Permalänk
Medlem

Deriveh's Powder - Del 1 - Skärmmålning

Som en del av er säkert upptäckt så har jag en bygglogg där jag bygger en All-in-one-custom-loop gaming PC. Här är den projektloggen.

Som en del i det här projektet så bestämde jag mig för att byta färg på själva skärmen som allt ska monteras på. Orsaken var att som helhet har jag bytt färg på datorprojektet till vitt, borstad aluminium, krom och ett inslag av brunt läder.

Komponenter

  • Acer x34A

Verktyg och förbrukningsmaterial

  • Tillgång till dammfri miljö - Min var inte optimal

  • Stjärnskruvmejsel

  • Plattskruvmejsel

  • Sandpapper grit 400

  • Sandpapper gritt 800

  • Sandpapper gritt 1200

  • Sprayfärg primer

  • Sprayfärg grundfärg vit (Ej att rekomendera Biltemas variant, för brett munstycke)

  • Sprayfärg blank vit hobbyfärg x5

  • Sprayfärg silver hobbyfärg x1

  • Sprayfärg klarlack

  • Polemedel

  • Polerduk

  • Wettexduk

  • TÅLAMOD

  • Färgborttagningsmedel

  • Sandpapper gritt 80 och som tidigare

  • Borststål

Tillvägagångsätt

  1. Montera av baksidan av skärmen med hjälp av den platta skruvmejsel. Testade först med ett "bänd-verktyg" i plast, men behövde hårdare. Blev lätta skador på plasten men de gick att slipa bort.

  2. Skruva av den ena högtalaren i skärmen samt lossa på sladdarna till belysning och knappsats

  3. Med hjälp av våld, tålamod och platt skruvmejsel lirka loss bezeln från skärmen

  4. Försiktigt lirka ut kretskorten som LED och knappsats sitter på ur bezeln

  5. Slipa ner samtliga ytor som ska målas med sandpapper gritt 400

  6. Tvätta av ytorna ordentligt, jag spolade dem under vatten och torka torrt

  7. Lägg på 2 lager primer, läs instruktionerna på just din sprayburk. Står det vänta 5 minuter så VÄNTA 5 minuter! Stressa inte!

  8. Efter andra lagret så låt det torka i minst 1 timme

  9. Slipa ner primern med gritt 800 sandpapper och få bort smuts/damm och ojämnheter

  10. Torka av med fuktade wettexduk för att få bort damm och smuts

  11. Nu ska egentligen grundfärg läggas på i minst 3 lager, jag använde biltemas grundfärg men dess munstycke gjorde det omöjligt att få ett bra lager. Blev droppar överallt, efter 2 lager gav jag upp och fick slipa ner ordentligt

  12. Slipa bort ojämnheter och damm med gritt 800 sandpapper, jag fick slipa bort mycket färg

  13. Nu ska 3-4 lager klar färg sprayas på, för min del fick det bli 6 lager p.g.a. bristande grundfärg. Glöm INTE att VÄNTA den rekommenderade tiden mellan lager, det gäller alla lager som sprayas på

  14. Låt torka i 12-24h (Jag väntade 12h)

  15. Slipa bort ojämnheter och damm med gritt 1200 sandpapper, går även att polera här om man vill

  16. Spraya på 2-4 lager klarlack, fler lager ger större möjligheter vid poleringen sedan

  17. Låt torka i 12-24h (jag väntade 18h)

  18. Polera upp till önskad yta, ju mer tid på polering desto blankare yta. Jag la ungefär 1h på polering, funderar på att polera ytterligare ett par timmar för högre blankethet

  19. Torka av med fuktade wettexduk

  20. Montera ihop!

  21. Pensla på en massa färgborttagningsmedel på foten där färgen ska bort, låt stå ~1-2h

  22. Skrapa bort färgen med färgskrapa

  23. Fram med grovt sandpapper, jag körde gritt 80 och slipa bort all restfärg. Gör all slipning i riktningen du vill ha borstningen

  24. Slipa på med gritt 400 och sen gritt 800 papper tills du är nöjd

  25. Borsta med borststål

Jag blev ganska så nöjd, jag hade inte på förhand bestämt mig för om jag skulle byta färg på foten också eller ej. Det har jag fortfarande inte bestämt mig kring, så kommentera gärna! Likaså listen i nederkant, den är räfflad och har en fejkad metall del med acermärket. Den har jag också låtit sitta då jag är osäker på hur jag ska göra med den. Tankar här? Jag är ändå ganska så nöjd med att ha den kvar som den är, men har någon en bra idé så är jag öppen för förslag!

***UPPDATERING
Foten har blivit borstad och målad i vitt och silver. Ramarna blivit vita! Blev inte alls dumt!

Besök galleriet här

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Just nu påminner skärmen om en VW Golf Harlequin, jag skulle lackat både foten och listen i vitt, men maskerar av logga på listen iaf. Smaken är dock som baken

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Just nu påminner skärmen om en VW Golf Harlequin, jag skulle lackat både foten och listen i vitt, men maskerar av logga på listen iaf. Smaken är dock som baken

https://cdn.leasing.com/cms/vwgolfharlequin.jpg

Hahahaha! Ja, tror jag får ge mig på både list och fot. Haft den på skrivbordet ett par dagar nu, inte helt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow