EU backar från förslag om förbud mot ansiktsavläsning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Jag är inte säker på att ett absolut förbud av tekniken är rätt väg att gå, men det vore absolut inte rätt väg att gå att släppa det helt fritt fram för företag och myndigheter att börja registrera alla människors ansikten hur som helst.

Jag skulle gärna vilja se en övergripande bestämmelse inom hela EU att endast polis får använda det, och att der endast ska användas för att känna igen misstänkta och ev. kända upprorsmakare där det är applicerbart.

Du tänker på GDPR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag skulle gärna vilja se en övergripande bestämmelse inom hela EU att endast polis får använda det, och att der endast ska användas för att känna igen misstänkta och ev. kända upprorsmakare där det är applicerbart.

Nu är det ju i Sverige i praktiken oftast tvärtom, att nästan alla (inkl ryska datacenter, och därmed i förlängningen rysk säkerhetstjänst..) får ta del av profilerbar registrering, men inte just polisen.

Så det är nog en bit kvar till det där scenariet där det faktiskt används till nytta för medborgare i stort. Alla integritetsivrare här borde kanske fundera lite på hur all metrik skyddas och används just nu istället absurda ickescenarier när Hitler får tag i information som ändå redan finns överallt.

FB kommer få en helt ny betydelse då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint