Permalänk
Medlem

Dator för Videoediting

Tjena!

Tänkte försöka mig på att bygga en stationär PC som komplement till min MacBook. PC:n kommer främst användas till Premiere, After Effects samt lite Photoshop.

Kommer behöva att den klarar av att editera 4K så smooth som möjligt.

Varit fast i Macvärlden sista 10 åren så är rätt så lost gällande vad man ska ha, så behöver er hjälp.

Jag har en ganska låg budget på ca 10kkr. Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Viking

Något sånt här kanske, men vet inte om du behöver så mycket lagring som jag valde:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

10000 för 4k redigering är lite lågt. Beror också på exakt hur du redigerar och vilka effekter du använder. En gpu kan bara accelerera vissa saker i flödet.

Bygget ovan ser prisvärt ut, men går att fundera på cpu vs gpu balans möjligen.

Det sagt är bygget ovan snabbare än alla mac laptops i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Skulle kolla på en stor NVME SSD, för snabb överföring.

Sedan kolla exakt vad som finns stöd med GPU... Annars köpa billigare GPU samt snabbare processor 3700X eller snabbare!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Om du kan skulle jag också fokusera ännu mer på ram 32 är minimum för After Effects enligt mig nu för tiden speciellt om man kör 4K. Kör själv 16gb och det är verkligen en usel upplevelse man helst vill undvika. 32gb lär räcka till en början, det är bra för att den datorn som är byggd här i tråden använder 2x16 så du kan lätt uppgradera till 64gb vid senare tillfälle ifall det önskas

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C | Ram: 16 GB DDR3 | SSD: Samsung Evo 840 250GB | HDD: 2TB Segate barracuda | SSD2: INTEL SSDSA2M120G2GC | Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 970 ASUS Strix | Prosessor: Intel Core i7 4770-K | Moderkort: MSI Z87-G45|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av karl120:

Kommer behöva att den klarar av att editera 4K så smooth som möjligt.

Visst, det går alltid utöka med externa diskar osv, men som andra sagt så hade jag lagt mer krut på att få en större ssd för redigering av det aktuella projektet. Du kan ju alltid flytta det externt/till molnet sen men under redigeringen så gör det stor skillnad i playback.

Kör 2st Intel 660p 2Tb i min redigeringsburk och flyttar sen över färdiga projekt till en lagringsenhet.

Permalänk
Medlem

Om man skulle försöka sig på Hackintosh, är delarna ovan kompatibla för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karl120:

Om man skulle försöka sig på Hackintosh, är delarna ovan kompatibla för detta?

Det är en helt annan värld! Någon här kanske vet, annars har LTT gjort videos om det nyligen, annars finns såklart andra forum med just det fokuset.

Jag skulle köra AMD grafik då i alla fall, kanske ett Radeon 580 eller 590 eftersom de redan används av mac pro idag och apple klippt banden med nvidia för flera år sedan.

Vad behöver du från apples ekosystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är en helt annan värld! Någon här kanske vet, annars har LTT gjort videos om det nyligen, annars finns såklart andra forum med just det fokuset.

Jag skulle köra AMD grafik då i alla fall, kanske ett Radeon 580 eller 590 eftersom de redan används av mac pro idag och apple klippt banden med nvidia för flera år sedan.

Vad behöver du från apples ekosystem?

Skickades från m.sweclockers.com

OK, ska kika på detta. Egentligen ingenting, dock så har jag endast använt mig av Mac så pass länge att det är någon typ av trygghet att sitta i samma OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karl120:

OK, ska kika på detta. Egentligen ingenting, dock så har jag endast använt mig av Mac så pass länge att det är någon typ av trygghet att sitta i samma OS.

Man utvecklas inte om man inte testar nya grejer
Win 10 kan man dessutom installera utan key, dvs gratis, så då kan du testa allt du vill utan extra utgifter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar... gentemot de ni länkat? Tänker att man isåfall kan uppgradera till 32gb ram vid behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av karl120:

Hur står sig denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar... gentemot de ni länkat? Tänker att man isåfall kan uppgradera till 32gb ram vid behov

Ja den ser bra ut för priset och hårdvaran.

Men företagsdatorer brukar oftast ha sina egna specificerade hårdvara, som kanske inte är lika premiumklassade som om du väljer och köper egna datorkomponenter.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av karl120:

Hur står sig denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar... gentemot de ni länkat? Tänker att man isåfall kan uppgradera till 32gb ram vid behov

Brukar vara svårt att uppgradera färdigbyggen, nätagg och moderkort framförallt, så nya grafikkort kan bli problem, samma med nyare processor (som kan kräva nytt bios)

Om du kan öka till 32gb betyder det troligen att den levereras med 1x16gb vilket ger bara halva minnesbandbredden från start (dessa moderkort har sällan 4 minnesplatser)

Skickades från m.sweclockers.com