Beg AMD prylar sämst andrahands värde?

Permalänk
Medlem

Beg AMD prylar sämst andrahands värde?

Tja är det bara jag som tycker att AMD's prylar är otroligt dåligt andrahands värde på?
Säljer nästan nya prylar som jag losar tusenlappar på.... aldrig varit med om liknande!

När man säljer nvidia/intel så har man alltid fått ok pröjs för dem/det jag kommer nog aldrig köpa mig nya amd prylar för detta är ju rent ut sagt skandal så dåligt värde på dessa prylar.

Kan man få en förklaring? är det drivers som spökar och inte är klara och ger folk svartskärmar osv osv som gör att folk drar sig att köpa dessa prylar? vill ha begäret är sämre än intel/nvidia eller vad?
Tycker det är tråkigt bara när man lägger ur dem pengarna och sedan får man usel pröjs för nästan oanvända prylar....
Alla vill ju ha AMD prylar och köper nya nästan var och en har ju ett Ryzen system idag! jösses säger jag bara.

Peace out everyone

Permalänk
Medlem

Har inget underlag att backa upp min tanke. Men en intressant diskussion. Kan ju vara så att Intel har ett starkare varumärke. Som gör att folk känner sig mer trygg i att köra Intel kontra AMD. AMD kanske fortfarande förknippas med överhettning och då är man som köpare mindre benägen till investera i beggade AMD processorer.

Bästa produkt behöver inte ha bäst andrahandsvärde. Apples produkter har ju då betydligt bättre andrahandsvärde jämfört med andra. Inte så att produkterna per automatik är bättre. Utan varumärket är starkare.

Permalänk
Medlem

Upplever att det är ungefär samma. Klart att vissa kanske fortfarande har dåliga smak från Bulldozer-tiden men om det har någon större påverkan vet jag inte riktigt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Snackar vi nytt så är AMD's delar redan är prisvärda i butik och går ofta på rea (typ 3600an för 1990:- just nu), så jag kan tänka mig att många spenderar någon hundralapp mer för att slippa eventuell osäkerhet vid privataffär.

Snackar vi äldre delar så är det för AMD's äldre delar är dåliga, jämfört med Intel där äldre cpu:er fortfarande är rätt bra i spel och många vill byta ut sina i5or mot i7or istället för att byta moderkort + ram.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

du har nog för höga förväntningar på vad du få. köpa jag begagnat bruka jag alltid sikta in mig på ca 50% of nypriset med lite utrymme upp eller ner. detta oberoende av märket.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag tror det ligger mycket i vad @lambdan säger, många gamla cpuer från Intel har väldigt bra andrahandsvärde för att de är "peak performance" för en viss sockel/chipset, innan det behövs nytt mobo och/eller RAM (t.ex 3770k och 7700k etc), framförallt då för folk som redan sitter på en cpu i samma serie men då typ i5 eller lägre.
Sedan kommer det faktum att om man tittar på cpuer ur AMDs ryzen-serie så har de förskjutit vilket segment som konkurrerar rent prestandamässigt om man tittar begagnat mot nytt; då R5 ur 3000-serien ger bättre prestanda i de flesta lägen än tex en 2700X.
Sedan är det antagligen så, om vi pratar 3000-serien, att de flesta som ville ha dem köpte till butikspris (och gör de fortfarande), och de som köper begagnat gör det bara om de sparar "mer än lite" på det.
Som sagt, bara spekulationer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

du har nog för höga förväntningar på vad du få. köpa jag begagnat bruka jag alltid sikta in mig på ca 50% of nypriset med lite utrymme upp eller ner. detta oberoende av märket.

Detta är i princip min tumregel också, dock brukar jag själv sikta på 50% av nypriset för motsvarande prestanda (i de flesta fall)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

OPs historik tyder på att han sålt 3700x + x570 MSI-moderkort som ett paket och senare ett 5700 XT. Han fick vad han frågade efter utan några skambud i kommentarerna så jag ser inte riktigt vad som klagas över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

OPs historik tyder på att han sålt 3700x + x570 MSI-moderkort som ett paket och senare ett 5700 XT. Han fick vad han frågade efter utan några skambud i kommentarerna så jag ser inte riktigt vad som klagas över.

Skickades från m.sweclockers.com

4500 pix för delar värda 5700 Kr nypris är väl rätt bra ändå?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

OPs historik tyder på att han sålt 3700x + x570 MSI-moderkort som ett paket och senare ett 5700 XT. Han fick vad han frågade efter utan några skambud i kommentarerna så jag ser inte riktigt vad som klagas över.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo han fick ju det normala cirka 70% av nypriset.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av 120hz:

När man säljer nvidia/intel så har man alltid fått ok pröjs för dem/det jag kommer nog aldrig köpa mig nya amd prylar för detta är ju rent ut sagt skandal så dåligt värde på dessa prylar.

Radeon har bra andrahandsvärde. R9 290&290X har nästan haft lite för bra andrahandsvärde under förra året då de gick för mer än 780Ti, verkar som att de kommit ner en del nu dock. RX (Polaris) har också okej andrahandsvärde, RX 580 ligger bara någon hundralapp efter GTX 1060 6GB. Vega 56 ligger på samma som GTX 1070.
Om du säljer årets grafikkort är det ju såklart du inte får ut i närheten av var du betalat för dem...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@roxkz: jag gav 6600kr inte 5700kr...
Prylarna satt monterade 1 vecka cirka.. som dem är typ knappt använda... och få så dåligt pröjs för nästan nya prylar är skandal.
Har haft många intel system och fått bra pröjs för dem fast dem haft bra mycket mera användning av prylarna.

så 4500kr av 6600kr 2100kr back..... kommer hålla mig till intelsystem och nvidia system hädanefter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 120hz:

@roxkz: jag gav 6600kr inte 5700kr...
Prylarna satt monterade 1 vecka cirka.. som dem är typ knappt använda... och få så dåligt pröjs för nästan nya prylar är skandal.
Har haft många intel system och fått bra pröjs för dem fast dem haft bra mycket mera användning av prylarna.

så 4500kr av 6600kr 2100kr back..... kommer hålla mig till intelsystem och nvidia system hädanefter.

68% tillbaka är ändå rätt väntat och i linje med övriga komponenter. Om du inte vill gå back på köp så är det nog smartare att inte köpa grejer som du inte behåller mer än någon vecka.

Du kan såklart hålla dig till andra tillverkare men det lär inte påverka utfallet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Precis som med bilar så tappar de mest värde i början. Varför ska man betala nästan nypris när man lika gärna kan köpa nytt?

Spelar ju heller ingen som helst roll vad du har betalt för det om man kan köpa exakt samma grejer nya för 5680;-. Nypris är vad det kostar i butik, inte vad du betalat för det. Det gäller ju även om du fått det billigare t.ex.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@roxkz: jag gav 6600kr inte 5700kr...
Prylarna satt monterade 1 vecka cirka.. som dem är typ knappt använda... och få så dåligt pröjs för nästan nya prylar är skandal.
Har haft många intel system och fått bra pröjs för dem fast dem haft bra mycket mera användning av prylarna.

så 4500kr av 6600kr 2100kr back..... kommer hålla mig till intelsystem och nvidia system hädanefter.

På en vecka har du väl fortfarande återlämningsrätt från postorder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att man får ungefär samma pris för båda.

Man får ungefär 3000sek för ett vega64 eller ett 1080. AMDs mobos är ju också väldigt prisvärda då man kunnat uppgradera till ny processor med nya bios medans Intel inte har den förmågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@roxkz: jag gav 6600kr inte 5700kr...
Prylarna satt monterade 1 vecka cirka.. som dem är typ knappt använda... och få så dåligt pröjs för nästan nya prylar är skandal.
Har haft många intel system och fått bra pröjs för dem fast dem haft bra mycket mera användning av prylarna.

så 4500kr av 6600kr 2100kr back..... kommer hålla mig till intelsystem och nvidia system hädanefter.

Det är en risk att köpa hårdvara begagnat. Därför ryker en hel del av värdet så fort du öppnat förpackningen. Jag får det till runt 1200:- back, det är verkligen bra pengar för begagnade grejer. Om du sedan köpt dem för överpris en vecka innan så är det knappast AMD-specifikt fel. Köper du saker värda 5700:- för 6600:- så får det stå för dig.
Sedan är det som andra säger så att Intel kan ha ett okej andrahandsvärde på specifika modeller eftersom de byter socklar ofta. Behöver man bara byta processor och det är begränsat med processorer som passar ens moderkort så kan det vara värt att lägga lite extra för att slippa byta hela plattformen. Sedan har utvecklingen gått långsammare på Intel-sidan på senare år. En flera år gammal Intel står sig rätt bra mot en ny, så värdet håller sig rätt okej. AMD har gjort ett par ordentliga hopp senare generationer så deras billigare moderna prollar ger redan mycket bra prestanda. Det ger mindre utrymme på begagnatmarknaden för prispress när prestandan är billig redan från butik.

Men som sagt, köper du saker för dyrt så är det ditt fel ifall du inte kan få tillbaka dem när du säljer vidare. Jag skulle personligen aldrig köpa begagnad hårdvara för 4500:- om jag kan få det nytt för 5700:-. Oavsett märke. För stora risker med öppnade grejer och främmande människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@roxkz: jag gav 6600kr inte 5700kr...
Prylarna satt monterade 1 vecka cirka.. som dem är typ knappt använda... och få så dåligt pröjs för nästan nya prylar är skandal.

Jo, fast jämförelsen gjordes med butikspris som var aktuellt kring datumet annonsen lades ut. Detta pris är ju vad eventuella köpare hade att ta ställning till; de är ju inte ett dugg intresserade av att du betalade 6600kr när de själva, samma dag de tittar på annonsen, kan klicka hem varorna från någon välkänd butik för ett lägre pris (paketet med moderkort+cpu såg t.ex. ut att kosta 5780kr om man bara köpte alltihopa på Inet rakt av).

Och sedan kan man förstås tycka vad man vill om att saker tappar värde så fort förpackningen är öppnad... Men det fenomenet är ju inget som är specifikt för AMD-komponenter och jag är inte övertygad om att den effekten på något sätt är större.
Och anledningen är väl enkel, det är större risk för trassel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En 3700X är ju lägre mellanklass på AM4, typ som att köpa en klockbar i3 eller i5, dessa står sig aldrig bra på andrahand. Hade du köpt 3950X hade du kanske till och med kunnat tjäna pengar vid vissa tillfällen (när det var dålig tillgänglighet och eftersom det inte finns nån snabbare till sockeln (än)

Skickades från m.sweclockers.com

Sen förstår jag inte varför man köper saker för att ha ett bra andrahandsvärde, trodde man köpte för att använda. Alla saker kommer gå ner i pris och jag tror inte intel eller nvidia hade stått sig bättre här

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@roxkz: jag gav 6600kr inte 5700kr...
Prylarna satt monterade 1 vecka cirka.. som dem är typ knappt använda... och få så dåligt pröjs för nästan nya prylar är skandal.
Har haft många intel system och fått bra pröjs för dem fast dem haft bra mycket mera användning av prylarna.

så 4500kr av 6600kr 2100kr back..... kommer hålla mig till intelsystem och nvidia system hädanefter.

Från ett annat perspektiv så kan det vara misstänksamt. Varför vill en person sälja det efter ca en vecka? Misslyckad överklockning? Varför nyttjar inte personen i fråga ångerrätten istället?

Sen så är det avsevärt sämre skydd vid köp av privatpersoner. Då det är köplagen som gäller och inte konsumentköplagen som det annars är vid köp från företag. Vilket påverkar ju också ens beslut vid köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Från ett annat perspektiv så kan det vara misstänksamt. Varför vill en person sälja det efter ca en vecka? Misslyckad överklockning? Varför nyttjar inte personen i fråga ångerrätten istället?

Sen så är det avsevärt sämre skydd vid köp av privatpersoner. Då det är köplagen som gäller och inte konsumentköplagen som det annars är vid köp från företag. Vilket påverkar ju också ens beslut vid köp.

Alla grejer funkar prima köparna är nöjda! inget trasigt bränt eller nåt! grejerna låg en stund innan jag monterade dem och ångerrätten hade löpt ut!

Ja visst är det misstänktsamt jösses asså... urspårad tråd direkt som vanligt på swec! ingen tråd kan någonsin hålla sig på en bra nivå innan nån som du kommer in och förstör den.... sandlådenivå.

Permalänk
Medlem

AMD tar så stora kliv för varje ny serie så därför blir värdet på "gamla" CPUer så dålig. Förut så var skillnaden mellan varje serie endast ca 5% extra prestanda/år nu är skillnaden betydligt större. Samma sak var det förr med Grafikkort. 3 år gammalt grafikkort fick du "ge bort" men idag när prestandaskillnaden är så liten så får du bra betalt för ett 3 år gammalt grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att tamja in Tradera försäljningar och annat till 25e, då folk får sina löner...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Alla grejer funkar prima köparna är nöjda! inget trasigt bränt eller nåt! grejerna låg en stund innan jag monterade dem och ångerrätten hade löpt ut!

Ja visst är det misstänktsamt jösses asså... urspårad tråd direkt som vanligt på swec! ingen tråd kan någonsin hålla sig på en bra nivå innan nån som du kommer in och förstör den.... sandlådenivå.

folk har petat ut att du har förväntat dig för mycket i andrahandsvärde. eller vill du bara att vi ska tycka synt om dig och att vi ska säga att köperna betalade alldeles för lite? att skapa denna tråden och gnälla om andrahandsvärde kan ju också anses vara sandlådanivå.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@roxkz: jag gav 6600kr inte 5700kr...
Prylarna satt monterade 1 vecka cirka.. som dem är typ knappt använda... och få så dåligt pröjs för nästan nya prylar är skandal.
Har haft många intel system och fått bra pröjs för dem fast dem haft bra mycket mera användning av prylarna.

så 4500kr av 6600kr 2100kr back..... kommer hålla mig till intelsystem och nvidia system hädanefter.

Och varför i hela världen skulle man vilja betala nära nypris på begagnade grejor?

Man ser folk som lägger ut sina komponenter på kattskinn och syntetmaterial som är så elektriska att det nästan sprakar på bild till och med. Så ska man betala massor för detta för att själv krångla med garanti etc om nått krånglar sen...

Nä, i allmänhet betalar de allra flesta på tok för mycket för begagnat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Alla grejer funkar prima köparna är nöjda! inget trasigt bränt eller nåt! grejerna låg en stund innan jag monterade dem och ångerrätten hade löpt ut!

Ja visst är det misstänktsamt jösses asså... urspårad tråd direkt som vanligt på swec! ingen tråd kan någonsin hålla sig på en bra nivå innan nån som du kommer in och förstör den.... sandlådenivå.

Så ja gubben, vi tycker så synd om dig att du inte fick tillbaka mer än 68% på dina begagnade grejer. Att du hade dom hemma i mer än en månad nämner du först när du inte fick den responsen du var ute efter är lite dåligt. Du borde ha skrivit det att grejerna är äldre än den "veckan" som du hade dom monterade. Hoppas att du upplyste köparen om att någon garanti kan han förmodligen drömma om, då dom flesta ÅF lämnar garanti på grejer bara till förstahands köparen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Alla grejer funkar prima köparna är nöjda! inget trasigt bränt eller nåt! grejerna låg en stund innan jag monterade dem och ångerrätten hade löpt ut!

Ja visst är det misstänktsamt jösses asså... urspårad tråd direkt som vanligt på swec! ingen tråd kan någonsin hålla sig på en bra nivå innan nån som du kommer in och förstör den.... sandlådenivå.

Förstör? Jag gav dig en objektiv syn och tankegångar som kan vara en orsak till varför folk inte är villiga att betala mer på begagnade produkter. Vi diskuterar ju orsaker till vad som kan tänkas påverka andrahandsvärdet. Jag lägger ingen vikt i att prata om specifikt i ditt fall, utan mer i det stora hela. Då du inleder det hela med att vara förtvivlad över hur snabbt värdet på dina produkter sjönk i pris.

Är väl bra vi kan prata om samtliga bakomliggande orsaker och lyfta dessa till ytan. Istället för att dra snabba och förhastade slutsatser som att AMD = sämst andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@roxkz: jag gav 6600kr inte 5700kr...
Prylarna satt monterade 1 vecka cirka.. som dem är typ knappt använda... och få så dåligt pröjs för nästan nya prylar är skandal.
Har haft många intel system och fått bra pröjs för dem fast dem haft bra mycket mera användning av prylarna.

så 4500kr av 6600kr 2100kr back..... kommer hålla mig till intelsystem och nvidia system hädanefter.

Vad du betalade är ointressant, det som är intressant är vad sakerna kostade när du sålde dem, ungefär 5700-5800 kr, att du köpt sakerna till överpris en vecka innan är inte relevant i frågan.

Moderkortet kostade ungefär ~2200kr hos netonet vid försäljningen, och 3700X har kostat ~3500kr ett bra tag nu.. Det blir runt 5700Kr, kanske 5800 beroende på exakt dag.

Det är ändå nära på 80% av nypriset idag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.