Permalänk

Ryzen 7 2700X i Ghost S1, går det?

Hej,

Fick nyligen händerna på en 2700x som jag tänkt använda i mitt ghost s1 bygge. Insåg ganska snabbt efter att chippet kommit på posten att den kanske inte går att kyla cpun tillräckligt bra med de begränsningar som finns på storleken av kylare i chassit. Är det någon som har tips på lågprofilskylare som ni vet funkar? Eller borde jag dra ner volten på cpun? Kan jag få den att landa någonstans runt 2700 (inte x) tdp? Eller ska jag försöka se på marknaden om det finns någon som vill byta upp sig via en förmånlig deal?
Jag vill inte köpa till en tophat och köra AIO.

Jag har alltså inte byggt och testat än, då jag inte har någon kylare införskaffad ännu.

Mvh Axel

Permalänk
99:e percentilen

Kan inte svara entydigt ja eller nej, men det kan helt klart bli klurigt. Jag kör en 3700X i mitt Ghost och min Noctua NH‑L12 får blåsa på rätt bra vid hög belastning. Det är den rekommenderade kylaren enligt Louqe själva, men den säljs inte längre, så du kan vilja titta på andra alternativ som Alpenföhn Black Ridge. Den är däremot ännu mindre än L12:an.

En kylare som dock lär klara av din 2700X fint är Asetek 645LT. Den kräver ingen top hat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Kan inte svara entydigt ja eller nej, men det kan helt klart bli klurigt. Jag kör en 3700X i mitt Ghost och min Noctua NH‑L12 får blåsa på rätt bra vid hög belastning. Det är den rekommenderade kylaren enligt Louqe själva, men den säljs inte längre, så du kan vilja titta på andra alternativ som Alpenföhn Black Ridge. Den är däremot ännu mindre än L12:an.

En kylare som dock lär klara av din 2700X fint är Asetek 645LT. Den kräver ingen top hat.

Tack för svaret. Jag har kikat på black ridge men tror ärligt efter att ha kollat bench marks att den inte räcker. Möjligtvis den + undervolt. Asetek 645LT verkar helt klart intressant men väntar nog tills den lanseras i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alpenföhn funkar bara med vissa moderkort.

Det går bra att köra 2700X med 65 W tdp, antingen ska kan man kunna sätta cTDP i bios
eller så får man använda ryzen master och sätta ppt/tdc/edc limits som motsvara en 65W cpu.
https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1732088-understan...

Permalänk
Skrivet av pacc:

Alpenföhn funkar bara med vissa moderkort.

Det går bra att köra 2700X med 65 W tdp, antingen ska kan man kunna sätta cTDP i bios
eller så får man använda ryzen master och sätta ppt/tdc/edc limits som motsvara en 65W cpu.
https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1732088-understan...

Verkar som ett vettigt alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alling:

Kan inte svara entydigt ja eller nej, men det kan helt klart bli klurigt. Jag kör en 3700X i mitt Ghost och min Noctua NH‑L12 får blåsa på rätt bra vid hög belastning. Det är den rekommenderade kylaren enligt Louqe själva, men den säljs inte längre, så du kan vilja titta på andra alternativ som Alpenföhn Black Ridge. Den är däremot ännu mindre än L12:an.

En kylare som dock lär klara av din 2700X fint är Asetek 645LT. Den kräver ingen top hat.

Har hört att jag kanske behöver såga upp en del av ryggraden på chassit om asetek ska få plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av maxwell23:

Tack för svaret. Jag har kikat på black ridge men tror ärligt efter att ha kollat bench marks att den inte räcker. Möjligtvis den + undervolt.

Mm, den är nog i minsta laget för 2700X. Passar som tidigare nämnt inte heller på alla moderkort.

Citat:

Asetek 645LT verkar helt klart intressant men väntar nog tills den lanseras i Sverige.

Det skulle jag inte räkna med att den gör, men det går att beställa den från Overclockers.

Skrivet av maxwell23:

Har hört att jag kanske behöver såga upp en del av ryggraden på chassit om asetek ska få plats.

OK. Det har inte jag hört något om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spännande med en liten AIO kylare som inte kräver tophat!
overclockers är UK site? Blir tull och moms då om man beställer nu antar jag..

Verkligen nyfiken på om det krävs modifikationer av ghosten eller inte för att få till den..
Jag kör en 2700 (inte x) just nu och har inga problem med temps - luftkyler med noctua kylaren. De äldre varianten som är svår att få tag på idag.

Men täntke uppgradera till 3700x eller 3800x senare så då lär man behöva en sån här AIO lösning..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Spännande med en liten AIO kylare som inte kräver tophat!
overclockers är UK site? Blir tull och moms då om man beställer nu antar jag..

Verkligen nyfiken på om det krävs modifikationer av ghosten eller inte för att få till den..
Jag kör en 2700 (inte x) just nu och har inga problem med temps - luftkyler med noctua kylaren. De äldre varianten som är svår att få tag på idag.

Men täntke uppgradera till 3700x eller 3800x senare så då lär man behöva en sån här AIO lösning..

Du vill inte byta upp dig till en X då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@maxwell23: va?
Nej för litet hopp för att det ska vara värt besväret.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@maxwell23: va?
Nej för litet hopp för att det ska vara värt besväret.

Nej jag föreslog lite lurigt ett byte. Men jag kommer nog bara köra på en luftkylare och undervolt för att få någorlunda ok temps. Pallar inte böja och grejjar iordning en l12s och har låga förhoppningar om att få tag på en l12.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av maxwell23:

Pallar inte böja och grejjar iordning en l12s och har låga förhoppningar om att få tag på en l12.

Det ska du inte ha! Jag skapade en köpesannons i marknaden när det begav sig i oktober förra året, och fick åtminstone en handfull svar. Hade till och med sådan tur att jag kunde traska i princip runt hörnet och köpa ett exemplar av @lhugo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det ska du inte ha! Jag skapade en köpesannons i marknaden när det begav sig i oktober förra året, och fick åtminstone en handfull svar. Hade till och med sådan tur att jag kunde traska i princip runt hörnet och köpa ett exemplar av @lhugo.

Jag gör ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Alling: glömde tagga dig i mina frågor.. Om du har några svar på dom får du gärna svara då jag är super intresserad av den kylaren och hittar inte mycket på nätet:
#18289339

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwell23:

Har hört att jag kanske behöver såga upp en del av ryggraden på chassit om asetek ska få plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Var har du hört detta? Funderar på den kylaren men hittar inget om compatibilitet med ghosten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Var har du hört detta? Funderar på den kylaren men hittar inget om compatibilitet med ghosten.

Du har PM

Skickades från m.sweclockers.com