Permalänk
Medlem

Mini ITX Hackintosh

Hej!

Funderar på en Hackintosh / Ryzentosh i mini ITX och försöker sätta ihop en utrustningslista. Har funderat lite på ASRock X570 Phantom Gaming som moderkort, men det kanske finns bättre alternativ. Skulle gärna köra PCIe 4.0 med en M2 disk, men vet inte ens om man får det riktigt höga hastigheterna av PCIe 4.0 på en Hackintosh? Mini ITX är för att jag redan har en Fulltower PC som min primära dator och dessa två ska samsas på skrivbordet och jag planerar köra en KVM-switch. Jag har en BenQ PD3200U skärm.

Behöver hjälp med att reda ut den bästa produktlistan. Bäst i mitt fall = så mycket videoredigeringsprestanda för pengarna som möjligt samtidigt som kompabilitet med OSX och bra drivrutiner är hög prio. Primära applikationer kommer vara Finalcut och Motion. Ev. även Adobe CC sviten. Spelprestanda och andra applikationers prestanda är helt ointressant.

Jag har satt en absolut maxgräns vid 20.000 kr inkl. moms.

Något i denna stil kanske:

https://www.inet.se/datorbygge/b1134695/ryzentosh

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

JAg hade i dagsläget kört med en intel-cpu. Det känns betydligt enklare att få till.

Permalänk
Medlem

@Jumpcut: Jag hade försökt leta efter ett något större chassi. Ncase M1 t.ex. och klämt in en 240mm radiator. Kommer påverka ljudnivån vid belastning samt temperaturerna avsevärt. Storleken är ju fortfarande mitx.

Jag har haft bägge chassin och bytte till Ncase.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är A och O när det kommer till Hackintoshar. Gör det lätt för dig och säkerställ att det finns flera goda exempel på byggen där man använt det moderkort du kikat på. Jag har ingen koll på just det moderkort du kikat på, men kika runt på dedikerade forum för Hackintosh (ex. TonyMacX86 och InsanelyMac).

Även om det finns en hel del Ryzen-hackisar därute, och det ryktas om att uppkommande Mac:ar ska huser Ryzen-prollar, skulle jag själv fortsätta köra på Intel ett tag till, till officiellt stöd råder. Men det är upp till var och en 🤷‍♂️

Men som sagt, lägg tid på efterforskningar när det gäller moderkortet. Du kommer ångra dig om du köper fel (tro mig - been there, done that).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ser bra ut det där tycker jag. SSDn är jag lite osäker på, hade kanske tagit en större och annat märke så du har mer "scratch" plats.
CPU kylaren hade jag kanske bytt till en Noctua L9x65 eller Alpenföhn Black Ridge med NF-A12x15 fläkt. L9a funkar men kommer nog varva ganska irriterande.
Be quiet fläkten (som jag antar du ska ha i botten av chassit) hade jag kanske bytt till NF-A12x15 också så du får 1cm extra till godo (det går med 25mm fläkt men det gäller att ha tight kabeldragning).

Vad gäller kompatibilitet med Hackintosh så vet jag inte om moderkort spelar särskilt stor roll på AMD sidan. Mitt Aorus X570 Elite funkade bra utan några extra tweaks, tycker det är sällan jag ser några X570 moderkort man ska aktivt undvika för hackintoshande.
Och RX 580 är ju native supported i macOS så det är ju fint.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar! Nu fick jag lite att fundera på.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Kört Hackintosh på Ryzen och Intel. Det funkar på Ryzen men det är inget jag skulle våga utföra jobb på. Intel-maskinerna har mer eller mindre tuggat på som ingenting. Om du bara köper rekommenderad hårdvara efter Tonymac så är det svårt att göra fel.