Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Medlem

Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Tja!

Hög tid att skaffa ny bil för min del, lite fundersam över hur lång tid/hur hög månadskostnad andra väljer. Nu fattar jag förstås att det inte alltid är så att andra vet exakt hur folk generellt tänker men det är ändå intressant att höra era funderingar.
Jag tänker mig en bil på sisådär 300000:- (bättre begagnad större bil (typ V90-storlek) inte mycket äldre än 3år).
Tror ni att det är vanligt med billån som sträcker sig uppemot 15år? Personligen klarar jag en kostnad på ca. 3000:-/mån men så höga summor tror jag knappast alla har råd med, så då måste lånelängden öka.

Att bilar generellt är dåliga köp hur man än gör råder det ingen tvekan om.

Tacksam för era tankar!

Permalänk
Medlem

Jag har billån på strax under 300. La upp det på 60månader.
Tror inte jag kommer behålla bilen i 5 år men skönt att betala av så mycket som möjligt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Tja!

Hög tid att skaffa ny bil för min del, lite fundersam över hur lång tid/hur hög månadskostnad andra väljer. Nu fattar jag förstås att det inte alltid är så att andra vet exakt hur folk generellt tänker men det är ändå intressant att höra era funderingar.
Jag tänker mig en bil på sisådär 300000:- (bättre begagnad större bil (typ V90-storlek) inte mycket äldre än 3år).
Tror ni att det är vanligt med billån som sträcker sig uppemot 15år? Personligen klarar jag en kostnad på ca. 3000:-/mån men så höga summor tror jag knappast alla har råd med, så då måste lånelängden öka.

Att bilar generellt är dåliga köp hur man än gör råder det ingen tvekan om.

Tacksam för era tankar!

Tror (hoppas) att många väljer en betydligt kortare avbetalningstid än 15 år, en 3 år gammal bil är ju antagligen inte värd någonting alls om 15 år. Skulle inte vilja lägga det på mer än 5-6 år max.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en bil jag inte har råd med. Det tar emot att låna till en bil, men beroende på situation (behöver bil för jobb etc) så kan det vara berättigat. Däremot skulle jag aldrig ta ett blancolån för bilen. Ett fordonslån kan du knappast lösa på 15 år eftersom bilens värde kommer understiga kvarvarande lån.

Köp inte en dyrare bil än vad du kan amortera av på 5 år.

Permalänk
Hedersmedlem

När vi bytte bil senast gick det inte att välja mer än 8 år och även det känns i längsta laget även på en ny bil.

Tog vårt på fyra år och la ungefär 40% kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nja. Om jag skulle köpa en bil så skulle jag köpa en jag hade råd med och inte låna.

Så svaret blir väl 0 månader på din fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tror (hoppas) att många väljer en betydligt kortare avbetalningstid än 15 år, en 3 år gammal bil är ju antagligen inte värd någonting alls om 15 år. Skulle inte vilja lägga det på mer än 5-6 år max.

Ok, jag var kanske inte helt klar med hur jag uttryckte mig, bara för att JAG kollar på en bil för 300k som är 3år gammal var det egentligen inte det som efterfrågades utan om ni tror att det är vanligt med att folk tar lån på ungefär 15år för att komma ner i mer "lagom" månadskostnad (typ 1500:-/mån)?

Jag klarar som jag skrev utan större problem månadskostnad på ungefär 3000:-/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cbtcp:

Ok, jag var kanske inte helt klar med hur jag uttryckte mig, bara för att JAG kollar på en bil för 300k som är 3år gammal var det egentligen inte det som efterfrågades utan om ni tror att det är vanligt med att folk tar lån på ungefär 15år för att komma ner i mer "lagom" månadskostnad (typ 1500:-/mån)?

Jag klarar som jag skrev utan större problem månadskostnad på ungefär 3000:-/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

En sån lösning kräver i stort sett att man lånar med exempelvis hus eller bostadsrätt som säkerhet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Ok, jag var kanske inte helt klar med hur jag uttryckte mig, bara för att JAG kollar på en bil för 300k som är 3år gammal var det egentligen inte det som efterfrågades utan om ni tror att det är vanligt med att folk tar lån på ungefär 15år för att komma ner i mer "lagom" månadskostnad (typ 1500:-/mån)?

Jag klarar som jag skrev utan större problem månadskostnad på ungefär 3000:-/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Som ovan säger så håller man lånet och värdet på bilen runt samma som säkerhet om något händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Ok, jag var kanske inte helt klar med hur jag uttryckte mig, bara för att JAG kollar på en bil för 300k som är 3år gammal var det egentligen inte det som efterfrågades utan om ni tror att det är vanligt med att folk tar lån på ungefär 15år för att komma ner i mer "lagom" månadskostnad (typ 1500:-/mån)?

Jag klarar som jag skrev utan större problem månadskostnad på ungefär 3000:-/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Har man bara råd med 1500kr per månad så bör man köpa en billigare bil under 100K.
Med 3000kr per månad bör du köpa en bil för 200-250K, då är kontantinsatsen inte inräknad.

Permalänk
Medlem

Avbbtalning för så dyra bilar är ju att kasta pengarna i sjön. Skall du lägga tusentals kronor varje månad på en bil som tappar det mesta i värde på några år och du inte får något för nästa gång du byter, kan du ju lika gärna privatleasa och slippa alla bekymer. Ny bil var 3dje år, fast månadskostnad. Blir inte mycket dyrare men ack så problemfriare. Det hänger på hur långt du kör per år i och för sig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vad får man betala för ränta på ett billån idag?

Personligen har jag ingen bil och skulle jag behöva en har jag mycket svårt att se mig själv öht låna en krona för att betala den. Den nuvarande kreditkulturen är sjuk, rent principiellt. Jag behöver inte höra något tugg om att "öööh men är räntan lägre än x% så tjänar du mer på att ha pengarna på börsen".

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga 3 års avbetalning är en sund nivå, över det så har man egentligen inte "bekvämligt" råd med bilen.
5 år om man är tvungen p.g.a. t.ex. har familj med vissa behov och därmed högre (dyrare) krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Ok, jag var kanske inte helt klar med hur jag uttryckte mig, bara för att JAG kollar på en bil för 300k som är 3år gammal var det egentligen inte det som efterfrågades utan om ni tror att det är vanligt med att folk tar lån på ungefär 15år för att komma ner i mer "lagom" månadskostnad (typ 1500:-/mån)?

Jag klarar som jag skrev utan större problem månadskostnad på ungefär 3000:-/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

1500 kr per månad är inte en "lagom" nivå på en bil för 300 000 kr då värdet sjunker mycket fortare än så, skulle säga att även om man lägger 20% kontant (vanligtvis minsta för ett billån) så ska man nog sikta på iaf 4 000 kr per månad. Vi köpte bil för ca. 250 tkr efter att vi köpte hus utanför stan, hade tänkt ha den gamla kvar men den började strula en del. Betalade 35% kontant och betalar av resten på 3 år så att den är avbetalad när det är dags att byta igen.

Permalänk

Tycker det är vettigt att amortera lika snabbt som värdeminskningen. Man kan väl grovt räkna med att en bil tappar 50% på tre år, så ska du ha den i tre år, amortera så du inte har kvar mer lån än 50% av värdet när du köpte den. Ska du ha kvar den i sex år så amortera så du inte har kvar mer än 25% av värdet efter sex år osv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

2-3 år skulle jag säga är ett vettigt spann på avbetalningsplanen.
Om du har dom finansiella resurserna såklart, för egen del brukar jag lägga upp den på ca 2 år för att bli av med den så fort som möjligt och behålla värdet i bilen om man skulle besluta att sälja den.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag sätter nivån så att den skall bara ha 50% lån kvar efter 3 år, då bör det finnas lite marginal i det också. Sen kanske jag löser det tidigare om jag känner för det eller om jag byter bil efter 1-2 år istället (enklare att lösa lånet och sälja än att sälja med lån på).

Det viktigaste är ju att man inte tar sig vatten över huvudet och både har råd att spara vettigt utöver att betala de lån man dragit på sig.

Permalänk
Medlem

Ytterligare förtydligande, det är alltså inte min situation jag vill diskutera utan mer generellt, hur folk tänker alltså.
Det är ju inte helt ovanligt att människor köper bil för 300k med inte alltför hög inkomst, tror ni att de prioriterar den upplevda statushöjningen av fin bil (subjektivt förstås) så pass att man faktiskt tar lån som sträcker sig uppemot 15år?

Jag personligen är inte inkluderad riktigt i ovan hypotetiska tanke, jag tjänar bra (åtminstone i förhållande till mina omkostnader) och klarar ganska lätt 3k/mån, jag har dessutom en befintlig bil som vid inbyte sannolikt ger en halvering av de 300k jag använder som exempel. Jag behöver dock komma upp lite i storlek på bil + att jag nu vill köra bekvämare när jag börjat bilpendla dagligen (och nej, kommunalt är INTE ett fungerande alternativ).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2-3 år skulle jag kunna tänka mig om jag ”var tvungen” att låna till en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Ytterligare förtydligande, det är alltså inte min situation jag vill diskutera utan mer generellt, hur folk tänker alltså.
Det är ju inte helt ovanligt att människor köper bil för 300k med inte alltför hög inkomst, tror ni att de prioriterar den upplevda statushöjningen av fin bil (subjektivt förstås) så pass att man faktiskt tar lån som sträcker sig uppemot 15år?

Jag personligen är inte inkluderad riktigt i ovan hypotetiska tanke, jag tjänar bra (åtminstone i förhållande till mina omkostnader) och klarar ganska lätt 3k/mån, jag har dessutom en befintlig bil som vid inbyte sannolikt ger en halvering av de 300k jag använder som exempel. Jag behöver dock komma upp lite i storlek på bil + att jag nu vill köra bekvämare när jag börjat bilpendla dagligen (och nej, kommunalt är INTE ett fungerande alternativ).

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det tror jag inte av den enkla anledningen att det inte är en tillräckligt snabb avbetalningstid för att ha en nyare bil. Visst kan man göra det en gång, men håller man den avbetalningstakten och vill byta vart 4-5:e år så kommer lånen att byggas på för varje gång man byter bil.

Permalänk
Medlem

Har själv en på ca 200k, valde 5 år men kommer betala av det inom <3 år.

Permalänk
Medlem

Om du köper en bil som inte är helt ny så är den rätt värdelös efter 15år.

Roligt att amortera på en bil som kanske kostar mer i underhåll än lån och inte ger dig några pengar tillbaka om du säljer den?

Betala fortare än bilen dyker i värde.

Med 3000 per månad som budget för lån hade ja köpt en bil för MAX 150tkr.

Du ska ju betala underhåll, försäkring, bränsle, besiktning, skatt, däck etc utöver det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Alla som skriver här och som tar ett lån på bilar verkar ha jävligt gott ställt.
Bor ni i tält och inte har någon hyra??
Bil för 300k och uppåt som skall betalas på 5 år blir ju en kostnad på 60k om året dvs säga 5k i månaden.
Måste finnas roligare grejor att lägga fem papp på i månaden eller??
Sen tror jag det är få förunnat att kunna köpa en bil kontant på 300k och uppåt.
Med tanke på hur mkt nya fordon det är på vägarna så är Sverige kraftigt belånat

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Alla som skriver här och som tar ett lån på bilar verkar ha jävligt gott ställt.
Bor ni i tält och inte har någon hyra??
Bil för 300k och uppåt som skall betalas på 5 år blir ju en kostnad på 60k om året dvs säga 5k i månaden.
Måste finnas roligare grejor att lägga fem papp på i månaden eller??
Sen tror jag det är få förunnat att kunna köpa en bil kontant på 300k och uppåt.
Med tanke på hur mkt nya fordon det är på vägarna så är Sverige kraftigt belånat

Är det en mänsklig rättighet att köpa bil för 300tkr?

Har man inte råd, köp billigare.

Jag tycker det är löjligt o se vanliga knegare köpa bilar i närmare halvmille klassen.
(när de dessutom har hus, renoverar och har dyra intressen och man inte behöver vara ekonom för att förstå att den ekonomin hänger i en skör tråd)
Är det så viktigt att bräcka grannen?

Annars får man ju dra in på annat som sagt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag tror många leasar om de vill ha en statusbil med ’låg inkomst’

Jag förstår dock inte människor som köper bilar i dessa prisklasser, men är tacksam för det skrot nu sen nästan donerar till sådana som mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

... om ni tror att det är vanligt med att folk tar lån på ungefär 15år för att komma ner i mer "lagom" månadskostnad (typ 1500:-/mån)?

Jag hoppas innerligt att det inte är vanligt. Har man inte råd att köpa en bil kontant så köper man en billigare bil och använder den medan man sparar ihop till en bättre (bortsett från vissa extremfall).

I mina ögon är det idioti att ta lån för en sak som bil då det är att jämställa med lyxkonsumtion. Enda gången det lite halvt känns ok att ta lån för att nöjesköpa en bil är ifall man har ett sjukligt intresse av bilar och bara måste ha den där Mustangen från 69. Att Kalle Svensson känner ett trängande behov av en Audi A6 går inte under den kategorin.

Alla är förstås fria att göra som de vill men i mina gubbögon är det som sagt jävligt dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Alla som skriver här och som tar ett lån på bilar verkar ha jävligt gott ställt.
Bor ni i tält och inte har någon hyra??
Bil för 300k och uppåt som skall betalas på 5 år blir ju en kostnad på 60k om året dvs säga 5k i månaden.
Måste finnas roligare grejor att lägga fem papp på i månaden eller??
Sen tror jag det är få förunnat att kunna köpa en bil kontant på 300k och uppåt.
Med tanke på hur mkt nya fordon det är på vägarna så är Sverige kraftigt belånat

Alltså, det spelar egentligen ingen roll om du återbetalar ditt lån på tre eller tio år: kostnaden för att ha bilen är densamma (minus räntan så klart). Tycker man inte att det känns OK att betala 5 tkr i månaden på en bil för 300 000 kr ska man helt enkelt inte köpa den. Tycker det är ganska vanligt att folk underskattar hur mycket många tjänar, är man två personer med hyggliga löner (30k+) så är det i regel inga problem att ha en nyare bil om man vill det.

Skrivet av medbor:

Jag tror många leasar om de vill ha en statusbil med ’låg inkomst’

Jag förstår dock inte människor som köper bilar i dessa prisklasser, men är tacksam för det skrot nu sen nästan donerar till sådana som mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte billigare och leasa en ny bil än att köpa den, den förväntade kostnaden är oftast med eller mindre liknande. Jag skulle nästan tro att det är billigare att köpa med lån än att leasa då kreditbolaget garanterat tar betalt för att de tar risken för oväntade värdeminskningar etc.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av cbtcp:

Ytterligare förtydligande, det är alltså inte min situation jag vill diskutera utan mer generellt, hur folk tänker alltså.
Det är ju inte helt ovanligt att människor köper bil för 300k med inte alltför hög inkomst, tror ni att de prioriterar den upplevda statushöjningen av fin bil (subjektivt förstås) så pass att man faktiskt tar lån som sträcker sig uppemot 15år?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag inte folk gör p.g.a. den enkla anledningen att de inte får för göra det. Lån med bilen som säkerhet går oftast inte att ta på längre tid än 7-8 år som längst. Detta eftersom långivaren vill kunna ta bilen för dig om du inte kan betala lånet. Då måste bilen vara värd mer än skulden.

Alternativet skulle då vara att ta blancolån för en bil, vilket är helt efterblivet. Jag skulle säga att man inte bör köpa en bil man inte kan betala av på 5 år eller mindre.

Min bil betalar jag av på 3 år eftersom jag inte är sugen på att betala mer ränta än nödvändigt till banken. Hade jag betalat den på 6 år hade det inneburit över 20tkr mer i ränta under lånets löptid.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Nu äger inte jag en bil, men om jag hade köpt en ny bil så hade jag börjat med att försöka höfta på vad värdeminskningen blir. Jag hade sedan sett till att amortera allra minst så mycket.

Man vill ju inte hamna i en situation där man är tvungen att sälja sin bil och sedan sitta där med lån på den, och betala för ingenting. För där hamnar man ju förr eller senare om man inte amorterar värdeminskningen.

Blir det för dyrt får man väl välja en bil med lägre värdeminskning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Alla som skriver här och som tar ett lån på bilar verkar ha jävligt gott ställt.
Bor ni i tält och inte har någon hyra??
Bil för 300k och uppåt som skall betalas på 5 år blir ju en kostnad på 60k om året dvs säga 5k i månaden.
Måste finnas roligare grejor att lägga fem papp på i månaden eller??
Sen tror jag det är få förunnat att kunna köpa en bil kontant på 300k och uppåt.
Med tanke på hur mkt nya fordon det är på vägarna så är Sverige kraftigt belånat

Alla har vi olika intressen, själv förstår jag mig inte på folk som lägger massa pengar på t.ex. alkohol eller att resa mycket. Hela idén med en ansvarsfull ekonomi är ju att man får prioritera och göra det man tycker är roligast, man kan inte göra allt. Sen är ju 5k/mån olika mycket värt beroende på ens ekonomiska situation också.