Ljud från LG C9 OLED till recevier blir fördröjt.

Permalänk
Medlem

Ljud från LG C9 OLED till recevier blir fördröjt.

Har en receiver SONY STR-DN860 och kopplat en NUC, Blueray och HD box, sedan en hdmi kabel till tvn. Ljud funkar perfekt, synkat.
Men nu vill jag kunna använda de inbyggda funktionerna i tvn och få ut ljudet från tvn till hemmabiosystemet. Problemet jag får är att det blir fördröjt, Jag har försökt att lista ut detta och testat olika inställningar på både tv och receiver.

Netflix och SVT brukar vara skapligt synkat men inte bra, men Youtube kan variera mycket. Om jag testar med tv genom boxerantenn är det inte heller synkat. Jag skickar ljudet mellan tv och receiver med optisk kabel.

Det finns inställningar om "synka ljud" i tvn men det hjälper inte. Jag märker skillnad, men blir värre så den inställningen är nog tvärtom, alltså att bilden inte hinner med ljudet?

Jag har för mig att jag inte hade det problemet med min gamla SONY TV när jag testade samma uppsättning för några år sedan.

Har ni också upplevt problem med detta? Har ni några tips hur jag kan göra för att få det att fungera?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade liknande problem med en B7 och en Maranz-stärkare.

Det slutade med att jag körde ARC från TVn till receivern, och du måste ha "Digitalt ljud ut" satt till "PCM" i TVns inställningar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag hade liknande problem med en B7 och en Maranz-stärkare.

Det slutade med att jag körde ARC från TVn till receivern, och du måste ha "Digitalt ljud ut" satt till "PCM" i TVns inställningar.

Nu har jag provat lite. Tagit bort den optiska kabeln. Satt HDMI i rätt uttag i tvn och satt igång både HDMI ARC på tv och var tvungen att köra CEC på receviern. Att köra PCM eller Pass-thru blev lika med mitt system, tur det så man kan ha 5.1 ljud.
Tycker faktiskt att det är synkat nu, men måste ge det ett par veckor så "leta osynk-tankarna försvinner" ut skallen.

Tack för tipset!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact