Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Electronic Arts lägger ned svensk studio och flyttar Need for Speed

Electronic Arts lägger ned svensk studio och flyttar Need for Speed

Brittiska utvecklaren Criterion Games får återigen tyglarna för Need for Speed-serien när Electronic Arts lägger ned svenska studion Ghost Games.

Läs hela artikeln här

Lägga ner låter ju lite brutalt när det främst är en nedskärning och omkonstruktion.

"You will be assimilated, resistance is futile."

Var det de senaste Need for Speed som hade slumpmässiga uppgraderingar genom en regelrätt casino slot-machine med tillhörande microtransactions?

De hade säkert gått bättre om de under denna tid gjort 2 bra spel istället för 4 dåliga. Men men vi alla vet att EA inte tänker så.

Det är ändå lite lustigt att Criterion Games fått tillbaka förtroendet från EA genom att ha jobbat med Battlefront-spelen. De har ju som känt inte landat helt väl ;).

Med det sagt - jag har Origin access basic och där ingår battlefront 2. Har under julen testat det lite och det är i nuläget ett väldigt bra spel. Tycker jag iaf. Jag ger tummen upp i dess nuvarande form.

Jag trodde att Heat hade fått ett rätt varmt mottagande och att det påminde lite om det gamla Most Wanted men jag har tyvärr inte spelat det själv.

Skrivet av Boggus:

Var det de senaste Need for Speed som hade slumpmässiga uppgraderingar genom en regelrätt casino slot-machine med tillhörande microtransactions?

Nä, det var Payback.

Skrivet av -ronz:

De hade säkert gått bättre om de under denna tid gjort 2 bra spel istället för 4 dåliga. Men men vi alla vet att EA inte tänker så.

Fan, oraklet har talat! ;P

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag trodde att Heat hade fått ett rätt varmt mottagande och att det påminde lite om det gamla Most Wanted men jag har tyvärr inte spelat det själv.

Nja, det fick ett ok mottagande. Åt rätt håll men fortfarande en bra bit kvar till 80+

Går det inte lite inflation i denna serie?

Vill minnas att jag provade NFS: Most Wanted för några år sedan... har för mig att det tog en fruktansvärt lång tid att ens kunna komma igång med själva spelandet med en massa oskippbara scener, och spelade likt nåt arkadspel och som krävde inloggning till deras servrar annars fick du brottas med de oskippbara scenerna igen gång på gång om det så bara gällde något quick race...

Nepp, inget som imponerade på mig direkt, har sedermera undvikit deras titlar då de tidigare "Underground" och "Hot Pursuit" -spelen varit mycket trevligare upplevelser.

Jaha detta förklarar för mig processen för hur EA lyckas på löpande band förstöra studios efter studios med att nöta ner och mjölka ur och omorganisera tills "studion" går i graven.

@sarlucic: När de sparkar mer eller mindre samtliga utvecklare som jobbat på serien och byter namn på studion är det en nedläggning, även om de kallar det en omstrukturering. EA Gothenburg är en resurspool för resten av EA, och kan inte ses som Ghost Games längre.

Skrivet av gargamelo:

Jaha detta förklarar för mig processen för hur EA lyckas på löpande band förstöra studios efter studios med att nöta ner och mjölka ur och omorganisera tills "studion" går i graven.

EA startar en ny studio, studion gör undermåliga spel, EA lägger ner studion, EA är skit. Vad exakt skulle de gjort med studion som tydligen inte fungerade bra? De har ju haft 9 år på sig, tycker det är länge nog för att inse att det inte går att fixa ett trasigt skepp.

Undrar vilken studio det var som gjorde NFS UG 1 och 2?

Den borde de satsa på!

Kommer ihåg när en rekryterare ringde och berättade att EA skulle starta spelstudio i Gbg igen och undrade om man var intresserad av att vara med. Jag var glad att Gbg äntligen fick en ordentlig spelstudio igen efter att ha tappat både UDS och Dice vid samma tidpunkt jag hade avslutat min spelutvecklingsutbildning. Men då jag hade flyttat från Gbg strax innan så kändes det inte så lätt att hastigt flytta tillbaka.

Med facit i hand och hur EA hanterade NFS så var det nog bäst. Jag hade inte tyst kunnat se på när enarmade banditer tog plats i spelen och det man en gång älskade i spelserien sakta dog.

Jag känner för alla de talangfulla utvecklare som lagt ner energi i att göra det bästa med handen de blivit tilldelade och hoppas innerligt att alla landar mjukt.

