Permalänk
Avstängd

Välja planhyvel...

Jag och en släkting står i begrepp att införskaffa en planhyvel.
Tänkt prisnivå runt 10-20K ca (eller därikring) om det är möjligt.

Funktion:
Att plan och rikthyvla råsågade och ibland okantade brädor och plank med grov yta till konstruktionsvirke, panelvirke och annat.

Edit: Det rör sig alltså om råsågat virke från ett gårdssågverk.

Mängd:
Gårdsbehov/mindre snickeri.

Krav:

Bredd på brädor och plank som kan passera genom maskinen måste vara minst 260 mm (gärna mer)
(alltså att de kan passera genom maskinen, det behöver inte vara aktiv yta))

Minst 2"/~50 mm tjocklek.

Måste klara att hyvla råsågade ytor.

Önskemål:
Aktiv matarvals med överliggande aktiv vals, eller åtminstone överliggande pressarvals.

Att maskinen helt går att flytta, i allafall med en vanlig jordbrukstraktor om så krävs.

Helst inga gamla maskiner i gjutjärn eller saker som potentiellt inte går att skicka med pallfrakt.
(Jag är givet totalt ointresserad av att personligen åka typ 100 mil och hämta något skit, däremot kan jag lasta av en lastbil med traktor om det krävs på platsen där den skall stå.)

------

Funderingar:
Dewalt, Makita, ???

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Med all välmening så tror jag att du får både snabbare och bättre svar på ex. Byggahus forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Med all välmening så tror jag att du får både snabbare och bättre svar på ex. Byggahus forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, skall kika på det, om någon mer här är intresserad så kan jag posta alternativ i tråden sedan.
Är ganska klar med typ av maskin nu tror jag.

Blir troligen en semi maskin med öppen vals på ovansidan och planbord.
Såg det fanns kompaktmaskiner för under 20K idag.

(En släkting håller på med ett bygge där det kommer att gå åt mängder med panel...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Leta begagnat på blocket, ganska ofta hela maskinparker säljs ut efter dödsbon och konkurser, tror du ska kunna hitta ett riktigt schysst gammalt "gjutjärns" bord som uppfyller dina kriterier för runt 5k, kan kanske inte ha så bråttom dock...

edit: stavning

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: den här är ju fin t.ex, kanske lite i överkat när det gäller pris? Du kan ju kolla efter maskiner med tillägsjärn så kan du hyvla egna golvsocklar, dörrfoder m.m

https://www.blocket.se/annons/dalarna/rikt_och_planhyvel_500m...

glhf!

edit: lade till lite text

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SmR]BMF:

@Mizzarrogh: den här är ju fin t.ex, kanske lite i överkat när det gäller pris? Du kan ju kolla efter maskiner med tillägsjärn så kan du hyvla egna golvsocklar, dörrfoder m.m

https://www.blocket.se/annons/dalarna/rikt_och_planhyvel_500m...

glhf!

edit: lade till lite text

Den såg ju helt ok ut.
Jo, tilläggsjärn är praktiskt, hade en baktanke om att låna maskinen själv att hyvla lister med sedan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/snickerimaskin_robland...

Har du behov av såg också så finns här en kombimaskin som jag blev sugen på men lite för dyr för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/snickerimaskin_robland...

Har du behov av såg också så finns här en kombimaskin som jag blev sugen på men lite för dyr för mig.

Jag skall visa alternativen, Nä, jag har inte heller råd med den själv, men sett till kostnaden att köpa färdig panel och lister är den nog ganska snabbt intjänad för personen som skall ha den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number