"Lifetime warranty"

Permalänk

"Lifetime warranty"

Måste bara dela med mig av detta guldkorn jag hittade. Fick mig att börja småskratta, men fan vilka rövhål Belkin är. Kan det bli mer missvisande?

Citat:

BELKIN PRODUCT LIFETIME WARRANTY
When we say "lifetime warranty", we are referring to the life of the product, not the life of the buyer or any other individual. Over time, products will become worn and obsolete, and materials and parts will wear down or may become unusable due to advances in technology. A lifetime product warranty therefore means that the product over its reasonable life span will work the way it is supposed to under normal conditions and use. Taking all of these factors into account, we have determined that the reasonable life span of this product is 5 years from the date of your purchase of the product.]

https://www.belkin.com/us/belkin-limited-warranty/

EDIT: De verkar redan ha blivit fällda i Australien. Är det dags att bussa EU på dem?

https://www.belkin.com/au/lifetime-warranty-corrective-notice/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Men för fan, satiren är ju död.

Jag har länge skämtat om att en livstids garanti upphör när produkten dör... eftersom produkten då inte lever längre. Att en tillverkare alltså på riktigt skulle göra den tolkningen alltså...

Belkin har annars vart på min köp ej-lista sedan de sålde en router som hijackade webbanslutningar för att visa annonser back in 2003, och jag har inte känt att det är dags för dem att komma in i värmen än.

Permalänk
Medlem

Det borde betyda oändlig garanti. Jag har det på ett SD-kort, där de gjort ett undantag för Tyskland där garantin bara är 50 år (enligt någon lag)!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte ovanligt att "livstid" i det här sammanhanget är en avsevärt kortare period, men att få det till fem år är lätt löjligt.

"Med livstids garanti menar vi så länge produkten håller såklart. Är den trasig har den slutat fungera, dess livstid är över och garantin gäller inte längre. FATTARNIVA!"

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare regel än undantag att uttrycket "(begränsad) livstidsgaranti" avser produktens livslängd!? Det brukar dock inte avse den individuella varans livslängd (dvs garantin tar inte slut iom att varan går sönder), utan den tid tillverkaren producerar/tillhandahåller aktuell modell, produktserie eller produkttyp.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD