Racing Sim tillbehör.

Permalänk

Racing Sim tillbehör.

satt igår och läste lite trådar om racing sim och blev fruktansvärt sugen på att köra lite bilspel.

Så sagt och gjort slet fram min gamla Logitech Drive Force kopplade in i min dator för att inse att den blivit hyllskadad
(troligen oanvänd senaste 5-6 åren minst) och inte längre fungerar som den ska...(bromspedalen är stendöd och force feedback fungerar ej)

så sitter nu å kollar lite på en ny ratt, pedaler, och eventuellt en växelspak för aldrig gillat paddelväxlar.

kollat på Logitech G29 som har bra pris fram till helgen hos elgiganten.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3199060

ser dock lite plastig ut ungefär som min driving force ratt även om än ljusår bättre än billiga random name rattar...

kollade även på logitech växelspaken till den men känns även den väldigt plastigt iaf från bilderna att dömma...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3199062

kollade även på Thrustmaster och typ ett kit med Thrustmaster T300rs gt edition och deras växelspak Thrustmaster TH8A
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4071338
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753504

men största frågan är Thrustmastera så mycket bättre än logitech att det är värt dubbla priset?

om g29 håller samma kvalitet som driving force så räknar jag med att den är ganska plastig medans aldrig testat Thrustmasters grejer innan så ingen koll på om de är något att ha

växelspaken ser defentivt mer välbyggd ut men ratten och pedalerna ser även dom lite plastiga ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag körde tidigare med en begagnad Logitech G29 för 1500kr som fungerade väldigt bra och den känns bättre än vad den ser ut, Thrustmaster har jag aldrig testat.

Jag skulle börja lite billigare, typ G29, om du sen skulle fastna för SimRacing skulle jag då ta några kliv upp om plånboken tillåter. Nu kör jag Fanatec CSL Elite+ tillsammans med Fanatec ClubSport V3 Pedals, då är man helt plötsligt uppe i över 10k men också en enorm skillnad i känsla och inlevelse.

När man ändå är inne på SimRacing-ämnet så är Assetto Corsa Competizione "The Shit" just nu, det kan jag starkt rekommendera!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Har själv ägt Thrustmaster t300rs, th8a och playseat challenge. Moddade även in en flight stick som handbroms. Har du ekonomin är den klart bättte och mer robust än G29. Men om du tror att det är något du snabbt kommer tröttna på, eller om ekonomin är tight, är G29 ett billigt sätt att doppa tårna i och se om du gillar sim-racing.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Bara för att säkerställa att ratten faktiskt är sönder: Hade du den urkopplad INNAN du installerade drivrutiner och satte i den först när installationsprogrammet bad dig?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Föredetting

Om du inte är helt hundra på om du kommer fastna för det, kika efter beggade G25/G27. Brukar finnas för under tusingen, duger alldeles utmärkt.

Därefter blir nog nästa steg upp Thrustmasters grejer, de är inte speciellt billiga, men ändå värda pengarna om man kör mycket.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tänkte också börja med lite sim-racing och köpte logitech g920 i helgen men kommer inte överens med bromsen i det överhuvudtaget. Men verkar vara lite samma problem med thrustmasters bromsar/pedaler men tycker de verkar lättare att modda ifall man behöver det.
Komplett har rea på lite saker från thrustmaster nu också så överväger att lämna tillbaka logitech och köpa det istället (också för att ha möjlighet att byta till en F1 ratt).

Thrustmaster T300 Ferrari Alcantara
Thrustmaster TX RW Leather Edition

Tycker de rattarna ser lite mindre plastiga ut än paketet med t300rs, men kan ha fel. Funderar själv på TX paketet då jag också har en xbox.

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem

Vad gäller växelspak skrev jag detta inlägg häromdagen, om SHH:s Newt (€98).

