Uppgraderingsförslag gamingdator?

Permalänk

Uppgraderingsförslag gamingdator?

Hallå där!

Köpte och byggde ihop en dator i januari 2017 och känner att jag snart är i behov av att uppgradera den något. Då jag ej är superinsatt i datordelar och vad som passar ihop med vad tänkte jag vända mig till er.

Jag har i nuläget:
GPU: ASUS GeForce GTX1070 Strix OC
Processor: Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz
Moderkort: ASUS Z170 Pro
Chassi: Fractal Design Define C.

Budget mellan 6-8000 kr. Kan sträcka mig nån extra tusing om det gör signifikant skillnad.

Tack!

Permalänk
Medlem

Byt ut grafikkortet om du vill ha mer fps, eller kunna höja grafikinställningarna och/eller upplösningen.

Vad spelar du som den där inte klarar? Vilken upplösning och Hz?

Om du inte har bråttom att uppgradera så släpper Nvidia nästa generation antagligen till sommaren någon gång. Dessutom så kommer det nya processorer detta år både från Intel och AMD.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Byt ut grafikkortet om du vill ha mer fps, eller kunna höja grafikinställningarna och/eller upplösningen.

Vad spelar du som den där inte klarar? Vilken upplösning och Hz?

Om du inte har bråttom att uppgradera så släpper Nvidia nästa generation antagligen till sommaren någon gång. Dessutom så kommer det nya processorer detta år både från Intel och AMD.

Datorn klarar väl egentligen det mesta, men vill att det ska se snyggare ut och kunna få högre fps.
Just nu har jag en ASUS VG248QE monitor och kör 1080p, 144Hz. Beställt en Acer Predator XB271HU, så förhoppningen är 1440p.

Bör jag kunna endast köpa nytt grafikkort utan att behöva byta chassi eller moderkort tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blottarsmurfen:

Bör jag kunna endast köpa nytt grafikkort utan att behöva byta chassi eller moderkort tro?

Så länge grafikkortet inte är längre än ~31cm. Med din budget kan du få ett RTX 2070 Super, kanske 2080/Super om du hittar något på rea.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Så länge grafikkortet inte är längre än ~31cm. Med din budget kan du få ett RTX 2070 Super, kanske 2080/Super om du hittar något på rea.

Så exempelvis den här?

https://www.komplett.se/product/1135676/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Du bör klara dig tills nästa gen grafikkort släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blottarsmurfen:

Hallå där!

Köpte och byggde ihop en dator i januari 2017 och känner att jag snart är i behov av att uppgradera den något. Då jag ej är superinsatt i datordelar och vad som passar ihop med vad tänkte jag vända mig till er.

Jag har i nuläget:
GPU: ASUS GeForce GTX1070 Strix OC
Processor: Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz
Moderkort: ASUS Z170 Pro
Chassi: Fractal Design Define C.

Budget mellan 6-8000 kr. Kan sträcka mig nån extra tusing om det gör signifikant skillnad.

Tack!

I'll do this in English, my written Swedish is not the best. As the previous user suggested, the best thing would be a GPU upgrade. The processor you are running is still very good for most games, and you are mostly limited by the GPU. I had the exact same card as you, and at 1440p, I was getting 80-100 fps in most games, in High or Ultra settings. If you want to play the latest and greatest AAA titles at 100+fps at 2K, then a GPU upgrade is your first priority.
That being said, if you can hold off a few months, new CPUs and GPUs will be released sometime this summer, so either invest in those, or the older generation will see a drop in price (presumably). The 2070 Supers, start at around the 6000kr mark now, and might drop another 1000 by the end of summer, meaning you can invest in a good CPU upgrade as well within your budget (I would strongly advise you look into the Ryzen platform).

Permalänk

@Damadan: Thank you for your answer! I'll probably buy a new GPU in a few months when the prices are lower.

Permalänk

Bumpar tråden!
Nu har nästa generation GPUs släppts. Vilket kort kan jag köpa som passar mina specs som nämns i trådstarten? Budget är densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blottarsmurfen:

Bumpar tråden!
Nu har nästa generation GPUs släppts. Vilket kort kan jag köpa som passar mina specs som nämns i trådstarten? Budget är densamma.

RTX 3070 eller 3060

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

RTX 3070 eller 3060

Okej, tack. Jag förtydligar:

Nu när nästa generation är släppt. Vilket är prisvärt att köpa(från den äldre generationen) och passar till mina komponenter?

Edit: När behöver jag tänka på ny processor?

Jag har i nuläget:
GPU: ASUS GeForce GTX1070 Strix OC
Processor: Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz
Moderkort: ASUS Z170 Pro
Chassi: Fractal Design Define C.
650W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blottarsmurfen:

Okej, tack. Jag förtydligar:

Nu när nästa generation är släppt. Vilket är prisvärt att köpa(från den äldre generationen) och passar till mina komponenter?

Om din budget fortfarande pendlar mellan 6-8000kr så kan du ju köpa ett helt nytt 3070 inom den ramen, annars kanske ett begat 2080 kostar runt 4500-5000kr idag, ett 2080 super finns som fyndvara på Netonet för 5800kr och uppåt vilket ju dock blir det ungefärliga priset på 3070.

Kolla bara så att din PSU har dubbla 8 pin för du behöver minst 8+6 för 2080-korten.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Blottarsmurfen:

"PCI Express: 4 st 6+2-pin" här har du dina 8:or, du ska ha 4st, om du inte slarvat bort kablarna

Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden har satts i gungning rejält av 3000-serien så ifall du är tålmodig och har lite tur kan du uppgradera dig till en högst rimlig summa. Själv köpte jag ett 2070 Super billigt när 3080-paniken var som värst och sålde mitt 1080 ett par veckor senare (när det som tur var lugnat sig lite) för några hundralappar mindre.

Jag gissar (men kan absolut ha fel) att ett begagnat 1080 TI är det mest prisvärda du kan köpa just nu. Kommer ge dig ett rejält lyft mot vad du har idag. Du kan nog köpa ett för ca 3000 kr och med lite tur få bortåt 1800 för det du har idag.

Permalänk
Skrivet av Blottarsmurfen:

Jag har i nuläget:
GPU: ASUS GeForce GTX1070 Strix OC
Processor: Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz
Moderkort: ASUS Z170 Pro
Chassi: Fractal Design Define C.

Budget mellan 6-8000 kr. Kan sträcka mig nån extra tusing om det gör signifikant skillnad.

Bump nr 2!

Ett år har gått, har samma rig. Någon kunnig som kan ge uppgraderingsförslag?

Det jag lirar mest är nog Escape from Tarkov.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blottarsmurfen:

Bump nr 2!

Ett år har gått, har samma rig. Någon kunnig som kan ge uppgraderingsförslag?

Det jag lirar mest är nog Escape from Tarkov.

Tack!

Varför vill du uppgradera i nuläget? Fungerar datorn som den ska och gör den vad du vill att den ska göra? Vad har du för budget idag?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Varför vill du uppgradera i nuläget? Fungerar datorn som den ska och gör den vad du vill att den ska göra? Vad har du för budget idag?

Mvh

Vill kunna lira med högre fps utan att dra ner för mycket på grafiken. Det ska generellt flyta på bättre. Riggen är från 2017, så känns rätt lagom i tiden att fräscha upp lite. Budget ungefär densamma som förut. 6-8000 kr, men gör en tusing till skillnad så lägger jag givetvis till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blottarsmurfen:

Vill kunna lira med högre fps utan att dra ner för mycket på grafiken. Det ska generellt flyta på bättre. Riggen är från 2017, så känns rätt lagom i tiden att fräscha upp lite. Budget ungefär densamma som förut. 6-8000 kr, men gör en tusing till skillnad så lägger jag givetvis till det

Processor du har bottleneckar GPU:n med ca 6% i 1080p, vilket ju måste anses vara väldigt optimalt.
Dvs din dator har inga större uppgraderingsmöjligheter så länge du spelar i 1080p.
Edit: Bottleneck vid 1440p är blott 3% pga CPU så nej byte av grafikkort ger inte mycket för denna PC, processorn ger det den har att ge i dagsläget i moderna spel.
I övrigt börjar det nu bli dags att bygga nytt för att göra ett motiverat kliv i prestanda.
För ca 6-8000kr kan du byta allt utom grafikkortet, kanske sälja datorn utan GPU för 2-2500kr, GTX 1070 för ca 3000kr
och leta upp ett grafikkort för då cirka 5000-5500kr som du får ut av försäljningen av dessa, du landar någonstans i RTX 2070/RTX 3060 området för den pengen skulle jag tro på beg. marknaden.
Slår du på 1000-lappen du snackar om så kanske du är uppe i ett RTX 2080 men tveksam till att du får tag i ett RTX 3060 Ti, dom håller nog ett högre värde på beg.marknaden än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blottarsmurfen:

Vill kunna lira med högre fps utan att dra ner för mycket på grafiken. Det ska generellt flyta på bättre. Riggen är från 2017, så känns rätt lagom i tiden att fräscha upp lite. Budget ungefär densamma som förut. 6-8000 kr, men gör en tusing till skillnad så lägger jag givetvis till det

Jag hade sålt befintliga delar separat, grafikkortet kan du få 2000-3000 kr för, övriga delar 1000-2000 kr.

När du har sålt allt så är det dags att beställa nytt beroende på budget

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED