Nytt datorbygge. Radeon 5700 sätter inte igång

Permalänk

Nytt datorbygge. Radeon 5700 sätter inte igång

Hej jag har precis köpt datordelar som jag hade tänkt bygga ihop till en dator. Problemet är att grafikkortet inte sätter igång (Fläktarna aktiveras inte på det) av någon anledning och jag vågar inte experimentera utan vänder mig helt enkelt till mer erfarna datorbyggare.
Det jag har köpt är detta: https://komponentkoll.se/bygg/ZYcKc

Jag är inte säker på hur jag ska koppla grafikkortet till nätaggregatet. Grafikkortet har en 8 pin och en 6 pins kontakt som ska till nätagget. Ska man dra två kablar från nätagget eller räcker det med en? För varje kabel är på ena sidan uppdelad i 2 gånger 8 pins kontakter som man även kan göra om till 6 pin. Lite svårt att förklara men man behöver inte använda alla 8 pins utan man kan låta 2 av dem inte vara kopplade.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

De allra flesta grafikkorten idag har 0 rpm-läge, fläktarna snurrar inte fören grafikkortet når 60 °C.

Ja precis, behöver du bara en 6pin så är det bara att koppla loss de extra 2pin.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Det har fixat sig nu, datorn funkar som den ska hitintills iaf. Men en fråga kvarstår. Ska det vara två kablar till grafikkortet eller räcker det med en som delar upp sig på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jester Spirit:

Det har fixat sig nu, datorn funkar som den ska hitintills iaf. Men en fråga kvarstår. Ska det vara två kablar till grafikkortet eller räcker det med en som delar upp sig på grafikkortet?

Hej, koppla in både 8an och 6an. Ditt nätagg ska ha det

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jester Spirit:

Det har fixat sig nu, datorn funkar som den ska hitintills iaf. Men en fråga kvarstår. Ska det vara två kablar till grafikkortet eller räcker det med en som delar upp sig på grafikkortet?

Det räcker med en kabel med två kontakter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

men du kommer in i bios eller?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/