Permalänk

Är min dator död?

Hej,

Jag byggde nyligen en ny dator och precis när allt såg ut att fungera som bäst byttes glädjen till förtvivlan.
Det är en Ryzen 3900x, Asus x570 Gaming E, 64GB DDR4 3600MHz och ett Geforce 2080 Super. PSUn är ett Corsair AX850

Jag ställde in minnena med rätt profil i Bios, gjorde en snabb uppgradering av Bios till 1405, testade några rundor i Cinebench för att se om allt såg bra ut. Sedan några rundor i olika spel innan jag lät datorn vara igång i två dygn utan någon belastning. Kort därefter märkte jag att datorn hade stängt av sig helt. Power-knappen fungerade inte längre. Jag tvingades rycka sladden innan jag kunde starta om systemet igen. Allt verkade lugnt en tid innan samma problem kom igen. Efter några dagar av detta elände kan jag nu inte ens få igång datorn längre. Så fort jag trycker på power går fläktarna igång i ca 2 sekunder innan strömmen bryts igen.

Min första misstanke var någon form av kortslutning. Jag kollade alla kablar, ryckte ut det som var onödigt ur PSUn. Nästa omgång av tester var att köra med endast en minnessticka. Sedan tog jag bort kylaren från CPUn och kontrollerade så att allt såg rätt ut innan jag satte tillbaka allt igen. Grafikkortet har också fått byta plats för att se om det kunde hjälpa.

Det som nu får mig att inte längre misstänka PSUn är att det hjälpte att köra en reset av CMOS på moderkortet, men det hjälpte bara temporärt. Efter ett antal resets i följd kan jag oftast komma in i Bios i en minut eller två innan eländet dör igen. Väl inne i systemet kontrollerade jag temperatur på CPUn och den låg stabilt under 40 grader.
Moderkortet visar inga särskilda felkoder heller, det är olika lägen då strömmen bryts.

Vad tror ni? Är det ett måndagsexemplar av moderkort jag har fått tag på?

Mvh
Smått desperat

Permalänk
Medlem

@Sixpack2000: Ta loss och sätt tillbaka delar/kablar har fixat fel trots att man aldrig upptäckte orsaken.

Du kan ta ut/isär allt och dumpa chassit i förrådet tills du hittat felet. Enklare att felsöka när den inte är i vägen och den är också känd för att kunna orsaka fel.

Moderkortet lägger du tex på kartongen som den kom med. Grafikkortets bakplåt går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen. Power SW knappen/kabeln som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som du rör metallpiggarna på moderkortet. Då testas också om Power SW var trasig, satt på fel plats, glapp mm.

Du behöver bara 5 delar för att få bild.
Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg
Grafikkort

Småsaker som inte behövs för att få bild som tex mus, tangentbord, USB kabel, USB prylar, kringutrustning, kablar till diskar, chassit fläktar mm och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator mm.

Ibland behövde man nollställa bios (CMOS) efter att man tagit bort tex skadad mus mm innan dator startade normalt igen. Glöm inte att ta bort strömkabeln under tiden.

Edit:
Fixa först så den startar normalt innan du blandar in mus/tangentbord. Är datorn död kan du ta bort grafikkortet också och är den fortfarande död testar du att nollställa bios (CMOS) igen.

Permalänk

Tack för tipsen. Jag gjorde ett snabbtest igår att bara köra med CPUn... inga minnen eller grafikkort. Teorin var att eländet skulle starta men ge mig en Q-kod för saknat minne. Det gick inget vidare. Den var inte igång tillräckligt länge för att jag skulle hinna se en kod. Ska ta mig an att montera ur moderkortet och köra utan chassi.

Permalänk
Medlem

De gånger jag har varit med om så har det antingen varit distanserna till moderkortet det är viktigt att de sitter rätt och inte kortsluter moderkortet. Annars tror jag att moderkortet är trasigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med mitt AX850, det var dock en betydligt äldre model. Jag gissar att du köpt din PSU ny? Slutade med att jag gjorde en RMA hos Corsair som skickade ett nytt agg och allt fungerade som det skulle efter det. Har du möjligtvis någon extra PSU från tidigare dator att testa med? Annars skulle jag gå på att distanserna till moderkortet inte sitter rätt och kortsluter som tidigare sagt.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

Att datorn bara stänger av sig låter onekligen som att psu inte mår bra eller har något fel nånstans som löser ut överlastskyddet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om agget du har inte är nytt så skulle jag testa med ett annat.

Permalänk

Nytt agg inhandlat under lunchen. Ikväll ska det felsökas igen.

Permalänk
Medlem

Skruvade du fast moderkortet direkt på plåten eller använde du distanser? Exakt samma fel hände mig när jag byggde min första dator och då visade det sig att jag hade skruvat fast moderkortet direkt på plåten vilket ledde till att moderkortet förstördes. Fick vackert byta ut både moderkort och CPU innan jag fick igång datorn igen

Permalänk

Lyckligtvis var alla distanser utplacerade från start i chassit, så jag behövde inte göra något.
Nu är allt som det ska igen. Det var nätagget som hade gjort sitt, trots att det inhandlades i januari. Har aldrig haft otur med sådana komponenter förr. Nu är det bara den tråkiga delen kvar, att dra alla kablar igen och få datorn snygg på nytt.

Tack för alla förslag och tips. Det här forumet är verkligen awesome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixpack2000:

Lyckligtvis var alla distanser utplacerade från start i chassit, så jag behövde inte göra något.
Nu är allt som det ska igen. Det var nätagget som hade gjort sitt, trots att det inhandlades i januari. Har aldrig haft otur med sådana komponenter förr. Nu är det bara den tråkiga delen kvar, att dra alla kablar igen och få datorn snygg på nytt.

Tack för alla förslag och tips. Det här forumet är verkligen awesome!

Bra att det löste sig!.
Var det ett semipassivt agg du hade? Har dåliga erfarenheter av sådana då det vid en lagom låg last och viss montering i chassit kan bli så att fläkten inte startar vilket kan leda till att andra komponenter i agget blir överhettade. Ibland finns omkopplare på agget så man kan få fläkten att gå lite hela tiden.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Bra att det löste sig!.
Var det ett semipassivt agg du hade? Har dåliga erfarenheter av sådana då det vid en lagom låg last och viss montering i chassit kan bli så att fläkten inte startar vilket kan leda till att andra komponenter i agget blir överhettade. Ibland finns omkopplare på agget så man kan få fläkten att gå lite hela tiden.

Den hade stöd för både och, men jag körde aldrig i passivt läge då ljudnivån var så låg att jag ändå inte störde mig på det. Gissar att det bara var ett måndagsexemplar jag fick tag på. Nu ersatte jag Corsair AX850 med ett Corsair RM850 som är betydligt billigare. Det nya har tyvärr ingen omkopplare så den kör passivt tills värmen stiger. Hoppas att den är pålitlig

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sixpack2000:

Lyckligtvis var alla distanser utplacerade från start i chassit, så jag behövde inte göra något.
Nu är allt som det ska igen. Det var nätagget som hade gjort sitt, trots att det inhandlades i januari. Har aldrig haft otur med sådana komponenter förr. Nu är det bara den tråkiga delen kvar, att dra alla kablar igen och få datorn snygg på nytt.

Tack för alla förslag och tips. Det här forumet är verkligen awesome!

Jakla gott att det löste sig!
Du får ju ett nytt på garantin, vet inte om man kan få pengar i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag fråga om agget är att AX850 inte säljs längre och är väl typ 10 år gammalt idag och antog att det följt med på dina resor när du bytt upp dig i komponent väg.

Ser att det finns en AX850 V2, hade du det från början så hade jag inte misstänkt PSUn.

Skönt att det löste sig iallafall.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med försäljaren eller Corsair. Jag hade ett AX750 som betedde sig likadant ibland. Tydligen är det inte ett helt ovanligt problem på AX750/850. Ibland kunde det funka felfritt i månader, för att sedan krångla ett tag på sättet du beskriver, och sedan fungera att tag igen. Efter att ha resetat CMOS/dragit ut PSUsladden/försökt starta datorn otaliga gånger så gick datorn hux flux igång. Fick ett nytt nätagg på garanti (Corsair har lång garanti - hade haft mitt i 6.5 år)

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Anledningen att jag fråga om agget är att AX850 inte säljs längre och är väl typ 10 år gammalt idag och antog att det följt med på dina resor när du bytt upp dig i komponent väg.

Ser att det finns en AX850 V2, hade du det från början så hade jag inte misstänkt PSUn.

Skönt att det löste sig iallafall.

Det var ett AX850 V2 så helt nytt, fräscht och dyrt.

Skrivet av Rillsarn:

Ta kontakt med försäljaren eller Corsair. Jag hade ett AX750 som betedde sig likadant ibland. Tydligen är det inte ett helt ovanligt problem på AX750/850. Ibland kunde det funka felfritt i månader, för att sedan krångla ett tag på sättet du beskriver, och sedan fungera att tag igen. Efter att ha resetat CMOS/dragit ut PSUsladden/försökt starta datorn otaliga gånger så gick datorn hux flux igång. Fick ett nytt nätagg på garanti (Corsair har lång garanti - hade haft mitt i 6.5 år)

Hur är det med garanti om man inte längre har originalförpackning kvar? För första gången någonsin i mitt liv valde jag att inte hamstra en massa tomma kartonger i mitt förråd och då händer det här.

Tänker ta kontakt med Corsair och höra mig för nu när jag kan andas ut igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixpack2000:

Hur är det med garanti om man inte längre har originalförpackning kvar?

Ska inte behövas några originalkartonger.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8