Ny i server världen. vart ska jag börja?

Permalänk
Medlem

Jag har en gen7, kostade 1000kr på dustin utförsäljning typ 2013. Har fungerat bra men börjar bli gammal.

Permalänk
Medlem

1000:- ok, ligger de ute för överpris då? Även för 1500:- känns ju då som ett överpris

Permalänk
Medlem

Har aldrig provat gen7, men den är en populär modell. Dock lite klent om du ska virtualisera med bara två kärnor.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

Sitter på köpknappen till de jag länkat ovan. Googlat och sökt på forumet. Hittar knappt någon info alls om gen7. Är dessa något att ha eller är det en big no no av någon anledning? Utöver de som står i annonsen har de 250 resp 500gb Hdd.

Inget fel på Microservers men jag skulle inte ge 1700 för en G7 utan lagringsdiskar, max hälften. G7 kallas också N54L, om du söker på det istället så lär du hitta mer info.

Jag har själv en hemma i garderoben med 4 lagringsdiskar och en ssd för OS. Den har rullat på fint i 6-7 år nu. Jag kör det mesta i Docker-containers, jag har provat att köra VM men efter 2-3 st blir det ohållbart trögt. Som lagringsmaskin utan några tyngre uppgifter fungerar den bra men jag skulle inte vilja köra något tuffare på den.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Microserver G7 är ren skräp, G8 med Xeonpropp är helt ok.

Du kan ignorera dom flesta svaren folk ger.

Vill du ha ngt rätt tyst hemma så köper du en server som är tower, inte rack även om en del rackservrar går ganska tyst.

Dell Poweredge T320/T330/T340, tar även vanliga diskar.
HP Proliant ML från G6 och framåt men gärna G8 eller nyare.

Kör själv Supermicro och har så gjort i 15 år, sjukt nöjd.
Mullet.se handlar du lämpligast på om du inte köper begagnat.
Finns tysta serier och klarar du dig med 4 diskplatser så kör mini-varianterna.

Raidkort är ett måste om du ska köra raid+Vmware/Citrix som Hypervisor.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@DoDaN:
Hej, jag har en fujitsu rx300 s5 server till övers. Jag ska till Göteborg den 19 mars om du inte fått någon tills dess och är intresserad så pma mig, så får du även full specs på servern.
Obs! Det är en Server inte (konsument ala server) så den låter en del

Edit: Lite basic info: https://sp.ts.fujitsu.com/dmsp/Publications/public/ds-py-rx30...

Jag har kört vmware på den och en del xcp-ng. Har en del diskar så du iaf kan få ihop kanske 500-1tb serverlagring med raid 5-6 (sas diskar). Dock 2,5" diskar, den är gjord för lab å lek nu inte 24/7 filserver med 5tb lagring.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@DoDaN:

HPE ProLiant MicroServer Gen8 Sen är du hemma!

Tråd i forumet Nya HP Microserver Gen8

Vad du än gör så skit i ProLiant MicroServer Gen 10

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Jag kan starkt rekommendera att köpa ett filserverchassi och bygga en egen server om du även är intresserad av hårdvara. Jag köpte ett 4U rackchassi med 24st 3,5" diskplatser för ungefär 2000kr vill jag minnas, sedan köpte jag begagnat, cpu, moderkort, ram osv samt 3st IBM M1015 (Googla på modellen så hittar du massor med bra info) som jag flashade till HBA-mode och därmed kunde använda perfekt till freenas (Varje M1015 kort klarar 8st diskar, 8 * 3 = 24). På det sättet kunde jag koppla in alla diskplatser via dess bakplan till servern. Jag använder "bara" 12 av diskplatserna just nu, men skulle jag vilja bygga en till array eller byta storlek på samtliga diskar så kan jag nu väldigt smidigt koppla in 12 nya diskar, kopiera över datan och sedan ta ut dem gamla.

Vill du slippa köpa flera servrar så kan jag även starkt rekommendera att köra någon form av hypervisor om du inte redan gjort det, t.ex. ESXi, Proxmox eller Unraid. På så sätt kan flera stycken servrar köras virtuellt inuti en server och det blir även mycket lättare att styra de olika virtuella servrarna då du kan starta om dem individuellt, "koppla in" ISOs virtuellt utan att behöva krångla med CD/DVD-skivor och USB-minnen när du vill installera något nytt.

Personligen kör jag freenas då jag tycker att deras filsystem med ZFS är sjukt stabilt, sedan så delar jag filerna därifrån och har andra servrar som använder dessa shares och lagrar data i freenas. Förut så var det väldigt många som var emot att köra freenas inuti en hypervisor, så jag har två servrar just nu (En med freenas och en med ESXi) men det verkar ha ändrats med nyare versioner av freenas, så jag kanske ominstallera freenas inuti ESXi någon gång i framtiden. Kan vara värt att läsa om detta med freenas och hypervisors, om du är intresserad av den kombon.

Får man fråga vad du köpte för chassie? Är i planer på att bygga nått liknande men hittar inget vettigt chassie.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem

Tänkte återkoppla. Fått tag på en HP z420. Jag vet att det inte är en ren server dator men 32gb ram och 4 core / 3ghz CPU tror jag att jag kommer en bit på. Installerat Freenas och håller på att lära mig det nu

Permalänk
Medlem

Finns massor av information om HP Microserver N54L och till viss del även om N40L även om den är lite äldre.
Själv har jag installerat xpenology på min N54L och ställt den hos mina föräldrar som lokal lagring för deras backup, som sedan synkas till min nas hemma. Att köra VMar på den är inget jag skulle sikta på längre då prestandan är rätt usel faktiskt. Även om man kan få den att köra med 16GB minne så är det iaf för min del så lite minne att det inte är lönt att ha den som vmware-host. Man kan realistiskt kanske köra 2 windows-maskiner på den, eller ett gäng enklare linux-burkar. N40L är ju ännu klenare så jag skulle aldrig ge så mycket för de maskinerna i dagsläget.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster