Mass Effect-veteran kritiserar Bioware

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det finns ett spel-företag som har lyckats med konsten att vara både och, CD Projekt.

Skrivet av eXpander_:

Med tiden lär vi få svaret, men jag har känslan av att CD-Projekt inte är Blizzard, och inte kommer bete sig på samma ruttna sätt.

Skrivet av Dumbullen:

Det är en förhållandevis ung studio med inte så många spel i portföljen. Ge det tid så ska du se att kapitalismen slår till antingen internt eller så kommer en jätte och köper upp dom

Skickades från m.sweclockers.com

Ni pratar alltså om ett företag som är ökänt för att beordra övertid till sina anställda. Ja gud, ingen kapitalism där inte.

Permalänk
Medlem

Som om det finns en motsättning mellan vinstintresse och kreativitet, passion, schyssta affärsmetoder m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Problemet om man ska vara mainstream istället för unik är ju att man måste vara bäst för att inte vara en blek kopia av allt annat som finns. Konkurrensen måste vara rätt mördande i de segment de flesta spelköparna finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Men här är ju problemet. Det är inga problem att tjäna stålar på nichade spel, problemet för EA, Activision och de andra giriga jävlarna är ju att det vill tjäna ALLA stålar, inte bara stålar.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ni pratar alltså om ett företag som är ökänt för att beordra övertid till sina anställda. Ja gud, ingen kapitalism där inte.

Det har jag varken någon vetskap om eller har med just denna diskussionen att göra. Vad som diskuterades var hur studios har en tendens att gå från hyllade till risade spel, ofta pga en större aktör köper upp och ställer andra krav (inte lika mycket upplevd själ i slutgiltiga produkten).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ni pratar alltså om ett företag som är ökänt för att beordra övertid till sina anställda. Ja gud, ingen kapitalism där inte.

Och när blev CDPR ökänt för det? Beordrad övertid är inte direkt unikt för kapitalism heller så vad svamlar du om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Ni pratar alltså om ett företag som är ökänt för att beordra övertid till sina anställda. Ja gud, ingen kapitalism där inte.

Vad svamlar du om?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd

Ironiskt då Mass Effect är ett av de mest överskattade spelen i historien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Problemet är väl att marknadsundersökningar riktar sig till dom som köper spel, typ pojkar i 12-13 års åldern. Då dom inte vet vad dom vill ha blir det halvdanna spel med lite substans och mycket filler då alla spel ska klara 300 timmar +

Skickades från m.sweclockers.com

12-13-åringar? Jag köper spel och tillägg för några tusen om året och är 39. Jag tror att det är många som mig som växt upp med datorspel som fortsätter att ha det som hobby. Jag har inte lika mycket tid att spela som förr, men jag har desto större disponibel inkomst, så jag har råd att köpa fler spel än jag hinner spela utan att det är ett stort problem

För övrigt om ni gillade Baldurs Gate och Dragon Age(Origins) så rekommenderar jag varmt Pathfinder Kingmaker (nu när buggarna är fixade) och deras pågående kickstarter för nästa spel:
https://www.kickstarter.com/projects/owlcatgames/pathfinder-w...

Liten studio som drivs att utvecklare som är passionerade att utveckla ett spel de och deras fans brinner för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Liten studio som drivs att utvecklare som är passionerade att utveckla ett spel de och deras fans brinner för!

Skulle säga många studior även idag startar oftast som det, en liten studio med utvecklare som brinner för vad det gör och vill göra sin ide till ett grymt spel.

Problemet är skit företag som EA. Så fort de ser en ny stigande stjärna inom spel utveckling med en bra ide så försöker dom direkt ta kontroll igenom att erbjuda som exempel "vi kan publicera ert spel åt er och då så når ni mycket större marknad än vad ni hade klarat själva". Eller att de rent av försöker att köpa upp hela studion direkt.

Känner nämligen själv till några vänner som jobbar i en Svensk spel studio som nästan gick in i den fällan. De skapa och släppte ett spel som har gjort ganska bra internationellt med. Det tog bara några månader så blev de kontaktade av EA om de ville "bli publicerade emot en större marknad"

Problemet var bara att de kontrakten som EA erbjöd hade i princip inneburit att studion helt hade förlorat kontrollen över sitt spel och givit EA rättigheterna att när som helst kräva stora ändringar i spelet för att det skulle passa EA's affärsmässiga plan för publicering.
Som tur var så visste dom hur man läser kontrakt och sa bestämt nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ironiskt då Mass Effect är ett av de mest överskattade spelen i historien.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt dig då eller? Metacritic säger direkt emot dig.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TraXx:

Enligt dig då eller? Metacritic säger direkt emot dig.

Alla andra har fel. :] Se också Fallout 3 och Skyrim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Som om det finns en motsättning mellan vinstintresse och kreativitet, passion, schyssta affärsmetoder m.m.

Håller med dig. Det behöver inte vara någon motsättning och jag skulle vilja påstå att över längre tid (decennier) kommer de företag som klarar att balansera detta klara sig bättre. En bra produkt hjälper ju inte, om man inte går med tillräcklig vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Alla andra har fel. :] Se också Fallout 3 och Skyrim.

När det kommer till t ex Skyrim så finns det dock väldigt mycket kritik (och rättvis sådan) om rätt många kritiska spelsystem som är väldigt halvdana och i vissa fall rent av dåliga. Spelet har dessutom lägre betyg på metacritic, Så där håller jag absolut med, Skyrim, trots roligt, är ett spel jag aldrig skulle kalla ett mästerverk och är nog ett av de spelen i modern tid jag också anser vara mest överskattat, och det hör man iof rätt ofta så är ju knappast någon unik ställning.

Dock är det väldigt sällan jag har hört att Mass Effect 2 (som ändå är den enda ordentligt hyllade titeln i serien) skulle vara överskattat. Skulle man kunna få en motivering tro?

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Men här är ju problemet. Det är inga problem att tjäna stålar på nichade spel, problemet för EA, Activision och de andra giriga jävlarna är ju att det vill tjäna ALLA stålar, inte bara stålar.

Exakt. Tror inte att målet för små, engagerade spelstudios är att "ta marknadsandelar" utan mer att sälja spelet de själva verkligen brinner för. Då har de ju möjlighet att ta sig an nästa spännande projekt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

12-13-åringar? Jag köper spel och tillägg för några tusen om året och är 39. Jag tror att det är många som mig som växt upp med datorspel som fortsätter att ha det som hobby. Jag har inte lika mycket tid att spela som förr, men jag har desto större disponibel inkomst, så jag har råd att köpa fler spel än jag hinner spela utan att det är ett stort problem

För övrigt om ni gillade Baldurs Gate och Dragon Age(Origins) så rekommenderar jag varmt Pathfinder Kingmaker (nu när buggarna är fixade) och deras pågående kickstarter för nästa spel:
https://www.kickstarter.com/projects/owlcatgames/pathfinder-w...

Liten studio som drivs att utvecklare som är passionerade att utveckla ett spel de och deras fans brinner för!

Jo, självklart är köpkraften per person inte lika stor i den målgruppen men du får ju tänka alla tillsammans. Procentuellt (och antalsmässigt) är det nog fler barn och ungdomar spelar spel än vuxna i 30+.
Ska kolla in pathfinder! Jag har inte hört mycket om det, men det ser bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Jo, självklart är köpkraften per person inte lika stor i den målgruppen men du får ju tänka alla tillsammans. Procentuellt (och antalsmässigt) är det nog fler barn och ungdomar spelar spel än vuxna i 30+.
Ska kolla in pathfinder! Jag har inte hört mycket om det, men det ser bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Amerikansk statistik men det ser ut som att det är fler personer över 30 som spelar än under 18

"8. 72% of gamers are 18 or older.
(Source: Statista)

Furthermore, the group aged 18-35 apparently plays the most, considering 29% of gamers belong there.

It’s amazing to see how many adults over 35 actually play video games. 43% of gamers in 2018 fell in that group. 20% of the overall number were between 36-49 while 23% were 50 or older."

https://techjury.net/stats-about/video-game-demographics/#gre...

Dock tror jag att en av de största fördelarna med lite äldre gamers är just om man är ett mindre bolag som vill göra ett mer nischat spel. Då kan man lätt få ganska många fans att lägga 100+$ på kickstarter eller liknande för att de kan och vill bidra till det där "pefekta" spelet.

T.ex. detta där nästan hälften av alla betalar mer än de behöver får att få spelet för att de vill stödja utveckligen:
https://www.kickstarter.com/projects/tresebrothers/cyber-knig...

Jag har iallafall stort hopp om att det kommer att skapas många spel av den typen jag vill ha tack vare crowdfunding och andra nya sätt att jobba i framtiden (AI-stödd spelutveckling kanske?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Klockrent. Det är ungefär så jag känner för spelindustrin i allmänhet.

Med tanke på hur mycket pengar spelindustrin omsätter så är det inte konstigt att affärsmän bestämmer mer och mer. Snart äger väl Disney alla stora spelföretag också.

Permalänk
Medlem

@Morannon: Disney eller Tencent

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

Amerikansk statistik men det ser ut som att det är fler personer över 30 som spelar än under 18

"8. 72% of gamers are 18 or older.
(Source: Statista)

Furthermore, the group aged 18-35 apparently plays the most, considering 29% of gamers belong there.

It’s amazing to see how many adults over 35 actually play video games. 43% of gamers in 2018 fell in that group. 20% of the overall number were between 36-49 while 23% were 50 or older."

https://techjury.net/stats-about/video-game-demographics/#gre...

Dock tror jag att en av de största fördelarna med lite äldre gamers är just om man är ett mindre bolag som vill göra ett mer nischat spel. Då kan man lätt få ganska många fans att lägga 100+$ på kickstarter eller liknande för att de kan och vill bidra till det där "pefekta" spelet.

T.ex. detta där nästan hälften av alla betalar mer än de behöver får att få spelet för att de vill stödja utveckligen:
https://www.kickstarter.com/projects/tresebrothers/cyber-knig...

Jag har iallafall stort hopp om att det kommer att skapas många spel av den typen jag vill ha tack vare crowdfunding och andra nya sätt att jobba i framtiden (AI-stödd spelutveckling kanske?)

Kul och bli motbevisad! (Inte /s)

AI dungeon är ju en thing, så proof of concept finns. Det är lite av en mardrömssimulator, men om 10 år kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Danielkm: Disney+ med spelprenumeration lär ju inte ta alltför lång tid med tanke på att alla vill in på den marknaden nu.