Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fjerna rost utan att påverka zink eller nickel?

Permalänk
Avstängd

Fjerna rost utan att påverka zink eller nickel?

Jag söker någon kemisk eller elektrokemisk metod att avlägsna järnoxid (läs gravrost) utan att förstöra zink eller nickelbeläggningar.
Dvs någon enkel och billig metod som tar bort djup rost, men inte påverkar zink över huvud taget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Bara så att jag inte fattat fel: Menar du där zink eller nickel används som korrosionsskydd genom elektrolytisk beläggning? Om det är järnoxid så är väl redan korrisionsskyddet förstört?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaptengrek:

Bara så att jag inte fattat fel: Menar du där zink eller nickel används som korrosionsskydd genom elektrolytisk beläggning? Om det är järnoxid så är väl redan korrisionsskyddet förstört?

Ja, men det är detaljer med zinkdelar och mässing på de jag inte vill skall få en ful yta.
(Det är delar till äldre modelltåg, samt gamla belysnings armaturer)

Jag vill ha bort rostfläckar så att de inte längre syns, men jag vill ha kvar nickelbeläggningen opåverkad.
Helst också där det är förzinkat, jag vill ha kvar ytan och det visuella intrycket av detaljerna från när de tillverkades men det ser väldigt fult ut med rostfläckarna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag vill helst inte sänka ned delarna i koksalt eller vinäger, koksalt är ett otyg att få bort ordentligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Prövat vanlig simpel citronsyra?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Häxans biter på de flesta oxider, alternativt autosol?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Mizzarrogh:
Redox-reaktioner händer redan mellan zink och järnoxid där zink är det som oxideras och järnoxid reduceras.

Om du ska lyckas med detta galvaniskt så måste du mig veterligen lyckas elektriskt isolera zink-detaljerna från järnoxiden?
Jag gissar på att manuellt arbete med autosol är smidigaste lösningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Ok, då kanske det inte går...

Min tanke var att slippa omförzinka då jag inte har riktiga grejer till det hemma och det är nästan två banankartonger med grejer från 30-40 talet jag vill få bort rost på men stora delar är förzinkade och det blir väldigt fult om zinkskiktet försvinner på ytor jag provat.

Häxans verkar inte bita, har iaf provat med både häxans och stålull, men det verkar inte hända så mycket annat än att det blir blankt på ytan, fläckarna av rost går inte bort.

(Det är detaljer på en taklampa från 1930 talet som är förnicklad, den är nästan en meter lång så litet för stor att omförnickla själv, dessutom har jag inte riktiga grejer till surkoppring och skit på den heller, helt utan nickelpläteringen ser den tyvärr ut som skit då den blir grådassig, det ser ut som en massa fluglortar av rostprickar på den som jag inte får bort varken med stålull eller med häxans.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Mizzarrogh: Jag hoppas på att det kommer in någon riktigt duktig kemist som kan detta på riktigt. Blir alltid förvånad av vad det finns för kompetens i forumet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@Mizzarrogh: Jag hoppas på att det kommer in någon riktigt duktig kemist som kan detta på riktigt. Blir alltid förvånad av vad det finns för kompetens i forumet.

Jo, därav blänkaren.

Skall prova litet mer med autosol och införskaffa en skumtrissa, kanske fungerar för lampan då den inte har så många smådetaljer som det andra. Den är tyvärr inte tillräckligt ekonomiskt värdefull att skicka in till en riktig verkstad, men den har ganska stort personligt värde för mig så det vore roligt att kunna hänga upp den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hej @Mizzarrogh!

Du skulle kunna bereda ett bad med natriumkarbonat (soda, ½dl per 10liter) som elektrolytlösning, en järnbit som anod (pluspol) och koppla saken du vill ta bort rost på till minuspolen. (se till att du faktiskt får elektrisk kontakt med vätskan MEN att inte anod/katod fysiskt rör varandra) Sätt strömenheten på 1-3 volt (se upp så att inte strömmen blir för hög för strömenheten när du ökar volten) och låt stå i några timmar. Titta och se vad som hänt, utvärdera om det behöver borstas rent (med en vanlig plastborste), om du behöver fortsätta badet och om du behöver höja spänningen för att det går långsammare (du kan gå upp emot 5-12 volt utan problem när det är dags). Rent kemiskt förskjuter elen redoxpotentialen för metallerna med spänningen som appliceras. Själva järnbiten du sätter i lösningen kommer på så sätt ha lägre redoxpotential än zink/nickel/järn och det är anoden som kommer lösa upp sig - för att de andra ska reduceras tillbaka till rena metaller. Så ett sätt att spola tillbaka tiden med andra ord.

Tyvärr är metoden inte helt perfekt. Dels tar det en massa tid, kanske flera dagar. Dessutom om oxidbeläggningarna är för tjocka så kommer mycket av det som konverteras att sitta löst och det kommer släppa med avborstningen. Men visst, det är en trevligare känsla att borsta av järnpulver än rost. ^^

En annan lösning som går mycket snabbare men är riskablare är att ta saltsyra på en bomullstuss och badda de områden som ska göras rent. Saltsyran kommer visserligen att lösa oxiderna väldigt fort men det kommer sakta skada metallerna så det gäller att inte badda längre än nödvändigt, därefter tvätta rent saken med soda/bikarbonatlösning för att få stopp på reaktionen. Du själv behöver ha ett par handskar på dig så att du inte har syran liggandes mot huden en längre stund, och ett par glasögon att skydda dina värdefulla ögon med ifall det skvätter. Det kommer också lukta en del av reaktionen med saltsyra så ett ventilerat utrymme är att rekommendera.