Tretti och vitvaror från blomberg en stark varningsklocka

Permalänk
Medlem

Tretti och vitvaror från blomberg en stark varningsklocka

Tretti har kampanj på bosch och till viss del på siemens.
Går in och kollar och jag köper två vitvaror från siemens med pyrolys och en kraftfull mikro för ett totalpris på 8390kr ett pris som jag är nöjd med.

Vad som händer sedan är att dagen efter kontaktas jag av kundtjänst, de säger att leveranstiden är något lång på dessa varor och erbjuder mig ersättningsvaror som de lyckats förhandla fram ett kanonpris på.

Försäljaren förklarar att det är av ett varumärke som jag aldrig hört talas om Blomberg man hävdar att det tillverkas av det kända företaget som även står bakom Grundiq som enligt säljaren ska sälja kvalitetsprodukter...

Man erbjuder då följande ersättningsprodukter / paket:
Antingen för samma pris dvs 8390kr tretti hävdar att det paketet är värt
https://www.tretti.se/vitvaror/ugnar/inbyggd-ugn/product/blom... 8799kr
https://www.tretti.se/vitvaror/ugnar/inbyggnads-mikrovagsugn/... 4799kr

eller samma pris 8390kr
https://www.tretti.se/vitvaror/ugnar/inbyggd-ugn/product/blom... 11399kr
https://www.tretti.se/vitvaror/ugnar/inbyggnads-mikrovagsugn/... 4799kr

eller för ytterligare750kr dvs totalt 9140kr
https://www.tretti.se/vitvaror/ugnar/inbyggd-ugn/product/blom... 13899 kr
https://www.tretti.se/vitvaror/ugnar/inbyggnads-mikrovagsugn/... 4799kr

Men vad är då konstigt i detta. Jo tittar man på historiska priset på de produkter som tretti /whiteaway / enemo erbjuder så är dessa långt under listpriset. Micron finns inte på prisjakt men däremot finns Beko MGB25332BG fast inte svart som jag bedömmer är exakt samma mikro med annan design. Där är priset 2700kr.
Jag tycker tretti har överprissatt dessa varor och skapat priser som är helt orimliga för att sedan kunna bondfånga kunder till att köpa dem. Vad tycker ni?

Vad hade sverker sagt?

Lägga till sverker
Visa signatur

0|:Amd Xp 1600+@1700+ - mx400 64mb - 256 Mb TwinMos - SB Live! 5.1 - Soltek DRV2 - LiteOn 40cdr 12rw 48cd :|0
http://service.madonion.com/compare?2k1=3769465

Permalänk
Medlem

Ägare varumärket av Blomberg är Arçeliks, ett turkiskt företag som vill skaffa sig en position på marknaden genom att gå samman med Grundig (som enligt mig var rätt sunkigt redan för länge sedan) och inkorporera andra kända varumärken som Elektra Bregenz, Flavel och Troila.

Priserna på dessa vitvaror har ökat ungefär 100% sedan de introducerades på den svenska marknaden, medans priserna för andra varumärken ligger rätt stabilt. De tre företag som enligt prisjakt.nu säljer dessa produkter är WhiteAway och två företag som ägs av WhiteAway. Jag har svårt att hitta några vettig recensioner av Blombergs produkter, men även om det inte är rent skräp anser jag det vara ganska tydligt att de säljs till ett rejält överpris.

Det här är ju en solklar bait-and-switch.

För övrigt hade Sverker tjongat ner någonting i soptunnan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

@Korven: Samma sak hände mig nyligen på tretti.
Dom ringde upp och försökte få mig att välja en annan vara "som många beställde sammtidigt som mig"
Sa att jag inte var intresserad.
Var en Ugn jag beställde och fick den ändå i slutet på veckan när jag beställde den en måndag.

EDIT:
Sverker knyter näven as we speak

Permalänk
Avstängd

Grundig är väl mest känt för TV och VHS-spelare skulle jag säga men har aldrig ägt någon då det redan på 80-talet var ett sunkmärke. Att köpa vitvaror från något märke som jag aldrig hört talas om skulle jag aldrig göra så detta är något som Tretti har hittat på och säkert fått bra betalt för att göra. Frågan är vad Siemens och Bosch tycker om tilltaget.

Du kanske borde kontakta dem direkt istället då de säkert inte gillar idén.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Samma hände mig när jag köpte en diskmaskin från Gränsbygden 2011. Fick en Siemens istället för nåt annat märke som jag inte kommer ihåg nu.
Siemens är väl i alla fall numera ett erkänt märke, men visst tyckte jag då att det var märkligt att bli erbjuden en liknande produkt (samma produkt men annan tillverkare sa dom) istället för det man hade beställt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@Stefflo: håller med starkt här.. Detta bör man kontakta tillverkarna om, alltså de tillverkare som du ville köpa varor av i första hand. Känns som tretti sysslar med en riktig fuling här..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att alla försök till ’upsell’ efter att kunden bestämt sig ska väcka varningsklockor. I det här fallet har dom säkert sålt mer än sitt lager, men kan också vara medvetet att försöka tjäna mer pengar. När jag går till en butik och köper elektronik räknar jag dock alla försök till extra försäkringar och sånt som samma typ av beteende här.

