Kan jag överklocka min setup? (i7 3770k) /noob

Permalänk
Medlem

Kan jag överklocka min setup? (i7 3770k) /noob

Hej!

Jag har i flera år haft en musikproduktion-setup med i7 3770k som jag varit väldigt nöjd med. Märker dock nu när jag skriver musik att jag får audio dropouts. Blir förvisso osäker på om dessa beror på cpu:n (den maxar bara på omkring 55 grader i temp och 60% i musikprogrammet Ableton Live, när ljudartefakterna uppstår). Men tänker att det ändå inte skadar att iaf överklocka litegrann.

Här är hela min setup:

  • CPU: i7 3770k 3,5 GHz

  • Kylare: Noctua NH-U9B SE2

  • Moderkort: ASRock Z77 EXTREME6, ATX

  • RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

  • GFX: GeForce GTX 1660 Ti

  • Chassi: Fractal Design Define R3

  • OS: Windows 10 på en SSD

Min nybörjarfråga:

Kan jag överklocka min cpu? Jag är inte ute efter att maxa den (och riskera överhettning) men mest ge den en bara en aning mer kraft.
I sådana fall, vad är smidigaste sättet att göra det på?

Tack!

Permalänk
Medlem

@virion:
Ja det kan du. En liten överklock som känns lagom för dig är att sätta alla kärnorna på 42X
När du fått det stabilt så kan du prova överklocka minnena lite.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

Hej!

Jag har i flera år haft en musikproduktion-setup med i7 3770k som jag varit väldigt nöjd med. Märker dock nu när jag skriver musik att jag får audio dropouts. Blir förvisso osäker på om dessa beror på cpu:n (den maxar bara på omkring 55 grader i temp och 60% i musikprogrammet Ableton Live, när ljudartefakterna uppstår). Men tänker att det ändå inte skadar att iaf överklocka litegrann.

Här är hela min setup:

  • CPU: i7 3770k 3,5 GHz

  • Kylare: Noctua NH-U9B SE2

  • Moderkort: ASRock Z77 EXTREME6, ATX

  • RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

  • GFX: GeForce GTX 1660 Ti

  • Chassi: Fractal Design Define R3

  • OS: Windows 10 på en SSD

Min nybörjarfråga:

Kan jag överklocka min cpu? Jag är inte ute efter att maxa den (och riskera överhettning) men mest ge den en bara en aning mer kraft.
I sådana fall, vad är smidigaste sättet att göra det på?

Tack!

Hade 3770k med 1600mhz ram en gång i värden. Överklockade till 4.4ghz och bytte minne till 2400mhz. Bytet av ram speciellt gav riktigt bra bump.

Permalänk
Medlem

Ganska lätt att komma upp över 4Ghz och det ger en del, många blev dock väldigt varma så över 4,5 blir nog svårt. Kolla upp och bestäm dig för vilken spänning (volt) som är maxrekommemderad (bra att veta). Sedan testar du bara med högre ’multiplier’ till något runt 40 och ser om windows startas, sen stegar du upp sagta med multiplier och volt så länge tempen tillåter och datorn startar normalt. Väl inne i windows är de bra med program som lastar cpu till exempel occt för att se om värmen springer iväg eller datorn krashar. När det inte går mer (vilt eller temp sätter stopp) så behöver man få till att datorn är fullt stabil. Vissa kör prime95 eller memtest över natten, det kan ta några försök om man verkligen vill få ut max.

Skillnaden mellan 4.2 eller 4.5 är inte så stor dock så hur mycket tid man lägger ner är upp till en själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Alltid otroligt hjälpsamt här i forumen.

Dum fråga men är det någon speciell mjukvara man använder för själva överklockningsproceduren eller är det direkt i BIOS på något sätt?

Permalänk
Medlem

@virion: Det är i Bios.

Du kan börja med att titta på denna. Då får du en hum om hur du ska göra.
Ska se om jag hittar någon bättre. Annars så kanske någon annan har en fin länk att ge dig
Men kolla.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.