Permalänk
Medlem

Vad kan jag behålla?

Hej!

Behöver lite mer ös i burken så jag har tittat lite på ett byggtips från tyska PCGames Hardware (PCGH). (Full spec här)

• AMD Ryzen 7 3700X
• Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi
• Seasonic Focus+ Gold 550W PCGH-Edition

Nuvarande datorn ser ut såhär:

• Intel Core i5-6600K
• Asus Strix GTX970-DC2OC
• Asus Z170-P
• Seasonic G-Series G-550 PCG 550W
• Kylare Alpenföhn "Brocken 2 PCGH"
• 8 GB DDR4

Finns det något som talar emot att behålla kylaren och nätaggregatet? Eller skulle man rentav kunna få en ordentlig prestandaökning bara genom att trycka i lite mer minne och behålla moderkortet också och köpa ett bättre grafikkort (än det som sitter i)?

Enligt spec jag har sett på Geforce 2080 Super så kräver de ett nätaggregat på minst 650W, men enligt PCGH är det helt överdrivet ... stämmer det? De rekommenderar här ett med samma effekt som mitt eget så det känns ju meningslöst att byta om bara alla kontakter finns.

Har siktet lite inställt på Asus Strix-variant av 2080S, så ev. synpunkter på det är välkomna. (Hittar inget om det kortet på Sweclockers men har läst en rad andra recensioner). Handlar framför allt om att det ska vara väldigt tyst i 2D/idle ... och kanske lite vana. Förslag på ett något billigare kort?

Datorn går i princip hela dagarna när jag inte jobbar, antingen för spel eller som mediacenter kopplad till TVn.

Alla tips och tankar välkomna!

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waiter:

Hej!

Behöver lite mer ös i burken så jag har tittat lite på ett byggtips från tyska PCGames Hardware (PCGH). (Full spec här)

• AMD Ryzen 7 3700X
• Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi
• Seasonic Focus+ Gold 550W PCGH-Edition

Nuvarande datorn ser ut såhär:

• Intel Core i5-6600K
• Asus Strix GTX970-DC2OC
• Asus Z170-P
• Seasonic G-Series G-550 PCG 550W
• Kylare Alpenföhn "Brocken 2 PCGH"
• 8 GB DDR4

Finns det något som talar emot att behålla kylaren och nätaggregatet? Eller skulle man rentav kunna få en ordentlig prestandaökning bara genom att trycka i lite mer minne och behålla moderkortet också och köpa ett bättre grafikkort (än det som sitter i)?

Enligt spec jag har sett på Geforce 2080 Super så kräver de ett nätaggregat på minst 650W, men enligt PCGH är det helt överdrivet ... stämmer det? De rekommenderar här ett med samma effekt som mitt eget så det känns ju meningslöst att byta om bara alla kontakter finns.

Har siktet lite inställt på Asus Strix-variant av 2080S, så ev. synpunkter på det är välkomna. (Hittar inget om det kortet på Sweclockers men har läst en rad andra recensioner). Handlar framför allt om att det ska vara väldigt tyst i 2D/idle ... och kanske lite vana. Förslag på ett något billigare kort?

Datorn går i princip hela dagarna när jag inte jobbar, antingen för spel eller som mediacenter kopplad till TVn.

Alla tips och tankar välkomna!

Behåll kylare och agg (förutsatt att det finns möjlighet att fästa kylaren på ett AM4 moderkort), det räcker bra till ett 2080 super så länge du inte har typ 15 HDDer. Skillnaden från en 6600k till 3700x är ganska rejäl men vill du spara pengar är 8gb ram till och ett 2080 super i din nuvarande rigg en rimlig uppgradering också.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Waiter:

Finns det något som talar emot att behålla kylaren och nätaggregatet? Eller skulle man rentav kunna få en ordentlig prestandaökning bara genom att trycka i lite mer minne och behålla moderkortet också och köpa ett bättre grafikkort (än det som sitter i)?

Behåll absolut kylaren och nätaggregatet.
Om du skall behålla moderkortet hade jag funderat på att uppgradera till i7 6/7700K samt självklart uppgraderat till 16GB RAM.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tackar för svar.

Jag var hittills helt inställd på att köpa nytt och trodde inte att mitt moderkort var "kvar på banan" för ny hardware, men ju mer jag hittar på nätet och med era kommentarer så känns det mer och mer som ett bra alternativ. Jag var rädd att 4 år gammal hårdvara skulle bli en bottleneck för ett nytt grafikkort.

Minnet ska självklart uppgraderas om jag behåller moderkortet, men är det meningsfullt mer mer än 16 GB?

Skrivet av Twidash:

Skillnaden från en 6600k till 3700x är ganska rejäl men vill du spara pengar är 8gb ram till och ett 2080 super i din nuvarande rigg en rimlig uppgradering också.

Hittar lite motstridiga uppgifter på nätet, men det mesta tyder på att 6600k inte skulle bli en bottleneck för 2080S. Huruvida den sedan orkar med nyare spel (alltså förutom grafiken) är kanske en senare fråga. Har jag fattat det rätt?

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om du skall behålla moderkortet hade jag funderat på att uppgradera till i7 6/7700K samt självklart uppgraderat till 16GB RAM.

Är det en meningsfull uppgradering från 6600? 7700K har nästan samma pris som 3700X men bara halva prestandan enligt de jämförelser jag har hittat... Är det meningsfullt då att köpa en ny processor till gamla riggen jämfört med att lägga ett par extra tusenlappar för både ett nytt moderkort och 3700X?

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Waiter:

Är det en meningsfull uppgradering från 6600? 7700K har nästan samma pris som 3700X men bara halva prestandan enligt de jämförelser jag har hittat... Är det meningsfullt då att köpa en ny processor till gamla riggen jämfört med att lägga ett par extra tusenlappar för både ett nytt moderkort och 3700X?

Beror på vad du får för pris på den. 6700K är ofta mer prisvärd.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Sådär, bestämde mig för att börja med att trycka i lite mer minne och köpa 2080S och en 1TB SSD.

Blev typ 10 papp billigare än vad jag hade för mig från början så det finns utrymme till förbättringar om jag skulle märka att kortet inte kommer till sin rätt.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waiter:

Tackar för svar.

Jag var hittills helt inställd på att köpa nytt och trodde inte att mitt moderkort var "kvar på banan" för ny hardware, men ju mer jag hittar på nätet och med era kommentarer så känns det mer och mer som ett bra alternativ. Jag var rädd att 4 år gammal hårdvara skulle bli en bottleneck för ett nytt grafikkort.

Den är en flaskhals. Frågan handlar ju istället om kostnaden för lite högre/stabilare framrate är värd de sista tusenlapparna. En 3700X, ett medelklassmoderkort och 16 GB minne skulle kosta dig cirka 5500:-. Säljer du undan ditt gamla moderkort, minnet och processorn kanske du kan få lös 2000 kronor. Övriga delar går ju att byta lite som du själv känner för. Så säg 35000:- i merkostnad. Om du är beredd att lägga 8000-10 000 kronor på ett grafikkort känns det lite dumsnålt att inte lägga ner de sista tusenlapparna för att få en modernare processor med dubbelt så många kärnor.

Hade det handlat om en mer blygsam budget skulle jag helt sonika rekommenderat dig att uppgradera grafikkortet till exempelvis ett GTX 1660 Super och att stoppa i 8 GB RAM till. Men ett 2080 Super och en i5-6600K känns inte vidare välbalanserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waiter:

Hittar lite motstridiga uppgifter på nätet, men det mesta tyder på att 6600k inte skulle bli en bottleneck för 2080S. Huruvida den sedan orkar med nyare spel (alltså förutom grafiken) är kanske en senare fråga. Har jag fattat det rätt?

Är det en meningsfull uppgradering från 6600? 7700K har nästan samma pris som 3700X men bara halva prestandan enligt de jämförelser jag har hittat... Är det meningsfullt då att köpa en ny processor till gamla riggen jämfört med att lägga ett par extra tusenlappar för både ett nytt moderkort och 3700X?

Vad spelar du på för upplösning och vad har du för skärm? (1080p/1440p/4k --- 60hz/144hz/240hz)
Vad spelar du för spel och på vilka inställningar? Kör du bara E-sport som Dota/lol/CS eller spelar du även nya AAA titlar?