Troligen fick personen som ringde bara automatiska ersättningsvaror i samma prisspann, och personen kanske inte vet alls vad dom säljer. Eller så är det medveten strategi för att maximera vinsten. Oavsett är det inte alls okej. Inte på långa vägar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja. Ner i papperskorgen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Korven: Samma sak hände mig nyligen på tretti.
Dom ringde upp och försökte få mig att välja en annan vara "som många beställde sammtidigt som mig"
Sa att jag inte var intresserad.
Var en Ugn jag beställde och fick den ändå i slutet på veckan när jag beställde den en måndag.

EDIT:
Sverker knyter näven as we speak

Samma sak hände mina svärföräldrar för några månader sedan, med just Tretti. De beställde en tvättmaskin efter ett noga utval. En medarbetare från Tretti hörde av sig och informerade om att leveranstiden skulle bli lång, typ 3-4 veckor. Han erbjöd istället en annan produkt som skulle gå att leverera snabbare. Svärföräldrarna tackade nej.

Tvättmaskinen som de beställt kom sedan inom en vecka. Jag reagerade inte särskilt på det, men nu när jag läser denna tråd verkar det som att Tretti har satt detta i system. Min tanke är att de erbjuder andra varor där de har bättre marginal och helt enkelt tjänar mer pengar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hänt precis samma sak för mig med Proffsmagasinet. Saker fanns helt plötsligt inte, blev uppringd och erbjöds något annat, dyrare. När jag tackade nej skickades den ursprungliga varan inom 3-4 dagar.

Handlar aldrig mer där efter den händelsen av förklarliga skäl. Riktigt oseriöst.

Edit: Kanske är en ny typ av försäljarfarsot när den sista gnuttan ärlighet försvann?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hänt precis samma sak för mig med Proffsmagasinet. Saker fanns helt plötsligt inte, blev uppringd och erbjöds något annat, dyrare. När jag tackade nej skickades den ursprungliga varan inom 3-4 dagar.

Handlar aldrig mer där efter den händelsen av förklarliga skäl. Riktigt oseriöst.

Edit: Kanske är en ny typ av försäljarfarsot när den sista gnuttan ärlighet försvann?

Just Tretti har jag dåliga erfarenheter från.

Däremot Proffsmagasinet har jag bara positiv erfarenhet av. Har bara haft ett leveransbekymmer men det visade sig berodde på speditören.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som är orimligt här är ju att alla som nekat sedan får sin riktiga vara inom avsatt tid. Det kan ju vara att de ringt andra som accepterat och därmed fått tillräckligt många kvar, men jag tror snarare att den som ringer blåljuger för att tjäna pengar på de som har bråttom och inte hamnar på plus för att de sköter sig med kunderna som står fast

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gå aldrig någonsin med på att byta ut vitvarorna till andra märken än det du beställt, ska säljaren byta produkt ska det vara till samma märke med antingen lika bra kvalitet eller bättre.
Det här är en gammal metod med lockvaror som stötts och blötts blött i väldigt många år av diverse kedjor.

Har för övrigt Blomberg/Grundig lika bra support och reservdelar som Siemens/Bosch?
Kommer de hem till dig och lagar likt Siemens/Bosch?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tretti säljer andra sortering utan att nämna det. Köpte två tvättmaskiner med någon månad mellan köpen. Exakt lika skada i sidoplåten på bägge maskinerna men ingen skada på förpakningsmatrealet... Man får vad man betalar för, dom var ju billiga i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Tretti säljer andra sortering utan att nämna det. Köpte två tvättmaskiner med någon månad mellan köpen. Exakt lika skada i sidoplåten på bägge maskinerna men ingen skada på förpakningsmatrealet... Man får vad man betalar för, dom var ju billiga i alla fall.

Tretti säljer skadade prylar i sin fysiska butik, tror snarare att du fick maskiner som inte fraktats på korrekt sätt från tillverkaren till tretti.
Jag hade reklamerat och krävt omleverans vid skada.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Grundig är väl mest känt för TV och VHS-spelare skulle jag säga men har aldrig ägt någon då det redan på 80-talet var ett sunkmärke. Att köpa vitvaror från något märke som jag aldrig hört talas om skulle jag aldrig göra så detta är något som Tretti har hittat på och säkert fått bra betalt för att göra. Frågan är vad Siemens och Bosch tycker om tilltaget.

Du kanske borde kontakta dem direkt istället då de säkert inte gillar idén.

Jag kan nog tänka mig att kontakta Siemens känns illojalt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

0|:Amd Xp 1600+@1700+ - mx400 64mb - 256 Mb TwinMos - SB Live! 5.1 - Soltek DRV2 - LiteOn 40cdr 12rw 48cd :|0
http://service.madonion.com/compare?2k1=3769465