Permalänk

Gamingdator ca. 15k Inet :)

Hej!

Min tidigare dator har successivt blivit förstörd av mina katter, och nu är det dags att köpa en ny.
Jag vet dock nästintill ingenting om datorer och dess komponenter, och ber ödmjukt om eran hjälp.

Vet inte riktigt vilken information ni behöver, men det är detta jag kan tänka på:

Skärm, mus och tangentbord har jag redan.

Budget: ca. 15,000 kr. (några tusen hit eller dit är okej)

Windows behövs inte, har redan

1 TB minne (jag har redan en SSD m. operativsystem)

Bra hållbarhet prioriteras

Ska kunna användas för diverse spel, men ingenting överdrivet prestandakrävande

Sysslar med musik, vill kunna koppla in mikrofon/andra instrument (ett i taget)

Jag har hört att inet är den hemsidan man ska använda om behöver hjälp med att montera.
https://www.inet.se/datorbyggare/chassi/valjfler

Om jag missat någonting, hojta. Alla förslag uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Hej!
Vet inte riktigt vilken information ni behöver, men det är detta jag kan tänka på:

Bra hållbarhet prioriteras

Hej, nu ska jag strax sova här men några snabb frågor bara:
* lite på vad du menar med hållbarhet?
är det att den ska vara "framtidssäker" (du sitter på datorn tills ger upp) eller är det mer att du ska kunna uppgradera datorn om 2-3 år?.
Eller helt enkelt bra väl testade grejer godkända av swecklockers medlemar?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Min tidigare dator har successivt blivit förstörd av mina katter

Tror aldrig jag har varit med om att en katt förstört en dator. Vad är problemet med den? Vad är det för dator?

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

1 TB minne (jag har redan en SSD m. operativsystem)

1TB minne kostar mer än 15 000 kronor.
1TB lagring kan du få dock.

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Bra hållbarhet prioriteras

Mot katter?

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Ska kunna användas för diverse spel, men ingenting överdrivet prestandakrävande

Vilka spel? Vilken upplösning?

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Sysslar med musik, vill kunna koppla in mikrofon/andra instrument (ett i taget)

Då behöver du någon form av externt ljudkort. XLR?
Vad använder du för program?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

utan att vi hunnit få något svar nu då.
I grova drag något sådär här kan du få för dom pengarna iaf
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1134542/datorbygge

*Edit kanske lite overkill minnen där går absolut bra att köra mera baseline 16CL 3200mhz och gå för 2x16GB istället

Permalänk

@xmmm: Att den ska vara framtidssäker, som du säger. Tack

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tror aldrig jag har varit med om att en katt förstört en dator. Vad är problemet med den? Vad är det för dator?
1TB minne kostar mer än 15 000 kronor.
1TB lagring kan du få dock.
Mot katter?
Vilka spel? Vilken upplösning?
Då behöver du någon form av externt ljudkort. XLR?
Vad använder du för program?

wow

1TB hårddisk verkar bara kosta 590

Med bra hållbarhet menar jag att den ska kunna hålla länge utan att jag behöver hålla på och hålla på

Jag spelar mest league of legends och cs, men också spel såsom dark souls och elder scrolls. Upplösning 1920x1080

Jag tror jag redan har ett externt ljudkort faktiskt. Jag använder reason och FL studios

Tack Eric

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Peter-3-Centimeter: Du har fortfarande inte sagt vad som är problemet med din nuvarande dator...

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

1TB hårddisk verkar bara kosta 590

Aaa, 2TB kostar bara 800 kronor.
Men en hårddisk är lagring och inte minne.
Minne är som hjärnans korttidsminne medan lagring är som hjärnans långtidsminne.

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Med bra hållbarhet menar jag att den ska kunna hålla länge utan att jag behöver hålla på och hålla på

Hålla på och hålla på att uppgradera är väldigt enkelt. Tar ofta mindre än en timme och sparar en tusenlappar jämfört med att skaffa det bästa direkt.

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Jag spelar mest league of legends och cs, men också spel såsom dark souls och elder scrolls. Upplösning 1920x1080

Det är lättdrivna spel och en låg upplösning.
Du klarar dig bra på ett instegskort.

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Jag använder reason och FL studios

Inte tyngre än spelen direkt.
Då behöver du 16GB RAM och en processor med så hög klockfrekvens som möjligt. Skippa Ryzen 2000 serien, kolla på Ryzen 3000 serien eller möjligtvis Intel 9:th Gen.
What computer should I get for music creation?

Om du har en hyffsad dator idag så klarar du dig enkelt på att uppgradera den. Vad har du för dator idag? Vad är felet på den?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Peter-3-Centimeter: Du har fortfarande inte sagt vad som är problemet med din nuvarande dator...
Aaa, 2TB kostar bara 800 kronor.
Men en hårddisk är lagring och inte minne.
Minne är som hjärnans korttidsminne medan lagring är som hjärnans långtidsminne.
Hålla på och hålla på att uppgradera är väldigt enkelt. Tar ofta mindre än en timme och sparar en tusenlappar jämfört med att skaffa det bästa direkt.
Det är lättdrivna spel och en låg upplösning.
Du klarar dig bra på ett instegskort.
Inte tyngre än spelen direkt.
Då behöver du 16GB RAM och en processor med så hög klockfrekvens som möjligt. Skippa Ryzen 2000 serien, kolla på Ryzen 3000 serien eller möjligtvis Intel 9:th Gen.
What computer should I get for music creation?

Om du har en hyffsad dator idag så klarar du dig enkelt på att uppgradera den. Vad har du för dator idag? Vad är felet på den?

Hmm, för mig är det inte så lätt att själv mecka med datorer. Som jag nämnde från början, jag är nära totalt okunnig när det kommer till dessa saker. Jag vet inte ens skillnaden på minne och lagring! Det är därför jag frågar efter hjälp här, och låter inet bygga datorn åt mig. Min före detta dator har redan planer, så den är inte relevant. Om jag var en entusiast som älskade att uppgradera och felsöka och göra om skulle jag förstås lägga ned mer tid, men det funkar nog bäst för mig att låta någon annan göra det dem är bra på.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1134587/lhfwg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Tack så mycket!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Hmm, för mig är det inte så lätt att själv mecka med datorer. Som jag nämnde från början, jag är nära totalt okunnig när det kommer till dessa saker. Jag vet inte ens skillnaden på minne och lagring! Det är därför jag frågar efter hjälp här, och låter inet bygga datorn åt mig. Min före detta dator har redan planer, så den är inte relevant. Om jag var en entusiast som älskade att uppgradera och felsöka och göra om skulle jag förstås lägga ned mer tid, men det funkar nog bäst för mig att låta någon annan göra det dem är bra på.

Om du inte alls är intresserad av att uppgradera din dator, utan kommer använda den och sen byta ur den så skulle jag rekommendera det här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13348190

R5 3700X kommer funka super till både musikskapande och spelande.
RX 5600XT kommer krossa League of Legends, CS:GO, Dark souls III och Skyrim Elder Scrolls i 1080p Full HD.
32GB RAM ifrån början ifall du inte orkar uppgradera från 16GB till 32GB RAM om kanske fem år när det kommer behövas.
1TB SSD så att du slipper höra disken när du skapar musik och så att du snabbt kan importera ljudspår.
be quiet! chassi och processorkylare samt Corsair RM för att datorn skall vara så tyst som möjligt.

Det här är vad jag hade köpt om jag var i din sits.
Processorn kan uppgraderas till en begagnad 4700X för ingen prisskillnad, eller bara litet prispåslag till 4900X, jämfört med den 3600 som du säljer, om kanske fem år.
Tillräckligt med grafik. Uppdatera ifall du börjar spela krävande spel och uppdaterar din skärm. Till de spelen du kör nu och i den upplösningen kommer det alltid att funka.
16GB, kan enkelt uppgraderas till 32GB för några hundralappar när det behövs om fem år.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13348229

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Tack så mycket!

Ta det bygget, men med ett 1660 super istället.

Spara de tusenlapparna och använd på annat. Vid din upplösning behövs inte bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om du inte alls är intresserad av att uppgradera din dator, utan kommer använda den och sen byta ur den så skulle jag rekommendera det här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13348190https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13348190
R5 3700X kommer funka super till både musikskapande och spelande.
RX 5600XT kommer krossa League of Legends, CS:GO, Dark souls III och Skyrim Elder Scrolls i 1080p Full HD.
32GB RAM ifrån början ifall du inte orkar uppgradera från 16GB till 32GB RAM om kanske fem år när det kommer behövas.
1TB SSD så att du slipper höra disken när du skapar musik och så att du snabbt kan importera ljudspår.
be quiet! chassi och processorkylare samt Corsair RM för att datorn skall vara så tyst som möjligt.

Det här är vad jag hade köpt om jag var i din sits.
Processorn kan uppgraderas till en begagnad 4700X för ingen prisskillnad, eller bara litet prispåslag till 4900X, jämfört med den 3600 som du säljer, om kanske fem år.
Tillräckligt med grafik. Uppdatera ifall du börjar spela krävande spel och uppdaterar din skärm. Till de spelen du kör nu och i den upplösningen kommer det alltid att funka.
16GB, kan enkelt uppgraderas till 32GB för några hundralappar när det behövs om fem år.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13348229https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13348229

Hej Eric! Tack för dina förslag. Men när jag provade att knappa in Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart på datorbyggaren så lät dem mig inte, det stod "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Finns det något alternativt moderskort/ramminne jag kan använda istället?

Tack för dina ansträngningar hittills!

Permalänk
Medlem

@Peter-3-Centimeter: strunta i pcbyggaren, byt ut till rätt minne i kundvagnen

Permalänk
Skrivet av pacc:

@Peter-3-Centimeter: strunta i pcbyggaren, byt ut till rätt minne i kundvagnen

Uppfattat. Men av vilken anledning är inets rekommendationer inkorrekta? Är du säker på att allt kommer funka som det ska?

Tack Pacc!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Uppfattat. Men av vilken anledning är inets rekommendationer inkorrekta? Är du säker på att allt kommer funka som det ska?

Tack Pacc!

Om du ändrar tillåtna RAM-hastigheter till "Alla hastigheter" i datorbyggaren kan du lägga in minnena även där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Ändra till de jag länkade i kundvagnen. Mycket snabbare för samma pengar. Kommer presterar märkbart bättre i vissa fall.

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Men när jag provade att knappa in Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart på datorbyggaren så lät dem mig inte, det stod "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

Det stämmer. Moderkortets standardhastighet är 2933 för det är processorns standardhastighet.

Skrivet av Peter-3-Centimeter:

Men av vilken anledning är inets rekommendationer inkorrekta? Är du säker på att allt kommer funka som det ska?

Det är ingen rekommendation.
Endast en upplysning typ.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|