Dator för CGI, CAD, AI, & VR [2080 + 3900X el. threadripper] (ska byggas in i radarutrustning från 60-talet)

Permalänk

Dator för CGI, CAD, AI, & VR [2080 + 3900X el. threadripper] (ska byggas in i radarutrustning från 60-talet)

För att minska mängden skrollande så tänkte jag att jag kan lägga in min senaste prototypbuild här längst upp, så att ni inte behöver kolla igenom hela tråden
Prototypbuild ፮ (Gold)

---------------------------------orginalpost

För ett par år sedan lovade jag mig själv att skaffa en ny dator när (jag tappade aldrig hoppet) ett nytt half-life kom ut.

När hoppet besannades i slutet av förra året så började jag planera.
(ärligt talat så hade jag redan pengar undansatta då jag började känna mig väldigt begränsad av min nuvarande dator)

Jag måste erkänna att jag mestadels kollar lets plays nu för tiden, men Alyx vill jag spela igenom själv.
Utöver det så är jag lite flängig i mitt datoranvändande. Jag har inget riktigt centralt fokus i vilka projekt jag tar mig an, generellt sett så har jag ett visst designfokus. Men jag håller också på med programming, musikskapande, och genetik när det behövs.

Mina behov:

  • Kunna köra Half-life Alyx utan att spy

  • Köra komplexa simulationer i Houdini

  • GPU & CPU rendering (olika program)

  • Redigera & skapa stora assemblies i Fusion360

  • Träna neurala nät för AI

  • Generativ design (strukturoptimering)

  • Videoredigering

  • Adobe utan lagg (i princip alla program)

  • Ha öppet för många saker samtidigt

  • Möjlighet att söka och arbeta i mitt växande bildarkiv (ca. 470k filer)(

  • En så tyst dator som möjligt

  • ███ ██

Jag tänkte mig en budget runt 25-30k exkluderande VR-utrustning, men jag är ganska flexibel.

Jag har än så länge gjort två möjliga prototyper, beroende på om jag kör threadripper eller ej.

Prototypbuild ፩

Prototypbuild ፪

Tankar
Jag tror inte threadripper är jättevärt för mig då bara ett fåtal av de program jag använder kan utilisera alla kärnor effektivt. Jag behöver ganska hög frekvens per kärna för att slippa problem i vissa program. Jag känner att 3900x är en bra medelpunkt, men jag är öppen för förslag. Är det värt att köra på threadripper? Om jag kör threadripper blir det 2920X, en positiv grej är att jag skulle kunna köra ECC RAM (se nedan)

Jag kunde inte riktigt rationalisera en RTX 2080 Ti, så köpte en RTX 2080 runt slutet av förra året när jag hittade en PNY XLR8 2080 Gaming på Mediamarkt för 7200 kr, vilket verkade vara en bra bit under medelpriset.

Jag har planerat att skaffa ytterligare ett 2080 senare, då jag har vissa applikationer (förhoppningsvis blir de fler i framtiden) som kan använda flera GPUs. En annan bra grej med threadripper är att jag skulle kunna köra ännu fler grafikkort down the line.

Jag hade egentligen velat ha ECC (error correcting) RAM för att minska kraschrisken vid längre operationer, men jag hittar inga moderkort som stödjer detta som också funkar med det grafikkort och den processor jag valt. Med threadripper skulle det gå dock.

Jag är lite sugen på att skaffa en andra M2 SSD så att jag kan köra en SSD bara för windows och en för mina program. Skulle det vara värt att skaffa en 250Gb drive för windows och köra en extra Tb för andra program? Kan det vara värt att ha en skratch disk för arbete i adobe och sådant? En m2 Disk för mitt bildarkiv?

Moderkortet, MSI MEG X570 UNIFY kanske är lite overkill men jag kände mig totalt såld när den inte hade RGB, fuck RGB. Är helt klart öppen för andra förslag.

Varför är alla skärmar så stora nu för tiden? känner att jag egentligen hade velat ha två 21" eller mindre men de verkar ju inte ens finnas för skärmar på 144Hz. Jag kan nästan skita i 144Hz för att gå ner till en mindre skärm, eller så får jag alternativt skaffa displayer som är menade för laptops och fabricera mina egna skärmar. Jag kanske bara är skadad av mitt laptopliv. En alternativ lösning är att sno displayen från laptopen som jag skriver detta på och använda den som sekundär vertikal display. Verkar ju som 144Hz är ganska nya på marknaden, kanske är värt att vänta lite?

Kan det vara värt att köra på biffigare psu?

Jag vet inte riktigt vad jag ska köra för kylningslösning, beror helt på hur mycket jag får plats i signalgeneratorn (se nedan) men jag hoppas kunna trycka in en NH-D15 eller en Dark Rock Pro 4 samt lite andra fläktar av samma märke, med målet att skapa tystnad. Jag tänkte beställa dessa efter att jag byggt själva basen och vet hur mycket plats jag har kvar, jag kanske tvingas köra någon slags vattenkyld lösning.

Radarutrustning
Som nämndes i titeln så planerat jag att trycka ihop allt detta i en bit radarutrustning från 60-talet, mer specifikt en signalgenerator från magnetic AB, som jag ropade in på auktion för 60 riksdaler för ett litet tag sedan.

Jag har samlat på mig ett par gamla datorchassin från det lokala soprummet som jag tänkte slakta för att få monteringsramar som jag sedan kan fästa i signalgeneratorn efter det att jag tömt den på sitt innehåll.

Utöver detta så hoppas jag kunna koppla strömknappen rätt och kanske en av de stora rattarna till volym.

Jag tänkte göra om de olika coaxialkopplingarna till kopplingar i aviator-stil så att jag kan använda dem som usb för mus, tangentbord och dylikt.

Jag har köpt arm för två skärmar, en skärm tänkte jag ha vertikal och en horisontellt, utöver dessa så tänkte jag försöka fixa en tredje arm som jag kan sätta tangentbordet på (för att möjliggöra stående arbete) samt en fjärde arm för att hålla min mobil (så att jag kan använda den för att hålla koll på pomodoros och dylikt)

Jag tänkte också köpa detta tangentbord: Vortex tab 90m men byta ut tangenterna mot runda keycaps från kina. samt montera en sådan här sensor: https://www.adafruit.com/product/2106 i någon slags frame som jag tänkt cnc-svarva för att se ut som en lav.

TL;DR
Söker en alltiallodator utan allt för många kompromisser utan att bli allt för urfattig (ca. 30k max). Omöjligt‽ Ska jag köra threadripper eller köra på den vanliga 3900x?

Hur kan jag förbättra min prototyp? vad är galet eller onödigt? Har ni några idéer eller tankar? Något som jag behöver förtydliga? förslag på bättre moderkort?

La till den senaste och förhoppningsvis sista prototypbuilden i början av min post.
Permalänk
Viking

Tycker att du ska köra en 3900x eller en 3950x eftersom varje kärna är så mycket snabbare än andra generationens threadripper. Mycket bättre fps i spel osv.
Sen tycker jag att du ska dubbelkolla om du verkligen behöver köra 2080 i SLI. Nästan ingenting använder sig av SLI idag, särskilt inte bland spel iaf. Skulle bli väldigt förvånad om det gick att nyttja i Alyx...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Tycker att du ska köra en 3900x eller en 3950x eftersom varje kärna är så mycket snabbare än andra generationens threadripper. Mycket bättre fps i spel osv.
Sen tycker jag att du ska dubbelkolla om du verkligen behöver köra 2080 i SLI. Nästan ingenting använder sig av SLI idag, särskilt inte bland spel iaf. Skulle bli väldigt förvånad om det gick att nyttja i Alyx...

Skickades från m.sweclockers.com

Lutar mot att skippa threadripper, hade mest varit användbart om jag körde ännu fler grafikkort, ECC kanske inte är så viktigt för mig egentligen.

Jag hade inte tänkt köra SLI på det extra grafikkortet, det hade egentligen bara varit för att rendera scener i Redshift och kanske för några AI applikationer. Men det tänkte jag inte köpa förrän nästa generation när priserna på 2080 sänkts en bit' om jag inte oväntat börjar göra väldigt många renders.

Permalänk
Medlem

@AetasSerenus: alla Ryzen cpuer har väl stöd för ECC minnen?

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

@AetasSerenus: alla Ryzen cpuer har väl stöd för ECC minnen?

Problemet var inte processorn utan moderkorten, kunde inte hitta några x570 moderkort som stödde ECC på pcpartpicker, efter lite ytterligare efterforskningar så verkar nästan alla utom MSI faktiskt ha ECC stöd, är bara pcpartpicker som ligger efter. Får dock offra lite frekvens om jag kör ECC men det kan det ju vara värt.

Är inte helt låst på x570 heller, efter lite mer efterforskningar så verkar det vara mest värt om man kör på PCIe 4.0 NvMe SSD men dessa verkar inte vara helt enkla att få tag på än, kan ju vara värt att framtidssäkra' men annars kunde jag köra en m450 för någon tusenlapp mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av AetasSerenus:

Problemet var inte processorn utan moderkorten, kunde inte hitta några x570 moderkort som stödde ECC på pcpartpicker, efter lite ytterligare efterforskningar så verkar nästan alla utom MSI faktiskt ha ECC stöd, är bara pcpartpicker som ligger efter. Får dock offra lite frekvens om jag kör ECC men det kan det ju vara värt.

Är inte helt låst på x570 heller, efter lite mer efterforskningar så verkar det vara mest värt om man kör på PCIe 4.0 NvMe SSD men dessa verkar inte vara helt enkla att få tag på än, kan ju vara värt att framtidssäkra' men annars kunde jag köra en m450 för någon tusenlapp mindre

Mycket otydligthet runt det där, har ett ASRock X570 ITX/TB3 där produktbeskrivningen på webhallen (som iofs är sämst på produktbeskrivningar) säger "Icke ECC, ECC (kör i icke-ECC-läge)" men sedan nere i frågor och svar ser man:

Fråga: Apropå "ECC (kör i icke-ECC-läge)", stämmer detta? Tillverkaren nämner inget om att det inte är fullt stöd för ECC och listar ECC-moduler i kompabilitetslistan.
thulletyfem månader sedan

Svar: Hej!
Moderkortet stödjer både ECC samt icke-ECC, det är inga problem.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Mycket otydligthet runt det där, har ett ASRock X570 ITX/TB3 där produktbeskrivningen på webhallen (som iofs är sämst på produktbeskrivningar) säger "Icke ECC, ECC (kör i icke-ECC-läge)" men sedan nere i frågor och svar ser man:

Fråga: Apropå "ECC (kör i icke-ECC-läge)", stämmer detta? Tillverkaren nämner inget om att det inte är fullt stöd för ECC och listar ECC-moduler i kompabilitetslistan.
thulletyfem månader sedan

Svar: Hej!
Moderkortet stödjer både ECC samt icke-ECC, det är inga problem.

Tydligt!

Verkar vara ganska problematiskt, https://hardwarecanucks.com/cpu-motherboard/ecc-memory-amds-ryzen-deep-dive/5/ testade ECC på ryzen med limiterad success.

"In conclusion, what is currently available on the AM4 platform is an incomplete implementation of ECC. This is very likely why motherboard manufacturers have been relatively hesitant about claiming that their products support ECC memory in ECC mode. Based on our findings, there is clearly some level of ECC functionality that is working right now, but it does not cover the full spectrum of memory error detection and correction."

Moderkortstillverkarna vågar inte säga att de har full support för ECC då den inte är helt implimenterad i Ryzen. för att hålla arslet fritt så låter de flesta det hela vara lite öppet, förutom MSI som rent av disablar funktionen.

Hittade ett moderkort från asus som listar ECC support rakt av: Asus Pro WS X570-ACE Ingen RGB på den heller! kan ju vara ett alternativ om jag kör på ECC.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ha 2 grafikkort i datorn för IPR rendering så att man kan ha ett grafikkort som sköter viewporten/renderar samt en för arbetsytan så man kan göra ändringar i realtid. Något att tänka på kanske?

Permalänk

Prototypbuild ፫

Kan det vara värt att leta reda på PCIe 4.0 minne istället eller fixa det senare?

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

Jag gillar att ha 2 grafikkort i datorn för IPR rendering så att man kan ha ett grafikkort som sköter viewporten/renderar samt en för arbetsytan så man kan göra ändringar i realtid. Något att tänka på kanske?

Det låter som en bra idé! ytterligare en anledning att skaffa en till 2080 down the line. Eller skulle det vara möjligt att ha ett mindre biffigt grafikkort för att hantera arbetsytan? eller blir det kompabilitetsproblem då?

Permalänk
Medlem

@AetasSerenus: Det fina med just gpu-rendering är att man kan ha olika kort och inte köra dem i SLI, utan bara flera kort i datorn fristående sen i programmet väljer man vilket kort som gör vad. Dock kan det ju kludda med drivrutiner och what not om man har olika tillverkar och olika kort. Men Nvidia-kort med så många cuda cores som möjligt är att föredra. Dock om du kör ett 2080 nu och sen skaffar ett till så är det ju trevligt att kunna koppla ihop dem med sli/nvlink som det heter idag när du spelar VR-spel som kan bli väldigt krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tycker att du ska köra en 3900x eller en 3950x eftersom varje kärna är så mycket snabbare än andra generationens threadripper. Mycket bättre fps i spel osv.
Sen tycker jag att du ska dubbelkolla om du verkligen behöver köra 2080 i SLI. Nästan ingenting använder sig av SLI idag, särskilt inte bland spel iaf. Skulle bli väldigt förvånad om det gick att nyttja i Alyx...

Skickades från m.sweclockers.com

Han pratar inte om SLI, han pratar om renderingsmotorer som kan använda flera GPUs asynkront.

Permalänk
Medlem

om du tjänar pengar på detta och houdini simulationerna klarar av att tråda upp uppgiften så är en 3970X den jag hade rekommenderat.

Permalänk
Medlem

Asus har moderkort med ECC-stöd, kompatibla minnen är det ont om men finns hos lambda-tek.
https://www.lambda-tek.eu/shop/?region=IE&prodID=B44323381

QVL för ECC minnen.

Till detta skaffar du en Intel Optane som scratchdisk;
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5011816

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

om du tjänar pengar på detta och houdini simulationerna klarar av att tråda upp uppgiften så är en 3970X den jag hade rekommenderat.

Just nu är det mer på hobby-nivå (jag har företag men jag gör ingen vinst). Om pengarna börjar trillla in så finns visst risk att jag bygger en egen renderfarm/superdator för att hantera större tasks. Beroende på hur prisutvecklingen sker med cloudbaserade renders och simuleringar.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Asus har moderkort med ECC-stöd, kompatibla minnen är det ont om men finns hos lambda-tek.
https://www.lambda-tek.eu/shop/?region=IE&prodID=B44323381

QVL för ECC minnen.

https://komponentkoll.se/bild/OEqJp.png

Till detta skaffar du en Intel Optane som scratchdisk;
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5011816

Tack för alla förslag!

Fanns bara tre tillgängliga, men jag kan ju alltid försöka fixa fler senare. har dock hört att det är bäst att köpa färdiga kit då de är testade tillsammans. Men detta verkar vara svårt för ECC. Är fortfarande inte såld på att köra all-in med ECC, även fast det skulle vara trevligt'

Antar att Enterprise Exos inte hade större fördelar framför Barracuda Compute?

Vet inte om jag kör på optane direkt, börjar redan tömma banken. hur skiljer den sig från att köra ASUS Hyper M.2 med fyra M.2 diskar i raid 0?

Permalänk
Medlem

@AetasSerenus: i.s.f. kanske 3950X, om den gagnar dig till jobb i framtiden. Kostnaden från 3900X till 3950X kan vara värt de priset.
Sen om du ska rendera med flera grafikkort så skulle en 570X hjälpa dig med PCIe4 kan jag tänka mig.

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

@AetasSerenus: i.s.f. kanske 3950X, om den gagnar dig till jobb i framtiden. Kostnaden från 3900X till 3950X kan vara värt de priset.
Sen om du ska rendera med flera grafikkort så skulle en 570X hjälpa dig med PCIe4 kan jag tänka mig.

Testade just att göra en build där jag skippade ECC och körde med m450 istället för att få ner priset så att jag kunde få med en 3950X skulle ju kunna vara värt att ändå köra 570x för den högre datakapaciteten(jag ver knappt vad jag pratar om, heter väl egentligen något annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AetasSerenus:

Tack för alla förslag!

Fanns bara tre tillgängliga, men jag kan ju alltid försöka fixa fler senare. har dock hört att det är bäst att köpa färdiga kit då de är testade tillsammans. Men detta verkar vara svårt för ECC. Är fortfarande inte såld på att köra all-in med ECC, även fast det skulle vara trevligt'

Antar att Enterprise Exos inte hade större fördelar framför Barracuda Compute?

Vet inte om jag kör på optane direkt, börjar redan tömma banken. hur skiljer den sig från att köra ASUS Hyper M.2 med fyra M.2 diskar i raid 0?

Skulle inte rekommendera att köra raid pga höjd latency, visst du får högre hastighet vid sekventiell överföring men känns inte helt meningsfullt, speciellt inte som scratchdisk, det är i den typen av tillämpningar Optane totalt regerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AetasSerenus:

Testade just att göra en build där jag skippade ECC och körde med m450 istället för att få ner priset så att jag kunde få med en 3950X skulle ju kunna vara värt att ändå köra 570x för den högre datakapaciteten(jag ver knappt vad jag pratar om, heter väl egentligen något annat)

https://komponentkoll.se/bild/IdDAQ.png

Tror inte VRM:erna på de gamla chipsetsmoderkorten håller för 3950 dock.

Permalänk

Enligt utsago så ska även vissa Samsung ECC minnen funka för asus moderkort trots att de inte är direkt inkluderade i QVL, skulle detta kunna vara något värt att satsa på eller ska jag köra på hylix trots att jag bara kan ha högst 64Gb med dem? (samsung finns i 32Gb moduler)

Känner ändå inte att den relativt snäva ökningen(max 20-30% i vissa applikationer) som 3950x medför är värt den brutala prisskillnaden så jag tror att jag kör på 3900x, i värsta fall så kan jag uppdatera till något värre från nästa AMD generation.

Är det värt att satsa på den relativt dyra ASUS Pro WS X570-ACE eller skulle jag kunna klara mig för något mer konsumentinriktat från någon som inte har explicit ECC-stöd?
jag har läst att ASUS Pro WS X570-ACE via någon slags magi lyckas köra massa PCIe lanes:
"I chose the Asus PRO WS X570-ACE motherboard for it's PCIe lane magic. While the chipset still only has 20 PCIe lanes (plus 24 on the 3900X), through some PCIe 3 / 4 wizardry, it can still run 3 cards in 8x mode. That's like getting an extra 4 PCIe lanes!"
Inget som jag har behov av på rak hand men skulle dessa kunna användas för extra grafikkort, optanemodul och andra spännande framtida grejer senare, eller blir jag throttlad av processorn?

försöker sätta ihop en sista version av min build men det tar tid. fortsatt inte helt säker på skärm och annat, men det kan ju vänta tills resten börjar bli klart. bara moderkort, ram, och processor är inhandlat så kan jag ju börja försöka figurera ut hur jag ska passa in dem i signalgeneratorn.

//en sak till
Kan det vara värt att skaffa ett biffigare nätagg för att möjliggöra överklockning?

la till "en sak till"
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

PNY CS3030 känns väl väldigt prisvärd om man behöver väldigt hög hastighet?

Skrivet av AetasSerenus:

Kan det vara värt att skaffa ett biffigare nätagg för att möjliggöra överklockning?

Tänk på att många nätaggregat blir längre vid 1000W, värt att tänka på om du skall klämma in allt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

PNY CS3030 känns väl väldigt prisvärd om man behöver väldigt hög hastighet?
Tänk på att många nätaggregat blir längre vid 1000W, värt att tänka på om du skall klämma in allt.

Väldigt bra tips! av någon anledning kom inte PNY:n med när jag sökte på komponentkoll. Men! av ren slump så hittade jag en återlämnad i Kungsbacka för 1529, köpte direkt. Får skaffa en ordentlig PCIe 4.0 M.2 när de har blivit lite vanligare' kände inte riktigt att de var värda en tusenlapp mer nu' PNY:n får också poäng för att den matchar grafikkortet'

//en sak till

Verkar ha varit dubbel tur då CS3030 verkar vara slutsåld överallt där den går för ett vettigt pris.

La till "en sak till"
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av AetasSerenus:

Väldigt bra tips! av någon anledning kom inte PNY:n med när jag sökte på komponentkoll. Men! av ren slump så hittade jag en återlämnad i Kungsbacka för 1529, köpte direkt. Får skaffa en ordentlig PCIe 4.0 M.2 när de har blivit lite vanligare' kände inte riktigt att de var värda en tusenlapp mer nu' PNY:n får också poäng för att den matchar grafikkortet'

Verkar ha varit dubbel tur då CS3030 verkar vara slutsåld överallt där den går för ett vettigt pris.

Nä, den finns inte på Komponentkoll av någon annledning.
Det var en himla tur du! Brukar vara en del väntetid på den nämligen.
PCIe 4.0 diskar kommer ju både bli vanligare, billigare och snabbare, så det kan man alltid ta senare om man köper ett X570 moderkort idag.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AetasSerenus:

Enligt utsago så ska även vissa Samsung ECC minnen funka för asus moderkort trots att de inte är direkt inkluderade i QVL, skulle detta kunna vara något värt att satsa på eller ska jag köra på hylix trots att jag bara kan ha högst 64Gb med dem? (samsung finns i 32Gb moduler)

Känner ändå inte att den relativt snäva ökningen(max 20-30% i vissa applikationer) som 3950x medför är värt den brutala prisskillnaden så jag tror att jag kör på 3900x, i värsta fall så kan jag uppdatera till något värre från nästa AMD generation.

Är det värt att satsa på den relativt dyra ASUS Pro WS X570-ACE eller skulle jag kunna klara mig för något mer konsumentinriktat från någon som inte har explicit ECC-stöd?
jag har läst att ASUS Pro WS X570-ACE via någon slags magi lyckas köra massa PCIe lanes:
"I chose the Asus PRO WS X570-ACE motherboard for it's PCIe lane magic. While the chipset still only has 20 PCIe lanes (plus 24 on the 3900X), through some PCIe 3 / 4 wizardry, it can still run 3 cards in 8x mode. That's like getting an extra 4 PCIe lanes!"
Inget som jag har behov av på rak hand men skulle dessa kunna användas för extra grafikkort, optanemodul och andra spännande framtida grejer senare, eller blir jag throttlad av processorn?

försöker sätta ihop en sista version av min build men det tar tid. fortsatt inte helt säker på skärm och annat, men det kan ju vänta tills resten börjar bli klart. bara moderkort, ram, och processor är inhandlat så kan jag ju börja försöka figurera ut hur jag ska passa in dem i signalgeneratorn.

//en sak till
Kan det vara värt att skaffa ett biffigare nätagg för att möjliggöra överklockning?

Jag är en stor fan av Asus WS-mobos, andas kvalitet och man slipper RGB-tjafs, stabila som attan med rejäl strömförsörjning och IO. Hade inte vågat köra på några otestade minnen om inte någon explicit publicerade en artikel om vilken kombination som fungerade. Däremot hade jag kanske tyckt att det inte var värt med ECC pga att de är så otroligt långsamma, Zen 2 kräver snabba minnen för att kunna prestera.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag är en stor fan av Asus WS-mobos, andas kvalitet och man slipper RGB-tjafs, stabila som attan med rejäl strömförsörjning och IO. Hade inte vågat köra på några otestade minnen om inte någon explicit publicerade en artikel om vilken kombination som fungerade. Däremot hade jag kanske tyckt att det inte var värt med ECC pga att de är så otroligt långsamma, Zen 2 kräver snabba minnen för att kunna prestera.

Hittade denna tråd: asus pro ws x570-ace with ECC RAM vilken verkar tyda på att tillockmed hynix-minnet från QVL inte funkar som det borde. Lite sugen på att testa samsung minnet, i värsta fall kan jag skicka tillbaka det, förhoppningsvis kan jag överklocka det till 3200 eller så.
Jag skulle kunna falla tillbaka på kingston KSM26ED8/16ME vilka verkar funka: ASUS Pro WS X570-ACE ECC Compability
Eller i värsta fall skita i min quest för ECC och skaffa några lagom billiga 3200Hz moduler istället.

Håller med om Att WS ser riktigt bra ut, hursomhelst, även fast det är lite synd att den bara har två m.2 portar, men jag antar att i värsta fall kan jag skaffa en adapter.

Annars verkar ju Aorus Ultra kunna vara ett alternativ

//en till sak

Här är en sista prototyp för idag, lyckades hitta billig CS3030 så SSD är klappad. börjar känna mig redo att beställa övriga komponenter.

Prototypbuild ፬

La till en till sak.
Permalänk

Inhandlade lite komponenter idag!

blev visst blåst på den superbilliga PNY CS3030 men hade turen att en elgigant nära mig fick in en just idag, så jag fick en för ordinarie pris istället, verkar finnas fler kvar i vissa varuhus PNY XLR8 CS3030 M.2 PCIe NVMe intern SSD, 1 TB

Väl på elgiganten inhandlade jag även en 3900x för 5499 (prismatchad)

Jag hittade också ett brutalt erbjudande för ett 1Kw nätagg: Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold Fick den för ca. halva priset (1199) verkar finnas två kvar om någon är intresserad.
Lite overkill med 1000W kanske, men var billigare än mitt tidigare 860W pick, svårt att säga nej.

Prototypbuild ፭

Nu är det i princip bara moderkort och RAM kvar, ska jag våga köra på ECC eller gå med en extra M.2 slot istället?

Skulle kunna köra en VA panel för skärmen med, kommer ändå förmodligen gamea minimalt.

Permalänk

Såg att MSI erbjuder cashback just nu så jag provade göra en build med detta, då får jag ge upp ECC men får ett extra m.2 slot och sparar ca. 1000kr med cashbacken (740kr) inräknad, värt?

//en till build

Om jag skiter i den tredje m.2 så skulle jag kunna få ner systemet till 1700 kronor mindre.

Detta skulle få ner hela systemet inklusive tangentbord under 25k

//ännu en edit

Jag verkar ha lyckats få in fel samsungminne i mina tidigare ECC builds (det skilde en siffra i komponentsnummret) så minst en tusenlapp till kan läggas till på estimationerna ovan. ECC blir mindre och mindre värt. Kan ju alltid inkludera det i en framtida beräkningsmaskin/superdator/renderfarm.

la till ännu en edit
Permalänk
Medlem

Vad gäller Houdini och Köra "komplexa simulationer" så får du nog specificera dig lite mer. Du skriver själv att det är på hobbynivå så hur komplexa pratar vi egentligen? Om detta är något du ska syssla med mer och mer i framtiden rekommenderar jag Threadripper alla gånger även om en hel del i Houdini är single threaded som vilket 3D-program som helst. Dock kan man göra workarounds så att du simulerar detta multi threaded också men det är mest jobbigt i min mening.

Värt att veta är att hårdvaran endast tar dig en bit på vägen här, med mycket R&D fram och tillbaka kan (och bör) du optimera dina simulationer. Visst kan man tugga sig igenom med ren kraft men då kastar man också pengar i sjön om du förstår vad jag menar. Med andra ord kan du komma långt med Ryzen 9 och 64gb RAM, särskilt om du på hobbynivå ska göra typ eld, rök, FLIP, POP etc och inte har en kund som vill ha en särskild scen/simulation.

När du "cachear" simulationer är M.2 diskar såklart bra men du kommer inte märka jääääätteskillnad mot en bra SSD. Men det handlar återigen om hur komplexa och stora dessa är. Ser ofta personer som lägger enorma pengar på hårdvara för att inte ens utnyttja hälften av kapaciteten. Börjar det bli riktigt tungt brukar jag skicka det till en farm ändå, något som inte blir särskit dyrt då jag personligen inte gör den typen av jobb allt för ofta.

2080 är ett bra kort för Redshift och de andra usual suspects GPU-motorerna. Att köra två kort på PCIe x8 ger dig bara ett par- tre procent sämre hastighet men efter det blir det segare. Så är tanken att lägga till fler än två kort bör du satsa på en processor med fler lanes. Sen är ju frågan hur väl ditt chassi (som för övrigt är ballt, haha) kyler fler än ett kort? En vanlig lösning i standardburkar brukar vara blower-kort. Fler kort är annars rätt nice eftersom du kan rendera olika frames med olika kort men nackdelen med GPU-motorerna är om scenen är för stor/tung då du inte kan stacka vRAM med SLI.

Vad gäller Adobes program är sällan problemet hårdvaran utan att de helt enkelt suger för 3D. Jag vet, inte en särskilt konstruktiv kommentar men satsa stenhårt på Fusion istället för att slita av dig håret när AE, PP kraschar eller laggar sönder.

Bara lite som kan vara värt att ha i åtanke. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av imsg:

Vad gäller Houdini och Köra "komplexa simulationer" så får du nog specificera dig lite mer. Du skriver själv att det är på hobbynivå så hur komplexa pratar vi egentligen? Om detta är något du ska syssla med mer och mer i framtiden rekommenderar jag Threadripper alla gånger även om en hel del i Houdini är single threaded som vilket 3D-program som helst. Dock kan man göra workarounds så att du simulerar detta multi threaded också men det är mest jobbigt i min mening.

Det som ligger nära i framtiden är olika modeller som simulerar hur lavar växer, så inga brutala partikelsystem och sådant'
Längre fram hoppas jag kunna skapa en förenklad implementation av det s.k open worm projektet i houdini, vilket är en fullständig simulerad organism.
Mest så är det diverse generativa system som apar efter naturen som jag är intresserad av, för att generera optimerade meshes som jag sedan kan 3d-printa, T.ex skulle jag kunna skapa ett nod-baserat system för att efterlikna tillväxten i utväxterna på ryggen av en lettuce sea slug för att sedan applicera detta tillväxtsystem på en del av en produkt som jag sedan fyller med fotosyntetiska alger som är genmodifierade för att producera t.ex insulin eller något annat komplext kolväte som sedan extraheras i ett annat system som efterliknar naturen, hela produkten skulle kanske kunna fungera via mikrofluidics. Biomimetik är bra skit!
Houdini kanske inte är optimalt egentligen, men jag tror det kan funka.

Skrivet av imsg:

Värt att veta är att hårdvaran endast tar dig en bit på vägen här, med mycket R&D fram och tillbaka kan (och bör) du optimera dina simulationer. Visst kan man tugga sig igenom med ren kraft men då kastar man också pengar i sjön om du förstår vad jag menar. Med andra ord kan du komma långt med Ryzen 9 och 64gb RAM, särskilt om du på hobbynivå ska göra typ eld, rök, FLIP, POP etc och inte har en kund som vill ha en särskild scen/simulation.

Väldigt sant' är ju alltid skönt att behöva vara allt för snäv i sina optimeringar, men det är ju alltid en trade-off'
Helst vill jag undvika kunder och endast jobba på egna projekt men pengar är ju alltid en faktor, i värsta fall kan jag ju alltid köra något cloudbaserat.

Skrivet av imsg:

När du "cachear" simulationer är M.2 diskar såklart bra men du kommer inte märka jääääätteskillnad mot en bra SSD. Men det handlar återigen om hur komplexa och stora dessa är. Ser ofta personer som lägger enorma pengar på hårdvara för att inte ens utnyttja hälften av kapaciteten. Börjar det bli riktigt tungt brukar jag skicka det till en farm ändå, något som inte blir särskit dyrt då jag personligen inte gör den typen av jobb allt för ofta.

Så sant' lätt att fastna i kanske-behov, datorn jag har nu optimerade jag lite för ljudproduktion, bara ifall-att, men jag har inte gjort något sådant de 8 åren jag haft den. Känner att threadripper hade varit overkill egentligen, tillockmed 3950x, trots sina extra kärnor och så känns lite väl, men jag antar att time will telll. Jag har lite planer på att bygga en egen rendermaskin/superdator baserad på threadripper längre fram om det finns behov och beroende på hur priserna på moln-baserade farmer utvecklas.

Skrivet av imsg:

2080 är ett bra kort för Redshift och de andra usual suspects GPU-motorerna. Att köra två kort på PCIe x8 ger dig bara ett par- tre procent sämre hastighet men efter det blir det segare. Så är tanken att lägga till fler än två kort bör du satsa på en processor med fler lanes. Sen är ju frågan hur väl ditt chassi (som för övrigt är ballt, haha) kyler fler än ett kort? En vanlig lösning i standardburkar brukar vara blower-kort. Fler kort är annars rätt nice eftersom du kan rendera olika frames med olika kort men nackdelen med GPU-motorerna är om scenen är för stor/tung då du inte kan stacka vRAM med SLI.

//glömde att skriva här
Tänker nog inte gå längre än 2 st, då är det nog dags att bygga en superdator för att off-loada riktigt krävande saker. Signalgeneratorn är perforerad absolut överallt, med stora hål i bottnen, gammal elektronik brukade bli varm som satan. Tänkte försöka få in ett par noctua fläktar samt köra en av deras cpu-coolers som får plats. kan ju vara värt att köra en blower på det andra kortet jag skaffar. men det kanske inte är nog?

Måste säga att jag inte alls förstår det som är markerat i fetstil, har du någon artikel som förklarar fenomenet eller en bra sökterm på engelska?

Skrivet av imsg:

Vad gäller Adobes program är sällan problemet hårdvaran utan att de helt enkelt suger för 3D. Jag vet, inte en särskilt konstruktiv kommentar men satsa stenhårt på Fusion istället för att slita av dig håret när AE, PP kraschar eller laggar sönder.

Kör i princip bara i 2d i adobe, men nu vet jag att det inte ens är värt att försöka köra 3d där .)

Skrivet av imsg:

Bara lite som kan vara värt att ha i åtanke. Lycka till!

Tusen tack för kommentarerna! Är relativt ny på Houdini och har egentligen mest teoretisk kunskap (Entagma är bra skit) alltid bra med tips från någon som faktiskt har praktisk erfarenhet.

Glömde att ta upp grafikkort under 'glömde att skriva här'