Bygga NAS/hemma-server

Permalänk
Medlem

Bygga NAS/hemma-server

God eftermiddag!

Funderar på att ta och bygga ihop en hemma-server som i första hand ska fungera som en NAS för back-up av bl.a. semesterfoton. Har läst på lite i diverse trådar både här och på Reddit men känner att jag behöver råd angående både hårdvara och mjukvara.

Tanken är att bygga ett system som är ungefär lika kompakt som Synology DS918+ och som kan få plats med åtminstone upp till 4 st. 3.5" hårddiskar. Har kollat lite på olika chassin men hittar inga ungefär lika små som har stöd för hotswap (inget direkt måste men är ganska trevligt att ha, t.ex. vid kopiering av data till en off-site 3.5" disk?).

Utöver val av chassi funderar jag även på komponenter. Vill gärna köra med något som inte drar för mycket ström då servern kommer att stå på 24/7 men samtidigt ha tillräckligt många kärnor för att kunna köra ett par virtuella servrar (Ubuntu för lite arbete + någon experimentell Linux-miljö) utöver NAS-servern. Har ni något tips på en bra CPU för detta ändamål? Funderar på en begagnad Ryzen 1700, men följande system verkar dra nära 50W under idle enligt följande review:
https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-7-1700-review...

ECC-minnen är ett krav antar jag? Bör 8 eller 16GB vara tillräckligt eller ska man gå upp till 32 GB?

NAS-mjukvara - är det FreeNAS som gäller då denna använder sig av ZFS?

Funderar på att ta och börja med 2 eller 3 st. likadana hårddiskar (4 TB+ vardera) och expandera efter behov. Har ni något bra tips? Brukar dyka upp bra deals på WD MyBooks på Amazon DE då och då och funderar på att köpa två sådana för att använda hårddiskarna inuti till servern då de brukar innehålla WD Red eller WD White - är detta en god idé?

Var bör virtualiseringen av servrarna ske? På hårddiskarna som ska användas eller bör man köra med en separat disk (t.ex. en M.2 NVMe SSD) för dessa och enbart lagring på HDD?

Uppskattar alla svar och tips!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Några saker att tänka på:

1) Om du ska virtualisera FreeNAS så måste du nog också kolla på HBA-kort med passthrough att sätta din lagring på. FreeNAS/ZFS vill ha direkt tillgång till diskarna för att fungera korrekt, och jag känner inte till några moderkort som har stöd för detta. Hur FreeNAS reagerar på virtualiserad lagring vet jag inte, men det låter på de som är insatta som att det skulle vara en dålig idé.

2) ECC-minne kräver stöd i både processor och moderkort. Stöd för full ECC-funktionalitet är tveksamt om du kan hitta i konsumentprodukter. En del AMD CPU and moderkort till dessa påstår att stöd finns, men i de flesta fall handlar det om otestat stöd och jag har inte lyckats hitta något allmänt accepterat svar på huruvida det faktiskt fungerar eller inte. Ska du vara säker på ECC så bör du nog välja server-hårdvara, typ Intel Xeon.

3) Vad gäller ECC i allmänhet så är ZFS är något av ett specialfall då det manipulerar data i minne väldigt mycket, så där är ECC rekommenderat, och gärna så mycket som möjligt då ZFS gillar att ta för sig av vad som finns. Ju mer du ska lagra, ju mer minne rekommenderas. Dock så är ECC inget krav för lagring rent generellt, speciellt om det rör sig om icke-kritisk data. Minnesfel är ganska ovanligt i normala fall, katastrofala sådana ännu mer, och tänk på vad det är du lagrar som skulle påverkas. Spelar det någon roll om en bild får ett bitfel i sig och flippar färg på en pixel av 10 miljoner? Om en video tappar en frame på någon specifik sekund? ECC är en extra kostnad, både minnet i sig samt att du måste leta hårdvara som det fungerar med, och kanske är det inte värt de kompromisser som krävs.

Vad gäller hårdvara så skulle jag nog i första hand nästan rekommendera att du kollar på färdiga servrar, t.ex. Dell PowerEdge eller Lenovo ThinkServer (det finns flera tillverkare och modeller i olika prisklasser, så snöa inte in dig på just dem). Du får ett färdigt och ofta kompakt system med server-hårdvara som är testat och garanterat att fungera och du behöver inte fundera på något vad gäller sådant. Nackdelen är väl dock att priset kan skena iväg rätt fort, samt att det kan vara krångligt eller rent av omöjligt att justera saker i efterhand. Själv har jag en HP MicroServer Gen10 med FreeNAS på, och den fungerar hyfsat (jag är inte helt nöjd ska nämnas, men den var relativt billig och gör det som krävs, så jag kan kanske inte klaga alltför mycket). Att bygga själv kan visserligen vara billigare, speciellt om du kollar på begagnade delar, men det blir en del jobb runt omkring och du kommer nog aldrig kunna få något som är lika optimerat rent storleksmässigt som ett färdigbyggt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Några saker att tänka på:

1) Om du ska virtualisera FreeNAS så måste du nog också kolla på HBA-kort med passthrough att sätta din lagring på. FreeNAS/ZFS vill ha direkt tillgång till diskarna för att fungera korrekt, och jag känner inte till några moderkort som har stöd för detta. Hur FreeNAS reagerar på virtualiserad lagring vet jag inte, men det låter på de som är insatta som att det skulle vara en dålig idé.

2) ECC-minne kräver stöd i både processor och moderkort. Stöd för full ECC-funktionalitet är tveksamt om du kan hitta i konsumentprodukter. En del AMD CPU and moderkort till dessa påstår att stöd finns, men i de flesta fall handlar det om otestat stöd och jag har inte lyckats hitta något allmänt accepterat svar på huruvida det faktiskt fungerar eller inte. Ska du vara säker på ECC så bör du nog välja server-hårdvara, typ Intel Xeon.

3) Vad gäller ECC i allmänhet så är ZFS är något av ett specialfall då det manipulerar data i minne väldigt mycket, så där är ECC rekommenderat, och gärna så mycket som möjligt då ZFS gillar att ta för sig av vad som finns. Ju mer du ska lagra, ju mer minne rekommenderas. Dock så är ECC inget krav för lagring rent generellt, speciellt om det rör sig om icke-kritisk data. Minnesfel är ganska ovanligt i normala fall, katastrofala sådana ännu mer, och tänk på vad det är du lagrar som skulle påverkas. Spelar det någon roll om en bild får ett bitfel i sig och flippar färg på en pixel av 10 miljoner? Om en video tappar en frame på någon specifik sekund? ECC är en extra kostnad, både minnet i sig samt att du måste leta hårdvara som det fungerar med, och kanske är det inte värt de kompromisser som krävs.

Vad gäller hårdvara så skulle jag nog i första hand nästan rekommendera att du kollar på färdiga servrar, t.ex. Dell PowerEdge eller Lenovo ThinkServer (det finns flera tillverkare och modeller i olika prisklasser, så snöa inte in dig på just dem). Du får ett färdigt och ofta kompakt system med server-hårdvara som är testat och garanterat att fungera och du behöver inte fundera på något vad gäller sådant. Nackdelen är väl dock att priset kan skena iväg rätt fort, samt att det kan vara krångligt eller rent av omöjligt att justera saker i efterhand. Själv har jag en HP MicroServer Gen10 med FreeNAS på, och den fungerar hyfsat (jag är inte helt nöjd ska nämnas, men den var relativt billig och gör det som krävs, så jag kan kanske inte klaga alltför mycket). Att bygga själv kan visserligen vara billigare, speciellt om du kollar på begagnade delar, men det blir en del jobb runt omkring och du kommer nog aldrig kunna få något som är lika optimerat rent storleksmässigt som ett färdigbyggt system.

Jag förstår, FreeNAS kanske inte är det bästa alternativet då för mig. Jag vill nog kunna använda servern utöver lagring via virtualisering, men jag vill samtidigt kunna använda ZFS (åtminstone för NAS:en - för Ubuntu/experimentella virtualiserade miljöerna kan jag nog köra med ett annat format). Känner du till någon bra lösning på detta utöver HBA-kort med passthrough?

Ja ECC-minnen kostar lite mer, kanske inte superviktigt för den typ av lagring jag är ute efter. Får fundera på detta.

Dustin kör just nu rea på HPE ProLiant MicroServer Gen 10 Entry med en två-kärnig AMD Opteron X3216:

https://www.dustinhome.se/product/5011038832/proliant-microse...

Formfaktorn är även väldigt trevlig och jag skulle nog kunna börja med en sådan tills vidare (för NAS), men hur ser uppgraderingsmöjligheterna ut? Går det att byta ut moderkortet mot ett mITX kort eller kör de med någon egen formfaktor?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hur andra implementationer av ZFS fungerar vet jag inte, men vad jag har läst säger att FreeNAS ZFS vill ha direkt tillgång och SMART-info från diskarna, vilket vad jag vet kräver en passthrough-lösning (HBA-kort och raw-device i ESXi t.ex.).

Uppgraderingsmöjligheterna på en MicroServer Gen10 skulle jag säga är i princip 0, med undantag för att det finns en ledig plats för extra minne. Du får 4 diskar i fronten, ej hot-swap men lättåtkomliga, och möjlighet att sätta in ytterligare en 2.5" disk istället för en CD-läsare. Ska du utnyttja 2.5" diskar i fronten behöver du dock adapter som följer 3.5" standarden om du inte vill ha diskarna hängande i sina kontakter, och ska du ha en i toppen så behöver du en floppy till SATA strömadapter och eventuellt även ett monteringskit från HP (förmodligen svindyrt, jag lade bara dit disken).

Jag skulle nog inte rekommendera att ha den som virtualiseringsserver. Det går, men prestandan skulle nog inte vara den bästa, baserat på min erfarenhet av min egen MicroServer (som är den 4-kärniga varianten). Vad du kan göra är i så fall att du köper en sådan eller något liknande, installerar FreeNAS (rekommenderar att du köper ett par USB-minnen och installerar på dem för att spara diskplatserna till lagringen), och endast kör den som NAS och kanske någon enkel torrent/mail/webbserver om du vill ha en sådan. Sen kan du köpa en vanlig konsumentdator att virtualisera på utan att bekymra dig om HBA, ECC etc. Går säker att få tag på något dugligt begagnat utan att det behöver kosta så mycket. Alternativt så kollar du på någon dyrare servermodell och kanske något annat alternativ för lagring än FreeNAS/ZFS.