Rent allmänt så har du tyvärr fel i att 6600K fungerar bra idag. Det har gjorts massor med tester där det tydligt visar att många spel kanske har en okej genomsnittlig FPS, men när det blir mycket för CPUn så kommer du få lagspikes/FPS drops (ofta kallat "1% low" i tester). I denna videon uppladdad idag så testar de en Intel processor som ungefär motsvarar din processor i antal kärnor och hastighet. Han förklarar i början varför det är typ din processor även att de har olika nummer. Lyssna på introt och sen hoppa fram till speltesterna ifall du inte orkar kolla igenom hela.

Men det beror också på. Spelar du enbart CS go på 60hz så kommer du inte märka någon skillnad på processorn. Spelar du i 4K så kommer grafikkortet ha det så jobbigt att man kommer undan med en enklare processor. Men i generellt/genomsnitt så kommer du att bottlenecka ditt 2080S.

När det kommer till att "flytta över delar" från en gammal till ny dator så brukar jag fråga vad som händer med det som blir över? Jag tycker det är smidigare att sälja en komplett dator istället för massa lösa delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vad spelar du på för upplösning och vad har du för skärm? (1080p/1440p/4k --- 60hz/144hz/240hz)
Vad spelar du för spel och på vilka inställningar? Kör du bara E-sport som Dota/lol/CS eller spelar du även nya AAA titlar?

Jag kör för det mesta med 1080p på TV men har även börjat leka med VR (Samsung Odyssey) och det är hittills mest där som jag har märkt att riggen börjar tackla av. Mest en blandning av FPS typ moddade Skyrim och Fallout 4 tillsammans med Witcher3 och FarCry-serien. Förutom i VR så har jag dock känt mig OK där hittills. Till det lite rynmdspel som X3-serien. Sen kör jag mycket strategi/sim och i Anno 1800 har jag nu för första gången blivit tvingad att köra på allra lägsta settings för att spelet inte ska lagga ihop alldeles. Det kan å andra sidan ha just med processorn att göra för det funkade OK på höga setings tills jag började öppna upp fler nya världar (DLC), och det har förmodligen mindre med just grafiken att göra.

Red Dead Redemption 2 vill jag ha, men jag har inte ens brytt mig om att skaffa det än till min nuvarande rigg. Det är alltså lite för sådana spel och för VR som jag behöver uppgradera, inte så mycket för hög skärmupplösning och/eller fps-tävling.

Citat:

Det jag tror mig förstå av videon är att i5 och i7 som 4-kärnors processorer har bra maxvärden men ordentligt mycket sämre medelvärden än AMDs motsvarande processorer med dubbla antalet kärnor. Misstänker att det var det du menade. Det finns ju ett mellan-alternativ att uppgradera till en i7-7700K som är det tyngsta som stöds av mitt moderkort. Prestandamässigt så hamnar jag då ungefär mitt emellan nuvarande processor och en 3700K, men så är det också en 4-kärnors processor som syns tydligt i videon. Fördelen med det är förutom att jag kan behålla moderkortet att jag inte behöver köpa nytt Windows 10. (Mitt är en OEM-version som är bunden till moderkortet). Det innebär ytterligare någon tusenlapps skillnad plus böket med att installera om allt från scratch.

Citat:

När det kommer till att "flytta över delar" från en gammal till ny dator så brukar jag fråga vad som händer med det som blir över? Jag tycker det är smidigare att sälja en komplett dator istället för massa lösa delar.

Det blir ju inte att flytta över, det blir hittills bara byte av grafikkortet och lite mer minne. Skulle jag däremot trots allt byta ut moderkortet också så blir det väl något att fundera på. Jag har lite olika möjligheter, antingen sälja i lösa delar eller helt enkelt ta dem i en kartong till en datorbutik i närheten och sälja till dem, allt efter hur mycket jobb jag vill lägga på att få ut lite extra pengar. Jag vet inte heller om jag får mer för en komplett dator än om jag säljer den i delar. Ska jag sälja en hel dator så måste jag ju också köpa en komplett ny rigg, och det blir en hel del extra pengar eftersom jag lär få ganska taskigt betalt för många av delarna som jag kan återanvända.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem

OK, efter (kanske) lite (mycket) velande så gjorde jag slag i saken och beställde hem resten av delarna enligt specifikationen jag postade (moderkort, processor och ram). Blir datorbygge i helgen.

Tack igen för alla tips och råd!

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi