillverkare.
De normaliserade värdena som din disk rapporterar säger att disken mår bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är den verkligen hög?
De råa SMART värdena varierar mycket mellan olika hårddisktillverkare exakt vad de visar, så det går inte nödvändigtivs att jämföra mellan olika tillverkare, eller ens mellan olika diskmodeller från samma tillverkare.
De normaliserade värdena som din disk rapporterar säger att disken mår bra.

https://superuser.com/questions/393257/brand-new-seagate-hdd-...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)