Har själv bara använt Logitechs G29, men av inläggen på r/simracing är Thrustmasters T300 ett klart steg uppåt i FFB-känsla. Om du vill bedöma skillnaderna i använda komponenter kan jag rekommendera Sim Racing Garages recension av rattarna, han öppnar upp både rattar och pedaler och kollar innanmätet (T300 RS GT, Logitech G29).

Generellt brukar väl sägas att du inte blir snabbare av en bättre ratt, men det förhöjer upplevelsen. Något som faktiskt kan hjälpa att åtminstone bli mer jämn och konsekvent är en load cell-broms, där tror jag att att Fanatecs CSL Elite Pedals är det billigaste alternativet (€229), men det finns modpaket till Logitech och Thrustmaster.

Och jag kan bara instämma i galaXys rekommendation av Assetto Corsa Competizione om man alls gillar GT3-bilar.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk

Altså jag är inte ute efter att jaga topplatser i f1 direkt så behöver klart inte det absolut nördigaste för ändamålet...

Men vill ha något med kvalitet och recentionerna att dömma så är t300 och spaken riktigt trevliga för pengarna.

Ska väl sägas att det ska kombineras med ett vr headset.

Kommer troligen även bli en del truck simulator då jag äger ett par men aldrig testat dem med ratt och handkontroll ger inte riktigt spelet sin rätt så inte kört så mycket. Har liksom kännts som att något saknas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Bara för att säkerställa att ratten faktiskt är sönder: Hade du den urkopplad INNAN du installerade drivrutiner och satte i den först när installationsprogrammet bad dig?

Ja.

Ska tilläggas att det är modellen till playstation 2.

Men ska fungera ihop med drivarna på pc till en annan liknande ratt som jag en gång i tiden sparat ner just in case.

Kommer inte ihåg exakt modell drivaren var till och tror den jag hade var till typ vista eller möjligen win 7 rätt säker på att win 10 drivare inte finns iaf.

Och som sagt allt utom force fedback och bromspedalen fungerade ju så tror mer på kass hårdvara/elektronik såhär 15-18 år efter inköp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varning för bromspedalen på G29! Är helt åt helvete att få en bra känsla med den om man inte hårdvarumoddar eller spelar ett spel som tillåter att ställa in deadzones (men det blir ändå inte 100% bra). Sista 10-15% av pedalens rörelse sker mot en gummi/plastsak så för att få till max bromsverkan måste man trycka satans hårt vilket gör det omöjligt i simulatorer utan ABS att få bra kontroll. Hur det funkar i Need For Speed låter jag vara osagt.

Jag hade först en G25, bytte till G27 för att få fler knappar och tystare ratt. Därefter en G29 när G27 gick sönder men blev tvungen att köpa en begagnad G27 igen pga. problemet jag beskrev ovan.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Skrivet av EMMHMMS:

Varning för bromspedalen på G29! Är helt åt helvete att få en bra känsla med den om man inte hårdvarumoddar eller spelar ett spel som tillåter att ställa in deadzones (men det blir ändå inte 100% bra). Sista 10-15% av pedalens rörelse sker mot en gummi/plastsak så för att få till max bromsverkan måste man trycka satans hårt vilket gör det omöjligt i simulatorer utan ABS att få bra kontroll. Hur det funkar i Need For Speed låter jag vara osagt.

Jag hade först en G25, bytte till G27 för att få fler knappar och tystare ratt. Därefter en G29 när G27 gick sönder men blev tvungen att köpa en begagnad G27 igen pga. problemet jag beskrev ovan.

bra att veta.

för tillfället så lutar det mer åt en Thrustmaster.

Antingen
Thrustmaster T300 RS GT Edition
totalt 3489:- inc frakt från Computersalg
eller
Thrustmaster TMX Force Feedback + Thrustmaster T3PA-PRO Add-On (pedaler)
totalt 3722:- inc frakt från inet

klämde och kände lite på bägge rattarna i veckan hos en lokal försäljare som hade en uppsättning av bägge i lager och fick iaf ungefär samma feeling av bägge utan att ha testat dem i något spel betydligt mindre plastiga än min gamla Driving force ratt i övrigt ungefär samma känsla för bägge rattarna möjligen "lädret" på gt300 som gjorde den lite mer najs att hålla i inte hittat någon med en G29 att klämma på.

Thrustmaster T3PA-PRO Add-On verkar ju va riktigt fina pedaler kollat en del reviews på dem inte hittat någon försäljare dock som haft dem i lager så man kunnat känna på dem i first person.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Växelspaken har jag väl mer eller mindre gått till att det blir en Thrustmaster TH8A spak oavsett rattmärke mest pga att det fanns väldigt stort utbud på mods att köra ut på 3d printern till den för olika ändamål + att den är USB ansluten dvs funkar till alla rattar.

Till skillnad mot Logitechs spak som måste ansutas till logitech ratt eller köpas till usbadapter från tjotahejti som kostar typ lika mycket som spaken med moms och postmords avgift så slutar typ på endast 300:- totalt under TH8A spaken om jag bestämmer mig för att gå på något annat märke än logitech ratt.

Såg även att det fanns ett sätt för logitech spaken att fungera över usb mha en Arduino leonardo (~250:-) men då ska man ändå köpa en sån bräda utöver + sitta och strula med den i nån vecka för att få det att fungera som man vill ha de om man äns lyckas få det att fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

klämde ock kände lite på bägge rattarna i veckan hos en lokal försäljare som hade en uppsättning av bägge i lager och fick iaf ungefär samma feeling av bägge utan att ha testat dem i något spel betydligt mindre plastiga än min gamla Driving force ratt i övrigt ungefär samma känsla för bägge rattarna möjligen "lädret" på gt300 som gjorde den lite mer najs att hålla i inte hittat någon med en G29 att klämma på.

Skillnaden mellan T300 och TMX känner du egentligen bara i force feedbacken i ett spel, T300 ska vara lite starkare och tydligare, det är det som kostar ca en tusenlapp extra.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Skrivet av Icegrin:

Skillnaden mellan T300 och TMX känner du egentligen bara i force feedbacken i ett spel, T300 ska vara lite starkare och tydligare, det är det som kostar ca en tusenlapp extra.

ok.

Som sagt är mer eller mindre noob på spelrattar iom att jag bara ägt min gamla logitech ps2 (pc kompatibel med drivare för Driving Force GT) ratt i ca 15-18 år och minns att jag tyckte FFB var överdriven på denna minsta gruskorn och ratten försökte göra en 90° direkt men tekniken kanske är lite mer refined såhär efter 15 år eller så senare i övrigt ganska nöjd med den.

så du tycker en T300 är vad jag ska satsa på?

hur är pedalerna på den?

testade inte pedalerna i butiken jag var inne i då de inte hade GT edition endast versionen med 2 pedaler ingen koppling.

iom att jag ändå ska köpa nytt så käns det lite som att skjuta sig i foten att inte ta en med iaf stöd för koppling speciellt iom att prisskillnaden är typ 500:- även om jag kanske inte kommer använda den och lösa pedaler i efterhand är minst 1500:- om man vill lägga till 3e pedalen i efterhand...

och kommer troligen göra som jag gjorde med pedalerna till min logitechratt en gång i tiden och montera dem uppåt ner mot väggen för att få "upphängda" pedaler istället och swappa koppling/gas pedalerna i brickan (om inte stöd för byte av pedalordning finns i mjukvaran).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Jag har inte använt någon annan ratt än G29, så egentligen kan jag väl inte säga så mycket mer än vad jag gjort. Pedalerna som följer med T300 är väl T3PA (icke-pro), båda versionerna av T3PA kör väl bara med potentiometrar och enligt Thrustmasters webbsida skiljer $50 i pris. Och så har Pro-versionen något inbyggt för att kunna sätta pedalerna "upphängda" utan att sätta dem mot väggen.

Själv skulle jag nog gå på T300 hellre än TMX+T3PA-Pro. Med T300 kan du också köpa/byta mellan extra rattar, om du t.ex. skulle vilja skaffa en F1 ratt senare. Skulle jag köpa pedaler separat skulle jag nog vänta på Thrustmasters T-LCM som släpps i mars, med load cell på bromsen och hall effect sensorer på koppling och gas, riktpris ~$200.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Skrivet av Icegrin:

@Rouge of Darkness: Jag har inte använt någon annan ratt än G29, så egentligen kan jag väl inte säga så mycket mer än vad jag gjort. Pedalerna som följer med T300 är väl T3PA (icke-pro), båda versionerna av T3PA kör väl bara med potentiometrar och enligt Thrustmasters webbsida skiljer $50 i pris. Och så har Pro-versionen något inbyggt för att kunna sätta pedalerna "upphängda" utan att sätta dem mot väggen.

Själv skulle jag nog gå på T300 hellre än TMX+T3PA-Pro. Med T300 kan du också köpa/byta mellan extra rattar, om du t.ex. skulle vilja skaffa en F1 ratt senare. Skulle jag köpa pedaler separat skulle jag nog vänta på Thrustmasters T-LCM som släpps i mars, med load cell på bromsen och hall effect sensorer på koppling och gas, riktpris ~$200.

jo lutar mer och mer åt att det kommer bli t300 GT Edition dvs t300 med 3 pedalstället men som sagt inte kunna testa pedalstället iom att buten jag var och klämde och kände i bara hade standard t300 modellen med dubbelpedaler.

var mest intresserad av om någon form av intryck av pedalstället till den sett många reviews på t300 men inte många nämner något direkt om pedalerna till dem.

Men tror jag kommer bli nöjd med t300 GT edition för den delen kommer troligen iaf vara minst lika bra som min gamla ratt (pedalerna va rätt sämst men gjorde sitt jobb så troligen ljusår bättre oavsett vad jag väljer).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det går knappast att bli missnöjd med G29 för priset. Det är det billigaste alternativet som faktiskt är bra. Åtminstone de äldre modellerna (G25/G27) har i regel lång livslängd.

Jag äger en G27 sedan fyra år tillbaka, och jag inbillar mig naturligtvis inte att den är perfekt, men det finns egentligen inget med den som stör mig. Jag kör mest lastbil, så måhända kan kraven vara annorlunda om man uteslutande kör racing. Växelspaken är inte jätteimponerande rent estetiskt, men fungerar fullgott. Iom att den inte ingår i G29 kan det eventuellt vara värt att kika på en annan. Det jag personligen stör mig på med Thrustmaster-spaken är att backen och sjuan inte är spärrade. (på Logitechs spak måste du trycka ner spaken för att nå backen) Annars hade jag nästan garanterat köpt den istället för den Fanatec-spak jag nu har köpt...

Är Thrustmasters rattar bättre? Troligtvis. Är de lika prisvärda? Kanske. Det handlar helt enkelt om hur mycket du vill lägga ut. Är du beredd på att lägga 3 000 kr så kan du få en bra ratt för det priset. Är du inte beredd på att lägga mer än 2 000 kr så kan du få en bra ratt för det priset med.

Skrivet av EMMHMMS:

Varning för bromspedalen på G29! Är helt åt helvete att få en bra känsla med den om man inte hårdvarumoddar eller spelar ett spel som tillåter att ställa in deadzones (men det blir ändå inte 100% bra). Sista 10-15% av pedalens rörelse sker mot en gummi/plastsak så för att få till max bromsverkan måste man trycka satans hårt vilket gör det omöjligt i simulatorer utan ABS att få bra kontroll.

Är det inte bara att kalibrera?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att pedalerna som är med till t300 är redigt dåliga. T3PA pedalerna har ju den koniska bromsmoddn som gör att du får lite stuns i dom. Har själv inte kört T3PA bara PRO versionen, men vad jag förstår är dom i stort identiska bortsett från att Pro går att invertera.
Så jag tror du gör rätt som går på GT Edition.

Det kommer att komma ett nytt pedalsytem från TM med Loadcell. Men det hjälper inte dig om du vill ha det nu plus de kommer nog vara dubbel så dyra som de du tittar på nu, om man skall tro på de rescentioner som finns ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var mest intresserad av om någon form av intryck av pedalstället till den sett många reviews på t300 men inte många nämner något direkt om pedalerna till dem.

Sim Racing Garage säger väl inte så mycket om dem heller, jag tror att de inte brukar nämnas så mycket eftersom de helt enkelt "funkar" (GT-versionen med T3PA alltså). SRG plockar iaf isär dem så man får en känsla för hur välgjorda de är, och han brukar köra ganska hårt med grejerna han testar, så hade t.ex. plasten i pedalerna känts oroväckande ostabil hade han definitivt anmärkt på det.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem

@L'ombra: Ja det var det jag gjorde, jag ställde in deadzone (gjorde den större) där pedalen blev väldigt trög. Men det blev ändå inte bra men klart bättre. Kommer fortfarande kännas lite konstigt för man är osäker på när man verkligen bromsar fullt och svårare att dosera bromskraften jämfört med G27.

G27 är en hållbar ratt och jag skulle inte tveka att köpa en begagnad trots att min första faktiskt gick sönder. Den råkade ut för ett ganska ovanligt fel där ett litet plasthjul inuti ratten som sköter kalibreringen började lossna så ratten tappade kalibreringen medan jag använde ratten. Enda sättet var att kalibrera om ratten två gånger i timmen... funkar såklart inte för seriös racing.

Ny ratt? Kolla åt Thrustmaster. Undvik G29.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk

Istället för betala extra för t3pa satsa på t-lcm. http://mobile.thrustmaster.com/node/9370
Blir inte så extremt mycket dyrare och skillnaden mellan en gummikon för att simulera bromsmotstånd och en loadcell är enormt.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Permalänk
Skrivet av NeedHelp!:

Istället för betala extra för t3pa satsa på t-lcm. http://mobile.thrustmaster.com/node/9370
Blir inte så extremt mycket dyrare och skillnaden mellan en gummikon för att simulera bromsmotstånd och en loadcell är enormt.

Skickades från m.sweclockers.com

För att klargöra valet var mellan
TMX Force Feedback med t3pa eller t3pa pro tillköpt.

eller

T300 GT edition (kommer med t3pa pedalerna)

tillköp av padeler var om det blivit aktuellt att köpa TMX ratten inte annars.

visste inte hur stor skillnad det var på tmx och t300 ratten trodde största skillnaden var de billiga pedalerna utan kopplingspedal till tmx ratten men visade sig ju vara mer än så.

så add-on pedalerna är mer eller mindre uteslutna just nu ändå och kommer om det blir ett köp av t300 köra med pedalerna som kom med ratten då det var ungefär vad jag max vill ge.

får se om man blir hooked kanske det blir andra pedaler senare men just nu handlade det mer om att få ihop ett "startkit" som ersättare till en ~18år gammal ratt jag kört med innan lite då och då och uppgradering med växelspak då jag fullkomligt avskyr att köra paddelväxlar då åker ja hällre automat i spelet.

fanns ju också en del trevliga DIY projekt till t300 och t3pa pedalerna också
t.ex. loadcell mod av en digital badrumsvåg som kostade typ några hundralappar att testa i jämförelse med de färdiga "modkit" man kunde köpa färdiga för typ 1500:- och var i princip samma sak, en liten förstärkare med 2 loadcells från badrumsvåg i ett 3d printat pla skal typ ...

alltid kul med lite diy mekande har man tur blir man skitnöjd om inte tja ett par hundralappar åt helvete men va fasen skit händer när man partar naken också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

SimPit recenserade Thrustmaster T LCM (Loadcell). Kostnaden är $200 och är väl värt det istället för att modda T3PA. Blir lite dyrare än Loadcell modden, men kan vara värt att fundera på. Om man nu skall lyssna på The SimPit.

Permalänk
Medlem

Jag köpte till t3pa till min setup. Den kändes helt ok i kvalitet. Gjorde en simpel mod på bromspedalen för att få mer successivt motstånd i den och blev nöjd med resultatet. Skruvade isär pedalerna som följde med ratten och tog ut fjädern från bromspedalen. Sen satt jag den mellan pedalen och distanskilen som medföljer till t3pa. Funkar såklart med andra fjädrar också om man inte har/vill skruva isär originalpedalerna.

https://m.imgur.com/r/simracing/Uns1lHX

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

SimPit recenserade Thrustmaster T LCM (Loadcell). Kostnaden är $200 och är väl värt det istället för att modda T3PA. Blir lite dyrare än Loadcell modden, men kan vara värt att fundera på. Om man nu skall lyssna på The SimPit.

Vetisjutton om man ska lyssna på någon recension av dem än. Om du lyssnar på Simpit säger han att T-LCM saknar konkurrenter i prissegmentet, när Fanatecs CSL Elite-pedaler kostar $30 mer, och han nämner i videon att han normalt använder dyrare pedaler - men inte vilka. Ingen annan recension verkar nämna andra pedaler heller så jag börjar misstänka att det ingår i avtalet för att få ett recensionsexemplar att inte nämna några konkurrenter.

Snudd på alla (alla USA-baserade tror jag) recensioner jag sett har en unik marknadsföringslänk ( fcld.ly/tlcm3 fcld.ly/tlcm4 etc) direkt till Thrustmasters Amazonbutik, så det är inte helt osannolikt att de får betalt heller.

Annars vore ju det självklara upplägget att göra recensionen till en direkt jämförelse med Fanatecs pedaler...

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Föredetting

Loadcell för en hundring eller två för den som vill modda ihop något eget: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=116937

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icegrin:

Vetisjutton om man ska lyssna på någon recension av dem än. Om du lyssnar på Simpit säger han att T-LCM saknar konkurrenter i prissegmentet, när Fanatecs CSL Elite-pedaler kostar $30 mer, och han nämner i videon att han normalt använder dyrare pedaler - men inte vilka. Ingen annan recension verkar nämna andra pedaler heller så jag börjar misstänka att det ingår i avtalet för att få ett recensionsexemplar att inte nämna några konkurrenter.

Snudd på alla (alla USA-baserade tror jag) recensioner jag sett har en unik marknadsföringslänk ( fcld.ly/tlcm3 fcld.ly/tlcm4 etc) direkt till Thrustmasters Amazonbutik, så det är inte helt osannolikt att de får betalt heller.

Annars vore ju det självklara upplägget att göra recensionen till en direkt jämförelse med Fanatecs pedaler...

Om man köper en färdig mod verkar de ligga på mellan 1000-1500 (googlade lite snabbt). Min kommentar var att tänkte man modda sin t3pa med loadcell kunde man lika gärna köpa Thrustmaster T LCM. Då fick man det klappat och klart. Självklart kan man välja Fanatec (vilket jag gjort v3).

Sen är ju Shaun Shaun och man får ta hans entusiasm för vad den är :). Gillar han då han alltid är så grymt positivt till allt. Och ber nästan alltid om ursäkt när han skall skriva nått negativt.

Men jag reviderar mig. Om man tänker sig modda sina t3pa (och inte känner för att göra det från scratch) kan man lika gärna köra Fanatec CSL elite som med all säkerhet kommer ha samma pris som TM när de kommer till Sverige.

Permalänk

det blir gt300 gt edition + thrustmaster växelspak.

just för att de verkade helt ok för priset om än lite i överkant vad jag tänkt att ge.
får väl se om man kommer in i det på riktigt och om det funkar bra med VR headset att köra lite simulator (kan tänka mig att de blir problem att hålla koll på var man har ratten/spaken med HTC Vive brillorna på.

men kommer man in i det och tycker det är kul lutar det åt att köpa till en racingrig. troligen Playseat Evolution i framtiden kanske inte just Alcantra edition men alla är ju typ samma så får se isf va man hittar bra pris på.

Jag vet att center post inte är att föredra dock då den kommer va mitt för bromspedalen...DERP:/
Men hittade en simpel mod där man vänt rattfästet bakåt fram och monterat ett hullplan på plattan att skruva fast ratten på vilket gav mer benrum vilket verkar relativt simpelt och hyllplan/spillvirke har jag liggandes lite här och där.
bonus: Att man får mer plats så kan montera ett skärmfäste på rattstolpen också om de inte funkar bra med vr brillor.

samt deras "shifter Add-on" till dem var för djävla överprisat (599:-) för vad det är så blir nog hemmabygge till den isf ser ju ut att kunna gå att modda dit ett par hyllkonsoller med ett hyllplan på bara och få ungefär samma funktion för typ 100:- på ikea om jag inte har något passande liggande den dagen om den kommer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: kolla på Blocket och andra liknande sidor. Är många som tröttnar/får ändrade livsvillkor som gör sig av med utrustning. Har sett Thrustmaster utrustning riktigt billigt ( dock inte kollat på senaste tiden men ska genast grotta ner mig ) och med tanke på deras kvalit'et och modularitet tror jag inte det är farligt att handla begagnat. Ber om ursäkt om någon redan påpekat detta, orkade inte läsa hela tråden, ledsen för det

Permalänk
Medlem

T300 skulle jag också rekommendera.

Logitechs fungerar om man vill ha allt i ett för inte alltför mycket pengar men det är väldigt plastigt.

När det gäller T300 och alla varianter av dem, originalratten är ganska liten och plastig, pedalerna är långt ifrån de bästa.

Så hittar du t.ex. beggat T300 med T3PA-pro pedalerna så gå på det, annars är det 5-6K bara för ratt och pedaler.

Jag skulle inte köpa nytt till en början i alla fall, man hittar ganska bra priser då och då på Blocket, oftast från folk som köpt dem för att det lät kul och knappt använt dem.

Permalänk

fått hem min t300 gt Edition ratt och TH8A spak och är mäktigt imponerad ett stort steg uppåt från en billig (tror den kostade 1400:- eller något åt hållet då) ratt från tidigt 2000tal är sjukt nöjd.

Testat lite truck simulator men det får jag nog pula lite med inställningar för att det ska fungera bra fick inte spelet att köpa spaken till mer än 3 första växlarna. (ja jag har testat köra kallibrering)

Testade lite Dirt rally 2 och fungerade mer eller mindre fläckfritt direkt ur lådan sånär som på att jag fick sätta kopplingen till inverted (registrerade kopplingspedalen som nedtryckt tills man tryckte på den.)

Körde lite Project Cars 2 med ratten låst till 160° så funkade det otroligt bra direkt ur lådan med den ställd till max fick man ju veva ratt som på en gammal traktor...

Deadzonen som en del pratar om i ratten på 1-3° är inget jag märkt hittills iaf men kan lika gärna varit för tmx eller g29 jag läste om det i någon review.

Angående Force feedback i ratten. stod default ställd till 75% men märkte snart att jag inte gillade det alls åt helvete för stark motor... åkte ner på 20% och nu är det lite mer lagom och sliter typ inte ratten ur näven så fort man hittar ett damkorn på banan men kanske är en fråga om vana och möjligt att det åker upp mer i framtiden.

Skrivet av BostonGurkan:

Moddade även in en flight stick som handbroms.

Skickades från m.sweclockers.com

är det modden där man använder sig av thrustmasters billigaste flygspak (~250:-) eller annan för den delen och bara plockar av handtaget/knapparna och monterar random rörstump som bromshandtag istället?

låter ju överkommligt isf märkte att handbromsen hade nog varit trevlig att ha istället för att använda vänster paddel som handbroms som jag gör nu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows