Windows 10X uppdateras inom 90 sekunder

Permalänk
Melding Plague

Windows 10X uppdateras inom 90 sekunder

Microsofts kommande operativsystem Windows 10X för hybriddatorer ska kunna systemuppdateras på mindre än 90 sekunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande omstart och bryter det man håller på med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

"Windows10 blir vårt sista operativsystem"
Also Windows10X (Istället för 11)

Also, april fools day, vi sabbar ännu mer!

Permalänk
Medlem

De lyckades ju klämma in windows 10 på 32 GB för atom-enheter,
sedan dumpade de hela konceptet där systemfiler länkades rakt in i installationsfilerna och nu kanske det går att köra enstaka uppdateringar om man har ett stort usb-minne inkopplat...

Det är iaf bevisat att de kan släppa windows10 enheter med mobil-spec, uppdateringar kan man ju alltid sluta med.

Permalänk
Snusfri

Surface Phone med Windows 10X vore riktigt smutt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Och hur länge dröjer det innan W10 uppdaterar sig till W10X även för PC? Hur länge dröjer det innan Palladium 2.0 innebär att man bara kan köra godkänd kod från en Microsoft-godkänd butik?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det ska ta sådan evinnerlig tid att uppdatera på vanliga Windows 10. Nedladdningen är ju oftast bara ett par hundra MB, så det borde bara ta några sekunder om man har hyfsad uppkoppling. Skrivhastigheten för SSD's är flera hundra MB i sekunden även om man har en billig SATA-enhet. Ändå står den och snurrar i flera minuter utan att varken CPU eller disk belastas speciellt mycket enligt aktivitetshanteraren...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Och crash på 91 sekunder eller? sista windows 10.0 blir 10x och så vidare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fortfarande omstart och bryter det man håller på med

Skickades från m.sweclockers.com

Det står ju att det installeras då man startar om datorn, inte att den tvingar omstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förstår inte varför det ska ta sådan evinnerlig tid att uppdatera på vanliga Windows 10. Nedladdningen är ju oftast bara ett par hundra MB, så det borde bara ta några sekunder om man har hyfsad uppkoppling. Skrivhastigheten för SSD's är flera hundra MB i sekunden även om man har en billig SATA-enhet. Ändå står den och snurrar i flera minuter utan att varken CPU eller disk belastas speciellt mycket enligt aktivitetshanteraren...

En SSD kan klara 500MB/s skrivningar sekventiellt, men troligtvis inte random. Kopierar man tex en stor fil på 4,5GB kommer det att gå relativt fort, men kopierar du tex 100.000 filer på 4kb/fil kommer det ta betydligt längre tid. Är det massvis med IOPS till småfiler så kommer även en SSD att få kämpa att skriva till ett NTFS-filsystem. Sen kan det vara synkrona skrivningar till krypterade komprimerade filer, vilket ökar tiden ännu mer. Har ingen aning vad Windows gör under huven dock.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

"Windows10 blir vårt sista operativsystem"
Also Windows10X (Istället för 11)

Also, april fools day, vi sabbar ännu mer!

Well, W10X är inte ett nytt Windows på det sättet utan ett annat OS för andra typer av enheter. De har ju exempelvis släppt Windows Server 2019 också, som också är ett nytt OS, nytt Windows, men det ersätter inte Windows 10 för konsumenter.

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte bara lägga ner och bara satsar på PC, bort med mobilens interface.

Det bästa vore om dom tog Windows 10 kärnan och Windows 7 interface så hade det blivit bra från början.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

På 90 sekunder har jag inte ens fått ett svar från servrarna om det finns några uppdateringar att hämta. Det var blixtsnabbt med Win7 men nu tar det åratal att bara söka.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förstår inte varför det ska ta sådan evinnerlig tid att uppdatera på vanliga Windows 10. Nedladdningen är ju oftast bara ett par hundra MB, så det borde bara ta några sekunder om man har hyfsad uppkoppling. Skrivhastigheten för SSD's är flera hundra MB i sekunden även om man har en billig SATA-enhet. Ändå står den och snurrar i flera minuter utan att varken CPU eller disk belastas speciellt mycket enligt aktivitetshanteraren...

Problemet är inte att datan (programfilen eller annan data) ska skrivas över från gammal till ny. Problemet är alla andra komponenter som använde den gamla filen måste nu länkas om till den nya och alla hårdkodade sådana länkar måste hittas. Mycket mer att göra än att ersätta en fil med en ny

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

En uppdatering får gärna ta något dygn bara man slipper omstarterna.
Win update är skitdåligt i grunden och hela systemet skulle behöva göras om så man slipper starta om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En uppdatering får gärna ta något dygn bara man slipper omstarterna.
Win update är skitdåligt i grunden och hela systemet skulle behöva göras om så man slipper starta om.

känner du till många OS för konsumentenheter som inte kräver omstart vid större uppdateringar?.. jag kommer inte på något på rak arm

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad problemet är.
På en vanlig klientdator kommer det oftast en rollup i månaden, den installeras och därefter kan du boota om/stänga av när du är klar för dagen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av B.Linder:

känner du till många OS för konsumentenheter som inte kräver omstart vid större uppdateringar?.. jag kommer inte på något på rak arm

Antar att du klassar Linux distributioner som icke "konsumentenheter"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@filosofis: Även Linux kräver väl omstart för att kunna använda ny kärna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av B.Linder:

känner du till många OS för konsumentenheter som inte kräver omstart vid större uppdateringar?.. jag kommer inte på något på rak arm

Linux sköter uppdateringar mycket bättre eller varför inte Android men det kanske klassas som Linux det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@mrqaffe: just fallet Android är intressant, då det har både vanliga systemuppdateringar och nya Android-versioner vilka kan ses som motsvarigheter till de större Windows 10-uppdateringar Microsoft släpper årligen numera. En systemuppdatering av Android kräver i regel omstart, men nya Android-versioner tar ofta månader för telefonmakare att släppa.

Det ville ju Google få bukt med i och med Android 9 "Pie", där systemets olika komponenter isoleras mer från varandra än tidigare, vilket ska göra det möjligt för företagen att uppdatera systembasen utan att behöva göra om alla sina egna anpassningar från grunden. Ur det perspektivet låter Windows 10X-modellen ganska smidig, om det fungerar som Microsoft säger även för framtida större uppdateringar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@mrqaffe: just fallet Android är intressant, då det har både vanliga systemuppdateringar och nya Android-versioner vilka kan ses som motsvarigheter till de större Windows 10-uppdateringar Microsoft släpper årligen numera. En systemuppdatering av Android kräver i regel omstart, men nya Android-versioner tar ofta månader för telefonmakare att släppa.

Det ville ju Google få bukt med i och med Android 9 "Pie", där systemets olika komponenter isoleras mer från varandra än tidigare, vilket ska göra det möjligt för företagen att uppdatera systembasen utan att behöva göra om alla sina egna anpassningar från grunden. Ur det perspektivet låter Windows 10X-modellen ganska smidig, om det fungerar som Microsoft säger även för framtida större uppdateringar.

En fin uppdatering i senare versioner av Android är ju också att man kan uppdatera på en egen partition i bakgrunden och sen i princip starta om och byta partition för att det ska gå snabbare. Men fortfarande är det långt från att göra större uppdateringar utan omstart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

En fin uppdatering i senare versioner av Android är ju också att man kan uppdatera på en egen partition i bakgrunden och sen i princip starta om och byta partition för att det ska gå snabbare. Men fortfarande är det långt från att göra större uppdateringar utan omstart.

Jo men det är betydligt mindre omstarter pga uppdateringar än i win, det är ju närmast omöjligt att ha win igång ens i 2 månader, jag upplever det som att win ofta kraschar och så startas datorn om och kör en uppdatering.
Eller så startas datorn om fastän man aktivt använder den och så körs nån uppdatering, det känns faktiskt som att det är win update som är det största hindret för att få datorer stabila idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filosofis:

Antar att du klassar Linux distributioner som icke "konsumentenheter"?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte alls, men dom ska också startas om, och efter uppdatering av kernel och omstart får du kontrollera om du har paket som måste uppdateras. Sen hanteras ju det olika beroende på dist. Men rent generellt så hyllar jag nog inget os, alla har sina egenheter och patchhantering är ett nödvändigt ont.

Lider man så av en omstart så har man fel arbetssätt. Angående windows 10 så gick den nya uppdateringsmetoden från 1903-1909 riktigt snabbt. så på rätt väg där.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

@filosofis: Även Linux kräver väl omstart för att kunna använda ny kärna?

Skrivet av B.Linder:

Nej inte alls, men dom ska också startas om, och efter uppdatering av kernel och omstart får du kontrollera om du har paket som måste uppdateras. Sen hanteras ju det olika beroende på dist. Men rent generellt så hyllar jag nog inget os, alla har sina egenheter och patchhantering är ett nödvändigt ont.

Lider man så av en omstart så har man fel arbetssätt. Angående windows 10 så gick den nya uppdateringsmetoden från 1903-1909 riktigt snabbt. så på rätt väg där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ksplice

Ksplice is an open-source[2][3] extension of the Linux kernel that allows security patches to be applied to a running kernel without the need for reboots, avoiding downtimes and improving availability (a technique broadly referred to as dynamic software updating). Ksplice supports only the patches that do not make significant semantic changes to kernel's data structures.[4]

Ksplice has been implemented for Linux on the IA-32 and x86-64 architectures. It was developed by Ksplice, Inc. until 21 July 2011, when Oracle acquired Ksplice and started offering support for Oracle Linux. Support for Red Hat Enterprise Linux was dropped and turned into a free 30-day trial for RHEL customers as an incentive to migrate to Oracle Linux Premier Support.[5][6] At the same time, use of the Oracle Unbreakable Enterprise Kernel (UEK) became a requirement for using Ksplice on production systems.[7]

As of July 2015, Ksplice is available for free on desktop Linux installations, with official support available for Fedora and Ubuntu Linux distributions.[8]

----

To be fully automatic, Ksplice's design was originally limited to patches that did not introduce semantic changes to data structures, since most Linux kernel security patches do not make these kinds of changes. An evaluation against Linux kernel security patches from May 2005 to May 2008 found that Ksplice was able to apply fixes for all the 64 significant kernel vulnerabilities discovered in that interval. In 2009, major Linux vendors asked their customers to install a kernel update more than once per month.[10] For patches that do introduce semantic changes to data structures, Ksplice requires a programmer to write a short amount of additional code to help apply the patch. This was necessary for about 12% of the updates in that time period.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det är betydligt mindre omstarter pga uppdateringar än i win, det är ju närmast omöjligt att ha win igång ens i 2 månader, jag upplever det som att win ofta kraschar och så startas datorn om och kör en uppdatering.
Eller så startas datorn om fastän man aktivt använder den och så körs nån uppdatering, det känns faktiskt som att det är win update som är det största hindret för att få datorer stabila idag.

Tja det går ju att ställa in vad man vill ha för uppdateringar, och när, men inte allt visserligen. Och det är förstås en avvägning av säkerhet mot att slippa starta om emellanåt. Jag vet förstås att det finns de som vill ha maskiner som alltid är igång och det är katastrof när de startar om, men de borde inte köra Windows Home eller ens Pro utan någon servervariant av Windows eller något annat OS. Jag har haft servrar som "aldrig" får starta om och då har man helt enkelt fått ha redundanta system som startas om vid olika tillfällen.

Att en gång i veckan eller månaden starta om datorn när man ska gå hem eller gå och lägga sig är för de flesta användare bara ett problem om man gör det till ett problem. Men skjuter man på det så långt man kan bara för att man kan och ignorerar alla uppmaningar om att starta om så kommer det ju komma ett tillfälle när omstarten är oundviklig. Det kan förstås vara tråkigt för den som drabbas vid ett olämpligt tillfälle men det är ju bättre än alternativet, som är att uppdateringar inte installeras förrän användaren behagar starta om självmant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Tja det går ju att ställa in vad man vill ha för uppdateringar, och när, men inte allt visserligen. Och det är förstås en avvägning av säkerhet mot att slippa starta om emellanåt. Jag vet förstås att det finns de som vill ha maskiner som alltid är igång och det är katastrof när de startar om, men de borde inte köra Windows Home eller ens Pro utan någon servervariant av Windows eller något annat OS. Jag har haft servrar som "aldrig" får starta om och då har man helt enkelt fått ha redundanta system som startas om vid olika tillfällen.

Att en gång i veckan eller månaden starta om datorn när man ska gå hem eller gå och lägga sig är för de flesta användare bara ett problem om man gör det till ett problem. Men skjuter man på det så långt man kan bara för att man kan och ignorerar alla uppmaningar om att starta om så kommer det ju komma ett tillfälle när omstarten är oundviklig. Det kan förstås vara tråkigt för den som drabbas vid ett olämpligt tillfälle men det är ju bättre än alternativet, som är att uppdateringar inte installeras förrän användaren behagar starta om självmant.

Har inga problem med att starta om när jag själv får bestämma tiden men det går inte att skjuta på det mer än en vecka innan det "bara sker när som helst", skulle man kunna få bestämma tid inom åtminstone en månad vore det mycket bättre eller om datorn kunde bli återställd till sitt tidigare tillstånd med alla program öppna och alla fönster på samma ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har inga problem med att starta om när jag själv får bestämma tiden men det går inte att skjuta på det mer än en vecka innan det "bara sker när som helst", skulle man kunna få bestämma tid inom åtminstone en månad vore det mycket bättre eller om datorn kunde bli återställd till sitt tidigare tillstånd med alla program öppna och alla fönster på samma ställe.

Tja, man kan förstås diskutera om en vecka är tillräckligt långt, men samtidigt har jag svårt att tro att en användare av en dator som används som en dator, alltså att någon sitter vid den och arbetar, spelar eller förströr sig, inte kan hitta ett fönster på en halvtimme på en hel vecka. Man behöver ju inte ens starta om längre utan du kan välja att uppdatera och stäng av, så det är bara att göra det när man är färdig med datorn för dagen liksom.

Angående att den borde behålla fönster och liknande så fungerar det ganska hyfsat nu. Jag fick en notifikation om en uppdatering senast för några veckor sedan men kände att jag behövde fylla på kaffet så jag lät den starta om och hämtade kaffe. När jag var tillbaka var datorn igång igen, uppdaterad, med min webbläsare öppen på samma flik där jag lämnade den.

Angående mer kritiska system så jobbar jag med en del sådana som driver industrier och liknande där "tid är pengar" gäller i allra högsta grad och det är ett ständigt tjafs om stopp som orsakas av oss och så. Men ändå har alla kunder jag har varit i kontakt med haft åtminstone ett fönster i veckan på ett par timmar då man kan uppdatera saker, medan de städar maskiner eller inventerar eller vad de nu gör.

Permalänk
Medlem

1909 tog mindre än 90 sekunder att installera på min och mina kollegors arbetsmaskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ganska många negativa kommentarer än så länge. Personligen tycker jag det här känns mycket lovande, och tror även att konceptet med Surface Duo kommer bli ganska bra. Jag vill iaf ha en!