Kylning AMD Ryzen Threadripper 3960X 3.8GHz

Permalänk

Kylning AMD Ryzen Threadripper 3960X 3.8GHz

God dag ärade processorkylare

Jag ämnar bygga en dator för 3D-rendering baserad på AMDs 24kärninga arbetshäst.
Så vi snackar 100% load kanske inte i veckor men kan nog bli 24-48h emellanåt iaf.

Efter en del googlande verkar det dock svårt att kyla den processorn, Noctuas fläkt Noctua NH-U14S TR4-SP3 klarar enligt Noctua själva knappt av att kyla den under belastning. Jag har inga planer på att överklocka men det vore ju onödigt att köpa en processor för 15000 männskomynt och sedan behöva strypa den för att det inte finns vettig kylning att tillgå. Noctua ska komma ut med en större fläkt fjärde kvartalet i år men jag vill helst inte vänta till dess.

Är väldigt tveksam till vattenkylning, dels på grund av risk för läckage men även för att det åtminstone förr i tiden inte var speciellt mycket bättre än luft när man låter processorn stå flera timmar, vattnet blir snart lika varmt som luften.

Ett alternativ kanske vore att köra nånting i stil med Thermaltake Floe Riing RGB 360mm fram till det att Noctua släpper en rejäl fläkt som inte riskerar att läcka vätska. Det är mindre risk för läckage under 6-9månader än under 3-6år eller hur länge jag nu kommer använda datorn.

Är det någon som lekt lite med den här processorn?
Erfarenheter?

Permalänk

Hur ser chassiet ut?

Min erfarenhet av att köra RTX 2070 på maxlast under 10 tim (AI-program för schack) är att prestanda ökade betydligt med öppen låda.
Så det gäller hela tiden att sprida värmen.

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Så det gäller hela tiden att sprida värmen.

Du har så rätt