MSI B75a-E33 ger ingen bild med externt grafikkort

Permalänk
Medlem

MSI B75a-E33 ger ingen bild med externt grafikkort

Hej!

Jag önskar lte hjälp, för det här problemet slår mina hjärnceller. Jag fick hem ett kit med mobo enligt rubrik samt 8 GB RAM och en Pentium G20XX processor för ett par dagar sedan. Jag monterade ihop allt och satte igång datorn. Tyvärr fick jag ingen bild.

Jag testade då att montera isär allt och ihop med det igen, jag breadboardar just nu för att försöka lista ut problemet, men inget hjälper, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Följande slutsatser har jag dragit.

1. Jag har testat med olika grafikkort och samtliga fungerar vanligtvis. Jag har också testat med olika fungerande nätaggregat och det ger samma resultat. Nätaggen och grafikkorten i sig är alltså inte problemet.

2. Den integrerade grafiken fungerar samt att den också ger bild.

3. Problemet uppstår bara om jag sätter in grafikkort, exempelvis mitt R9 380, som kräver ström från nätagget. När jag använder mitt lastgamla Radeon 4670, som inte kräver separat ström, så får jag bild på det kortet. När jag använder Radeon 4670, så fungerar inte det interna grafikkortet, utan den kopplar om till externt, som sig bör.

4. Det som förbluffar mig är att jag kan använda externt grafikkort som inte kräver separat ström från nätagget, men när jag använder ett grafikkort som kräver separat ström, så får jag ingen bild på det, utan endast det integrerade fungerar då. Det är som att datorn inte tar emot grafikkort med extern ström.

Vad kan detta bero på? Som sagt, det är inget fel på grafikkort och jag har testat med fungerande nätagg som ändå ger samma resultat.

Jag har försökt ge mig in i BIOS och ändrat det som funnits relaterat till grafikkort, men jag får fortfarande inte bild på det externa grafikkort som kräver separat ström från nätagget.

Likaså kablarna som går till skärmen har använts innan, så de kan inte heller vara problemet.

Kan det vara moderkortet det är fel på?

Tack på förhand!

PS! Ska tillägga att jag kopplat VGA på det interna och DVI när jag testat med de externa grafikkorten. Båda fungerar vanligtvis och skärmen är det inget fel på heller.

Permalänk
Medlem

Det är tämligen vanligt att LGA 1155 kräver uppdaterat BIOS för att klara moderna grafikkort. Det har att göra med att grafikkorten sedan HD 7000 och Geforce 600 använder s.k. UEFI istället för traditionellt BIOS.

Du kan uppdatera till senaste BIOS direkt.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B75AE33

Vanligtvis är M-Flash rekommenderad metod
https://www.youtube.com/watch?v=LRyFMf0D9Lc

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Jag ska testa detta under kvällen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det är tämligen vanligt att LGA 1155 kräver uppdaterat BIOS för att klara moderna grafikkort. Det har att göra med att grafikkorten sedan HD 7000 och Geforce 600 använder s.k. UEFI istället för traditionellt BIOS.

Du kan uppdatera till senaste BIOS direkt.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B75AE33

Vanligtvis är M-Flash rekommenderad metod
https://www.youtube.com/watch?v=LRyFMf0D9Lc

Det verkade tyvärr inte hjälpa. Så inte ens typ ett 7970 eller liknande kommer starta på den datorn? Känns inte så fruktansvärt trevligt får man säga och det blir ju inte lätt att spela några vidare avancerade spel på den i så fall.

Jag har nämligen köpt en 3570k också som jag tänkte använda till, men fungerar det inte så är det ju inte mycket att hänga i granen.

Inget annat tips annars sådär? Vilket grafikkort kan rekommenderas, som skulle fungera troligtvis?

Tack för hjälpen i alla fall, det har varit lärorikt. Kan ju passa på och fråga, tror du det är samma med 4xxx-serien om man skulle leta efter det istället, eller är den mer up to date?

Permalänk
Medlem

Det kan vara att du ändå måste ställa in Legacy opROM eller UEFI opROM manuellt. Det kan finnas i "Boot options", kan skilja sig beroende på moderkortet.
Eventuellt kan det hjälpa om du manuellt sätter PCI-E på Gen2 istället för Auto.

Dethär kanske bara är en skröna, men jag har annars sett fler som haft tur med att Geforce 600 fungerat, medan HD 7000 i många fall inte gjort det.

Intel 4000-serien borde fungera utan problem.