Ska jag ha Radeon 5700XT MECH OC i PCI-E 4 sloten?

Permalänk

Ska jag ha Radeon 5700XT MECH OC i PCI-E 4 sloten?

Har haft konstanta blåskärmar och annat tråkigt med detta kort sedan inköp (jul) och har inte lyckats lösa det hur vi än försöker. Vi har nog testat allt som nätet kan ge. Funderar på att lämna tillbaks det och välja något annat 5700 XT som fungerar bättre. Men vill ändå försöka lösa det på något vis, om det nu går.

Funderar därför på om det kan vara så att vi helt enkelt har haft det i fel PCI-E-slot på moderkortet?

Moderkortet är ett Tomahawk B450 MAX och vi har haft grafikkortet i PCI-E 1 hela tiden.

Grafikkortet har ju stöd för PCI E 4. Ska det då sitta i PCI E4-sloten på moderkortet?

Har haft det inställt på både Auto som Gen3 i BIOS utan förbättring.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad för kod står det när datorn blåskärmar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Går det att sätta porten som gen3 i bios borde det göras

Har du senaste bios på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vad för kod står det när datorn blåskärmar?

Video_Scheduler_Internal_Error.

Händer helt plötsligt utan förvarning, 5-6 ggr per dag. Det spelar ingen roll om den är idle eller om det är mitt i ett game.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Går det att sätta porten som gen3 i bios borde det göras

Har du senaste bios på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte flyttat över kortet till PCI E 4 sloten ännu, ville bara fråga innan om det kan vara det som är problemet. Just nu har vi det i PCI E 1-sloten och där har vi använt både auto, som gen3 i bios utan förbättring.

Vi har spenderat väldigt lång tid med detta problem nu och har gått igenom flera olika drivrutiner vad det gäller bios och grafikkort. Inget verkar hjälpa. Har testat äldre drivare som ett fåtal med liknande problem har märkt skillnad med, men inget fungerar för oss.

Såg nyss att det finns en sticky-tråd angående 5000-serien och att det verkar vara ett vanligt problem med dessa kort. Väldigt tråkigt.

Hittade en sak där som jag ännu inte testat, slå av enhanced sync. Får se om det kanske kan fixa problemet.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dumparound:

Har inte flyttat över kortet till PCI E 4 sloten ännu, ville bara fråga innan om det kan vara det som är problemet. Just nu har vi det i PCI E 1-sloten och där har vi använt både auto, som gen3 i bios utan förbättring.

Vi har spenderat väldigt lång tid med detta problem nu och har gått igenom flera olika drivrutiner vad det gäller bios och grafikkort. Inget verkar hjälpa. Har testat äldre drivare som ett fåtal med liknande problem har märkt skillnad med, men inget fungerar för oss.

Såg nyss att det finns en sticky-tråd angående 5000-serien och att det verkar vara ett vanligt problem med dessa kort. Väldigt tråkigt.

Hittade en sak där som jag ännu inte testat, slå av enhanced sync. Får se om det kanske kan fixa problemet.

B450 har inte stöd för Pcie Gen 4. Frågar som föregående, har ni uppdaterat BIOS? Tog ni bort de gamla drivrutinerna till grafikkortet med DDU?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

B450 har inte stöd för Pcie Gen 4. Frågar som föregående, har ni uppdaterat BIOS? Tog ni bort de gamla drivrutinerna till grafikkortet med DDU?

Vi uppdaterade BIOS i början men då problemen dök upp testade vi flera olika äldre BIOS som rekommenderades i andra forum, utan någon förändring. Så vi gick tillbaks till den senare BIOS-versionen igen.

DDU har använts varje gång vi har testat olika drivrutiner för grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumparound:

Grafikkortet har ju stöd för PCI E 4. Ska det då sitta i PCI E4-sloten på moderkortet?

Nej, vad som markeras som PCI_E4 i manualen har inget med PCIe 4.0 att göra, 4:an i namnet handlar bara om att det är den fjärde PCIe-porten uppifrån räknat. PCI_E4 är i själva verket en PCIe 2.0 x4-port (men fysiskt x16) och ansluten till B450-kretsen istället för processorn, så du vill verkligen inte ha grafikkortet i den porten eftersom du kommer tappa mycket prestanda då.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, vad som markeras som PCI_E4 i manualen har inget med PCIe 4.0 att göra, 4:an i namnet handlar bara om att det är den fjärde PCIe-porten uppifrån räknat. PCI_E4 är i själva verket en PCIe 2.0 x4-port (men fysiskt x16) och ansluten till B450-kretsen istället för processorn, så du vill verkligen inte ha grafikkortet i den porten eftersom du kommer tappa mycket prestanda då.

Ok, då vet jag. Tack!

Permalänk
Medlem

Försöker hjälpa min polare som också har problem med sitt 5700 xt.. prova avinstallera driver med DDU och ladda ner 19.11.1 utan mjukvara (custom install, klicka ur "radeon settings") och se om det blir bättre?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas:

Ursäkta för ett sent svar. Ska testa ditt tips och se vad som händer.

Hur har det gått för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumparound:

@Pamudas:

Ursäkta för ett sent svar. Ska testa ditt tips och se vad som händer.

Hur har det gått för er?

Ingen aning faktiskt...

För att gnälla väldigt mycket på sitt kort så gör personen väldigt lite för att försöka fixa det 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas:

Här har inget fungerat, så vi lämnar tillbaks det och byter det mot ett annat kort.

Permalänk
Medlem

Stäng an Enchanted sync om du har det påslaget

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.