Köpråd Lightroom/Photoshop (budget hög)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dock bara 250w på den enligt noctua själva

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är ju TDP inte längre fakta efter AMD började med sin nya formel som öht inte tar hänsyn till energiförbrukning men kylaren är testad ok godkänd även med 3970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu är ju TDP inte längre fakta efter AMD började med sin nya formel som öht inte tar hänsyn till energiförbrukning men kylaren är testad ok godkänd även med 3970.

Jo, det är det jag tänker .. vilket gör att det känns som ett OK val
Jag kör ju en Noctua-fläktlösning på CPUn i min nuvarande burk och den har snurrat på fint och tyst i 5+ år så Noctua gillar jag överlag.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst hela tråden, men beroende på hur du gör med backup av alla filer så kan det vara väl värt att se till att moderkortet har stöd för 10/20Gbit över USB-C (Thunderbolt 3) om du har extern lagring till något. Kör du med en NAS eller liknande så är det värt att titta på max hastigheter för nätverkskortet på mobot.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

För Zen 2 TR är inte U12S bästa valet. Bara 14S är testad och godkänd för 3960 och 3970.

Det är bästa valet av luftkylare, om man vill att Inet skall montera den, men självklart inget aktuellt alternativ för TR.
Antingen köper man en vattenkylare med stör för TR4 och använder den eller billigaste luftkylare som bara klarar av att boota Threadripper och köra idle (har Pure Rock stöd för TR4???) och sen säljer man den och byter själv ut mot bättre.
Du kanske får ta kontakt med Inets kundtjänst. Det är nog inte varje dag de bygger Threadripper, så de kanske kan göra ett undantag och plocka av kylaren efter test???

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Detta är väl en av de få vettiga AIO som finns för TR4?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4922386

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Nu har jag inte lusläst hela tråden, men beroende på hur du gör med backup av alla filer så kan det vara väl värt att se till att moderkortet har stöd för 10/20Gbit över USB-C (Thunderbolt 3) om du har extern lagring till något. Kör du med en NAS eller liknande så är det värt att titta på max hastigheter för nätverkskortet på mobot.

Jag kör backup över LAN till NAS det kör jag idagsläget med 1gbit-nätverkskort och tycker det fungerar okej iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det är bästa valet av luftkylare, om man vill att Inet skall montera den, men självklart inget aktuellt alternativ för TR.
Antingen köper man en vattenkylare med stör för TR4 och använder den eller billigaste luftkylare som bara klarar av att boota Threadripper och köra idle (har Pure Rock stöd för TR4???) och sen säljer man den och byter själv ut mot bättre.
Du kanske får ta kontakt med Inets kundtjänst. Det är nog inte varje dag de bygger Threadripper, så de kanske kan göra ett undantag och plocka av kylaren efter test???

Jag var i kontakt med deras kundtjänst. De tyckte att 14u lät vettig. De kommer montera på kylaren (kan inte montera bort den vid frakt för då gäller inte deras garanti) och skicka den på pall så inte posten saboterar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Detta är väl en av de få vettiga AIO som finns för TR4?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4922386

Åh Klassiska Prisjakt! Har saknat den gillar inte riktigt den nya Prisjakt än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jag kör backup över LAN till NAS det kör jag idagsläget med 1gbit-nätverkskort och tycker det fungerar okej iaf.

Skulle det börja bli för långsamt så verkade det vid närmare anblick vara billigare att stoppa i ett separat nätverkskort än att gå på ett dyrare moderkort i alla fall.

Over and out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Skulle det börja bli för långsamt så verkade det vid närmare anblick vara billigare att stoppa i ett separat nätverkskort än att gå på ett dyrare moderkort i alla fall.

Over and out.

Det är fördelen med threadripper, lite som med 7 PCI platser på 90-talet, man kan uppgradera och stoppa i de extra grejer man vill ha för io-bandbredd kommer inte vara en bristvara på ett bra tag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har beställt denna nu
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13360777

Dock visade sig att grafikkortet som jag köpte inte var ett 2060 utan ett Asus 1660 super

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Har beställt denna nu
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13360777

Dock visade sig att grafikkortet som jag köpte inte var ett 2060 utan ett Asus 1660 super

Kundvagnen ser riktigt bra ut, och det går alltid att utöka ett sånt här bygge (ram, nätverk, m.2 platser, bättre grafik, ...)

1660 super är inte så roligt, men ger bild på skärmen och kan nog accelerera vissa saker i alla fall. Märker du en begränsning är det bara att byta, inte så många kronor i sjön om man säljer begagnat.

Hoppas allt blir bra nu och att jag inte lurat dig (att spendera) för mycket! Jag tror det blir en bra bas att bygga på, framförallt du som jobbar med den dagligen.

Fördelen med en sån processor är att datorn troligen går att använda trots att en export eller render pågår eftersom hela processorn inte lastas fullt hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kundvagnen ser riktigt bra ut, och det går alltid att utöka ett sånt här bygge (ram, nätverk, m.2 platser, bättre grafik, ...)

1660 super är inte så roligt, men ger bild på skärmen och kan nog accelerera vissa saker i alla fall. Märker du en begränsning är det bara att byta, inte så många kronor i sjön om man säljer begagnat.

Hoppas allt blir bra nu och att jag inte lurat dig (att spendera) för mycket! Jag tror det blir en bra bas att bygga på, framförallt du som jobbar med den dagligen.

Fördelen med en sån processor är att datorn troligen går att använda trots att en export eller render pågår eftersom hela processorn inte lastas fullt hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, 1660 är ju inget monstergrafikkort, men det klarar av att driva det jag kör iaf.
Som du säger, går alltid att byta ut mot värre saker framöver om nu program man använder.. börjar köra mer GPU också

Haha, jag är inte lurad att spendera för mkt. Tror att denna är framtidssäker för många år framöver och att jag kan bygga ut den om något tryter.

Tack för all hjälp till er alla här i tråden som bollat tankar och idéer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Nja, 1660 är ju inget monstergrafikkort, men det klarar av att driva det jag kör iaf.
Som du säger, går alltid att byta ut mot värre saker framöver om nu program man använder.. börjar köra mer GPU också

Haha, jag är inte lurad att spendera för mkt. Tror att denna är framtidssäker för många år framöver och att jag kan bygga ut den om något tryter.

Tack för all hjälp till er alla här i tråden som bollat tankar och idéer!

Tror detta är en riktigt bra utgångspunkt för att utvärdera över tid vad man kan behöva uppgradera. Liknande prestanda som denna ’grundmodell’ kanske hade funnits lite billigare med andra komponenter, men det du betalar för är överlägsen prestanda möjlighet och total frihet att kunna göra det du behöver att datorn ska klara, även flera år framåt.

Glöm inte att aktivera minnesprofilerna i bios om inte inet redan gör det, och jag skulle testa att aktivera PBO också. PBO gör att den kan köra så fort som kylaren klarar och därmed boosta mer (kolla i swecs test av 3990X här om veckan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fiend Grattis till ett riktigt monster

Lite roligt att kolla tillbaka 3+ år i tiden när det enda vettiga som fanns att välja på var Intel och då var det 4 kärnor för de dödliga och 10 kärnor för de odödliga, men som kostade 17k! Idag får du 24 kärnor för samma pengar

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror detta är en riktigt bra utgångspunkt för att utvärdera över tid vad man kan behöva uppgradera. Liknande prestanda som denna ’grundmodell’ kanske hade funnits lite billigare med andra komponenter, men det du betalar för är överlägsen prestanda möjlighet och total frihet att kunna göra det du behöver att datorn ska klara, även flera år framåt.

Glöm inte att aktivera minnesprofilerna i bios om inte inet redan gör det, och jag skulle testa att aktivera PBO också. PBO gör att den kan köra så fort som kylaren klarar och därmed boosta mer (kolla i swecs test av 3990X här om veckan)

Skickades från m.sweclockers.com

Ska hålla koll på det! tack.
Misstänker att denna kommer få stå och snurra på i 5 år eller något innan man börjar se över uppgraderingar. Det handlar lite och göra med också hur kameror och filmning tar fart, hur programmen utvecklas och kanske Adobe kodar om sina program att bli lite mer effektiva osv.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@fiend Grattis till ett riktigt monster

Lite roligt att kolla tillbaka 3+ år i tiden när det enda vettiga som fanns att välja på var Intel och då var det 4 kärnor för de dödliga och 10 kärnor för de odödliga, men som kostade 17k! Idag får du 24 kärnor för samma pengar

Haha, jo jag har alltid kört Intel i alla år i princip.
Detta blir min första AMD-rigg, men verkar som att de gjort ett par steg åt rätt håll.
Nu hoppas vi bara att programmen (främst Adobes) tar bättre tillvara på fler kärnor, trådar osv och skriver programmen effektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Haha, jo jag har alltid kört Intel i alla år i princip.
Detta blir min första AMD-rigg, men verkar som att de gjort ett par steg åt rätt håll.
Nu hoppas vi bara att programmen (främst Adobes) tar bättre tillvara på fler kärnor, trådar osv och skriver programmen effektivare.

Fördelen med just denna generation är att varje kärna är nästan lika snabb som intels snabbaste ändå, så man tappar nästan ingenting på att ha så många. Några få program kan tappa men det är för att de inte kan hantera många trådar bra, men börjar bli mer sällsynt

Skickades från m.sweclockers.com