Kommer inte åt andra enheter i nätverket

Permalänk

Kommer inte åt andra enheter i nätverket

Hej,

Jag har ett problem som jag inte reder ut.
På företaget så har vi en cisco router. Till denna är 10st datorer, 1st server och en nätverksskrivare kopplade med nätverkskabel.
Utöver detta så har vi 4st laptops som är wifi anslutna till ett asus lyra mesh system som är kopplat till cisco routern.
Alla datorer kör Win 10 Pro.

Problemet gäller en av våra laptop.
När denna är ansluten via WiFi kan denna inte se övriga enheter i nätverket vilket resulterar i att man inte kan göra utskrifter eller komma åt servern. Så fort jag sätter i en nätverkskabel funkar det felfritt.
De övriga bärbara datorerna kan komma åt andra nätverksresurser både via Wifi-anslutning och med nätverkskabel.

Jag tror inte att problemet är i nätverk/router då jag inte gjort några justeringar i routern för att få de andra bärbara datorerna att fungera.
Det bör vara något i Windows.

Finns det någon vänlig själ som kan ge mig tips så att jag kommer vidare?

Permalänk

Du har nog råkat ställa in att wifi anslutningen är en offentlig anslutning.
Om du kollar på status för nätverk. vad står det för anslutning i mitten då?

Står det offentlig där så är det fel.

Byt till privat nätverksprofil så löser det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosse1977:

Hej,

Jag har ett problem som jag inte reder ut.
På företaget så har vi en cisco router. Till denna är 10st datorer, 1st server och en nätverksskrivare kopplade med nätverkskabel.
Utöver detta så har vi 4st laptops som är wifi anslutna till ett asus lyra mesh system som är kopplat till cisco routern.
Alla datorer kör Win 10 Pro.

Problemet gäller en av våra laptop.
När denna är ansluten via WiFi kan denna inte se övriga enheter i nätverket vilket resulterar i att man inte kan göra utskrifter eller komma åt servern. Så fort jag sätter i en nätverkskabel funkar det felfritt.
De övriga bärbara datorerna kan komma åt andra nätverksresurser både via Wifi-anslutning och med nätverkskabel.

Jag tror inte att problemet är i nätverk/router då jag inte gjort några justeringar i routern för att få de andra bärbara datorerna att fungera.
Det bör vara något i Windows.

Finns det någon vänlig själ som kan ge mig tips så att jag kommer vidare?

Hmm har ni ingen it att vända er till?
Annars som magnus ovan skrev, välj dock företag istället för privat, i första hand. Ev jämför med någon annan och välj samma.

Edit: Kom på att du kan nog inte välja företagsnätverk om du inte är domänansluten så i de fallet är det som magnus skrev privat som gäller.

Visa signatur

.

Permalänk

@MagnusJ_78: Jag kör privat nätverk.

Permalänk
Medlem

kolla i avancerade nätverksinställningar att nätverksidenifiering o skrivardelning e på e det första jag kommer på jag skulle kollat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosse1977:

@MagnusJ_78: Jag kör privat nätverk.

Du har gjort det grundläggande, pingat datorerna du inte kommer åt, gjort tracert kanske om ovan funkar kört en portqry https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1714... mot den port du försöker ansluta till (445 eller 139 file sharing)

Om ni har en dator till på det trådlösa - ser datorerna varandra?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

@Gustav-P: Tack för alla svar.
Det löste sig tillslut. Jag felsökte genom att avaktivera Norton och då funkade det.
Aktiverade igen och det slutatde att fungera. Avinstallerade Norton och gjorde en nyinstallation och nu funkar det även med norton installerat och igång.