Permalänk
Medlem

Göra karaoke-video

Vill göra en video för karaoke. Med det menar jag att sångtexten ska visas samtidigt som orden sjungs i låten. Jag vill att en textrad ska synas i taget, men samtidigt att det specifika ordet (egentligen stavelsen) som för tillfället sjungs i låten då ska lysa upp så den syns extra tydligt.

Jag är i princip helt noob på videoredigering, så jag eftersöker något så enkelt som möjligt sätt att göra detta på. Hur gör man detta på enklast möjliga sätt?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Funderade på om det absolut enklaste vore att göra detta i subtitle-fil, typ .srt.

Har sådana undertexter funktionalitet att visa eller helst "highlighta" ett ord i taget?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog att söka runt efter Tutorials, typ som denna: https://www.youtube.com/watch?v=qVcsNpIW4kU

Vet inte om det finns något färdigt program ämnat specifikt för detta?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur populärt karaoke är måste det finnas gott om såna program.

Jag vill bara kommentera en sak. Gör inte misstaget som så många gör på t ex Youtube när de lägger till låttexter, att de synkar texten med sången. Då blir det omöjligt att sjunga med, eftersom det tar en liten stund för hjärnan att uppfatta och tolka texten. Det går inte att börja sjunga med när texten visas samma tiondels sekund som sången börjar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S