Det är synd att se Gbg tappa (även om man säger banta) en spelstudio i denna storlek igen, men samtidigt är jag inte förvånad att det händer. Kanske får studion möjlighet att lyfta sig ur askan med något annat IP eller kanske vi ser nya spelstudios skapas av de medarbetare som lämnar Ghost.

Jag hoppas innerligt att vi får se en tid då Gbg återigen blir en stad för spelutvecklare som kan blomstra. Flera lyckade Indie-studios och en del gamla rävar som MindArk finns redan men en frisk fläkt av energi och nysatsning likt den man skådat de senaste åren i Malmö hade varit coolt att se.

Nu på senare år så har vi ofta pratat om att flytta tillbaka och inte minst för mina barns skull som jag kan tänka mig kan komma vilja jobba med spel när de blir äldre

Än en gång till alla berörda, varmt lycka till

Skrivet av SuperDuperKillen:

Undrar vilken studio det var som gjorde NFS UG 1 och 2?

Den borde de satsa på!

Black box, gjorde även skate serien (rip)... Är tyvärr också släckt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SuperDuperKillen:

Undrar vilken studio det var som gjorde NFS UG 1 och 2?

Den borde de satsa på!

Black Box, och den lades ner för sju år sen.

Ok, lite synd men samtidigt en bra grej att flytta runt det lite tror jag faktiskt. Genom åren har nu massvis med olika studios fått sätta tänderna i serien. Lika bra att fortsätta lite så känns det väl ändå som. Folk är vana vid lite större förändringar titt som tätt för serien. På gott och ont ska väl tilläggas.

Var ett stort fan av NFS när jag var mindre så nötte sönder: NFS3, Road Challenge, Porsche Unleashed, Hot Pursuit 2, Underground, Underground 2, Most Wanted.

Sen testade jag Simbins GTR och arkadracing har vart dött för mig sedan dess. Jag lirade lite NFS Carbon men det var inte samma grej som most wanted alls längre. Mitt intresse hade skiftat så mycket redan.

Lirade dock NFS Shift och Shift 2. Detta pga det var lite mer fokus på sim än arkad så jag lirade dem en hel del. De slog dock inte Forza men var fortfarande kul och helt okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Boggus:

Var det de senaste Need for Speed som hade slumpmässiga uppgraderingar genom en regelrätt casino slot-machine med tillhörande microtransactions?

Som vissa har nämnt så var det Paypack. Men det systemet var faktiskt ganska bra, eller ja... det är ju inte så realistiskt att man uppgraderar sin bil med olika kort som man vinner lite slumpmässigt. Men fördelen med det systemet var att dom fick in lite RPG-element, alltså att du inte bara kunde köpa bästa uppgraderingen till bilen direkt, uten att du fick "grinda" lite för att maxa ut den helt. Typ som ett loot-system i ett vanligt rpg där lite av nöjet är att leta efter bättre gear. Microtransactions var inget jag tänkte på, var iaf inget som krävdes.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag trodde att Heat hade fått ett rätt varmt mottagande och att det påminde lite om det gamla Most Wanted men jag har tyvärr inte spelat det själv.

Ja det har fått relativt bra kritik om man jämför med dom senaste spelen i serien. Dock tycker jag personligen att Rivals och Payback som kom innan Heat, var roligare då single-player läget i dom spelen var bättre. Heat blir lätt enformigt och saknar känsla av "progression" i single player. Heats starka sida är dock själva racing mekaniken, där tycker jag dom har lyckats, iaf om man gillar arkad racing. Bromspedalen behöver du över huvud taget inte använda, istället finns det 2 olika typer av handbromssladdar man kan göra, ena är den klassiska med handbromsen som i princip gör att bilen sväger 90 grader utan att sladda av vägen, även i 300+km/h. Den andra är att du kort släpper upp gasen när du kör, då får då en lätt-sladd som gör att du driftar genom kurvor.

Enligt EA så saknar Göteborg tillräckligt många AAA-utvecklare:

"Despite our best efforts to establish an independent development group in Gothenburg over several years, it's become clear that the breadth of talent we need to maintain a full AAA studio is just not available to us there."

Ska man tro it-företagen så har det varit ett problem ganska länge i Sverige. För övrigt en genomgående trend i många yrken. Vet bekanta som bytt arbetsplats tre gånger på två år eftersom de bjuder över varandra i brist på folk.

Undrar hur mycket Göteborgs anseende spelat in i det hela. EA Dice i Stockholm har ju vuxit explosionsartat.

Jag tror sista Need For Speed jag hade riktigt roligt med var Underground 2.
Spelade nog Most Wanted lite grann, men fick ingen känsla för det. Och sen har det väl bara gått utför. Längesen jag såg fram emot ett släpp av ett nytt NFS-spel, tyvärr. Förr var det min go to-spelserie när jag bara ville spela nåt en stund.

Skrivet av wargreymon:

EA startar en ny studio, studion gör undermåliga spel, EA lägger ner studion, EA är skit. Vad exakt skulle de gjort med studion som tydligen inte fungerade bra? De har ju haft 9 år på sig, tycker det är länge nog för att inse att det inte går att fixa ett trasigt skepp.

Precis, nu tänker jag inte försvara EA generellt men folk är alltid snabba på att kasta bajs på utgivare när det är poppis att hata. I det här fallet har EA haft mindre inverkan, de har helt enkelt bara varit kassa spel av en kass studio. Rent tekniskt har de varit snygga osv, men allt annat runt omkring det har varit kasst.

Peaken i samarbetet var rebooten av Hot Pursuit 2010 där Criterion gjorde det mesta och DICE utvecklade multiplayer.

Ah, kommer ihåg det första NFS spelet jag spelade på 90-talet, Need for speed II.
Jag tror det rullade på en Pentium 75MHz. NFS 4 high stakes var också riktigt skoj.
Spelade lite underground också, men tyckte att spelet hade förlorat sin charm.
Samma sak med NFS:Shift & NFS:Heat som jag också provat, det är helt enkelt nåt som saknas, har aldrig varit ett FAN av polisjakterna i spelserien.
Polisjakter hör hemma i GTA, en spelserie jag inte skulle ta i med tång.

@Fenrisulvfan: samma här, spelade NFS II på min 90 Hz Cyrix-processor (som marknadsfördes som 133 MHz, men jag är inte bitter). Spelade NFS II med brorsan åtskilliga dussin timmar, samma banor om och om igen. Det var verkligen kalaskul. Gillade faktiskt Most Wanted en del, lättsam arkadunderhålling ändå, och Need for Speed Shift gav också en trevlig mer seriös racingupplevelse. Men jag har inte tittat på serien sedan Most Wanted, blev lite halvsugen på att testa Heat när det fick hyggligt positiv kritik.

Need for speed dog efter 5an (Porsche).

Möjligen att most wanted på ps2an var ok också

Skickades från m.sweclockers.com

Gjorde inte de Black och Burnout också?

Skrivet av dix_xib:

Gjorde inte de Black och Burnout också?

Det var Criterion som gjorde Black och Burnout, de som åter tagit över Need for Speed nu. Ghost Games etablerades för att göra just NFS-spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul, då blir det mer Need for Speed: Burnout då... -_-

Skickades från m.sweclockers.com

@Jay-C: Då får vi iaf ett fungerade spel med rolig multiplayer. Jag tar hellre än Burnout-klon än den smörja Ghost levererat.

Jag spelade nyligen Payback men känns som att alla spel där dina uppgraderingar styrs av RNG till 90% inte är roliga. Visst man kan åka till en tuner shop och köpa uppgraderingar men att behöva rolla fram grejer är ju 100 % ett sätt att få mig att inte leva mig in i världen. Hur troligt är det att man efter ett streetrace skulle välja ett kort för att få fram en ny del till bilen? Dock är spelet i sig jävligt roligt med bred story.

Testade även Need for Speed (rebooten som släpptes 2016) och cutscenes i det spelet var så pinsamt dåligt att det var första gången jag begärde återbetalning på ett spel.

Blickar man tillbaka dock så älskar jag Criterions tolkningar av Need for Speed spelen. Jag gillar arkadkänslan på spelen och har haft hur kul som helst i Need for Speed: Hot Pursuit som kom 2010 samt Need for Speed: Most Wanted som kom 2012. Däremellan kom ju även Need for Speed: The Run som Blackbox gjorde och var kul även det.

Jag har även spelat både Underground 1 & 2, Hot Pursuit till PS2 som kom 2001 och gamla Most Wanted. Så för att sammanfatta detta så ser jag verkligen fram emot att Criterion ska få tillbaka Need for Speed.

Skrivet av mpat:

Black Box, och den lades ner för sju år sen.

En av de bästa studios hos EA.
Gav oss Skate serien.